Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Kadro Kaster Açısı?

AnılDemir41

MounTain Bike
Kayıt
23 Ağustos 2016
Mesaj
152
Tepki
170
Yaş
33
Şehir
Kocaeli
İsim
Anıl
Başlangıç
1996—97
Bisiklet
Scott
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Daha çok arabalarda kullanılan Kaster açısı denen ölçülerin bisikletler ile alakalı olduğunu da öğrendim. Misal Xc kadroların hemen hemen tamamı ile Allmountain kadroların bir çoğu 70 derecelik bi Kaster açısına sahipken Enduro kadrolarda 64,65,66 derece gibi bi Kaster açısı ortaya çıkıyor,ve bu kaster açıları maşa çalışma mesafesi ile shock çalışma mesafesi arasında senkronize oluyormuş. Misal 110 mm bir shock olan Allmountain de 140 mm maşa kullanınca Kaster açısı 70 in üzerine çıkıyor,bu da kadroyu yorup çatlak ve kırıklar için davetiye çıkarttığı söyleniyor. İnternette araştırmana rağmen kadro kaster ölçüsü ile alakalı hiçbirşey bulamadım. Sitenin profesyonellerine konu ile alakalı danışmak istedim. Sınıflarına göre bisikletlerde önerilen Kaster açıları nasıl olmalı? Kadro için risk teşkil etmeden rahatlıkla enduro yapmak icin önerilen Kaster açısı ne olur? Üstadlarımızın yorumlarını bekliyorum :)
 
Scudo
1443603227873-srp8iyl0vww-630-80.jpg

Buradan veriyorlar biraz.
Dik olursa yokuş aşağı inerken düşersin mtbde.
233px-Bicycle_fork_geometry-en.svg.png


kısaca böyle.
 
Bisiklette buna Head Tube Angle (alın borusu açısı) olarak bakabilirsin.
Kasten açısı nedir bilmiyordum, pek araba bilgim yok ama aratınca ne olduğunu, Bisiklette buna denk geliyor diye gördüm
 
Kadro açıları takılacak olan maşanın travelini(yüksekliğinide)belirler. Yani firmanın belirlediği travel aralıklarında kullanılmalı kadro,yoksa alın borusu çatlar geometri bozukluğundan.
 
@AnılDemir41 bahsettiğiniz açı Head Tube Angle olarak geçiyor. Alın borusunun yer ile yaptığı açı. Endurance bisikletler için tavsiye edilen en uygun açıyı sormuşsunuz ama böyle bir açı yok, çünkü her firma farklı bir açı kullanmış. 7 farklı firmaya ait değerler (Hepsi M kadroya ait):

Lapierre Sensium 600 : 72.5 derece
Specialized Roubaix : 72.75 derece
Cervelo C5 : 71.1 derece
Trek Domane : 71.3 derece
Pinarello K10 : 72.3 derece
BMC RM-01 : 71.2 derece
Giant Defy Advanced : 72.5 derece

71.1 ile 72.75 arasında değişiyor. Eğer sadece bu verilerden yola çıkarak bu kadroları yorumlamaya yeltenirsek "En rahatı C5 kadrosu" gibi gerçek dışı bir yorum yapmak durumunda kalacağız :tskler: Veya aynı şekilde en yüksek açıya sahip olan Specialized Roubaix kadrosunu en agresif kadro olarak yorumlamak durumunda kalacağız, bu da yanlış :krktm: Çünkü sadece tek başına bu açı hiçbir şeyi belirlemiyor. Ancak bu açı ile birlikte kullanılan maşayı da hesaba katarsak bisikletin Fork Offset / Trail mesafesini belirlemiş oluyoruz. Bu açının tek başına belirleyici olamamasının sebebi ise maşaların sandığımız gibi dümdüz olmayışı. Maşalar mutlaka alın borusundan çıktıkları an hafif bir açı yaparak ön tekeri daha öne iterler. İşte mesele burada: Ne kadar ileri itiyor ön tekeri?

HTB151kkHVXXXXaRXpXXq6xXFXXXQ.jpg

Yani maşa ne kadar açı yapıyor. Ve maşalar sadece bu açı ile de birbirinden ayrılmıyor, kavisli maşalar var. Yoldan gelen darbeleri en aza indirgeyen ve en yüksek konforu sağlayan maşalar bu tip kavisli maşalardır. Öyle ki hiçbir performans odaklı bisiklette kavisli bir maşa göremiyoruz. Yani tek başına maşadaki kıvrım, kesinlikle konfor belirtisidir. Sanırım sizin ilginizi çeken asıl nokta burası olacak çünkü endurance bir model için sormuşsunuz bu soruyu.

Volagi Liscio.jpg

Mesela yukarıdaki listede yok ama şu bisiklet efsane bir endurance bisikleti. Her yerinden endurance akıyor :cool: Fakat biz bu bisikletin alın borusu açısını bilmiyoruz! Endurance bir model olup olmadığını tespit etmemiz için bu açıyı bilmemize gerek bile yok günümüzde. Çünkü az önce de söylediğim gibi açılar markadan markaya çok değişiyor. Çünkü bu açı tek başına konforu veya gidon hakimiyetini belirlemiyor. Belirleyen 10'larca faktörden sadece birisi çünkü. Çok daha önemli noktalar var artık günümüz endurance bisikletlerinde. Özellikle dik bir duruş sağlayan yüksek alın borusu, olmazsa olmazdır kesinlikle. Kavisli arka çatal, aynı bu modelde olduğu gibi oldukça belirleyicidir ve önemlidir. Yukarı doğru ciddi bir şekilde açılı üst boru, bu boru sele borusu ile alın borusunu birbirine bağladığı için zaten otomatik olarak yukarı doğru kavis alır, çünkü bu bisiklete binen birisi acayip dik duracak. Endurance bisikletlerde büyük ruble önemlidir, bu bisikletler enerjiyi uzun süreler korumaya yönelik tasarlandıkları için ve biz de bu bisikletlerin üzerinde uzun yollar kat edeceğimiz ve pek çok yokuş tırmanacağımız için vitesimiz olabildiğince çok küçülsün isteriz ki enerjimizi daha tasarruflu kullanabilelim, daha az yorulalım. Bir başka özellik daha kalın lastik desteği. 25C veya 28C lastik öneriliyor endurance sürüşü için. Hatta 28 biraz daha öne çıktı son zamanlarda, Triathlon yarışlarında bile 28C lastiğe talep var. Çünkü yol tutuşu daha iyi, çünkü daha konforlu, çünkü daha güvenli, yoldaki titreşimi çok daha iyi alıyor, adeta otobüs gibi gidiyoruz :harika: Endurance modelleri performans modellerine göre biraz daha uzundur. Yani tekerlek arası mesafelerinden bahsediyorum. Bu mesafenin uzun olması hem hakimiyetini kolaylaştırıyor, yani gidon çok hassas olmuyor, daha stabil oluyor bu da konfor alameti. Ve disk fren, belki de en iyi endurence modellerine yakışıyor disk fren, çünkü acayip konforlu bir şey ve büyük bir kolaylık. Mekanik frene kıyasla çok daha az eforla frenleme yapabiliyorsunuz ve kötü yol, kötü hava şartlarında dahi frenleriniz performans kaybetmiyorlar. Son olarak da Fork Offset değerine geri dönelim, evet endurance modellerinde (genellikle diyelim çünkü Giant Defy'nin Fork Rake değeri 20 mm) bu değer normale göre daha fazla oluyor çünkü tekerlekler arası mesafeyi arttırıyor, üstelik ön tekeri pedaldan uzaklaştırdığı için sürüş sırasında ayakkabımızın ucunun ön tekere değme sorununu çözüyor, performans modellerinde bu sorun daha fazla yaşanıyor.

En başta alın borusu açısı için yaptığımız listeyi Fork Rake için de yapabiliriz, belli bir standart olmadığını göreceğiz:

Lapierre Sensium 600 : bilinmiyor
Specialized Roubaix : 44 mm
Cervelo C5 : 53 mm
Trek Domane : 53 mm
Pinarello K10 : 47 mm
BMC RM-01 : 45 mm
Giant Defy Advanced : 20 mm

Bu Fork Rake değerlerini artık az da olsa yorumlarayabiliriz. Çünkü artık bisikletin gidon hakimiyeti için "biraz" belirleyici hale geldiler. Bu değerlere göre, en çevik ve atik gidona sahip bisiklet Giant Defy "olabilir". Benzer mantıkla da en hantal gidona fakat en stabil sürüşe sahip bisikletler ise en yüksek Fork Rake değerleri sebebiyle C5 ve Domane "olabilirler". Ama hala kesin konuşamıyoruz, çünkü bu bisikletlerin tekerlek arası mesafelerini bilmiyoruz. Çevikliği ve stabiliteyi (bisikletin dümdüz bir çizgide ilerleyebilme kabiliyeti) bu da belirliyor. Orta göbeğin yerden ne kadar yüksek olduğunu da bilmiyruz, bu da önemli bir değer çünkü sürücü ağırlık merkezini belirliyor ve bisikletin çevikliğine doğrudan katkı sağlıyor bu da. Hatta gidon hakimiyetini gidon boğazı uzunluğu da belirler. Daha kısa gidon boğazı daha çevir bir gidon anlamına gelir.
 
Değerli yorumlar için teşekkür ederim fazlasıyla aydınlatıcı oldu :harika::)
 
Ben bilmiyordum ancak tesadüfen denk geldiğim bu video sayesinde öğrendim.

(link)
Bir dağ bisikletcisi olarak biz o açıyı maşadan degıl kadrodan sagliyoruz onun ismide heattube angel
 
Geri