Herkese merhaba, bu benim ilk yorumum.
Başlık ve ilk yorumu okudum, diğer yorumları gözden geçirdim. Konu kendi içinde çok dallanıp budaklanmış ama, bir fizik mezunu olarak elimden geldiğince yanıtlamaya çalışacağım. Hatalı olduğum noktalar olursa lütfen belirtin, ben de daha detaylı araştırayım.
Önce, tek değişken olarak ağırlığı ele alalım. Ağır (örneğin 15 kg) ve hafif (örneğin 10 kg) olarak toplam iki adet bisikletimiz olsun. Bu iki bisikletin, kıyaslamasını durumlar üzerinden açıklayayım. Aerodinamik konusu önceki açıklamalarda gayet detaylı olarak belirtilmiş, onu es geçiyorum
Ağırlık dışındaki diğer değişkenlerden "alt değişkenler" olarak bahsedeceğim.
Yokuş çıkma: Ağır bisiklet; gerek yüzeye -tekerlekler aracılığıyla sürücü ve bisikletinin yola- yaptığı ağırlık ve buna bağlı olarak artırdığı direnç (yüzeyden bisikletin gidiş yönünün tam zıttı yönünde, yer çekimi etkisiyle kazandığı kuvvet ve lastiklerin yola uyguladığı) fazla olacaktır. Bu dirençten fazla kuvvet uygulamadığımız sürece bisikleti ilerletemeyiz. Hafif bisiklette ise yüzeye uygulanan ağırlık ve direnç, ağır bisiklete nazaran daha az olacağı için ilerlemek, ağır bisikletle aynı kuvvet uygulandığını (pedallamak) düşünürsek daha rahat olacaktır. Önemli alt değişkenler: tekerleklerin yola değdiği yüzey alanı, eğim açısı.
Yokuş inme: Yokuş aşağı sürüşte kuvvet uygulanmadığı takdirde, sürücü ve bisikletin toplam ağırlığının, eğim açısına ve oturma pozisyonuna bağlı olarak hafif bisiklete nazaran daha hızlı inecektir. Önemli alt değişkenler: momentum, ağırlık merkezi
Düz yol: Ve en güzel kısma geldik
Düz yolda, eşit kuvvette hafif bisiklet daha kolay ivmelenir (birim zamanda birim hız artışı ağır bisiklete göre fazla olur). Bu yüzden kalkışlarda hafif bisikletle daha rahat kalkarsınız ve ortalama hıza daha çabuk ulaşırsınız. Eşit hızlarda ağır ve hafif bisikletlerde ise ağır bisiklet, kütlesine bağlı olarak hafif bisiklete göre daha fazla momentum kazanır. Daha fazla momentum kazandığı için, durması hafif bisiklete göre daha fazla enerji isteyecektir. Durması için eşit hızlardaki iki bisikletimize durması eşit enerji uygulanırsa (frenleme) ağır bisiklet biraz daha uzun süre sonra tamamen duracaktır. Yani ağırlık azaldıkça hız değişimi(ivme) artar. Önemli alt değişkenler: momentum
Her zaman olmasa da ortalama bir kullanıcının ortalama hızlarda sürüş yaptığını varsayarsak hafif bisiklet ağır bisiklete göre her zaman önde olacaktır.
Aerodinamik konusuna girmedim, ilk yorumlarda belirtilmiş, gayet yeterli bir açıklama kanaatimce. Maksimum hız değerlerinizi yükseltmek isterseniz aerodinamiği es geçmeniz çok yanlış olur. Yüksek hızlarda yüksek hava direnciyle karşılaşılır. Her şeyden önce, yüksek hızlarda güvenli sürüş için aerodinamiğe dikkat etmelisiniz.