0 ile 9 dereceye kadar gördüğüm bu kallerdeki açılar tam olarak güç aktarımı ile ilgili nasıl konfor/performans oranlarına sahip bilgi sahibi olanlar aydınlatabilir mi?
O ayarın güç aktarımıyla bir ilgisi yok maalesef. Sadece kilidin sertlik ayarıı. Azaltırsanız kal pedala daha kolay girip çıkıyor, artırısanız da tersi.
Ben daha önce kilitli pedal kullanmamış biri olarak 4,5 derece bir pedalda rahatsızlık yaşayabilir miyim sizce? Daha önce toe clips pedallar kullandım ama
Kal açıları çok önemli. Doğru yapılmadığında yıllar içerisinde dizlerde ve kalçada sorunlar çıkarıyor.
Ayrıca iki bacağın pedala basış kuvveti de aynı olmalı. Bu farkı pedalların boyasındaki aşınmadan anlayabilirsiniz.
Sorun yaşar mısınıza gelince ayarlar hatalıda olsa herkesde sorun yaşatacak diye bir kural yok . Ancak kallerde yaptığınız her değişikliği iyi takip edin not alın . Mümkünse bu ayarları uzun yıllardır bu sporu ciddi yapmış insanlara yaptırın. Sonra bizler gibi kıkırdak aşınması gibi sorunlar yaşarsınız. Bendeki sorunun tek nedeni bu ayarlar olmasa da on sebepten biridir.
Kıkırdak aşınması ile ilgili paylaşımı da okumuştum zaten çok hassas bir durum o zaten ve anladığım kadarıyla bazı durumlarda tedavisi de mümkün değil?
@Sedat Arda, bu rakamlar Orhan Bey'in değindiği gibi kilidin sertlik ayarları ile alakalı. Yeni başladıysanız en düşükte kullanın. Bunun öncesinde kal ayarı, ileri de diz de problem yaşamamanız için çok daha önemli. Cem Unden'in açmış olduğu konuda tartışıldı. Bu ayarı profesyonel, işi bilen birilerine yaptırmak gerekiyor. Yanlış kal ayarı ile kullandığımız da, dizi aynı yerden sürekli zorlayarak bu bölgenin daha hızlı deformasyona uğramasına sebep oluyoruz.
@Sedat Arda yani illa böyle bir sorun ortaya çıkar demiyorum . Benim omurgada çıkan sorunun tek sebebi bu ayarlar değil. Genetik , beslenme , stres , yaş , kilo veya benimde bilmediğim onlarca parametre etken olabilir.
Sele boyu, selenin önde arkada olması , esneme ve ısınma yapılmaması vs. Bisiklet sporu çok ciddi bir spor ve çoğumuz bunun farkına vardığımızda geç oluyor. Siz bu hatalara düşmeyin.
Ben olabildiğince bilinçli birşekilde tedbir almaya ve en azından farkında olmaya çalışıyorum zaten ama dediğiniz gibi birçok parametre olabiliyor ve bir noktadan sonra farkedilince keyifsiz sonuçlar çıkıyor ortaya size çok geçmiş olsun umarım kullanmaya devam ediyorsunuzdur. @MuratHan gönderdiğiniz diyagramdan anladığım kadarıyla uygulanan sürekli kuvvetin tek bir aks üstünde devam etmesi gerekiyor yani kuvvet noktasına dik bir şekilde bunu da pedala ayak düz bastığında sağlıyamıyoruz,garip birşeymiş gerçekten...Oldukça sevip saydığım bir bilen abimiz var daha yakın zamanda kendisinden karbon bir bisiklet de edindim ona yaptırırım zaten ayarları
Eğer dediğiniz açılar pedal üzerinde yazıyorsa sertlik ayarı olduğu doğrudur.
Yok eğer kal'in "Float Angle" denilen açısından bahsediyorsanız, o kali pedala taktığınızda, ayağınızın içinde serbest olduğu açıdır.
0 (sıfır) açılı bir kal alırsanız, ayağınızı pedala taktığınızda ayağınızın açısı hiç değişmez, bütün gücünüzü pedala aktarırsınız. Ancak bunu almak için kal'in ayakkabıdaki ayarı tam olmalıdır ki diz ağrısı yaşamayın.
4.5 derece açılı bir kal orta seviyedir. Ayağınızı yatayda 4.5 derecelik açı içinde oynatabilirsiniz, kal pedaldan çıkmaz. Güç aktarımında ortalama bir kayıp olur.
9 ise float açısı en yüksek olandır. Ayağınız yatayda 9 derecelik açı içinde hareket edebilir, çıkarmak için ayağınızı en çok bu kali kullanırken çevirirsiniz. Pedala basarken ayağınız daha çok döneceği için güç aktarımında en yüksek kayıp bunda olur.
Ben her daim 4.5 derecelik olanı kullanıyorum. Kafam rahat
@Cem Unden üzüldüm,birşey de diyemedim gerçekten. @Edip Dinçer gerçekten faydalı bir bilgi vermişsiniz ancak peki bu açılar güç aktarımında kayba sebep oluyorsa niye 4,5 ve 9 dereceler var,konfor la mı lgili bu durumu?
Herkesin bir fitting işlemine girip kal'in tam doğru noktada olmasını sağlamaya imkanı olmuyor. Ayarlansa bile kal her değiştiğinde (eğer o noktayı tam olarak bilmiyorsanız), tekrar aynı işlemin yapılması gerekiyor, ölme eşeğim ölme yani bir nevi.
Bu nedenle ayağın pedal içinde biraz oynaması sakatlanma riskini azaltıyor. Çok profesyonel, yarış koşan biri değilseniz zaten muhtemelen o güç kaybını hissetmeyeceksiniz bile (ben hissetmedim mesela ).
Atıyorum 4.5 aldınız diyelim, baktınız diziniz inceden ağrıyor, 9'a geçersiniz. Daha sonra isterseniz gidip kal ayarı yaptırtıp 4.5'a hatta 0'a bile geçebilirsiniz.
Evet başlıktada belirttiğim gibi kırmızı nın sarıdan sarının kırmızıdan farkı nedir hangisi iyidir merak ettim nettede bulaamdım düzgün bir açıklama burdaki üstadlara soriyim dedim
@Edip Dinçer abi bu açının ayarını nasıl yapıyoruz onu tam anlayamadım forumdan bi abiden bugün gidip ayakkabı teslim alcam kal ide üstnde (kırmızı kal) onun açısının ne olduğunı nasıl anlıcam veya değiştirmek için yapmam gereken işlem tam olarak nedir
Kallerin ayarları sabittir. Açısını değiştirmek için kali değiştimeniz gerekiyor.
Shimano'da kırmızı olan sabit, yani derecesi 0; mavi olan 2 derece, sarı olan ise 6 derece.
Öyle ama sabit olduğu içi kal ayarının tam yapılması gerekiyor ki bir sakatlığa mahal vermesin.
Kal ayarı profesyonel yöntemlerle yapılmazsa, diz problemi yaşama ihtimaliniz oldukça yüksek olur.
@Edip Dinçer bu kal yer ayarı videosu izlemiştim youtubede bi kağıt yapıştırıyodu adam ayakkabısına sonra giyiyodu tam tarak kemiği hizasına kağıda bi çizik atıyodu kal i ona göre monte ediyodu böyle yapsam işimi görürmü o bikefitting vs şeylere şu anda para veremem zaten yüksek hızlı sürüşler yapmıyorum düz yolda 20 civarıyla gidiyorum çok sakatlık olcağını sanmam öyle bir hızda
Şu işlemlerin hepsini yapacaksanız kırmızı asla sorun çıkartmaz. Ama benim önerim, ilk kez kullanacaksanız mavi veya sarı tercih edin; kırmızı yedek olarak kalsın kenarda...