Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Bisiklet lastiklerinde nitrojen kullanımı

yaminkutlu

Forum Demirbaşı
Kayıt
2 Temmuz 2008
Mesaj
523
Tepki
732
Şehir
İzmir/Ankara
Acaba bisiklet için de aynı performansı sağlar mı diye düşünüyorum. Evimin yanında nitrojen basan bir yer var, olmadı deneyip göreceğim. Hava basıncı, oksijen ve nitrojenden oluşur. Oksijen molekülleri, nitrojen moleküllerine oranla daha küçüktür ve lastiğe daha hızlı nüfus eder. Nitrojenle doldurulan lastik, normal havayla doldurulana göre 3 kat daha yavaş basınç kaybeder. Sonuç olarak lastiklere bu sıklıkta hava basma ihtiyacı doğmaz ve lastik doğru basınç değerini daha uzun süre muhafaza eder. Havadaki oksijen, lastiği oluşturan maddeleri (örnek: kord bezi, topuk telleri) oksidize etmeye eğimlidir. Soluduğumuz havada bulunan %21 oranındaki oksijen, lastiğin ham maddesi olan kauçuğun daha çabuk yorulması ve yıpranmasına yol açar. Nitrojen gibi kuru ve hareketsiz bir gazla lastikleri doldurmak bu problemleri azalttığı gibi, basınç kaybını minimize eder. Lastiğin ömrünü uzatır ve sürüş güvenliğini arttırır.

Nitrojen basıncının avantajları, insanların yaşamasını ve nefes almasını sağlayan havadaki %21 oranındaki oksijen, lastikler için ciddi problemler oluşturmaktadır, çünkü lastiğin ham maddesi olan kauçuğa zarar vermektedir. Lastiğin içerisindeki oksijen lastiğin yaşlanmasını hızlandırmaktadır. Bir diğer problem ise, en iyi tanklardan bile sızabilen oksijenin kauçuğun arasından sızmasının, havada %78 oranında bulunan nitrojene oranla daha kolay olmasıdır.

Nitrojenin daha az basınç kaybetmesi ve kauçuğun oksidize etmemesi, nitrojeni havaya karşı daha kullanışlı ve güvenilir hale getirmektedir. Lastik içerisinde basınca maruz kalan oksijen, lastiğin topuk tellerinde (jantla birleşme noktası) paslanmaya neden olmaktadır. Buna ek olarak oksijen, lastiğin iç yanağına ve koruyucu kaplamasına (sızdırmaz tabakası) zarar verecek darbe gören lastiğin daha kolay balon yapmasına sebep olmaktadır. Lastiğin içersindeki oksijeni boşaltarak nitrojen doldurmak içerideki nem oranını düşürerek lastiğin ömrünü uzatır. Formula 1, askeri ve iş makinaları gibi lastik kullanım şartlarının ağır ve lastiğin çok önem kazandığı anlarda kullanılan nitrojen basıcı, normal lastik kullanımlarında çok daha iyi lastik performansı sağlar

Lastik şişirme aralığı nitrojenle daha fazladır. Nitrojen kullanımıyla, lastiklerin rutin kontrolü normalinden 3 katı daha uzun sürede yapılır. Lastik içindeki basınçlı hava kaybı normal basınca göre üç kat daha azdır.

Lastik içi yoğunlaşmayı azaltır. Oksijen lastiklerde yoğunlaşmayı arttırır; bu da hem lastiklerin ömrünü azaltır hem de paslanmayı çabuklaştırır. Nitrojen bunu ciddi ölçüde azaltır.

Lastik patlatma riskini azaltır (Hayat Kurtarır!). Nitrojen, oksijen gibi yüksek ısıya ulaşmaz. Bu da, ısıdan kaynaklanan muhtemel patlamaları önler.

Lastiklerde değişmeyen basınç (Hayat Kurtarır!). Lastikte bulunan oksijen zamanla oksitlenmeye neden olur, bu da lastikteki basıncı ve sürüş koşullarını kötüleştirir. Nitrojenle basınç aynı kalır, değişmez. Lastiklerinizin basıncını normalde 15 günde bir kontrol etmeniz önerilmektedir. Lastiklerinizi nitrojenle şişirdiğinizde bu aralık üç kat uzun sürede gerçekleşir.

Lastikleri şişirmede nitrojen kullanınız. Yıllardır; yarış, askeri amaçlı, iş ve tarım araçları lastiklerde kullanılan nitrojen, artık Avrupa, Avusturya ve Almanya gibi ülkelerde de günlük kullanımda yaygın hale gelmektedir.

Nitrojen oksijen de içermez. Lastikte oksijenin olmaması, lastikte bulunan bileşenlerin bozulma (kötüleşme) hızını aza indirger.

Nitrojen kuru bir gazdır. Lastik şişmede kullanılan nitrojen, karbondioksidin ve havadaki nem oranının hemen hemen olmasını garanti eder.

Nitrojen temas halinde bulunduğu mataryalleri̇n uzun ömürlü olmasını sağlar. Sıkışmış havadan farklı olarak nitrojende; oksijenin, karbondioksidin, kirlilik ve diğer bileşenlerin olmaması, sübap ve jantın da uzun ömürlü olmasını sağlar. Ni̇trojenle lasti̇kleri̇ şişirmek, lastiğin basıncının durağan olmasını sağlar. Çevreye zararlı değildir. Ni̇trojenle daha verimli basınç elde edi̇li̇r. Ni̇trojenle oksi̇di̇zasyonun olmaması, lasti̇klerin ömrünü uzatır. Nitrojenle şişirilen lastik oksijenle şişirilmiş lastikten 3 kat daha az sürede lastik basıncını azaltır. Ni̇trojen kullanımıyla jant bileşenlerinin paslanması azalır.
 
Scudo
Araştırmadım ama eğer patlak önleme sıvıları oksijen ile tepkimeye girerek yama yapıyorsa, azotla şişirme yapılınca işe yaramayabilir.
Ama bu reaksiyon için oksijen şart değilse, aynen kullanılabiliyordur.

Azotla şişirmek için sorun şu ki; azot gazı üretmek pek de ekonomik değil.

Bu yazının orjinal haline denk geldim az önce, orda da masraflı olmasından bahsediliyor. Sanırım biraz kırpmışlar yazıyı çevirirken.
 
şöyle söyleyim 35 40 barlık bir araba lastiğini 4 5 tl civarı basıyolar. benim lastikler 5.5 bar... ayrıca azot başka amaçala kullanılır.ben nitrojen demiştim ama.
 
  • Beğen
Tepkiler: Bozcan
Rakamlara ve birimlere dikkat edelim. Araba lastikleri 25-40 psi arası basınç kullanır. 35-40 bar değil. 35 bar yaklaşık 500psi, 40bar yaklaşık 580 psi eder.

Bisiklet lastiklerinin yaklaşık basınçları:
mtb lastikleri: 25-55 psi (1.7-3.8 bar)
yol lastikleri: 80-130 psi (5.5-9 bar)

Bisiklet lastiklerine nitrojen basmaya gelince bence muhendislik acısından bir uygulanabilirliği yok. Sayılan avantajların neredeyse hepsi bisikletde etkisiz kalacaktır. Zaten iş yapar birsey olsa şimdiye kadar coktan araba ve bisiklet firmaları fabrika cıkısı urunlere azot basıp yollarlardı.
 
Lastiklerin hava yerine azot gazı ile doldurulmasının sağlayacağı yararlar şunlardır:

Yakıttan en az %3,3 tasarruf (*)
Lastik ömründe en az %26 artış (**)
Daha iyi yol tutuşu ve patlama riskinin azalması nedeniyle artan sürüş güvenliği

Azot kullanımını büyük lastik üreticileri de tavsiye ediyor:
Michelin (Kasım 2003 Teknik Bülteni)
Bridgestone (“Real Answers” 8. cilt, 3. sayı)
Pirelli (Teknik Bülten No: 8.02)
Goodyear (Servis Bülteni PSB#2004-09)

(*) ABD Enerji Bakanlığı yayın organı “Energy Savers (Sayfa 31)” da yer alan orandır.
(**) Bridgestone yayını “Real Answers (8. sayı, Sayfa 4)” da bahsedilen orandır.

Nitrojenin lastiği oluşturan kauçuk karışımlarına olumlu etkisi
“Oksijen ve nem – lastik katilleri”
Tüm havalı lastikler; keşfedildikleri günden beri, “bozulma/tahribat veya kalitesini her geçen gün kaybetme” sorunuyla mücadele etmek zorunda kaldılar. “Lastik zayıflaması” maskesi altındaki bu bozulma bir kimyasal oksitlenmedir.
Düşman OKSİTLENME !
Şişirme için kullanılan hava; %78 Azot (Nitrojen), % 21 Oksijen, % 0.9 Argon ve %1 diğer gazların karışımından oluşur.

Karışımda yer alan oksijen molekülleri bu bozulmanın temel nedenidir.

Lastik bünyesindeki:

a-Hava sızmasını engelleme görevi olan liner (en içte kalan, özel kauçuk karışımı olan kat)
b-Antioksidan (oksijen istilasına karşı koyan, engellemeye çalışan)
c-Yaşlanmayı geciktirici kimyasallar
vasıtasıyla bu bozulmadan korunacak bir şekilde tasarlanmıştır.


Kimyasallar belirli bir sürede kendilerini kullanıp bitirirler. Lastik içindeki şişirme basıncıyla, dış ortamdaki atmosfer basıncı arasındaki fark nedeniyle haraket içten dışa doğrudur. Böylece bozulma; lastiğin iç kısmından (liner) başlayarak tahrip oranı artan bir şekilde dışa doğru yayılmaya devam eder. Bozulma eyleminin yönü daima bu olduğundan, oksijen molekülleri kauçuk karışımının yapısında bulunan doymamış iki bağlantılı atomlarla kimyasal reaksiyona girerek ve kauçuk karışımı moleküllerinin gücünü zayıflatır, esnekliklerini azaltır (sertleştirir).

Bu tahribat, lastik şişirme basıncı ayarlamalarında hızlanır çünkü içeriye her seferinde biraz daha oksijen molekülleri girer.

Nitrojenin içinde ne nem ne de oksijen olduğundan bu tahribat oluşmayacaktır.
Oto ve kamyon grubunda lastiklere Nitrojen (Azot) gazı basmak şu avantajları sağlıyor.

Şişirme esnasında lastiğin içine yağ ve nem basılmayacaktır. Nitrojen gazı lastik içinde normal hava gibi nem oluşturmayacak. Böylece gerek lastikte gerekse jantta korozyon meydana gelmeyecektir. Doğal olarak lastik, lastik içinde kullanılan çelik kuşak ve topuk çember tellerinin, jant ve supapların kullanım ömrü daha uzun olacaktır. Yapılan labaratuvar çalışmalarında oksijenin butil kauçuk karışımları üzerindeki olumsuz etkisi nitrojenle kıyaslandığında 4 kat daha fazladır. Nitrojen; normal hava gibi ısınmıyor. Nitrojen; normal hava gibi patlamıyor çünkü normal hava gibi genleşme yapmıyor.Yanmıyor çünkü içinde oksijen yok.

Çevreye hiçbir zararı yok.

ÇALIŞMA SİSTEMİ
Kompresörden gelen hava elektrik kullanılmaksızın özel nitrojen jeneratörü sayesinde otomatik Nitrojene dönüşür.

Makine, hava saatinden ister hava, ister Nitrojen basabilir.

Tüm Bu Bilgiler Türk Pirelli Lastikleri A.Ş. 'nin Kaynaklarından Alınmıştır.
 
bazı yerlerde de bunun komple aldatmaca olduğu söyleniyor. sebebi ise havanın zaten %70'i azot olduğu için lastiğe basılan normal hava da zaten azot.. arabası olanlara sormak lazım heralde onlarda daha iyi anlaşılır
 
Ben yaklaşık 1,5 sene evvel aracımın lastiklerinde bu gazı kullanmaya başladım. En çok rahat ettiğim kısım hava basınç değerlerini 2 haftada bir kontrol etme periyodu 1,5 aya çıktı ondada kontrol ettiğinizde havaların tam olduğunu görüyorsunuz ikinci bir nokta iste sürüş esnasında lastik sesindeki azalma oldu. Bu benim aracımda yaptığı iyileştirmeler fakat bisikletimde denemedim henüz
 
...
Otomativ ve Uçak sanayinde kullanımı
Günümüzde ise artık araba lastiklerini şişirmede kullanılır.Lastik şişirmekte nitrojen kullanmak havacılıkta kullanılan bir yöntem.Normal havanın içinde bulunan oksijenin meydana getirdiği korozyonu azaltmak, ve yüksek sıcaklıklarda yanma riskini azaltmak için uçak lastikleri nitrojen ile şişirilir.Ancak otomobil lastiği o kadar kritik yüklere maruz kalmadığı için otomobillerde kullanmak fazla bir fayda sağlamaz.
...
Kaynak: Vikipedi

Bisiklete siz indirgeyin artık.
 
  • Beğen
Tepkiler: TheElter
vikipediada da sen ben gibi herkes yazabilir. çok sağlıklı bir bilgi değil bence. kimsenin lastiklerinin havası hiç inmiyo galiba. :D
 
bence yararı olduğunu düşündüğünüz şeyi deneseniz bişey kaybetmezsiniz.en azından kendiniz test eder gerçekten yararlı olursa kullanırsınız yok fark etmiyosada bişey kaybetmezsiniz acaba ne fark var sorusu kalkmış olur.yani eğer deneme şansınız varsa deneyin.ben merakımı gidermek için denerdim.
 
en kısa sürede deniycem zaten. yapan var mı diye merak ettim.Ve varsa ne değişti diye
 
arabadaki farkını teset ettik ve gerçekten fark var..gerek yakıt tasarrufu gerekse SES'teki azalmada ama bisiklet hakkında yoruma:S:S
 
Arabadaki testlerinize göre, sürüş konforunda da bir değişiklik söz konusu mu?
 
Bana cok eskilerden bir olayi hatirlatti. 1998 yili olmasi lazim, Fransa turu prologunda (Irlanda' da) Jan Ullrich' in lastiklerine Continental firmasi azor doldurmustu. Dönme mukavemetinin azligi filan seklinde. Fakat dönme mukavemetinin yüzdesi 55-60 km/h civarinda bile % 0.5 civarinda, buna mukabil hava direnci toplam direncin % 85 i civarinda oldugu icin cok uzun bir tepki uyandirmadi basinda. Yani lastiklere azot doldurmak yere bisiklet üzerinde oturusu degistirmek daha büyük avantaj saglar. Kullanilan kaskin bile etkisi daha fazla. Kaldiki lastigin ici zaten % 80 kadar azotla dolu(havanin icindeki miktar) Fakat hala bir cok nakliyat firmasi yakittan tasarruf etmek icin azotlu lastikleri kullaniyor.
 
bisiklete bi faydası yok o zaman bu işin kısaca
 
Bir büyük "Tur"un, 3500 kilometrelik yaris sonunda 8 saniye farkla kazanilabildigini hesaba katarak faydasi yok diyemeyiz. Ama belli bir düzeye kadar olan yarislardaki katkisi, verilen cabaya degmez demek dogru olur.
 
Bir uçak bakımcı olarak azot için bir şey diyemem bilemiyorum ama nitrojenin bisiklette performansa büyük (hissedilecek ) etkisi yoktur bunu net söyleyebilirim.Nitrojenin asıl faydası iç lastiğin ve sibobun ömrü konusundadır.Ömürlerini biraz daha uzatacağı kesindir.
 
  • Beğen
Tepkiler: o.kucuk
Nitrojen'in türkçe adı azot. azotta -196 C derece lastik o kadar soğukken fren tututabilirmi sizce :)))))
 
-196c'de azot sıvı olur.bu da lastikte mümkün olmaz.ancak fantazi olur.
 
@ramazanedis

Bu konuyu araştırmak lazım nitrojen diye benim bildiğim lastiklere basılan kuru havadan bahsediliyor yoksa basılan farklı bir gaz değil.Azot ile nitrojen sözlükte aynı geçiyor ama uygulamada farklılıklar var diye biliyorum.Dediğim gibi uçak lastiklerine nitrojen diye basılan değişik bir gaz değil kuru hava....
 
Geri