kararsız arkadaşlar için temel bilgileri tekrar edelim.
fiyata göre düşükten yükseğe vitesler tourney, altus, deore diye gitmekte. ama bunlar da kendi içlerinde birkaç modele ayrılabiliyorlar, örneğin altus m310 7-8 vitesi desteklerken m370 9 vitesi desteklemektedir.(7*3=21 vitesli bir bisikletin de 9*3=27 vitesli bir bisikletin de arka aktarıcısı altus olabilir yani ama aslında farklı modelleridir) frenler de bu modeller için v fren ve hidrolik disk fren olarak ikiye ayrılmakta, artılarını eksilerini araştırıp öğrenebilirsiniz, hidrolik disk frenin fiyatı daha yüksektir ama tercih meselesidir, v frenden daha iyi diye bir kaide yoktur. gidondan kilitleme olayı da bu amortisörlü bisikletlerde ön amortisörü kilitlemenizi sağlayan aparattır, maşadan kilitlide mesela engebeli yoldan düz yola geçerken maşadan bir işlem yaparak amortisörün yaylanmasını iptal edersiniz, gidondan kilitlide ise durmanıza gerek olmadan gidondaki aparattan yaparsınız vites değiştirir gibi.
bu ön bilgilerden sonra kıyaslama tablosu da şöyle oluyor.
sportive 224 ile sportive 225 arasındaki 200tl fiyat farkı disk fren için değer mi (v fren vs hidrolik disk, bi de vites kolu 225te altus)
sportive 225 ile sportive 227 arasındaki 250 tl fiyat farkı vites için değer mi (altus+tourney 24 vites vs deore+altus 27 vites, krank takımı 227de altus, bi de gidondan kilitleme olayı var 227de)
touring 727 ile sportive 227 arasındaki 150 tl fiyat farkı arka vites için değer mi (altus vs deore - bi de gidondan kilitleme olayı var 227de)
sportive 221 ile sportive 224 arasındaki 50 tl fiyat farkı arka vites için değer mi (tourney+tourney 21 vites vs altus+tourney 24 vites)
sportive 225 ile touring 727 arasındaki 100 tl fiyat farkı ön vites için değer mi (altus+tourney 24 vites vs altus+altus 27 vites, krank takımı 727de altus)
touring 727 ile touring 713 arasındaki 150 tl fiyat farkı krank takımı için değer mi (727de krank takımı altus, 727 27 vites 713 24 vites)
cidden ben bunda karar kıldım çünkü şu açıdan fiyat performansı diğerlerinden daha iyi, şu parçası bu farkı hak ediyor diyebilecek adam sanırım yok, biraz da zevk işi gibime geliyor. benim bilmediğim bulamadığım başka farklar varsa ekleyebilirsiniz, seçmek isteyenlere belki yardımcı olur ama dediğim gibi insan beğeniyor bir tanesini, onu alınca daha bir mutlu oluyor.
bu arada kökten vites sistemi değiştirilir diyen arkadaş, bu o kadar kolay değil astarı yüzünden pahalıya gelir, daha üst düzey kadrolu bisikletlerde düşünülebilir ama bu tip carraro, bianchi, sedona vs markaların başlangıç seviyesi şehir bisikletlerinde biraz saçma. çünkü aha arkadaki altusu söktüm deore taktım 225im 227 oldu olayı yok, 27 vites uyumlu ruble, vites kolu vs de değişimi gerekebilir bu durumda mesela. baştan seçim yapılmalı bence.
kimi insan tourneye ağır burun kıvırır, gıcırdıyor der, vites değiştirirken takırdıyor der, yolda bıraktı der, kimisi de gayet memnundur, 1000 km sorunsuz kullanmıştır. kimi insan için toruneyli 21 vites şehir kullanımında gayet de yeterlidir, kimisi illa ki deore 27 vites olsun da vites değiştirirken hissetmeyeyim takırtıyı der falan. altus da bunların ortasındadır. deore aslında mtb vitesidir, bu hibrit bisikletlerde de kullanılmaktadır, illa gerekli midir bilmiyorum.
sitelerindeki fiyatlara göre de listeleyelim,
sportive 221-936
sportive 224-990
touring 713-1170
sportive 225-1206
touring 727(sportive 226 tadında, zaten aynı fabrikanın ürünleri)-1314
sportive 227-1458
aralarında birer ikişer artıları var tabi fiyat arttıkça, umarım seçiminize faydası olur.