@Sarper Uluoluk
Gücümüzün boşa harcanmasina sebep olabilecek çok fazla hareketli parça var. İki bisikletten biriyle yokusu daha rahat cikabiliyorsaniz "gobek farkidir" dememiz mantikli olmaz.
Vites seti, gucumuzun bir bolumunu alır. Vites setinin kalitesi ve akıcılığı bunda etkili olduğu gibi temizligi de az da olsa etkilidir. Yapiş yapiş, simsiyah bir zincir, aynakoldan, rubleden ve aktaricidan gecerken rahat bükülemeyecektir. Ve sizin gucunuz, bu sıkışmış zincir baklalarinin açılabilmesi için de harcanacak.
Orta gobek, bisiklette akiciliga dogrudan etki eder. Cunku gucumuzun hic te az olmayan bir kismi burada harcanir. Pedala uyguladigimi kuvvetin %100'ü aynakola gecemiyor malesef. Bunun bir kismi da orta gobekte harcaniyor.
Arka aktarici dislileri (pulley wheels veya jockey wheels olarak gecer) cok etki ettiklerini sanmiyorum ama sektörde bunlarin bile seramik modelleri var. Yani gucumuzun cok ufak da olsa bir kismi bunlari dondurmek icin harcaniyor.
Pedal, pedal da her turda döner arkadaslar. Zor dönen bir pedal da gucumuzu alir.
Hatta abartmak gerekirse ayakkabi. Tabaninda fazla kopuk olan, kalin tabanli olan bir ayakkabiyla pedala bastiginizda bile gucunuzun ciddi bir kismini ayakkabi tabaniniza basinç yapmak ve sıkıştırmak icin kullanirsiniz.
Katlanir bisiklette önemsiz, ama aynakolun kalitesi ve esnemezligi gucunuzun daha iyi zincire aktarilmasini saglar. Dura ace bu yuzden pahali meselam sadece hafif oldugu icin degil
Kadro da gucunuzun bir kismini fark etmeseniz de aliyor arkadaslar. Ozellikle yokus cikmak gibi yogun guc uygulandigi zamanlar kadro yanal olarak bir miktar esner. Hatta aluminyum kadrolarda, bu isi uzun suredir yapanlar bunu hisseder de. Ornegin karbon kadro neredeyse kemik gibidirm altinizda zangir zangir oynamaz. Kadroyu esnetmek icin de gucunuzun ciddi bir miktarini harciyorsunuz.
Kadro ve bisiklet agirligi. (+sizin agirliginiz tabiki) Yokusta hizlanmak veya rahat cikmak istiyorsaniz yapabileceginiz en mantikli sey kilo vermek. Cunku tirmanista butun işi yercekimine karsi yapiyoruz sonucta. Fazla agirliklardan kurtulmamiz cok ama cok onemli. Her zaman, rahatca ciktiginiz bir yokusu bir gun hafif bir sirt cantasi takarak cikmaya calisin, sizi bu kadar etkileyebildigine cok sasiracaksiniz.
Lastikleriniz. Lastiklerin yuvarlanma direnci ve iclerindeki hava (olmasi gerektigi kadar hava olmali) akiciligi dogrudan etkiliyor. İnik lastik asfalta yapisir arkadaslar.
Seleye oturus pozisyonunuz, bisiklet uzerindeki durusunuz ve bisikletin size uyumu. Bacaginizin pedala basarken ne kadar dogru bir konumda oldugu aslinda onemli. Eger selesi olmasi gerekenden dusuk veya yuksek bir sele kullaniyorsaniz, dogar olarak bacaginiz gucu tam olarak basamayacak ve siz zorlaniyor hissedeceksinizdir. Selenin asagi-yukari ve ileri-geri ayarlari onemli. Bisikletle tam uyum saglamaya ve uzerinde konforlu olmaya calisin. Pedala basma sekiliniz de aslinda onemli, ortasiyla falan basmayin, tarak kemiginin alti pedala basmali. Bisiklete uyum demisken, öne gerektigi kadar uzaniyor olmaniz gerekli. Gogsunuz buzulmemeli, cigerlerinize iyice hava alabilecek sekilde bisiklette bir miktar dik durmaniz gerekli tirmanis sirasinda.
Jant agirligi da yokusta dogrudan etkilidir mesela.
Unuttugum, ve cok minik diye yazmadigim maddeler de (maşa, gidon, gidon bogazi, jant cemberi de esner) var. Bunlardan yola cikarak bisikkette pedala bastiginizda, gucun kendi kendi bacaginizdan çıkarak; ayaginizdan, ayakkabidan, pedaldan, aynakoldan(gobekten), zincirden, arka jant gobeginden, jant çemberinden, lastikten yola geçişi sirasinda nasil eridigini hay etmeye calisin. Kötü bir bisiklette gucun belki de %30'u kayboluyor bu sirada.
Jant gobekleri hersey degil, ama onemlilerden biri