Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Katlanır bisiklet tecrübeleri

Merhabalar. Buradan edindigim bilgilerden de yararlanarak yakin zamanda Carraro 121 D katlanir aldim. Eger dusunen, arastiran varsa bisikletten gayet memnunum. Bir de uzun turlara gittigim gravelim var, gravel ile hic basima gelmeyen lastik patlama olayi bu bisiklette iki haftada üç kez basima geldi. Muhtemelen sehir icinde çer cöplü yollarda kullanmaktandir ama biraz bezdim anlayacaginiz. Zirhli lastige gecmeyi dusundum ancak agirligi cok artirir mi, ya da hangisini almaliyim gibi sorularim var. Tecrubelerinizi aktarirsaniz cok sevinirim.
Schwalbe Marathon 20x1.50 çok çok memnunum, 1.75 de schwalbe kullandım, o da iyiydi ama marathon daha iyi
 
Scudo
Merhabalar. Buradan edindigim bilgilerden de yararlanarak yakin zamanda Carraro 121 D katlanir aldim. Eger dusunen, arastiran varsa bisikletten gayet memnunum. Bir de uzun turlara gittigim gravelim var, gravel ile hic basima gelmeyen lastik patlama olayi bu bisiklette iki haftada üç kez basima geldi. Muhtemelen sehir icinde çer cöplü yollarda kullanmaktandir ama biraz bezdim anlayacaginiz. Zirhli lastige gecmeyi dusundum ancak agirligi cok artirir mi, ya da hangisini almaliyim gibi sorularim var. Tecrubelerinizi aktarirsaniz cok sevinirim.
Sizin kullandığınız SCHWALBE 20X1.75 ROAD CRUISER K-GUARD de zırhlı bir lastik. Delinme korunma seviyesi 3, max psi 70
Schwalbe Marathon GreenGuard 20x1.50 e geçerseniz koruma seviyeniz 5 e çıkar. (max psi 100)
Benim tahminim: çok patlama yaşıyorsanız lastik basıncı ile ilgili sorun olabilir.50-60 basmayı denerdim ben olsam öncelikli olarak.
Koruma seviyesinin artması biraz yavaşlatıyor bisikleti, ama basıncın artması hızlandırıyor. Çok hız kaybetmezsiniz bence.
 
  • Beğen
Tepkiler: pinarinbiri
Merhaba, uzerinde ilk alindigi gunden beri(6500 km) Schwalbe 20x1.75 Road Cruiser K-Guard lastikler bulunan bir Dahon D8 kullanicisi olarak, sik patlamalar hususunda jant ic bandini da kontrol etmenizi onerebilirim. Eger asinma - yirtilma varsa, jant deliklerinin kenarlari dahi gorunuyorsa jantlar ic lastikleri surekli olarak patlatabilir. Onun disinda disaridan patlamasi kolay olmayan bir lastik anladigim kadariyla cunku Ankara'da paldir kuldur her yerde ve her kosulda olmak uzere 4250 kilometre gecmistim. Burada da 2250 daha gectim ve dis etkenlerden kaynakli patlama hic olmadi. Ancak performans-hiz vb konularinda(20'' olmasinin da etkisiyle) cok iyi oldugunu soyleyemem, oncelikle agir ve disi oldukca oluklu denilebilir, bu oluklara ragmen yagmurda bazen buz uzerinde gidiyormus etkisi yaratabiliyor, bu yuzden yol tutusunu pek basarili bulmuyorum. Buradaki en ucuz Schwalbe katlanir bisiklet lastigi de bu, bu arada yanlis gormediysem. Degistirmeyi baya dusundum ancak ulke dumduz ve cikabilecegim hiz siniri da belli o yuzden parcalanana kadar kullanmaya karar verdim. Yukaridaki eksilerine ragmen oldukca da dayanikli duruyor, disinda pek asinma yok onca yola ragmen, sanirim uzun bir sure devam edecegim. Yokusu bol yerler icin yol tutusu onemsiyorum(cok profesyonel bir bakis acisina sahip olamasak da) o yuzden buna onem vermeniz yerinde olabilir ozellikle Ankara icin:)
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: pinarinbiri
Katlanır bisiklette 16 ve 20 jant farkını kıyaslayabilen biri var mıdır?
 
Katlanır bisiklette 16 ve 20 jant farkını kıyaslayabilen biri var mıdır?
Sadece katlanır bisiklet özelinde değil, tüm tekerlekli kara taşıtlarında teker boyutunu büyütmek benzer etkiye sahiptir.
Çapı artan tekerin doğal olarak çevresi de büyüyeceği için birim turda alınan yol artar. Bununla birlikte tekerin aks merkezine olan mesafesi yani tork kolu da uzadığı için eşit şartlarda döndürmek için gereken kuvvet de artar. Aracınıza üzerinde gelenden daha büyük bir lastik taktığınızda yakıt tüketiminizin artmasının sebebi de budur.

Son olarak katlanır bisikletler için biraz marjinal olsa da büyüyen tekerin ağırlık artışına sebep olacağı da ortada. Katlandığında ortaya çıkan toplam hacim farkını tahmin edersiniz zaten.

Büyük tekerin avantajı düz yolda daha hızlı gidebilmesi ve yol kusurlarından daha az etkilenmesidir.
 
Katlanır bisiklette 16 ve 20 jant farkını kıyaslayabilen biri var mıdır?
16" jantlı katlanır bisikletler, toplu taşıma sistemleri oturmuş ve düzenli işleyen Avrupa ülkelerinde ekseriyetle bu sisteme entegre bir şekilde kullanılıyor. Misal eviniz metro durağına 2-3 km. mesafede ve siz bu mesafeyi yürümek yerine bisikletle katetmek istiyorsunuz. 16" bir katlanır bisiklet hem daha hafif olması, hem de katlandığı vakit toplu taşıma araçlarında daha az yer kaplaması nedeniyle 20" bisikletlere göre daha avantajlı oluyor.

Lakin şehir içinde daha uzun mesafeler katediyorsanız 20" jantlı bisikletlerle hem daha hızlı hem daha konforlu sürüşler yaparsınız.
 
Aracınıza üzerinde gelenden daha büyük bir lastik taktığınızda yakıt tüketiminizin artmasının sebebi de budur.
Aynı hızda (aracın göstergesindeki hız değil, aracın gerçek hızı) aynı mesafe gidildiğinde büyük tekerli olan daha az yakmaz mı? Çünkü aynı hızı bir miktar az motor devri ile sağlayacak. Standart teker 5. vites, büyük tekerli olan 6. vites gibi bir nevi.
 
Aynı hızda (aracın göstergesindeki hız değil, aracın gerçek hızı) aynı mesafe gidildiğinde büyük tekerli olan daha az yakmaz mı? Çünkü aynı hızı bir miktar az motor devri ile sağlayacak. Standart teker 5. vites, büyük tekerli olan 6. vites gibi bir nevi.

Devirden çok kullanılan güce ve kuvvete bakmak lazım. Motor aynı devirde çalışıyor olabilir ama aynı işi daha kısa sürede yapacağından kullanılan güç de artar. Sürtünme farklılıkların olmadığını düşünürsek, ideal bir dünyada ikisi de aynı yakar (yapılan iş aynı) ama yakma hızları arasında farklılıklar oluşur. Birim zamanda uygulanan kuvvet/güç büyük tekerde daha fazla olur.

Bisiklet örneğinde şöyle düşün, tekerler 28" ve 29" jant olsun. İkisini de aynı kadans ile kullanıyorsun, doğal olarak 29" jantlı bisiklet az da olsa daha hızlı gidecek ama bir wattmetre kullanmış olsan 29" jantı çevirmek için daha fazla güç harcadığını gözlemlemiş olurdun.

Katlanır bisiklet özelinden bakarsak da, katlanır bisikletin en büyük dezavantajı oturma pozisyonunun aerodinamik olmaması. En büyük güç kaybı hava direncini yenmek için kullanılan güç olacaktır. Pedala aynı kuvveti/gücü uygulasak bile bir kısmını havaya karşı harcamış oluruz.

EK: sadece teker yuvarlanma direnci, inertia, tork, vs detaylarına girilince küçük tekerler daha avantajlı çıkabilir. Ama yol durumu, sürücü vücudu, bisiklet boyutu, vs faktörleri daha önemli.
 
Son düzenleme:
Büyük tekerleklerin verimlilik arasında bir fark yaratacağını düşünmüyorum.

1733231092451.png
Katlanır bisiklet için tekerler küçüldükçe son hızınız düşüyor. (48 diş ayna kol 11 diş ayna kol 20" teker ile 90 kadans ile 36-37 km/saat hız yapıyor)
Tekerlek küçüldükçe yoldaki darbeleri daha ani alıyorsunuz (daha çok sarsıyor.) Örnek olarak aşağıdaki çizimi göz önüne alalım:
1733231402250.png
Büyük tekerlek aynı engeli aşmak için kırmızı çizgi kadar ilerleyip yükselmesi gerekiyor.
Küçük tekerlek aynı yükselmeyi yapmak için turuncu kadar mesafesi var. Bu da küçük tekerleğin daha hızlı yükselmek zorunda bırakıyor. Dolayısı ile engel çok daha şiddetli hissediliyor.

Bunun dışında küçük tekerlek daha küçük bir kesitte yol temas ediyor. Aynı yükü taşımak için daha yüksek basınçta ya da daha kalın kesitli olması gerekiyor.
 
Katlanır bisikletimi aldığım yaklaşık 1.5 yıldır üzerindeki Schwalbe Road Cruiser 20" 1.75 dış lastikleri kullanıyorum. Lastiğin dayanıklılığına diyecek yok; çukur, kaldırım, taş, cam vs. farketmeksizin güvenli bir şekilde gidiyor ancak ıslak yüzeylerde tutunması çok kötü. En ufak yağmurda bile bisikletle çıkmaya korkuyorum çünkü rotam İstanbul trafiğinin ortası ve kayıp düşme riskini göze alamam. Konuyla ilgili önerisi olan var mı, M Plus'ları da inceledim biraz ama onun için de ıslak zemin gripi kötü yorumları çok.
 
  • Beğen
Tepkiler: Joseph Cavalcanti
Katlanır bisikletimi aldığım yaklaşık 1.5 yıldır üzerindeki Schwalbe Road Cruiser 20" 1.75 dış lastikleri kullanıyorum. Lastiğin dayanıklılığına diyecek yok; çukur, kaldırım, taş, cam vs. farketmeksizin güvenli bir şekilde gidiyor ancak ıslak yüzeylerde tutunması çok kötü. En ufak yağmurda bile bisikletle çıkmaya korkuyorum çünkü rotam İstanbul trafiğinin ortası ve kayıp düşme riskini göze alamam. Konuyla ilgili önerisi olan var mı, M Plus'ları da inceledim biraz ama onun için de ıslak zemin gripi kötü yorumları çok.

Marathon 1.50 kullanıyorum, basıncı üst limite yaklaştırınca konforu olumsuz yönde çok etkiliyor ama her şartta kullandım, sorun yaşamadım. Size asıl sorun olan lastik kalitesi mi, asfalt kalitesi mi hocam. Bence buna da dikkat ederek marathon değerlendirilebilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Dr.Hasta
Marathon 1.50 kullanıyorum, basıncı üst limite yaklaştırınca konforu olumsuz yönde çok etkiliyor ama her şartta kullandım, sorun yaşamadım. Size asıl sorun olan lastik kalitesi mi, asfalt kalitesi mi hocam. Bence buna da dikkat ederek marathon değerlendirilebilir.
Ben de sizin kullandığınız lastiği kullanıyorum. Yamur ve soğukta biraz yavaşlıyorum. (Neyse ki normal zamanda da çok hızlı değilim)
Özellikle arabaların beklediği kavşaklarda yol kaygan oluyor. (Aynı şey araba lasitkleri için de geçerli gerçi)
 
  • Beğen
Tepkiler: Mazm
Kaymak asfalt olmayan bir yolda yol bisikleti ile bi 30 km sür. Sonra da aynı yolu 16" veya 20" teker ile sür. Vites, iki sürüşte pedal sertliği aynı olacak şekilde seçilecek tabii. İki bisiklette aynı vücut pozisyonunu sağlayacak şekilde gidon ve sele yüksekliği ayarla ki "aero farktan" diyemeyesin. Farkı kendin göreceksin. Küçük tekerde daha fazla yorulacaksın.
 
Kaymak asfalt olmayan bir yolda yol bisikleti ile bi 30 km sür. Sonra da aynı yolu 16" veya 20" teker ile sür. Vites, iki sürüşte pedal sertliği aynı olacak şekilde seçilecek tabii. İki bisiklette aynı vücut pozisyonunu sağlayacak şekilde gidon ve sele yüksekliği ayarla ki "aero farktan" diyemeyesin. Farkı kendin göreceksin. Küçük tekerde daha fazla yorulacaksın.
Yorulmak güzeldir
 
Kaymak asfalt olmayan bir yolda yol bisikleti ile bi 30 km sür. Sonra da aynı yolu 16" veya 20" teker ile sür. Vites, iki sürüşte pedal sertliği aynı olacak şekilde seçilecek tabii. İki bisiklette aynı vücut pozisyonunu sağlayacak şekilde gidon ve sele yüksekliği ayarla ki "aero farktan" diyemeyesin. Farkı kendin göreceksin. Küçük tekerde daha fazla yorulacaksın.
Katlanır bisikletin rüzgar direnci ile yol bisikletinin rüzgar direnci arasında bir uçurum var.
Bu videodaki 20" lik bisiklet yol bisikletinden çok hızlı gidiyor mesela.
Ancak sizin bakış açınızı da anlıyorum katlanır bisilek olarak giriş veriyesi bir bisiklet alınca üzerindeki tüm donanım en ucuzlardan toplanmış oluyor. Bu da verimsiz bir bisiklet ile sonuçlanıyor. Ama giriş seviyesi bir bisiklet yerine düzgün donanım katlanır bisiklet için kullanılmaz demek mantıklı değil.
Uzun kafın kısası teker büyüdükçe verimlilik artsa çok daha büyük tekerli bisikletler ve arabalar görürdük.
 
Konuyu çok sulandırmadan ufak bi not düşmek isterim; verimlilik olayı sadece tekerlek çapına indirgenemeyecek kadar karmaşık bi olay. O yüzden sadece çapla ilişkilendirip münakaşa etmek çok doğru olmayacaktır.
 
Kaymak asfalt olmayan bir yolda yol bisikleti ile bi 30 km sür. Sonra da aynı yolu 16" veya 20" teker ile sür. Vites, iki sürüşte pedal sertliği aynı olacak şekilde seçilecek tabii. İki bisiklette aynı vücut pozisyonunu sağlayacak şekilde gidon ve sele yüksekliği ayarla ki "aero farktan" diyemeyesin. Farkı kendin göreceksin. Küçük tekerde daha fazla yorulacaksın.

Söylediğini tam olarak nasıl açıklıyorsun? Yol ne kadar engebeli ise, büyük teker o kadar avantajlıdır. Büyük tekerin dönme momenti daha büyüktür ve engellerden daha kolay geçer. Dönme direnci (rolling resistnace) avantajı da bu yüzden büyük tekerde. Bu konuda itiraz yok.

Ama kaymak olmayan ile bahsettiğin sadece pürüzlü asfalt ise, küçük tekere moment kazandırmak daha kolay olduğundan bazı durumlarda avantajlı olabilir. Örneğin sık sık yavaşlanması gereken durumlarda (şehiriçi, trafik ışığı, vs) yada hafif yokuş olması durumunda küçük teker de avantajlı olur. Zaten katlanır bisikletin amacı pratik olması.

Aşağıdaki videolarda detaylı açıklama var. Şartlar eşit olduğunda ve 20km/h hızda, yuvarlanma direncinden dolayı yol bisikletinin %10 gibi bir avantajı oluyor.

İki ana faktör var..
1. Ağırlık: 2-3kg daha ağır şehir bisikleti ile teker avantajı tamamen yok oluyor.
2. Teker boyutu.


Videoları izleyince, şu sunuca ulaştım. Brumptop standart bir şehir bisikleti ile aynı verime sahip.
 
  • Beğen
Tepkiler: Joseph Cavalcanti
Geri