Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

28" jant ile 29" jant arasındaki fark? 700C serisi?

29 inç lik jant gerçekten yok, ama konu dağ bisikleti olup da ona büyük jant takmaya gelince adı 29 inç olmuş.
Kullanımda, özellikle dağlık arazide kıvraklık ve engel aşma konusunda gerçekten başarılı olduğu söyleniyor.
Bakın bu konuda bir yazı:
Daha fazla kontrol, güvenli seyir ve arazide daha iyi – ekstra büyük tekerli dağ bisikletleri bir çok avantaja sahip. Özellikle dağ bisikleti binicileri karlı çıkabilir bundan. Geriye bir soru kalıyor: Peki, XXL bisikletlere neden hala bu kadar ender rastlıyoruz?


Mükemmel gidiyor! 29 inç tekerli bir Trek dağ bisikletinin üzerindeyim. Kendimi, yolda yüksek hızla giden bir traktörün şoförü gibi hissediyorum. Bugüne kadar bisikletçiler arasında pek de peşinde koşulmayan en büyük lastiklere sahip. Ama, 29-inçlik olarak da adlandırılan dağ bisikletleri bu durumu değiştirebilir.

Dağ bisikletinin 70’li yıllardaki icadından bu yana kutsal söz 26-inç idi. Bisikletlerin arazideki manevra kabiliyeti yüksek kalabilsin diye tekerler alışılagelmiş yol bisikletlerindeki kadar büyük olamıyordu. Ama bir kaç yıldır, Gary Fisher gibi 26-inç savunucuları bile, yeni standardın 29-inç olduğu nutkunu atıyorlar.

Bir şey açıklığa kavuşturulmalı: 29 inç aslında bir yalan çünkü 29-inçlerde 28 inç jant kullanılıyor, trekking bisikletlerinde olduğu gibi. Diğer bisikletlerden daha geniş yanaklara sahip olduklarından, uyanık pazarlamacılar teker boyutuna 29 inç deyivermişler.

Tabii başlangıçta dev tekerler klasik arazi sürücüsü için uygun olmayan bir istek: Sektör dergisi “Bike”, yeni akımı alaya alarak, “Eğer bir dağ bisikletçisi olarak 29 inç tekerle ortaya çıkarsanız, alışveriş sepeti ve çamurluklar almanıza az kalmış demektir.” diyor. 29 inç bir dağ bisikleti neredeyse ihanete eşit…


Daima dümdüz devam

Üretici rakamlarına göre 29-inçlerin çok daha iyi satıldığı Amerika’ya kıyasla, XXL dağ bisikletlerine Almanya’da şüpheyle bakılıyor.


Bu yeni bisiklet sınıfı, her şeyden önce acaba daha fazla bisiklet satabilmek için mi icat edilmiş?

Başlarda ben de inanmak istemiyordum ama dev tekerli bisiklete binmek inkar edilemez avantajlara sahip: Tekerin çapı ne kadar büyükse bisiklet o kadar düz gider. Asfalt üzerindeki sürüşlerde yararı olduğu kadar arazide de etkisi olumlu. Kısaca, 29-inç’in her şeyden önce daha rahat bir seyri var.


Peki neden?: Daha büyük teker daha iyi yol tutuşu demek. 29 inçlik teker 26 inçlik tekerden daha fazla bir alanla zemine temas ediyor. Yoldan kolaylıkla çıkılmıyor, virajlar daha iyi alınıyor ve arka teker o kadar çabuk boşa dönmüyor, en azından teorik olarak: Berlin Grunewald bölgesindeki Teufelsberg çevresinde yaptığım test sürüşlerinde, 29 inç tekerlere rağmen arka teker boşa dönmüştü. Ama 29-inçlerin onurunu kurtarmak adına, arazinin dik, zeminin yağmurdan dolayı oldukça yumuşak olduğunu söylemem gerek.

Taş, kökler ve kaldırım kenarları gibi küçük engellerde de 29-inç iyi puan aldı. Daha büyük olan teker çapına bağlı olarak çukurlara girme açısı daralıyor, çukurların üzerinden kayılıyor, zemin bozuklukları daha az hissediliyor. Büyük tekerler, çukurlara 26-inç’lerden daha az derin giriyor.

Değiştirilmiş Geometri

29-inç’lerin özel geometrisinde ağırlık noktası adamakıllı alçak konumlandırılmış. Bu büyük tekerin olumlu etkisini daha da arttırmakta. Sürücü, sanki bisikletin üzerinde iki tekerleğin arasında oturduğu hissine sahip.

Dev dağ bisikletlerinin avantajlarının yanı sıra bir kaç dezavantajı da var: Minyon yapılılar için uygun değil ve atak olduğu da söylenemez. Hızlanırken, büyük ve biraz daha ağır tekerleri döndürmesi için, sürücünün daha fazla enerji harcaması gerekiyor.

Büyük tekerler, kadro ve teker arasındaki boşluğu daraltıp mümkün olan maksimum yaylanma payını kısıtladığından, 29-inç’in “fully” yani ön ve arka amortisörlüsü yok. Sadece önden amortisörlü olan “Hardtail” modeli var. Oldukça dar yollarda, 26-inç’e genellikle yenik düşen 29-inç, benim gibi standart dağ bisikletçileri için yine de enteresan bir seçenek.
(Holger Hampbec'den alıntıdır)

Bu geniş yanaklı canta takılan iri lastik aslnda 28 inç olan lastiği daha iri gösteriyor. :)
Dostlukla.
 
Scudo
Bu yazı oldukça eski olmalı, hem havası itibari ile 29er bisikletlerin endüstriyel olarak yeni yeni yüzlerini göstermeye başladıkları zamanın anlatımını taşıyor, hem de full süspansiyon 29er yok diyor yazının sonunda, 2007 den itibaren 29er FS bisikletlerin satıldığını biliyorum, yani yazı baya eski...

Günümüzdeki durumum şu: 29er bisiklete biniyorum, bir daha asla 26" e binmem.:)
 
  • Beğen
Tepkiler: amd
@Ozan Akçay

Sayın Ozan Akçay;
Bu konudaki bilgilerinizi resim ve fotolarla destekleyerek bir konu açsanız da bizim gibi bu konuya merakı olanlar tam bilgi sahibi olsa? Çünkü halen bilgiler karmaşık gibi.
 
@Hakan Samet Sönmez

Samet Bey, aslında çok kolay; 29er bisikletler yokken dağ bisikletçileri 26" jant kullanıyorlardı değil mi?24", 22" veya daha aşşağısı değil.Bunun sebebi 26" jantların daha küçük jantlardan daha hızlı olması idi.Tamamen aynı sebeplerle 29er bisikletler de 26" bisikletlerden daha hızlı.Büyüyen teker çapı nedeniyle daha konforlu ve daha güvenli olduğunu da söylememe gerek yok sanırım.Peki bu 29er bisikletlerin dezavantajı ne?

Daha önce foruma bu 29er meselesi ile ilgili çok yazdım, o yazıların birinden devam edelim:

https://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=92179&page=4

29er bisikletlerin yarışmayan biri için iki tane dezavantajı vardır:

1-Daha kaliteli /pahalı jant seti istemesi
2-Boyu belli bir seviyeden az olanlar için özel kadroya gerek olması

Arazi tırmanışları 29er bisikletlerde DAHA KOLAYDIR, çünkü 29" koca tekerler araziyi "düzleştirir".29er kullanan hemen herkes bu dediğimi onaylayacaktır.

29er bisikletler (yarışmayan birinin hemen hiç girmeyeceği teknik parkurlar ve çok düşük hızda yapılan manevralar hariç) 26" lerden daha kıvraktır, çünkü çok daha fazla yatarlar (cornering).

29" in nasıl bir nimet olduğunu anlayamanları şöyle bir hafta 24" bisiklet kullanmaya davet ediyorum.Çünkü 26" kullanan bisikletçiler için 24" neyse, biz 29" kullananlar için de 26" o.

Daha fazla bilgi için şu konudaki mesajlarımı okuyabilirsiniz:

https://www.bisikletforum.com/showthr...t=84400&page=2

O konudaki mesajlarımın birinden bir kesit:

"İnsanların 29ların avantajını anlamakta bu kadar zorlanması inanılmaz!Daha küçük lastik daha iyi olsaydı 26 lar yerine 24" 22" hatta daha küçükleri pekiala kullanılabilirdik.Küçültme tarafında bir engel yok, ne kadar küçük, o kadar kötü olduğu için o yola gitmiyoruz.Büyütme konusunda ise engel var.Jantın çapı büyüdükçe sağlamlık ve hafifliği dengelemek katlanarak zorlaşıyor.Geometri olarak da bazı sorunlar çıkıyor(170 cm altı insanlar için).
Bu sorunlar özel yapım (custom) kadrolarla aşılabiliyor tabi (1,55 olup 29er bisikletlere eldiven gibi oturanlar var)."

Bu arada UCI Mountain Bike 2011 birincisi Jaroslav Kulhavy'nin bir 29er FS bisikletle yarıştığını belirteyim de kafanızda soru işareti kalmasın:)

(link)
(link)
(link)
 
Kullanım konusunda sıkıntı artık yok teknik (boy 28 jantla arasındaki farklar vs.) konularda da netlik yok gibi. Mesela parça satış sitelerinde 28" 700c 42 satanlar buna halen 28" diye satabiliyor ama söylediğinize göre(veya ben yanlış anlamış da olabilirim.) genişlik açısından bu jant 29" olmalı. Bu konularda sanki netlik yok. Hangi ölçüler tam olarak 28" diye geçiyor hangileri 29" diye geçiyor? vs...

vakit ayırdığınız için de ayrıca teşekkür ediyorum.
 
@Hakan Samet Sönmez

Genişlik açısından hiçbir JANT 29" olamaz.29er teker takılan bütün jantlar 28" (622 mm) tir genişlik olarak.29" olması için teker takıp ölçmek gerek.Eğer 700x50c (28x2.0) ve üzeri teker takılmışsa o jant 29er olmuştur.Zira o şekilde ölçtüğünüzde çapı 29,1 - 29,4 civarlarında çıkar inch olarak.

29er veya 29" ifadesiyle kastedilen jant + tekerin toplam çapı.Bu çap ölçüsüne ulaşılabilmesi için de 28" ( 700c) janta takılan lastiğin (istisnalar kaideyi bozmaz) 2.0 ve üstü kalınlıkta olması gerekiyor.Çok basit olarak söylemek gerekirse ; 700x50 (28x2.0) ve üzeri lastik takılmış teker setine 29er deniyor.Burada atlanmaması gereken şey, jant genişliği az olan 700c jantlarına kalın 29er lastikleri takmamak gerektiği.Mesela şu an kullandığım 29er XT jant setinin dış genişliği 23,3 mm ; 2.3 kalınlığında bir lastiği performanslı olarak taşıyacağını sanmıyorum.O çapta bir lastik takabilirsiniz ancak yol tutuşu örneğin tutarsız olacaktır.

Umarım bu sefer anlatabilmişimdir:)
 
  • Beğen
Tepkiler: MuhammedErkan
@Ozan Akçay

Konu , 29 inç diye bir jant olmadığı , bunun gerçekte geniş yanaklı 28 olduğu gerçeğini anlatmaktı.Yazının eski tarihli olması sizin için neyi değiştiriyor? :)
Specialized yıllardır 29 er MTB yapıyor .(epic ve stumpjumper 29er) Çok ilgilemiştim Specialized 29 er modelleriyle sonra Scott spark 30 da karar kılıp almıştım.
(Çünkü evde diğer iki dağ bisikletim 26, yedek paraçaları dönüşümlü kullanabiliyorum.)
Yol amaçlı 28 Scott Sub 20 kullanıyorum uzun zamandır. Hızlanması, yüksekliği farklı doğal olarak.Tabii ki öneriyorum 29er'i.
Özellikle tek bisiklet sahibi olacakların başlangıçta bu seçimi yapmalarını özellikle öneriyorum.
 
Sabırla sorularıma cevap vererek vakit ayırdığınız için tekrar teşekkür ederim. ilk fırsatta 29er bisiklet toplamayı düşünüyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ozan Akçay
@laciverti

Yazının eski olması yazıyı güzelleştiriyor, 29er devriminin ilk ayak seslerinin geldiği dönemlere götürüyor insanı.

Aynı yazı bugün yazılsa biraz yanıltıcı olabilir, onu vurgulamak istedim sadece.Çünkü yazıdaki havanın aksine, 29er bisikletler artık "yeni yetme"
değil, "esasoğlan" :)
 
  • Beğen
Tepkiler: erendiz çetiner
Bu arada, kendimi tekrar ediyorum ama, 28 inch diye bir jant da yok.
28 inch diye satılanlar 622 mm yani 24,5 inch :)

yabancı bir forumdan:
"Teorik olarak, 57 mm genişliğinde 622 lastik 29" dış çapa sahip olur.

Teorik olarak, 45 mm genişliğinde 622 lastik 28" dış çapa sahip olur.
47-622 mm Almanya'da çok yaygındır.

Teorik olarak, 32 mm genişliğinde 622 lastik 27" dış çapa sahip olur,
fakat buna 27 inch demek yanlış olur çünkü 27 inch, 630 mm jant genişliği için kullanılmıştır."

Benim hesabıma göre de 700c (622mm) 20 mm genişliğinde lastik, 26 inch çapa sahip oluyor ama 26" diyemiyoruz.:)

Zamanında o zaman kullanılan kalın lastiklere göre isimlendirdiklerinden lastikler incelince saçma olmuş.

Bu durumda en gerçekçi kullanım şöyle oluyor: (ISO / ETRTO)
700 x 20 C = 20-622
700 x 50 C = 50-622

ISO işini yapıp standartları mantıklı şekilde belirlemiş.
Biz hala eski ve ülkeye göre değişen standartları kullandığımızdan bir türlü anlaşamıyoruz.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ozan Akçay
@Kürşad Erkaya


Dostum geçen haftasonu ben de bir tane Scott Sportster 50 satın aldım ve senin düşündüğün değişikliği uyguladım bisiklete... 29 inch lik continental lastiklerle oldukça heybetli birşey çıktı ortaya. Birkaç resim çektim buraya yüklemeye çalışacağım.

http://img844.imageshack.us/img844/9466/1007019x.jpg

http://img803.imageshack.us/img803/9186/1007003d.jpg

http://img850.imageshack.us/img850/4433/1007006.jpg

http://img856.imageshack.us/img856/761/1007015.jpg

http://img812.imageshack.us/img812/3602/1007005.jpg

http://img857.imageshack.us/img857/6711/1007018.jpg
 
@MuhammedErkan

Dostum öncelikle teşekkür ederim inan bisiklet hala fotoğraflarda gördüğün gibi duruyor etiketleri bile üzerinde... İş yoğunluğum nedeniyle daha hiç binemedim :( alalı bir hafta oldu işten eve gelir gelmez ancak yanına gidip seyredebiliyorum :) en kısa zamanda (fırsat bulup binebilirsem) görüşlerimi yazarım :in:
 
  • Beğen
Tepkiler: Kürşad Erkaya
Sayın site yöneticilerimiz,
Bu konuyu tekerlekler bölümü altında sabitleyebilirmisiniz? Ben sitede aratıp bulmadım az kaldı yeni konu açacaktım... halbuki google da bulabildim ve tam olarak aradığım cevaplar var..

Ama Tekerlekler bölümü daha uygun olacaktır.
Sevgiler saygılar
 
TOLGA BEY
Bisiklet harika olmuş tam düşündüğüm gibi..
Janta 2.2 lastikler sığmış tek kafamı kurcalayan konu buydu onu da başarmışsınız.
 
Beğenen arkadaşlara candan teşekkürler...

Kürşad Bey, Bisikletimi beğenmenize çok sevindim, birkaç eklemem daha oldu bu bisiklete.. yeni jant seti ile ve aksesuarları ile çekeceğim güzel fotoğrafları en kısa zamanda buraya yükleyip sizlerle paylaşmayı istiyorum.

Değerli yorumlarınız benim için çok önemli.. Saygılar, sevgiler..
 
Dostum çok önce yazmışsın mesajı kusura bakma cevap yazmamışım benim hatam.. Bildiğim kadarıyla en beyazı bu :)
 
Bu arada Kürşad Bey gördüğüm kadarı ile Balıkesir/Edremit'te siniz.. Ben de her yaz Güre'deki yazlığımıza geliyorum bu yaz da kısmet olursa bisikletimi arabamın üstüne atıp getireceğim belki yolda pedallarken karşılaşırız :)
 
Geri