Scudo Sports

Eskimiş ruble dişlilerinin taşlanması

Murat B.

Forum Trolü
Kayıt
23 Eylül 2013
Mesaj
4.091
Tepki
11.599
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Specialized
Grupsetin zincirden sonra en hızlı eskiyen parçası rubleye takılan kaset dişlileri. Aşınmış dişliler, zincirin de çok çabuk aşınmasına sebep olduğu için bisikleti aşınmış dişliler ile kullanmamak gerek. Ancak; kur artışı yüzünden Campagnolo Record veya Sram Red gibi üst seviye kasetlerin fiyatı aylık askari ücreti aşmış durumda, Shimano 105 gibi orta seviye kasetler bile 300 Lira civarında.

Dişliler aşınınca mecburen değiştireceğiz diye biliyordum, ancak bugün okuduğum bir yazıdan öğrendim ki, değiştirmek yerine dremel de denilen taşlama uçları ile dişlileri rektifiye edip daha uzun süre kullanmak mümkünmüş.

Orjinal makaleye şuradan ulaşabilirsiniz:
(link)

Önce bir uyarı yapmak istiyorum, bu işlemi denemedim. Ne kadar kolay/zor olduğu, taşlanmış rublenin performansı, aletlerinizin zarar görüp görmediği konusunda bilgi sahibi değilim. Bu işlemi deneyecekseniz risk aldığınızı bilin, mümkünse önce ucuz veya tamamen bitmiş bir rublede deneyin.

Malum, yeni dişliler şu şekildedir:
upload_2018-9-12_15-6-18.png

Ancak zamanla zincirin çektiği noktadan yani aşağıda resimde kırmızı ile işaretlediğim yer aşınır:
upload_2018-9-12_15-7-45.png

Şimdi yapmamız gereken, dişliyi eski şekline getirmek. Eski şeklin biraz sağa kaydırılmış halini aşağıda kırmızı çizgi ile işaretledim, aşınmış bölge ise siyah.
upload_2018-9-12_15-9-1.png

Yapmamız gereken, dişlinin profilini yukarıdaki kırmızı çizgi gibi yapmak. Bunun için de aşağıdaki resimde kırmızı işaretlenen yerleri taşlamak gerekli.
upload_2018-9-12_15-10-47.png

Bunun için küçük ve yuvarlak (silindir şeklinde, konik değil) taşlama ucu kullanmanız gerekli. Dişlerin derinliğini arttıracağı için, dişlinin en alt kısmını taşlamamanız gerek. Ayrıca etrafa uçuşacak metal çapaklarının bisiklete zarar vermemesi için kaseti bisikletten söküp yapmakta fayda var (tekeri çıkartmanız yeterli değil, göbek rulmanlarına metal tozu kaçabilir).
 
Scudo
Paylaşım için teşekkürler :harika:

Eğer aşındırma işlemini her ruble dişlisi için aynı oranda yapamazsak, zincir baklaları için dezavantaj teşkil edecek, çünkü elimizde farklı dişliler arası mesafeye sahip bir ruble olacak :krktm: Çok ciddi ustalık isteyen bir işlem gibi görünüyor o_O
 
  • Beğen
Tepkiler: Murat B.
Evet, bu konu da önemli, dişlilerin arasındaki yarım inçlik (12,7mm) mesafe sabit kalmalı. Yoksa fazla taşladığınız dişliye daha fazla yük bineceği için hem kendisi çabuk aşınır, hem de zinciri çabuk aşındırır.
 
  • Beğen
Tepkiler: Road_Runner
Geçici olarak bir düşük seri ruble takmak daha mantıklı gibi.
 
Eli yatkın olana güzel ekmek kapısı...
 
Doğrusu elle yapılacak bir taşlama işlemi simetrik bir sonuç üretemeyeceğinden verimli olmayacağını düşünüyorum. Tornada tüm dişlilerin aynı ölçülerde taşlanması mümkün ama zaten açılmış aralıkların daha fazla açılmasıyla çok iyi sonuç almak yine de mümkün olmayacaktır. En doğrusu kaynakla aralıkların bir miktar doldurularak daha sonra sıfır ruble ölçülerinde taşlanması olabilir ama bu kadar işlem yeni ruble fiyatına gelecektir büyük ihtimalle.

Çinden bile ruble ve zincir alarak değiştirdim masraf azaltmak için ama çözüm değil. Çin malları çok hızlı aşınıyor. Mevcut rubleniz aşınır ve yenisiyle değiştirilir. Bundan kaçamazsınız. Benim tecrübelerimle en ekonomik ruble yenileme işlemi bisikletin üzerindeki rublenin daha ucuz versiyonuyla değiştirilmesi. Mesela ben bisikletimin üzerinde gelen acera rublenin yerine son 3 - 4 seferdir aynı ölçülerde altus ruble kullanarak epeyce masraf azalttım. Acera ruble son aldığımda 100 lira civarındayken altus 60 lira civarındaydı galiba. Üstelik iki rublenin dayanımı ve vites geçişleri arasında belirgin bir fark hissedemedim ben. Sadece acera temizlendiğinde daha bir parlıyordu galiba. Altus da daha mat.
 
Bence bunu başarabilecek çok fazla insan yok. Başarabilecek olanlar da sanayide usta filandır:) imkanı yok bununla uğraşmazlar. Ancak yine de ruble bittiğinde bi denemek istiyorum:D
 
  • Beğen
Tepkiler: Harun.
Bisiklet zengin sporu olmuştur artık. Bisikleti zevk için sürüyorsan; rubleye, lastiğe, zincire vs. 300-500+ lira vermek zor gelmeyecek.

Ulaşım amaçlı sürüyorsan, o rubleyi zincir çevirdiği müddetçe bir şekilde sürersin zaten. Her pedala basışında ciyk viyk öten bisikletin sesi sana müzik gibi gelir.

Ekonomik olsun, param cebimde kalsın, hem de spor yapayım diyorsan da, koşacaksın. Ya da denize-göle atlayıp yüzeceksin. Hali hazırda yolda koşmaktan ve denizde yüzmekten para alınmıyor.
 
valla belli olmaz. deniz ve gölleri, akarsuları ve hatta sulama kanallarını 49 yıllığına katarlılara kiraya verirler de, denize girmek bile parayla olur. olur mu olur yani... hem de dolarla olur.
 
  • Beğen
Tepkiler: profmillerson
Bu iş için özel olarak yapılmış bir alet olsa ve ve bu alet ile taşlayarak yapılsa mümkün ama bu seferde ruble çapı küçüleceği için ona uygun zincir gerekecektir ki piyasada böyle bir opsiyon yok. Pistonlu motorlarda motor kapağını taşlıyorlar ama ona uygun kalınlıkta conta çeşitleri oluyor. Piston yatağını genişletiyorlar ona uygun piston gömlek sekman çeşitleri oluyor. Uygun zincir çelitleri olsa olabilir aslında.
 
  • Beğen
Tepkiler: Vahap Demir
Yapılabilir gibi duruyor ama titiz çalışma gerektirir. Göz kararı ile yapılması zor, önce güzelce temizlenmeli sonra metal boyası ile çok hassas çizim yapılmalı ve sık sık kumpas ile kontrol edilmeli bunun harici eli yatkın olana kolay duruyor, eski set olsa yarım saate yapıp fotoğraf atabilirdim. Kullanılacak uç bunlar olmalı, dramel ile orta devirde rahatlıkla yer dişlileri.
100-adet-Dremel-Z-mpara-Kollu-2-adet-Mandreller-Z-mpara-Ka-d-Ta-lama-Tekerlek.jpg_640x640.jpg
 
CNC freze ya da 5 eksenli dik işleme merkezi ile uygun program yazılabildiği takdirde bu işlem seri bir şekilde yapılabilir. İşlem sonunda tüm dişlerin sol kenarlarının arasında eşit mesafeyi tutturmak da böylece mümkün olur. Orijinal dişliden tek farkı, dişlerin sağ ve sol kenarları arasındaki genişlik ölçüsünün bir miktar azalması olacaktır; bu da zincir baklalarının içine girdiğinde yükü karşılamayan tarafta bir miktar boşluk kalmasına sebep olur fakat performans açısından önemli bir sorun yaratmaz diye tahmin ediyorum.
 
konu açacaktım ki konusu varmış.
rublede en küçük dişliye aldığımda zincirde atma yapıyor. Malum rubel değişme zamanı gelmiş.

rublenin en küçük dişlisinde (11t) 2 dişte tırnağıma gelen küçük çapak var. bunu eye ile temizlesem sorun düzelir mi? yoksa çıkma 11diş kaset dişli bulmak daha mı mantıklı?
 
  • Beğen
Tepkiler: ercan_elo_bil
konu açacaktım ki konusu varmış.
rublede en küçük dişliye aldığımda zincirde atma yapıyor. Malum rubel değişme zamanı gelmiş.

rublenin en küçük dişlisinde (11t) 2 dişte tırnağıma gelen küçük çapak var. bunu eye ile temizlesem sorun düzelir mi? yoksa çıkma 11diş kaset dişli bulmak daha mı mantıklı?
Muhtemelen daha kolay atacaktır eyelediğinde. Sağlam ve diğer dişlilerine benzer aşınmışlıkta çıkma bulabiliyorsan daha iyi sanki.
 
konu açacaktım ki konusu varmış.
rublede en küçük dişliye aldığımda zincirde atma yapıyor. Malum rubel değişme zamanı gelmiş.

rublenin en küçük dişlisinde (11t) 2 dişte tırnağıma gelen küçük çapak var. bunu eye ile temizlesem sorun düzelir mi? yoksa çıkma 11diş kaset dişli bulmak daha mı mantıklı?
Merhaba,
Bu tür malzemeler kullandıkça özelliğini kaybettiğinden dolayı el ile müdahale etmen fayda değil zarar getirecektir. Dediğin gibi uygun bir dişli bulman daha sağlıklı olacaktır.
 
rublenin en küçük dişlisinde (11t) 2 dişte tırnağıma gelen küçük çapak var. bunu eye ile temizlesem sorun düzelir mi? yoksa çıkma 11diş kaset dişli bulmak daha mı mantıklı?
Diş profilini bozmadan, sadece çapağı düzeltirsen sorun bi ihtimal düzelebilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: profmillerson
konu açacaktım ki konusu varmış.
rublede en küçük dişliye aldığımda zincirde atma yapıyor. Malum rubel değişme zamanı gelmiş.

rublenin en küçük dişlisinde (11t) 2 dişte tırnağıma gelen küçük çapak var. bunu eye ile temizlesem sorun düzelir mi? yoksa çıkma 11diş kaset dişli bulmak daha mı mantıklı?

Zincirde sorun olabilir bi ara bende de olmuştu zinciri değişitrince düzeldi. Eğer zincirden değil ise diş aralarına minik kaynak yapıp tekrar yuvarlak eğe ile taşlanabilir.
 
Zincirde sorun olabilir bi ara bende de olmuştu zinciri değişitrince düzeldi. Eğer zincirden değil ise diş aralarına minik kaynak yapıp tekrar yuvarlak eğe ile taşlanabilir.
Dişliler özel alaşımlardan üretilir ve kaynak işlemi bu malzemelerin yapısal bütünlüğünü bozar. İnsan canının hiç'e sayılacağı bir uygulama olur sizin dediğiniz bu yöntem. Kendi bisikletinize de yapmayın bu ve buna benzer hatalı uygulamaları.
 
yok zinciri daha yeni değiştirdim. daha 1072 km olmuş. 2 aylık kmc zincir. ruble dişlileri incelediğimde gözüme büyük bir hasar/yenmiş diş denk gelmedi. biraz daha inceleyip foto atayım buraya. tırnağa gelen çentik var dediğim gibi. incelerken tekeri çevirince zinciri birkaç mm yana doğru çekiyor bu çentik.

sram pg1030 var baslangıç seviye tabi belki alaşımı da ona göredir.

geçen gün 4 yada 5. viteste ayağa kalkınca da "tak" sesini yaptı. bunun için ne terim kullanıyorlar bilmiyorum. :) ama normal sürüşte sıkıntı çıkmadan kullanıyorum.
 
Geri