Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Disk Fren Bed-in İşlemi

sspl

Forum Bağımlısı
Kayıt
9 Aralık 2011
Mesaj
2.042
Tepki
2.688
Yaş
31
Şehir
İstanbul
İsim
Emre
Başlangıç
2013—14
Bisiklet
Carraro
Arkadaşlar merhaba,

Daha önceden hidrolik fren kullanmış, az buçuk bakımından ve tamirinden anladığımı düşünen biriydim. Ta ki 1.5 ay kadar önce yeni bir bisiklet alarak sıfırdan hidrolik bir fren ile münasebetim oldu. (Daha önce kullandığım hidrolik frenli bisikleti ikinci el almıştım. Yani bu bed-in denilen muhabbeti türkçesiyle rodajı yapılmış bir bisikletti) Bu münasebet ile hidrolik frenin nasıl kullanılacağı, sıfırdan alındığında, balata veya rotor değiştirdiğimizde neler yapmamız gerektiğini tekrardan öğrenmek durumunda kaldım.

Ne yardım istediğim bisikletçiler bu konu hakkında bir şey biliyordu ya da bana mantıklı şeyler önerebildiler ne de ben bu konu hakkında Türkçe kaynak bulabildim. Bulduğum bir kaç yabancı kaynaktan Türkçeye çeviri yaparak ve biraz da kendi tecrübelerimi ekleyerek size bir yazı yazmak istedim.

Bisikleti ilk aldığımda ön frenden çok acayip bir ses geliyordu ve fren performansı çok olmasa da azdı, yani bunu hissedebiliyordum. Daha sonrasında balatalara yağ bulaşmış olduğunu keşfettim. Bisiklet dükkanda dururken nedendir bilmem ama yağ eksiltmiş. Muhtemelen sıkılmayan ya da kontrol edilmeyen bir vida nedeniyle oldu zira kablolarda vs. bir hasar yoktu. Hurafeleri bir kenara bırakıp güzelce rotor temizliği yaptıktan sonra yeni balataları takarak bu sorunu çözdüm.

Gel gelelim bu kadar can sıkmasa da arka frende de bir sorun vardı. Bu sorunda forumda bazı konularda yazdığım üzere frene çok az basıldığında yani balatalar rotoru tutmaya başladığı noktada gelen bir ses ve titreşimdi. Bu titreşim geldiğinde bir miktar daha frene basıldığında ne ses ne de titreşimden eser kalıyordu. Bu konu hakkında internette araştırma yaptığımda bunun bed-in yapılmamış ya da doğru yapılmamış fren sistemlerinde olabileceğini öğrendim.

Aslında 10 dakikadan daha az bir süre ayırarak bu tip sorunların önüne geçmemiz mümkünmüş. Disk frene sahip her taşıtta yapılması gereken bir işlemi bisikletlerimizin freni ne olursa olsun (mekanik, hidrolik) yapmamız gerekiyormuş. Hatta bu işlemi yaparak fren gücümüzü arttırmış oluyormuşuz.

Nedir?

Bir nevi fren sistemindeki birbirine temas eden parçaları birbiryle tanıştırma işlemi diyebiliriz.

Önemli Noktalar:
1. Bu işlemi her sıfırlama yapıldığında yapmakta fayda var. Yeni bir rotor, balata değişiminde ya da sıfırdan aldığımız bir bisiklette yapmalıyız.
2. Bu işlem esnasında freni tamamen kilitlemeyerek yapmalıyız. (aşağıda adım adım nasıl yapılacağı kısmında buna değineceğim.)
3. Hidrolik ya da mekanik frenler farketmiyor. Bütün sistemlerde yapılmasında fayda var.
4. İşlemin yapılmaması ya da yanlış yapılması fren performasını düşürecek,ses ve titreşim oluşturarak rahatsızlık verecek ve sarf malzemelerinin ömrünü kısaltacaktır.

Bed-in İşlemi Nasıl Yapılır?

a) Bisikletimiz ile müsait bir alana gidiyoruz. Ortalama 15 km/h hıza çıkıyoruz.
b) Seleye oturur bir halde ön ve arka freni eşit olarak sıkarak tekerleri kilitlemeden yürüme hızına kadar düşüyoruz. (5km/h kadar)
c) Hala hareket halindeyken, frenleri bırakıyoruz.
d) Bunu 10 defa tekrarlıyoruz.

Her tekrarda frenleme gücü artacağı için teker kilitlemeden yapmaya dikkat ediyoruz.
Daha sonra aynı aşamaları 25km/h hıza çıkarak 5-6 defa tekrarlıyoruz.
Bed-in işleminde rotorların ısınması önemli, bu nedenle 180-203mm rotor kullanan biriyseniz ya da işlemi soğuk bir ortamda yapıyorsanız bu hızlardan daha yükseğe çıkarak yapmanızda fayda var.

Tekerleri kilitlememek neden önemli?
Basit bir mantıkla balataların rotor üzerinde bir noktaya diğerinden daha fazla baskı ya da desen oluşturmamalı. Bu ileride titreşime neden olan en önemli etken. Standart ve sabit bir desen oluşturmak için bu işlemi yaptığımızdan buna dikkat edilmeli.

Ben bu işlemi yapmadım? Ne olur?
Titreşim, ses vb. gibi bir probleminiz var mı? Eğer yoksa öyle ya da böyle bed-in işlemini sorunsuz yapmış gibisiniz.
Eğer varsa bu soruya soruyla devam edelim: Problem ne?

1) Yetersiz performans

Yetersiz performansa genellikle "camlaşan" balatalar neden olur. Yüksek sıcaklıklarda uzun süre kalma durumunda balatalar camlaşır ve bu da perofmans kaybına neden olur. Reçine (organik) balatalar camlaşmaya daha müsaittir. Balataları söküp, hafifçe zımparalayın, bed-in işlemini tekrarlayın.

2) Ses ve titreşim
Ses ve titreşim korkulu rüyamız. Ses konusunda öncelikle şunu bilmekte fayda var, metal balatalar reçine olanlara göre daha sesli çalışır. Eğer balatalarınıza toz, kir su vb. maddeler geldiyse bunlar sese neden olabilir. Düzenli temizliğini yaptığınız bir sisteme sahipseniz ve hala ses probleminiz varsa akıllara başka bir ihtimal daha geliyor; balatalara yağ bulaşması.
Eğer bunlardan hiç biri sizin durumunuza uymuyorsa yapılacak çok da bir şey yok. Balataları zımparalamayı ve alkol ile temizlemeyi deneyebilirsiniz. Rotorları zımparalamanız tavsiye edilmez. Bu durumda parçaları sıfırları ile değiştirmek ve sonrasında düzgün bir bed-in yapmaktan başka çare kalmıyor.


Yeni bisiklet alan, parça değişimi yapan ve ya bu sorunları yaşayan arkadaşların umarım işini gören bir yazı olur.

Konu hakkında örnek bir video:
 
Scudo
disklerin arkadaki pedleri azalmıştı ön arka yapmıştım zımpara atıp ogün bugundür bazen bir ses olayı gelmiyor değil yararlı oldu reis bir baştan yapayım :D senin yaşadığın o ötme çınlama sorunu bendede vardı :D
 
  • Beğen
Tepkiler: necmeddin ve sspl
disklerin arkadaki pedleri azalmıştı ön arka yapmıştım zımpara atıp ogün bugundür bazen bir ses olayı gelmiyor değil yararlı oldu reis bir baştan yapayım :D senin yaşadığın o ötme çınlama sorunu bendede vardı :D
Abi sesi geçtim, titreşim çok sinir bozuyor özellikle arkada olunca. o_O
 
  • Beğen
Tepkiler: necmeddin
Merhabalar ben yeni bisiklet aldım bugün geldi ve kurulumunu yaptım foruma eski kayıtlı olsam da bisikletim yeni geldiği için forumu kullanmaya başladım bir hatam olduysa yanlış yere yazdıysam affola ancak frenlerim aşırı kötü daha üstüne çıkmadım bisikletin ama rodaj yapılmadan önceki halini bilirsiniz ancak ben bu konuyu okumadan fren kolunun yağ vidasını açtım frene hafif dokundum yağ çok az oynadı hah tamam dedim yağında sıkıntı yok ama ben tabi işkillendim fren kolu çok geriye gidiyor diye sonuna kadar yavaşça çektim bilgim doğrultusunda yağın iyice yükselmesi lazım dı ancak yağ sabit kaldı bu sefer geri topladım herşeyi oturdum buraya yazıyorum.
 
Merhabalar ben yeni bisiklet aldım bugün geldi ve kurulumunu yaptım foruma eski kayıtlı olsam da bisikletim yeni geldiği için forumu kullanmaya başladım bir hatam olduysa yanlış yere yazdıysam affola ancak frenlerim aşırı kötü daha üstüne çıkmadım bisikletin ama rodaj yapılmadan önceki halini bilirsiniz ancak ben bu konuyu okumadan fren kolunun yağ vidasını açtım frene hafif dokundum yağ çok az oynadı hah tamam dedim yağında sıkıntı yok ama ben tabi işkillendim fren kolu çok geriye gidiyor diye sonuna kadar yavaşça çektim bilgim doğrultusunda yağın iyice yükselmesi lazım dı ancak yağ sabit kaldı bu sefer geri topladım herşeyi oturdum buraya yazıyorum.
Öncelikle garanti şartları sebebiyle kurulumunu keşke bir servise yaptırsaydınız. Çok anladığım bir konu değil ama 2 ihtimal aklıma geliyor; 1)yağ eksik 2)sistemde hava var.
 
  • Beğen
Tepkiler: ratm
Öncelikle garanti şartları sebebiyle kurulumunu keşke bir servise yaptırsaydınız. Çok anladığım bir konu değil ama 2 ihtimal aklıma geliyor; 1)yağ eksik 2)sistemde hava var.
Az önce çıkıp dediğiniz rodaj olayını gerçekleştirdim ses azaldı ama fren performansım aynı özellikle arka fren kilitleyecek kadar tutmuyor sanırım yağ da almam gerekecek en yakın zamanda.Garanti için de benim ilçemdeki servisi ikna eder imza attırırım herşeyi düzgün bir şekilde yaptım zaten.Olmasa da olur telefonu bile 0 aldığım halde arka kapağı söküp şeffaf yaptım içine resim çizdim garantilerden hayır geldiğini hiç görmedim çünkü.
Teşekkürler cevabınız için bu arada.
 
@sspl Ben bunu yaptım ses kesildi ancak birkaç gün sonra tekrar etti. Yağ mı kaçırıyordur sizce?
 
@sspl Ben bunu yaptım ses kesildi ancak birkaç gün sonra tekrar etti. Yağ mı kaçırıyordur sizce?
Yağ kaçırıp kaçırmadığı için görmeden bir şey söylemek imkansız. Boruları ve boru birleşim yerlerini kontrol edin, yağ kaçırıyorsa farkedersiniz zaten.
 
türkiyede rodaj hakında bilgi içeren herhangi bir kaynak yok (en azından bisiklet için) dün ilk defa üst seviye h. frenli bisiklet aldım alırken tek önerileri yokuş inerken balataların ısınmaması adına freni pompalayarak in dendi.gerçi bunu demesi bile bi mucize.rodajı da yarın yapıcam
kısaca eklemek istediğim şey serte yakın frenlerde pompalayark inilmesi olacaktır.
bilgi için @sspl ye teşekkür ederim.
 
  • Beğen
Tepkiler: sspl
türkiyede rodaj hakında bilgi içeren herhangi bir kaynak yok (en azından bisiklet için) dün ilk defa üst seviye h. frenli bisiklet aldım alırken tek önerileri yokuş inerken balataların ısınmaması adına freni pompalayarak in dendi.gerçi bunu demesi bile bi mucize.rodajı da yarın yapıcam
kısaca eklemek istediğim şey serte yakın frenlerde pompalayark inilmesi olacaktır.
bilgi için @sspl ye teşekkür ederim.

Shimano dokümanlarında böyle anlatılıyor:
1683997070886.png
(link)

(link) / (link)
 
Geri