Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Arka disk frenin kavrama noktası sabit değil

Gökhan Akkaya

BilgisayarKurdu
Kayıt
8 Nisan 2014
Mesaj
1.011
Tepki
1.676
Şehir
İstanbul / Üsküdar
İsim
Gökhan
Bisiklet
Nishiki
Arkadaşlar SHİMANO SLX M675 HD fren setim ve Shimano RT86 rotorlarım var.
Fren setini sıfır almıştım, bir dönemdir kullanıyordum. Ön frenin hidrolik kapağını bilmeden açtığım için sorun olmuş, tüm yağı sil baştan yenilemiştik. Çıkan yağ mavi değil, gri renkti bu arada.
Sıfır balata taktıktan sonra ön frenim şahane tepkiler vermeye başladı, kavrama noktası çok net ve kavrama noktasından sonra bisiklete çok güzel durdurma kuvveti uyguluyor, gerekirse kitleyebiliyorum çok net bir biçimde.

Ancak sorunum arka frende. Arka frenlerimde no name balata var, öndeki kadar kaliteli değiller tutuş açısından. Ancak kitliyor mu kitliyor tekeri, çok ufak bir ses olsa da başlangıçta.
Bu sağ fren kolu nedendir bilinmez farklı noktalarda kavrama yapıyor.
Aşağılarda kavrayacak şekilde ayarlıyorum, yokuş aşağı inerken yukarıda falan kavrıyor.
Düz yolda giderken bile oluyor, 2-3-5 defa kola asılınca birinde mutlaka kol daha yukarıda kavrıyor.
Ve bu beni inanılmaz rahatsız ediyor, ben gelemiyorum böyle saçma sapan sorunlara, psikolojimi bozuyor :)

Daha dün tüm hidrolik yağını değiştirdim bir bisikletçide. Hala daha aynı problem devam ediyor.
Sizce no name balatalar yüzünden midir yoksa kolda mı bir sorun var? Eskiden böyle bir problem yoktu sanırsam.

Kolun farklı noktalarda kavrayabilmesinin ardında yatan sorun nedir?

Bu sağ fren kolu : 20150605_083340.jpg

Bunlar da ön arka rotor ve kaliper :

20150702_184612.jpg 20150702_175140.jpg
 
Scudo
Fren sisteminde hava olduğundan belki farklı yüksekliklerde farklı tepkiler veriyordur
 
  • Beğen
Tepkiler: DogukanSahil
Hava olduğunda frende güçsüzlük hissedilir ve benim bildiğim daha yukarıda değil, daha aşağıda tepki falan verir yani fren yetersiz kalmaya başlar.
Sizler kadar çok bilgim yoktur, zaten buraya konu açma sebebim ortada :) Ancak mantıklı gelmedi bana.

Bundan önce hiç arka fren contası açılmamıştı, hep kapalı durmuştu. İlk aldığımda böyle bir sorun olmamıştı.
 
  • Beğen
Tepkiler: Yusuf !!WOW!!
Balataların ne derece et kalınlığı kaldığı farklılık oluşturabilir. Lakin anladığım kadarıyla bundan daha ciddi fark oluşturuyor sizin için. Balataları ön arka değiştirip ne fark oluşturduğunu denemenizi öneririm.
 
Sorun balata kalınlığı değil, kavrama noktasını kol üzerindeki ayar sayesinde zaten değiştirebiliyorum, azaltıp çoğaltabiliyorum.
Ön ve arka balata kalınlıkları farklı olsa bile kollardaki kavrama noktasını aynı seviyeye getirebiliyorum.

Ancak işte bazen sağ kol daha yukarıda kavrıyor, sonra kendine geliyor falan nasıl oluyorsa. Acaba soğuktan falan mı diyeceğim, 2 kol da sıfır aynı anda alındı, iki kolda da aynı sıvı var. Bir yere çarpmadım etmedim, sapasağlam kollar yani. Az önce markete gittim geldim, sorun olmadı. Uzun tura çıksam, bas çek bas çek yapsam olur diye tahmin ediyorum.
Pistonlar mı geri çekilmiyor anlamıyorum :)
 
Hidrolik frenlerin genel sorunu olan hava alma durumu aslında anlattığınız. İşin ilginç yanı ise yağ değişimini daha yeni yapmışsınız. Bence kaliperde hava vardı yağ değişimine rağmen orda kaldı.
 
Pistonlarda sorun olabilir. Bence balataları söküp, piston hareketlerine bakmak lazım. Gerekirse temizlersiniz piston bölgesini. Takılı kalıyor olabilir. Yalnız bu işlemde çok dikkatli olmanız gerekecek. Fazla basarsanız frene, biliyorsunuz sıkıntı olabilir.
 
benim frenlerimin de soğukta kavrama noktası değişiyor, bugün farkettim; özellikle arka fren hava soğudukça daha yukarıda kavramaya başlıyor fakat hiç güç kaybı yaşamadım bu yüzden. arka frenin hortumu çok daha uzun olduğundan genleşme, donma vs'den etkilenecek sıvı miktarı daha fazla, belki o yüzden fren daha çok etkileniyordur emin olamadım.
 
Son iki yorum aklıma fazlasıyla yattı, sıcak havalarla beraber sorun ortadan kalkarsa bildireceğim. Pistonların geri itmemesi durumu da çok mantıklı, bir ihtimal pislikten kaynaklanıyor da olabilir gibi geliyor.
Bahsettiğim olayı en ama en net biçimde dün akşam İstanbul'a kar bastırırken yaşadım, çok net arka frende basınç farkı oluşmuştu, ertesi sabaha zaten konu açtım hemen.

Pistonlar hala aklımda, halen daha kuvvetli bir ihtimal : @Anonim
Şimdi bir çıkıp test edeyim, çok soğuk sayılmaz hava.
 
@Deniz Tezcan
Burada muhabbet ettikten sonra taşlar yerine oturmaya başladı kafamda. Az önce test ettim, sorun kolu peşpeşe pompalayınca meydana geliyor.

Yani 2 saniye ara ile kolu sonuna kadar sıkarsam tam olması gereken noktada kavrıyor. Ancak yarım saniyede bir pompalamaya kalkarsam gitgide kavrama noktası yükseliyor, kol hareketi azalmaya başlıyor.
Kol hareketi azalıp kol yükseldiğine fren gücünde bir eksiklik olmuyor. Ben buradan anlıyorum ki pistonlar kendini geri çekerken biraz zorlanıyor olabilir mi?
Hidrolik setinin işleyişini çok bilmiyorum, pistonu geri çeken kuvvet nedir çok emin değilim.

Balataları söküp pistonları boşa pompalayarak biraz ilerlemesini sağlasam, sonra WD40 + yağlayıcı püskürtsem ve pistonları geri yerine itsem sorun düzelir mi sizce?
 
@Gökhan Akkaya
Aynen öyle :) Dikkatli şekilde, çok fazla WD40 sıkmadan halledilir. Rotora veya balatalara aman gelmesin. İyice temizlemek, kurutmak gerekecek WD40 sonrasında.
 
Şunun şurasında doğru düzgün bir bisiklet ile toplasam 1 sene mazim vardır, şu WD40 illeti yüzünden kaç tane balata değiştirdiğimi ben bile hatırlamıyorum :) Sizin de yanlış hatırlamıyorsam birçok bisiklet toplamışlığınız vardı, WD40'ın kötü yanını mutlaka birden çok kez görmüşsünüz fren sistemleri noktasında :) 15TL'lik sprey yüzünden 50TL'lik hasar çıkıyordu habire. Sonunda akıllandım.

@Anonim Kar suyunun etkisi olabilir mi pistonlardaki bu ufak soruna? Dişli lastiklerle beraber cidden çok kullandım bisikleti kar içerisinde. Bu muhabbet geçtiğimiz kar yağışından sonra yaşandı, eskiden böyle bir sorunum olsa kesinlikle ama kesinlikle fark ederdim, en ufak tıkırtı bile sinirimi bozar çünkü benim. Bu sorun kesinlikle kar ile beraber geldi.

Çünkü ben bu arka rotoru kar topu ile falan temizlemeye kalktım, çok net aklımda halen daha. Kaliper kısmına falan baya kar soktum zorla :) Kar suyunun böyle bir etkisi olacağını hiç bilmiyordum.
Ön teker aynakol ile dönmediği için ön rotoru temizlemeye üşendim haliyle, arka tekeri çevirip kar ile temizlemesi kolay neticede, önü temizlemediğim iyi oldu demek ki.

Normalde bisikletin yağına suyuna, bakımına çok dikkat ederim. En ufak tıkırtı bile olmaz benim bisikletimde. Fren mevzusunu da bu yüzden önemsiyorum, frenler çok önemli benim için.
Aşağıdaki kar lastikleri ile falan buzlu yolda bile gittim nasıl olduysa son 1 hafta içerisinde :) İnanılmazın ötesinde eğlendirdi beni.

uZaaQGW.jpg

Bu şekil kara falan girdim ancak sorun kesinlikle bu değil, arka tekerden çok ön teker kara girmiştir. Sanıyorum ki rotora elle, kasıtlı olarak bir Dünya kar sokunca oldu bu problem kalipere kasıtlı olarak kar soktum.
Apartmanda kuruyunca yüzeyde kaldı galiba o zararlı mineraller mi diyelim artık pislikler mi, katılaştı mı orada bilmiyorum :)

7eqHNK1.jpg
 
@Gökhan Akkaya Pistonların arasında, o conta gibi hareketli kısımlarda pislik birikebiliyor. Zaman içinde bu pislikler pistonların geri çekilememesine neden oluyor. Karın sorun yaratacağını pek düşünmüyorum.

Benim başıma benzer bir sorun gelmişti bir yıl kadar önce. Ön frene basıp çekiyordum, sürtme yapıyordu. Bir iki kere basınca frene, başka bir deyişle freni pompalayınca düzeliyordu. Yukarıda söylediğim yöntem ile pistonlar normale döndü ;) Çok dikkatli yapılması gerektiğini hatırlatayım. Ben de pek WD40 seven biri değilim :)
 
Pistonları gereğinden fazla ileri itmedikçe sorun olmaz herhalde dimi? Pistonlar çok ileri gidince yağ kaçırma gibi bir durum olmaz diye biliyorum ben, kapalı sistem neticede değil mi?
 
@Gökhan Akkaya
Balatalar yokken, araya takoz olarak birşey tutarak yapılmalı bu işlem. Balata yokken frene birazıcık fazla basarsanız yağ kaçırmaz fakat tüm ayar mahvolur. Hava yapar. Bu nedenle sürekli "dikkatli" kelimesine vurgu yapmak istedim önceki yorumlarımda :)
 
Pistonları çok fazla ittirmeme gerek yok kısacası öyle mi? Koruma takozum var zaten, kutusundan çıkmıştı sarı sarı aparatlar.
 
@Gökhan Akkaya
Aynen. Ama takoz ile rahat yapabilir misiniz bilmiyorum. Ben tornavidayı pistonlar arasında çapraz tutarak yapıyorum bu işi. Biraz alışkanlık gerektiriyor. Tornavida ile daha rahat rahat görebiliyorsunuz pistonları.
 
Arkadaşlar yardımınız için çok teşekkür ediyorum. Şu havalar biraz düzelsin, en azından dışarıda elimin soğumayacağı bir duruma gelsin, ilk iş pistonların bakımını yapacağım :)
Sizlere son durum hakkında bilgi veririm, bu sorunu yaşayan farklı insanlar olursa onlara da bir nebze faydamız dokunmuş olur. Ben gibi boş yere hidrolik sıvısını değiştirmezler :)
 
Pistonlar falan temizlendi ancak durum hala aynı arkadaşlar, sorun ne acaba ya?
 
  • Beğen
Tepkiler: Yusuf !!WOW!!
@Gökhan Akkaya
Havanın genleşmesi :p
 
Geri