Scudo Sports

Bisikletle yokuş nasıl çıkılır?

Furkan Demir

Aktif Üye
Kayıt
27 Haziran 2011
Mesaj
110
Tepki
296
Şehir
İstanbul
Bisikletle Yokuş Nasıl Çıkılır?
Bisiklet insanın enerjisini harekete dönüştüren bir araçtır. Enerjinizi ne kadar verimli kullanırsanız o kadar çok mesafe alabilirsiniz. Enerjisini verimli kullanma yeteneğini geliştiren sürücüler yokuşlarda hiç zorluk çekmezler. Uzun turlarda önemli miktarda yokuş çıkılır. Yokuşları iyi çıkmak için yalnızca güçlü olmak da yetmez, doğru teknikleri de iyi bilmek gerekir.

Bisikletinizi hafifletin.
Tırmanma esas olarak yerçekimine karşı yapılan bir mücadeledir. Bisikletlerinizden ve malzemelerinizden azaltabileceğiniz ağırlıklar yokuşları tırmanmanızı kolaylaştıracaktır. Bu nedenle, bir parçayı değiştirirken, ya da aksesuar alırken en hafifini almaya özen gösterin. Bu arada yokuşu bol bir tura çıkarken gereksiz bütün aksesuarları bisikletinizden sökün.

Kendinizi hafifletin.
Eğer kilolu iseniz, bisikletle yokuş tırmanma yeteneğiniz olması gerekenden daha düşüktür. Normal kilonuza düşerek yokuş tırmanmada veriminizi arttırabilirsiniz.

Lastikleri fazla şişirin.
İyi şişirilmiş bir lastiğin yol ile temas edeceği yüzey azalacağı için lastik ile yol arasında sürtünmeden oluşan direnç de en aza indirilmiş olur. Böylece tırmanma verimliliğiniz artar. Bu öneri asfalt ya da sert zeminli yollar için geçerlidir.

Rüzgar direncinizi azaltın.
Yokuş yukarıya oldukça düşük bir hızla tırmanırken bile aerodinamik bir sürüş pozisyonunun önemi vardır. Ayakta sürüş oturmaya, oturarak sürüş ise öne doğru eğilerek pedal çevirmeye göre daha çok hava direnci yaratır. Aerodinamik bir pozisyonda pedal çeviren bisikletçi daha az enerji harcar, çünkü bisiklette ileriye hareketi engelleyen tüm etkenlerin içerisinde, vücudun oluşturduğu hava direncinin payı yüzde 70'tir. Yokuş çıkarken seleye rahat nefes alıp vermenizi de sağlayacak şekilde oturun ve vücudunuzu alçaltın.

Yokuştan önce vites değiştirin.
Zamanında vites değiştirerek pedal çevirme ritminizi bozmadan, yola devam ederken enerjinizi en verimli şekilde kullanmış olursunuz. Vites değiştirmekte geç kalmak ritminizi bozar, daha büyük bir arka dişliye geçirmeğe çalışırken pedalın sertleşmesi yüzünden hızınızı önemli ölçüde azaltmak zorunda kalırsınız. Kullanmanız gereken vitesi önceden tahmin ederek ve zamanında vites değiştirerek inişli-çıkışlı bir turda daha başarılı olursunuz.

Küçük vitesle başlayın.
Tırmanmaya, gereksinim duyduğunuzdan daha küçük bir vitesle başlayın. Böyle bir yaklaşım uzun turlarda çok önemlidir. Başlangıçta rahatça pedal çevirmenizi sağlayan bir vites, yokuşun ilerleyen metrelerinde kaslarınızın gereksinim duyacağı enerjiyi korumuş olur. Yokuşun sonuna kadar aynı viteste, aynı ritimde pedal çevirebileceğiniz gibi bir üst vitese bile geçebilirsiniz. Başlangıçta büyük vites kullananlar çabuk yorulur. Vites küçültmek zorunda kaldıklarında ise, siz yanlarından geçip giderken, onlar geri gidiyorlarmış görüntüsü verirler.

Vitesi otururken büyütün.
Ayakta iken, otururken olduğu kadar hızlı pedal çeviremeyeceğiniz için seleden kalkmadan önce daha küçük bir arka dişliye (üst vitese) geçin.

Bisikleti yana doğru sallayın.
Pedala basmak üzere olan bacağınızın gücünü daha dik olarak uygulayabilmek için ayakta iken bisikletinizi bir yandan bir yana sallayın. Bu teknik ile tırmanışı daha doğal ve daha kolay bir duruma getirebilirsiniz. Eğer vitesiniz de uygunsa bu harekete neden "bisiklet üzerinde koşmak" dendiğini anlarsınız.

Ayağa kalkmayın.
Hemen hemen bütün yokuşlarda selede oturduğunuz sürece daha verimli ve hızlı yol alırsınız. Ayağa kalkmak, bacaklarınıza, kollarınıza ve sırtınıza fazladan yük bindirerek daha çok oksijen ve enerji harcamanıza neden olur. Ancak yine de çok uzun yokuşların orta yerinde ayağa kalkarak çevrilecek birkaç pedal, kaslardaki yorgunluğun hafiflemesine yardımcı olabilir. Ayrıca çok dik yokuşlarda bisikletinizin dengeyi sağlayamayacak kadar yavaşlamasını engelleyecek için ayağa kalkmanız da gerekebilir. Tercih şansınız varsa, seleyi tercih edin.

Gidonu sıkı tutmayın.
Yokuş çıkarken hızınız oldukça düşük olduğundan gidonu çok sıkı tutmanın bir gereği yoktur. Kol kaslarınızı boş yere boş yere yormuş olursunuz. Sadece baş parmaklarınızı gidonun üzerinde tutun. Böylece dalgınlıkla yeniden gidonu sıkmayı engellemiş olursunuz. Ancak, bozuk yollarda gidonu sağlam tutmakta yarar var.
 
Scudo
cok guzel bır bılgı paylasımı olmus. ellerıne ve emegıne saglık.
Tesekkurler...
 
  • Beğen
Tepkiler: Furkan Demir
Yokuşlarda sorun yaşayan biri olarak çok teşekkür ederim, çok faydalı bir makale olmuş.
 
güzel bilgiler. kısa yokuşlarda ayakta çıkmak iyidir de uzun yokuşlarda genelde oturarak ve arada bir kısa kısa ayağa kalkmak iyi bir sonuç verir.
 
  • Beğen
Tepkiler: cagri ekinci
Teknik olarak çok doğru bilgiler...Özellikle lastik basıncı...Lastikte ne yazıyorsa o basıncı vurun..İnanın 5-10 psi bile inik olsa çok fark ettiriyor...Ben rampa çıkmaktan aşırı zevk alan birisiyim...Başlarda yavaş ve kadanslı başlamak en doğrusu..Birden ayakta yüklenip sonra seleye geçince bacaklarda aşırı yanma vs oluyor dayanamıyorsunuz...Selede başladıktan sonra ara sıra ayağa kalkmak iyi oluyor...Alıştıktan sonra ayakta tırmanmak daha zevkli bence :) Ne olursa olsun rampadan kormayın yolunuza rampa çıktığında inadına savaşın .. Ya burası çıkılmaz dediğiniz an zaten çıkamıyorsunuz :D Ek olarak sele , gidon boğazı gibi parçaların açısı yüksekliğede performansa doğal olarak etki ediyor..Çok dik bir boğaz ve oturuş pozisyonu ile rampa çıkmanın zor olucağı gibi...
 
paylaşım için çok teşekkürler bugün yokuşlar denk geldi hep:/ tıkandım felaket zor belki spd pedal felan kullanılsa daha mı iyi olur bilemiyorum biraz da çekme kuvveti olur ama bugün yenildim yokuşlara :D
 
aahhhhhh evetttt spd spd spd .... spd bisiklet için oyunlardaki turbo nos gibi bişey spdsiz asla bisiklet sürmem :) performansa etkisi yüzdeyüz bencee :)
 
sele üzerinde otururken bisikleti nasıl sağa sola sallayacağız ben orasını anlamadım. ben o sallama işini ayakta yapıyorum.
yokuşun özelliğine göre farklı teknikler uygulamak lazım. genelde oturarak çıkmayı yeğlesem de bazen yokuşa hızlı girip hafif sert viteste gidebildiğim yere kadar gidiyorum ayağa kalkıyorum biraz daha devam ediyorum. sonra vites düşürüyorum. biraz dayanıklılığı artırmak amaçlı yapıyorum bunu ben.
 
Çok teşekkürler, kaleminize sağlık..
 
Teşekkürler bilgilendirme için
 
bilgiler için teşekkürler :) eklemek istediğim bir kaç şey daha var dağ bisikletleri için özellikle;

maşayı mutlaka kilitleyin.kilitlenme özelliği yok ise en sert konuma getirin.Topraktan çıkıyorsanız ağırlığınızı öne vermeyin patinaj çekersiniz.Eğer yokuş dik ve toprak ise ağırlığınızı tam ortaya verin böylece hem patinaj çekmez hemde ön tekeri yerden kaldırmamış olursunuz.Asfalttan yokuş çıkıyor iseniz selenin ucuna oturun böylece ağırlık merkezi orataya kayacaktır (abartmadan) :in:
 
Biraz göbişi erit kendini hafiflet biraz bisikleti hafiflet sonra tak 1 e vitesi çık yokuşu ruhunu hafiflet :D
 
  • Beğen
Tepkiler: nihat yildir
Yükü hafifletmek en güzel yöntem.
Çantadaki çikolataları, fındıkları-fıstık barları indiriyorum mideye. Hem çanta hafifliyor hemde yokuşlarda problem çıkmıyor :))
 
degerli bilgiler icin tesekkurler
 
Ah bu yokuşlar... Paylaştığınız bilgiler için teşekkürler...
 
Geri