Şu an ihtiyacım olmasa da, meraktan kendim için tur + işe gidiş + alışveriş ve genel kullanım için bir bisiklet aradım. Uzun yol yapabilecek, yük taşıyacak, 700 mm jant olacak(1), arka jant en az 36 telli (sağlam) olacak, çamurluk ve yüklük standart gelecek(2), sağlam ve basit bir tasarıma sahip olacak, ön-arka hiç bir şekilde disk freni(3) ve amortisörü(4) olmayacak, 15 kg altında olacak, fayda/maliyeti yüksek (yerli imalat) olacak. Yük altında rijidite için, hafif çelik alaşım kadro olursa daha iyi ama aynı sertliği sağlayabiliyorsa aluminyum da olabilir.
Salcano - Sarajevo 700 M (liste fiyatı 619 TL) de karar kıldım. Aslında başka bir alternatif de bulamadım.
(1)@Abdullah.R
(2) Yüklük ve çamurluk nasıl olsa takmak zorundayım. Sonradan takmak hem pahalıya geliyor hem de uyum problemleri çıkabiliyor.
(3) Disk fren -bilhassa hidrolik fren- arızaya yatkın, karmaşıklık faktörünü (arıza ihtimali ve bisikletin genel bakım masrafını) arttırıyor, yolda tamiri çoğunlukla mümkün değil, ağır ve pahalı. Ayrıca ısıyı janta yaymadığı için, yükle uzun inişlere uygun değil - diskin aşırı ısınıp tutuşu kaybetmesine yol açabilir.
(4) Amortisör yolda enerji kaybına sebep oluyor, arızaya yatkın, karmaşıklık faktörünü (arıza ihtimali ve bisikletin genel bakım masrafını) arttırıyor, ağır ve pahalı. Engebelerden geçerken selede patates çuvalı gibi oturabilmek isteseydim, veya çoğunlukla off-road kullanacak olsaydım ön amortisör işime yarardı. Ancak normal engebelerde hafif ayağa kalkarak (dizleri ve dirsekleri yarım kırarak) süspansiyonu kol ve bacaklara yaptırmak çok daha pratik ve etkili oluyor. Aynı bir jokey gibi. Hem bisikletin kontrolü çok daha iyi oluyor, hem de engebeler amortisöre göre çok daha yumuşak geçiliyor. Amortisör olsa bile, ciddi engebelerde selede oturmak zarar verir, dolayısıyla engebede ayağa kalkmak alışkanlığını öyle veya böyle edinmek zorundayım zaten. Ayrıca amortisörlü maşaya ön yüklük (low-rider) takmak zor.
--------------------------
Salcano Sarajevo temel özellikleri: Çelik kadro, V fren, amortisörsüz, 14.67 kg, 700mm ve 36 telli jantlar, 619 TL
Diğer (başarısız) alternatifler::
Sedona 300 : Aluminyum kadro, V fren, hidrolik ön amortisör, ağırlığı verilmemiş (çok ağır olarak yorumlarım), 700 mm ve 36 telli jantlar, 400$ (856 TL)
Ümit 2830 Velocity : Aluminyum kadro, V fren, amortisörsüz, ağırlık bilgisi yok (ağır), 700 mm ve 36 telli jantlar, 569 TL.
Ümit 2806 City : Çelik kadro, V fren, amortisörsüz, ağırlık bilgisi yok (ağır), 700 mm ve 36 telli jantlar, 459 TL.
Orbisplus Uptown Tourney-Altus 700C : Aluminyum kadro, V fren, amortisörsüz, ağırlık bilgisi yok (ağır), 700 mm ve 32 telli (yetersiz) jantlar, 1065 TL.
Orbisplus Uptown Nexus8 700C (1720 TL) ve Orbisplus Uptown Alfine 11 700C (2660 TL), Aluminyum kadro, disk fren, hidrolik ön amortisör, ağırlığı verilmemiş (ağır), 700 mm ve 32 telli (yetersiz) jantlar. Özelliklerine göre aşırı pahalı, ayrıca hub vitese güvenerek tek yaprak aynakol kullandıkları için vites aralığı yetersiz. (Bkz.
https://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=136025&p=1682462&viewfull=1#post1682462 )
Orbis : Uygun bir bisikleti yok.
Carraro 804 Elite : Aluminyum kadro, V fren, hidrolik ön amortisör, ağırlığı verilmemiş (ağır), 700 mm ve 36 telli jantlar, 981 TL. Ekstradan ön göbek dinamosu var ama benim açımdan değersiz bir özellik. Solar enerji dururken pedal kuvvetiyle elektrik üretmek kullanmak bana uymuyor. Norveç'te yaşamıyoruz ne de olsa.
Carraro 702 Grande : Aluminyum kadro, V fren, amortisörsüz, ağırlık bilgisi yok (ağır), 700 mm ve 36 telli jantlar, 684 TL.
Salcano dışında hiç biri ağırlık bilgisi vermemişler. Niye acaba? Halbuki en mühim parametrelerden biri.