suat akman
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 30 Mayıs 2013
- Mesaj
- 2.401
- Tepki
- 4.748
- Yaş
- 51
- Şehir
- Muğla - Bodrum
- Başlangıç
- 1985—86
- Bisiklet
- Mosso
- Bisiklet türü
- Dağ bisikleti
Forumun genelinde böyle bir konuya dair fotoğraflı basit bir açıklama bulamadım. Yeni başlayan arkadaşlardan araştıran olursa yardımcı olması için böyle bir konu açılmasının yararlı olacağını düşündüm.
1. KASK
Kask kafanizi ve içindekini korur! Bazı modellerde boceklere karsi hava deliklerinde ince bir ag kaplıdır. Bazi modellerde ise reflektiv ozellik bulunur ve gece trafiginde farkedilirliginizi arttirir. Kasklarla ilgili konu oldukça geniştir, arastirarak bol bilgi edinebilirsiniz. Turk Trafik Kanununda zorunlulugu yoktur. Ancak takmaniz sizin yararinizadir. Kafaniza uygun olcude bir kask olmasina dikkat edin. Kasklar kaza aninda darbeyi emerek kafaniza zarar gelmesini, kaldirim kenari vb. gibi keskin kenarli, sivri yuzeylere carptiginizda dikis gerektiren yaralar acilmasini engeller. Kask kaza aninda catlayabilir, kirilabilir ve sonrasinda yenisi ile degistirilmelidir. Ancak kask hasari alirken kafanizin minimum veya hic hasar gormemesine yardimci olur.
2. ELDİVEN
Ozellikle jelli olanlari, gidonu daha rahat tutmanizi saglar, elinizin terleyerek gidondan kaymasi ihtimalini ortadan kaldirir, titresimi emerek konforlu bir surus verir. Ayrica dustugunuz takdirde avucunuzun yerdeki taslar ile delinmesini, asfaltta surtunerek derinizin siyrilmasini ve yara almanizi onler.
3. GÖZLÜK ve DEĞİŞTİRİLEBİLEN LENSLER
Bisiklet gozluklerinde degistirilebiln lensler bulunur. Bunu gunesli hava, gecesurusu vb. dogal etkenlere bagli olarak degistirebilirsiniz. Gozluk yuksek hizda gozunuzun sulanmasini, toz ve boceklere karsi gozunuzun korunmasini saglar. Bu durum goz saglinizi korudugu gibi, yabanci bir cismin gozunuze temasi ile kaza yapma riskinizi minimize eder.
4. PAÇA BANDI
Uzun pantolon veya uzun esofman ile bisiklet kullaniyorsaniz paca bandi takmaniz yararlidir. Giysinizin zincir yagi olmasini engelledigi gibi, pacanizin zincir ve aynakol dislisi arasina girmesi gibi dusuk bir ihtimalide ortadan kaldirir. Ayrıca reflektif ozelligi ile gece trafikte gorunurlugunuzu arttirir.
5. ÖN FAR
Bisikletler icin uretilen on farlarda gidona baglama aparatida bulunur. Calinma ihtimaline karsilik far bu aparata kolayca takilip cikarilabilir. Ozellikle flasor ve normal yanma modlarina sahip modelleri secmeniz daha yararlli olur. Boylece pil tasarrufu yapacaginiz gibi, alacakaranlikta gorunurluk/farkedilirlik durumunuz artacaktır. Karanlikta basit bir ariza durumunda veya lastik tamirine ihtiyac duyarsaniz, sokulen bir on far size buyuk kolaylik saglayacaktir.
- ARKA FAR veya REFLEKTOR
Bu fotograftaki malzemelerde bulunmuyor ama bisikletinizin olmazsa olmazlarindan olduklarini unutmayiniz.
6. YEDEK İÇ LASTİK
Patlak tamirini yolda yapmaktan hoslanmiyorsaniz oldukca pratiktir. Ayrica ayni anda 3-4 delige neden olmus bir patlak problemi yasarsaniz yamamaktansa yedek iç lastigi kullanmak daha mantikli olacaktir.
Dıs lastigi icten kontrol ederek patlaga neden olan cismi (sivri cikintiligi) bulmayi unutmayin. Bunu bulunca dis lastikten bu cismi cikarin (diken, cam, civi vb. her ne olursa). Bunu yapmadiginiz takdirde taktiginiz lastik kisa surede hemen patlayacaktir.
7. MİNİ POMPA
Lastik patladiginda veya dusuk hava sorunu yasadiginizda mutlaka bir pompaya ihtiyaciniz olacak. Bu pratik mini pompalar genel olarak bisiklet lastiklerindeki schrader ve presta siboplara uyumlu olacak basit bir donusum sistemi ile uretilmistir.
8. KENDİNDEN YAPIŞKANLI YAMA SETİ
Yapistiricili yama isinde gucluk yasayanlar icin daha pratik bir cozum. Ancak boyutlari nedeni ile buyuk bir delik/yarik varsa yeterli olmayabilir. Ic lastigin patlak yerini bulup yamanin kaplayacagi kadar alani zimpara ile cizersiniz. Sonra sticker tarzindaki yamayi soker deligi kapatacak sekilde lastige yapistirir 2-3 dakika parmaginiz ile bastirarak ovarsiniz. Yama isleminiz tamam
Uygulamasi kutusunda aciklanmaktadir genellikle ve internette gorsel/videolu anlatimlarini bulabilirsiniz.
Dıs lastigi icten kontrol ederek patlaga neden olan cismi (sivri cikintiligi) bulmayi unutmayin. Bunu bulunca dis lastikten bu cismi cikarin (diken, cam, civi vb. her ne olursa). Bunu yapmadiginiz takdirde taktiginiz lastik kisa surede hemen patlayacaktir.
9. YAPIŞTIRICI SOLÜSYONLU SOĞUK YAMA SETİ
Artık klasik hale gelmis yaygin ve verimli bir yama setidir. Yamalar cesitli boylarda oldugu icin hemen her tur patlaga uygun bir cozumu vardir. Ic lastigin patlak yerini bulup yamanin kaplayacagi kadar alani zimpara ile cizersiniz. Bu kisma yuzeyi islatacak kadar solusyon surer ve 3 dakika kadar beklersiniz. Uygun boydaki yamayi yuzeye yapistirir 1 dakika kadar bastirarak beklersiniz. Yama isleminiz tamam
Uygulamasi kutusunda aciklanmaktadir genellikle ve internette gorsel/videolu anlatimlarini bulabilirsiniz.
Dıs lastigi icten kontrol ederek patlaga neden olan cismi (sivri cikintiligi) bulmayi unutmayin. Bunu bulunca dis lastikten bu cismi cikarin (diken, cam, civi vb. her ne olursa). Bunu yapmadiginiz takdirde taktiginiz lastik kisa surede hemen patlayacaktir.
10. LASTİK LEVYESİ
En az 1 adet mumkunse 2 adet bulundurun. Lastik sokum ve takiminda 2 adet buyuk kolaylik saglar.
11. ZİNCİR AÇMA APARATI
Gunluk cantanizda bulunmasi sart degil. Nadiren veya belkide yolda hic ihtiyac duymayacaginiz bir alet. Ancak zincir zorlanmasi ve kopmasinda hasarli baklayi cikarip zinciri yeniden birlestirerek yolda kalmanizi engelleyecek kucuk, tasinabilir ve gerektiginde olmazsa olmaz bir alettir.
12. JANT TELİ AKORT ANAHTARI
Gunluk cantanizda bulunmasi sart degil. Ozellikle V fren, cantilever fren gibi pabuclu fren sistemi kullananlarin bulundurmasinda yarar olan bir alettir. Pabucta janta surtmeler basladiginda basitce ayar yaparak sorun buyumeden gidermenizi ve keyifle pedallamaya devam etmenizi saglayacaktir. Asiri carpilmis jantlar biraz profesyonellik isteyebilir. Ancak yeni ayar kacirmakta olan ve pabuc frende surtme sorununa baslayan jantlarda kisa surede ustalasmaniz isten degil. Surtme yapan noktadaki 3-4 telde calisarak baslayabilirsiniz. Disa carpilma yapan taraftaki telleri gevsetmeniz, aksi taraftaki telleri germeniz genelde yeterli olur. Ancak bunu yaparken her telde ceyrek ila yarım tuluk gevseme/germe islemi ile baslayin. Aksi halde ayari tamamen bozabilirsiniz. Ilk baslarda, ozellikle yolda kiviramayacaginizi hissederseniz, eski haline getirip yola/tamirciye kadar devam etmenizde bu sayede kolay olur.
13. ÇAKMAK
Yaninizda bulunsun. Bakarsiniz kesemediginiz plastik bir seyi yakarak bolersiniz veya arazide kullaniyorsaniz lazim olabilir, hijyenik bir amacla cakiyi sterilize etmekte kullanilabilir veya herhangi umulmadik bir durumda imdadiniza kosabilir.
14. ÇAKI
Herhangi bir seyi kesmeniz gerektiginde, kablo siyirmada, dıs lastiginizdeki patlaga neden olan cismi cikarirken (pense/kargaburun vb. agir ve hacimli aletler olmadiginda) isinize yariyabilir. Ancak lastik uzerinde kullanacaksaniz sadece ucunu igne veya cimbiz gibi kullanmaya calisin. Aksi takdirde lastigi yarar yolda kalirsiniz. Sonra bana kufur etmeyin
15. PLASTİK KELEPÇE
Herhangi bir anda bir seyi sikistirmak veya monte etmek icin pratik bir cozum uretebilirsiniz. Km saatinizin kablosunu tutan kelepce koparsa lastige takilmasin diye yedek olarak yaninizda bulunmus olur.
16. KOLONYALI MENDİL
Elleriniz acil bir tamir veya lastik patlaginda kirlenince, yag bulastiginda yapis yapis veya pis bir sekilde gidona yapismamis, rahatinizi bozmamis olursunuz.
17. KULLAN AT ELDİVEN
Acil bir tamir veya lastik patlaginda kirlenmemesi, yag bulasip yapis yapis olmamasi icin kullanabilirsiniz. Veya su anda hic hesaplamadiginiz hijyenik bir durum icin kullanmaniz gerekebilir. Bulunmasinda fayda var.
18. ALYAN ÇAKISI
Aslinda bu aletin ust siralarda olmasi lazim ama fotografta numaralama yaparken atlamisim sona dusmus Bisikletinizdeki hemen hemen her alyan vidaya uyumludur. Ayrica yildiz ve duz tornavida ucu vardir. Selenizde veya gidonunuzda ayar gerektiginde, herhangi bir gevseme oldugunda kullanilabilir (bir defasinda yaptigim bir kaza sonrasi gidonum carpilmisti ve alyan cakim olmasa duzeltip yola devam etmem mumkun olmayacakti).
Ayrica vites veya fren elciklerinin pozisyonunu rahatsiz oldugunuz icin degistirmek isteyebilirsiniz. Disk frenlerde surtme durumunda kaliper ortalama islemi yapabilirsiniz. Vites ayari ihtiyaciniz olursa tornavida uclar imdadiniza yetisir.. Evdeki basit bakimlarda ihtiyac duyacaksiniz zaten.
19. BEL ÇANTASI/FREE BAG
Butun bu malzemeyi ben resimdeki gibi bir bel cantasina sigdiriyorum. gerektiginde sirt cantama atiyorum, belime takiyorum veya capraz boynuma asip rahatca tasiyorum. Yolda kalmiyorum, bisikletin uzerinde birsey kaldi aman calinirmi diye dusunmuyorum.
Canta isini gidon cantasi, sele cantasi vb. cozumlerle de halledebilirsiniz. Ancak bu cantalari gunluk hayatta bisiklette birakmak veya yaninda tasimak bana pek cazip gelmiyor. Elbette kullandiginiz yer veya sizin tercihiniz onemli.
Diger Malzeme
Cimbiz, kargaburun/pense, bocek ve toz yutmamak icin buff/esarp/bandana bu cantaya ilave edilebilir.
Umarim bu konu birilerine yardimci olur...
Trafikte herkesin birbirine saygili oldugu yollarda, kazasiz, belasiz, arizasiz, patlaksiz keyifli pedallar herkese
- Kask
- Eldiven
- Gözlük ve değiştirilebilen lensler
- Paça bandı
- Ön far - arka far veya reflektor
- Yedek iç lastik
- Mini pompa
- Kendinden yapışkanlı yama seti
- Yapıştırıcı solüsyonlu soğuk yama seti
- Lastik levyesi
- Zincir açma aparatı
- Jant teli akort anahtarı
- Çakmak
- Çakı
- Plastik kelepçe
- Kolonyalı mendil
- Kullan at eldiven
- Alyan çakısı
- Bel çantası/free bag
1. KASK
Kask kafanizi ve içindekini korur! Bazı modellerde boceklere karsi hava deliklerinde ince bir ag kaplıdır. Bazi modellerde ise reflektiv ozellik bulunur ve gece trafiginde farkedilirliginizi arttirir. Kasklarla ilgili konu oldukça geniştir, arastirarak bol bilgi edinebilirsiniz. Turk Trafik Kanununda zorunlulugu yoktur. Ancak takmaniz sizin yararinizadir. Kafaniza uygun olcude bir kask olmasina dikkat edin. Kasklar kaza aninda darbeyi emerek kafaniza zarar gelmesini, kaldirim kenari vb. gibi keskin kenarli, sivri yuzeylere carptiginizda dikis gerektiren yaralar acilmasini engeller. Kask kaza aninda catlayabilir, kirilabilir ve sonrasinda yenisi ile degistirilmelidir. Ancak kask hasari alirken kafanizin minimum veya hic hasar gormemesine yardimci olur.
2. ELDİVEN
Ozellikle jelli olanlari, gidonu daha rahat tutmanizi saglar, elinizin terleyerek gidondan kaymasi ihtimalini ortadan kaldirir, titresimi emerek konforlu bir surus verir. Ayrica dustugunuz takdirde avucunuzun yerdeki taslar ile delinmesini, asfaltta surtunerek derinizin siyrilmasini ve yara almanizi onler.
3. GÖZLÜK ve DEĞİŞTİRİLEBİLEN LENSLER
Bisiklet gozluklerinde degistirilebiln lensler bulunur. Bunu gunesli hava, gecesurusu vb. dogal etkenlere bagli olarak degistirebilirsiniz. Gozluk yuksek hizda gozunuzun sulanmasini, toz ve boceklere karsi gozunuzun korunmasini saglar. Bu durum goz saglinizi korudugu gibi, yabanci bir cismin gozunuze temasi ile kaza yapma riskinizi minimize eder.
4. PAÇA BANDI
Uzun pantolon veya uzun esofman ile bisiklet kullaniyorsaniz paca bandi takmaniz yararlidir. Giysinizin zincir yagi olmasini engelledigi gibi, pacanizin zincir ve aynakol dislisi arasina girmesi gibi dusuk bir ihtimalide ortadan kaldirir. Ayrıca reflektif ozelligi ile gece trafikte gorunurlugunuzu arttirir.
5. ÖN FAR
Bisikletler icin uretilen on farlarda gidona baglama aparatida bulunur. Calinma ihtimaline karsilik far bu aparata kolayca takilip cikarilabilir. Ozellikle flasor ve normal yanma modlarina sahip modelleri secmeniz daha yararlli olur. Boylece pil tasarrufu yapacaginiz gibi, alacakaranlikta gorunurluk/farkedilirlik durumunuz artacaktır. Karanlikta basit bir ariza durumunda veya lastik tamirine ihtiyac duyarsaniz, sokulen bir on far size buyuk kolaylik saglayacaktir.
- ARKA FAR veya REFLEKTOR
Bu fotograftaki malzemelerde bulunmuyor ama bisikletinizin olmazsa olmazlarindan olduklarini unutmayiniz.
6. YEDEK İÇ LASTİK
Patlak tamirini yolda yapmaktan hoslanmiyorsaniz oldukca pratiktir. Ayrica ayni anda 3-4 delige neden olmus bir patlak problemi yasarsaniz yamamaktansa yedek iç lastigi kullanmak daha mantikli olacaktir.
Dıs lastigi icten kontrol ederek patlaga neden olan cismi (sivri cikintiligi) bulmayi unutmayin. Bunu bulunca dis lastikten bu cismi cikarin (diken, cam, civi vb. her ne olursa). Bunu yapmadiginiz takdirde taktiginiz lastik kisa surede hemen patlayacaktir.
7. MİNİ POMPA
Lastik patladiginda veya dusuk hava sorunu yasadiginizda mutlaka bir pompaya ihtiyaciniz olacak. Bu pratik mini pompalar genel olarak bisiklet lastiklerindeki schrader ve presta siboplara uyumlu olacak basit bir donusum sistemi ile uretilmistir.
8. KENDİNDEN YAPIŞKANLI YAMA SETİ
Yapistiricili yama isinde gucluk yasayanlar icin daha pratik bir cozum. Ancak boyutlari nedeni ile buyuk bir delik/yarik varsa yeterli olmayabilir. Ic lastigin patlak yerini bulup yamanin kaplayacagi kadar alani zimpara ile cizersiniz. Sonra sticker tarzindaki yamayi soker deligi kapatacak sekilde lastige yapistirir 2-3 dakika parmaginiz ile bastirarak ovarsiniz. Yama isleminiz tamam
Uygulamasi kutusunda aciklanmaktadir genellikle ve internette gorsel/videolu anlatimlarini bulabilirsiniz.
Dıs lastigi icten kontrol ederek patlaga neden olan cismi (sivri cikintiligi) bulmayi unutmayin. Bunu bulunca dis lastikten bu cismi cikarin (diken, cam, civi vb. her ne olursa). Bunu yapmadiginiz takdirde taktiginiz lastik kisa surede hemen patlayacaktir.
9. YAPIŞTIRICI SOLÜSYONLU SOĞUK YAMA SETİ
Artık klasik hale gelmis yaygin ve verimli bir yama setidir. Yamalar cesitli boylarda oldugu icin hemen her tur patlaga uygun bir cozumu vardir. Ic lastigin patlak yerini bulup yamanin kaplayacagi kadar alani zimpara ile cizersiniz. Bu kisma yuzeyi islatacak kadar solusyon surer ve 3 dakika kadar beklersiniz. Uygun boydaki yamayi yuzeye yapistirir 1 dakika kadar bastirarak beklersiniz. Yama isleminiz tamam
Uygulamasi kutusunda aciklanmaktadir genellikle ve internette gorsel/videolu anlatimlarini bulabilirsiniz.
Dıs lastigi icten kontrol ederek patlaga neden olan cismi (sivri cikintiligi) bulmayi unutmayin. Bunu bulunca dis lastikten bu cismi cikarin (diken, cam, civi vb. her ne olursa). Bunu yapmadiginiz takdirde taktiginiz lastik kisa surede hemen patlayacaktir.
10. LASTİK LEVYESİ
En az 1 adet mumkunse 2 adet bulundurun. Lastik sokum ve takiminda 2 adet buyuk kolaylik saglar.
11. ZİNCİR AÇMA APARATI
Gunluk cantanizda bulunmasi sart degil. Nadiren veya belkide yolda hic ihtiyac duymayacaginiz bir alet. Ancak zincir zorlanmasi ve kopmasinda hasarli baklayi cikarip zinciri yeniden birlestirerek yolda kalmanizi engelleyecek kucuk, tasinabilir ve gerektiginde olmazsa olmaz bir alettir.
12. JANT TELİ AKORT ANAHTARI
Gunluk cantanizda bulunmasi sart degil. Ozellikle V fren, cantilever fren gibi pabuclu fren sistemi kullananlarin bulundurmasinda yarar olan bir alettir. Pabucta janta surtmeler basladiginda basitce ayar yaparak sorun buyumeden gidermenizi ve keyifle pedallamaya devam etmenizi saglayacaktir. Asiri carpilmis jantlar biraz profesyonellik isteyebilir. Ancak yeni ayar kacirmakta olan ve pabuc frende surtme sorununa baslayan jantlarda kisa surede ustalasmaniz isten degil. Surtme yapan noktadaki 3-4 telde calisarak baslayabilirsiniz. Disa carpilma yapan taraftaki telleri gevsetmeniz, aksi taraftaki telleri germeniz genelde yeterli olur. Ancak bunu yaparken her telde ceyrek ila yarım tuluk gevseme/germe islemi ile baslayin. Aksi halde ayari tamamen bozabilirsiniz. Ilk baslarda, ozellikle yolda kiviramayacaginizi hissederseniz, eski haline getirip yola/tamirciye kadar devam etmenizde bu sayede kolay olur.
13. ÇAKMAK
Yaninizda bulunsun. Bakarsiniz kesemediginiz plastik bir seyi yakarak bolersiniz veya arazide kullaniyorsaniz lazim olabilir, hijyenik bir amacla cakiyi sterilize etmekte kullanilabilir veya herhangi umulmadik bir durumda imdadiniza kosabilir.
14. ÇAKI
Herhangi bir seyi kesmeniz gerektiginde, kablo siyirmada, dıs lastiginizdeki patlaga neden olan cismi cikarirken (pense/kargaburun vb. agir ve hacimli aletler olmadiginda) isinize yariyabilir. Ancak lastik uzerinde kullanacaksaniz sadece ucunu igne veya cimbiz gibi kullanmaya calisin. Aksi takdirde lastigi yarar yolda kalirsiniz. Sonra bana kufur etmeyin
15. PLASTİK KELEPÇE
Herhangi bir anda bir seyi sikistirmak veya monte etmek icin pratik bir cozum uretebilirsiniz. Km saatinizin kablosunu tutan kelepce koparsa lastige takilmasin diye yedek olarak yaninizda bulunmus olur.
16. KOLONYALI MENDİL
Elleriniz acil bir tamir veya lastik patlaginda kirlenince, yag bulastiginda yapis yapis veya pis bir sekilde gidona yapismamis, rahatinizi bozmamis olursunuz.
17. KULLAN AT ELDİVEN
Acil bir tamir veya lastik patlaginda kirlenmemesi, yag bulasip yapis yapis olmamasi icin kullanabilirsiniz. Veya su anda hic hesaplamadiginiz hijyenik bir durum icin kullanmaniz gerekebilir. Bulunmasinda fayda var.
18. ALYAN ÇAKISI
Aslinda bu aletin ust siralarda olmasi lazim ama fotografta numaralama yaparken atlamisim sona dusmus Bisikletinizdeki hemen hemen her alyan vidaya uyumludur. Ayrica yildiz ve duz tornavida ucu vardir. Selenizde veya gidonunuzda ayar gerektiginde, herhangi bir gevseme oldugunda kullanilabilir (bir defasinda yaptigim bir kaza sonrasi gidonum carpilmisti ve alyan cakim olmasa duzeltip yola devam etmem mumkun olmayacakti).
Ayrica vites veya fren elciklerinin pozisyonunu rahatsiz oldugunuz icin degistirmek isteyebilirsiniz. Disk frenlerde surtme durumunda kaliper ortalama islemi yapabilirsiniz. Vites ayari ihtiyaciniz olursa tornavida uclar imdadiniza yetisir.. Evdeki basit bakimlarda ihtiyac duyacaksiniz zaten.
19. BEL ÇANTASI/FREE BAG
Butun bu malzemeyi ben resimdeki gibi bir bel cantasina sigdiriyorum. gerektiginde sirt cantama atiyorum, belime takiyorum veya capraz boynuma asip rahatca tasiyorum. Yolda kalmiyorum, bisikletin uzerinde birsey kaldi aman calinirmi diye dusunmuyorum.
Canta isini gidon cantasi, sele cantasi vb. cozumlerle de halledebilirsiniz. Ancak bu cantalari gunluk hayatta bisiklette birakmak veya yaninda tasimak bana pek cazip gelmiyor. Elbette kullandiginiz yer veya sizin tercihiniz onemli.
Diger Malzeme
Cimbiz, kargaburun/pense, bocek ve toz yutmamak icin buff/esarp/bandana bu cantaya ilave edilebilir.
Umarim bu konu birilerine yardimci olur...
Trafikte herkesin birbirine saygili oldugu yollarda, kazasiz, belasiz, arizasiz, patlaksiz keyifli pedallar herkese