Internet, sosyal aglar, munferit kullanicilar bisiklet ve bisikletciligin yayginlasmasi icin en uygun kanallar olarak gorunuyor. Dizimdeki bir sakatliktan ve epey uzun bir tembellikten sonra uzun yillar ara vermeme ragmen bisiklet kullanmaya gectigimiz yilin baslarinda geri dondum. Yasim ve kilomdan dolayi, ayrica vakitsizlik nedeni ile hem ulasim, hem saglik, hemde ekonomikligi bisiklete donusumde etken oldu. Bir sure sonra sabahları erkenden ortalama 20 km. bir parkur pedallamaya basladim. Sorunlarimi cozmek, bisikletle ilgili gelismeleri takip etmek icin bos zamanlarımda internette bol bol geziniyorum bisiklete dair. Beni goren yakin cevrem sorular sormaya, sagda solda atilmis eski bisikletlerini degerlendirmeyi dusunmeye basladilar. Test icin bisikletimi surenler farklari, surus konforunu sorguladilar. Bende bildigim kadari ile ne / neden / nasil kismini anlatmaya usenmedim. Bulundugum yer bisiklet icin cok avantajli olmasina ragmen sık sık karsilasilan inis cikislar (daha dogrusu yokuslar) urkutuyor insanlari. Dogru vites, dogru kadans, dogru nefes ve gun gectikce yukselen kondisyonun yokuslari bir sure sonra farkettirmeyecegini anlattim. Onemli olanin dogru kadro boyunda, vites ayarlari dogru, jantlari duzgun, frenleri ayarli, tekerlekleri dogru secilmis ve dogru hava basilmis bir bisiklet oldugunu anlatiyorum. Bir sure sonra zaten istek ve tarzina gore tecrubesi ile bisikletini gelistirebilecegini veya degistirebilecegini anlatiyorum.
Gecenlerde ilk gunluk 100 km turumu yaptigimda "hadi canim" deseler bile bunu isterse zamanla yapabilecegini dusunmeye baslayanlar oldu. Basit bir tamir kiti ile yolda kalmayacagini algilamaya basladi insanlar. Ben bir kisiyi bisiklete kazandirsam, o bir baskasini derken yayiliyor bu. Ayrica adı kulüp olan ama aslinda amator bir "facebook bisiklet sevenler ortak platformu" olarak kullanilan bir hesabı bir arkadasimiz inanilmaz bir bicimde canlandirdi. Bireysel pedallayan kisiler karsilastikca selamlasiyor, kucuk gruplarla haftasonu surermiyiz vb. diyorken, bu hesap altinda bir anda klasik pazar turlari yapar olduk. Yuksek kondisyonu olanlar bile pazarlarini bu tesvik turlarina ayirmaya basladi. Gorduklerimize haber verdik, hesaplarimizda turlari paylastik. Yeni gelenlerin ayarsiz bisikletlerini nasil ergonomik hale getireceklerine yardim ettik. Tekerlerine hava bastik, frenlerini / viteslerini ayarladik. Basit surus ve hakimiyet tekniklerini turlarken ukalalik yapmadan aktarmaya calistik.
Guvenlik icin kask / eldiven / aydinlatma kullanmalarini, yolda sorun yasamamak icin yedek ic lastik ve pompa bulundurmalarini tesvik ettik. Basta 15 - 20 km mumkun oldugu kadar duz turlardan korkanlar, hafif tempolar, bol mola ve cay / kahve sohbetleri icin durulan kahvehanelerden sonra "bu pazar 50 km tur planlaniyor" denilince rahatca istirak ediyor. Baslarda 10-15 kisi olan tur katilimlari simdi 40-50 kisiyi buluyor. Elbette boyle buyuk gruplarin ayni anda turlamasi dernek ve kulüp olarak kayitli olunmayinca sorun olabilir. Bunun arastirma ve girisimlerinde simdi herkes. Bisiklet ve bisikletliler olarak sosyal sorumluluk iceren pek cok etkinlik olusturmaya ve olan etkinliklere destek olmaya calisiyoruz. Son zamanlarin en buyuk avantaji secim donemi olmasi nedeni ile tur organizasyonu ve etkinlikler icin, trafikte onlemler icin belediyeler yardımlarini esirgemiyor. Bunda belediyede vb. yerlerde calisan bisikletci arkadaslarin da buyuk katkisi var.
Yoremizdeki bazi bisiklet tamircisi ve saticilari ile gorustuk. Grubumuzdakilere indirimli servis vermeye basladilar. Yeni bisiklet alacaklara yardimci olmaya, 2. el bisikletlerde bakim onarimlarda buyuk kolayliklar saglamaya destek verdiler. Hatta zorlu uzun turlarda musait olduklarinda bir servis elemani ve araclarini ucretsiz eskort veriyorlar. Sonucta ticari olarak kullanici ve musteri artisi onlar icinde buyuk avantaj. Bireysel ve kucuk gruplar olarak birseylere baslarsak, internet yardimi ile yoresel ve genel gelismelere imza atmamiz cok mumkun. Asagida amator bir topluluk olan ve bisiklet kulubü dedigimiz olusumumuzun linkini bulabilirsiniz. Ozellikle facebook sayfası bu konuda cok hizli haberlesme ve buyumeye imkan taniyor. Bu sayede Mugla ve Marmaris Bisiklet Dernekleri ile birlikte birkac organizasyon / tur icinde bir araya gelme sansi yakaladik.
Sonuc olarak yoremizde yollarda gorulen bisikletli sayisinda, ulasimini bisikletle yapanlarda farkedilir bir artis oldu. Cocuk koltuklu bisikletler ile cocugunu da alip bir yerlere giden kadinlar gozlenmeye basladi. Bisikletcilere ozel model siparisleri verenler, evdeki atil bisikletini yeniden toparlayan veya yenisini almak icin satisa cikaranlar cogaldi.
Umuyorum bu cabamiz baskalarina da ornek olur ve ulkemiz bisikletciligine zincirleme bir katki saglar
(link)
Ayrıca Mugla Üniversitesi ile birlikte Muğla Bisiklet Derneği'ninde bu civarda ve Türkiye'de en faal Bisiklet Derneklerinden birisi olmasi bizler icin buyuk bir sans!
(link)