Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Mekanik Doping: Saklı motorlar

Aytaç DİREK

Forum Demirbaşı
Kayıt
17 Haziran 2013
Mesaj
407
Tepki
1.662
Şehir
izmir
Başlangıç
2010—11
Bisiklet
Canyon
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Mekanik Doping: " Fransa turundaki hiçbir zafere inanmayacağım" Greg Lemond

ESP25_Greg-Lemond_0.jpg

Üç defa sarı mayoyu kazanan Le Mond geçen Pazar katıldığı Amerikan televizyonundaki belgeselde bu teknolojiye öncülük eden bir Macar mühendisin bunu kimliğini açıklamadığı bir kişiye 2 milyon dolara sattığını söyledi. Üç defa Fransa bisiklet turunu kazanan Greg Lemond, büyük yarışlarda son dönemlerde alınan sonuçlara güven duymadığını zira yarışçıların bisiklete gizlenmiş motor kullanarak hile yaptıklarına inandığını söyledi. Bu teknolojinin arkasındaki Macar mühendis kendi buluşunun kullanım hakkını 1998 yılında ismini bilmediği bir kişiye 2 milyon dolara satmış. Her iki katılımcı da Amerika'da Pazar (bugün) akşamı gösterilecek (link) programında konuştu.

Bahse konu televizyon programı Lüksemburg da yapılan UCI Cylo-Cross dünya kupasıyla aynı hafta yayınlanıyor. Bilindiği üzere Belçikanın Zolder kentinde geçen yıl yapılan bu şampiyonada ilk defa bisiklet sporunda gizli motor kullanımı tespit edilmişti.

cd71a9b0-b769-11e4-a8c0-abf7dfebd1f7_original.jpg

Gizlenmiş motor 23 yaş altı kategorisinde yarışan Belçikalı Femke Van Den Driessche için hazırlanan bisiklette bulunmuştu. Femke UCİ'nin "teknolojik dolandırıcılık" olarak tanımladığı suçtan dolayı 6yıl boyunca müsabakalardan uzaklaştırıldı ve 26 bin İsveç Frankı cezaya çarptırıldı.

whatisbikedopingmechanicalcycling.jpg

O zamandan beri UCİ, saklanmış motorların tespiti için çabalarını yoğunlaştırdı. Gizli motorların yaydığı elektronik dalgaları aramak ve tespit etmeye yarayan tablet tabanlı uygulamaları geliştirdi. Geçtiğimiz yaz aylarında yapılan Fransa turunda, Fransa ordusundan ödünç alınan X-ray makineleri ve termal görüntüleme cihazları gizli motorları tespit etmek amaçlı kullanıldı.

motor-hidden-bike-frame-stade-2-video-image-april-2016.jpg

Şu an 55 yaşında olan, 1986, 1989 ve 1990 yılında yılında Fransa bisiklet turunu kazanan Lemond, gizli motorların Peloton içerisinde halen kullanıldığı ile ilgili kuvvetli şüpheleri olduğunu söylüyor. Televizyon programında "UCİ bu işi tamamen düzeltmeden ve bu motorları bu spordan uzaklaştırmadan hiçbir yarış zaferine inanmıyorum" dedi. Budapeşteli mühendis Istvan Varjas'da tıpkı Lemond gibi üst düzey bisiklet yarışlarında kendi geliştirdiği bu teknolojinin bisiklet kadrolarının içinde veya arka jantlarda bulunabileceğine inandığını belirtiyor.

Katıldığı 60 dakika isimli TV programında arabulucu gibi davranan bir arkadaşının kendisini kimliği bilinmeyen bir alıcı ile buluşturduğunu ve bu kişinin kendi icadı olan bu motor teknolojisinin 10 yıllık kullanım hakkı karşılığında 2 milyon dolar önerdiğini söyledi. Mekanik doping konusunda Fransız televizyonuna da konuşan Varjas, Parayı kabul ettiğini ve 10 yıllık süre boyunca gizli motorlar konusunda hiçbir açıklamada bulunmayacağı ve geliştirme çalışmalarına katılmayacağı ile ilgili sözleşme yaptığını açıkladı. Varjas, bir yarışta adil olmayan bir sonuç elde etmek için bu teknolojiyi kullanabilecek kişilerden uzak durmaya durmaya çalışmış. "Bir dede gelip, rahat şekilde bisiklet sürmek amacıyla bu teknolojiye sahip bir bisikleti benden satın alıyor ve bu teknoloji onun yarışlara katılan torununun bisikletinde tespit ediliyorsa bu benim sorunum değil" diyor. Ancak televizyon sunucusunun yarışmayı kazanmak için onun geliştirdiği motorları kullanacağını belli eden birisine gizli bir motor tedarik edip etmeyeceği hususunda yaptığı baskının sonucunda "eğer para büyük bir meblağsa neden olmasın?" diye cevap vermeyi de ihmal etmiyor.

Varjas arka teker bağlantı borusunun içerisine girecek şekilde dizayn ettiği ve standart jantlara göre ağırlığı 800gr daha arttıran bir motor geliştirmiş. CBS sunucusu Bill Whitaker Lemond'a soruyor: "Gizli motorların tespiti bisikletin ağırlık ölçümüyle tespit edilemez mi?" Lemond'un cevabı; " evet "oluyor.Bisikletin ağırlığı belirleyici bir unsurdur. Bisikletiniz 1Kg. daha ağırsa onunla yarışmak istemezsiniz."

2015 Fransa bisiklet turunda 9. etap takım zamana karşı Vannes'ten Plumolec'e doğru yapıldı. 60 dakika programının bildirdiğine göre Fransız yetkililer o yıl takım zamana karşı etabında sadece Team Sky'in kullandığı bisikletlerin diğer takımlara göre 800gr. daha ağır olduğunu tespit etmişler.Team Sky'in takım sözcüsü zamana karşı etaplarda bisikletlere aerodinamik performans sağlamak için ağırlıkların arttırılabileceğini söylemiş.

Chris Froome TT bike Tour de France 2015  - 1.jpg

60 dakika programı ayrıca profesyonel yarışlarda gizli motorların kullanıldığına kullanıldığına inanan eski Fransa ulusal anti doping test direktörü Jean-Pierre verdy ile de görüştü. "Bu motorların varlığını konuşmamdan bu yana üç, dört yıl geçti. Ortada bir sorun var. 2015 yılı geldiğinde herkes durumdan şikayetçiydi ve bireyler yapılmalı diyordu.1999 ve 2005 yılları arasında birbiri ardına kazandığı zaferlerin ardından 5 yıl önce doping kullandığı kesinleşen Lance Armstrong'dan sonra 2008-2016yılları arasında sekiz kişi daha turu kazandı. Lemond'un sorguladığı zaferler muhtemelen bunlarınkidir" diyor.

Floyd Landis ve Alberto Contadon doping suçundan mahkum olduktan sonra Oscar Pereiro ve Andy Schleck sırasıyla 2006 ve 2010 yıllarındaki galibiyetleri aldı. Contador 2007 ve 2009 yıllarındaki turu, Carlos Sastre'de aradaki yılları kazandı. Team Sky turu domine etmeden önceki yıl yani 2011'de Cadel Evans kazandı , 2012 yılında zafer Sir Bradley Wiggins'in oldu ve 2012 yılından itibaren dört tur zaferinin üçü Chris Froome'un oldu. 2014 yılında Vincenzo Nibali turu kazanarak Contador ile birlikte üç büyük turu kazanan bisikletçiler kervanına katıldı.

Ancak Fransa turu için olmasa da 2010 yılındaki bahar klasiklerinde Profesyonel bisikletçilerin yasadışı mekanik destek alıp almadıkları manşetleri süslemeye başladı. O yıl bisikletçilerin yasadışı mekanik destek alıp almadıkları manşetleri süslemeye başladı. O yıl Flanders turunda Fabian Cancellara Muur Van Geraardsbergen'de favori olarak gösterilen rakibi Tom Boonen'e fark attı ve ayrıca ertesi hafta Paris-Roubaix'i kazandı. Her ne kadar TV yorumcusu ve şu anki İtalyan milli takım antrenörü olan olan David Cassani'ye gizli motorların sporculara bir yarışı kazanabilecek avantajı sağlayabileceğine inandığını söylese de Cancellara hile yaptığını daima inkar etti.

Gizli motorların şok bir şekilde ortaya çıkışının üzerinden 12 ay geçti ve halen sürekli sorulan fakat cevaplanamayan sorular var.Bu teknoloji kötü amaçla 23 yaş altı kadınlar yarışında bile kullanılabiliyorsa eğer, devasa bütçelere sahip elit erkek sporcuların takımlarında kullanılma ihtimali hiç mi yok?

Selamlar tekrar. Yine bir çeviri yaptım. Orjinal metin
(link) adresinde.
 
Scudo
Bir de bu adamları bize överler sahtekarlar :snzdglsn:
 
Gizli bilgidir...
Team Sky'ın bu yıl Chris Froome ile dopingi daha ileri seviyeye taşıyacağı haberleri gelmeye başladı.
Şöyleki froome'nin karın boşluğuna, Tesla şirketine özel olarak yaptırılan elektrikli bir motor yerleştirilecek ve kalçadan itibaren, titaniumdan oluşan parçalar ile her iki bacak kemiğine montajı yapılacak.
Bu senede Team Sky Fransa turunu garantiledi gibi birşey:D
 
  • Hahaha
Tepkiler: Özcan
Büyük bisiklet turlarında dopingin bini bir para da gizli motor işi bana imkansız gibi geliyor. Görsellerden anlaşıldığı kadarıyla kadronun orta borusunda bir motor olduğu söyleniyor da bisiklet kadrosunun sele tarafındaki boruya sığacak bir motor bisiklet+binicinin ağırlığını çekemez, zorlanır ve yanar. Öyle bir motor ile ancak traş makinesi, oyuncak araba falan çalıştırılabilir. Kaldı ki bisiklet yarışlarında koşulacak mesafelere yetecek menzildeki bir bataryayı görünmeyecek şekilde bisiklete yerleştirebilmek mümkün değil. Son düzlükteki atakta çalıştırmak için de 1 kiloya yakın ekstra ağırlığı taşımak da mantıklı gelmiyor bana, süre olarak kazançtan çok kayıp getireceğini düşünüyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: mehmetbulak
Paylaşımları güncellediğiniz için teşekkürler. Sayenizde uzun zamandır ilk defa forumda keyifli bir şeyler okudum. Batarya ya da e bike konularına çok aşina değilim ama (link) bisiklete 360wh batarya koyulabiliyorsa seat tube içinde de hatırı sayılır enerji sağlayacak bir batarya koyulabilir sanki.
 
  • Beğen
Tepkiler: Adil ÜNALDI
Büyük bisiklet turlarında dopingin bini bir para da gizli motor işi bana imkansız gibi geliyor. Görsellerden anlaşıldığı kadarıyla kadronun orta borusunda bir motor olduğu söyleniyor da bisiklet kadrosunun sele tarafındaki boruya sığacak bir motor bisiklet+binicinin ağırlığını çekemez, zorlanır ve yanar. Öyle bir motor ile ancak traş makinesi, oyuncak araba falan çalıştırılabilir. Kaldı ki bisiklet yarışlarında koşulacak mesafelere yetecek menzildeki bir bataryayı görünmeyecek şekilde bisiklete yerleştirebilmek mümkün değil. Son düzlükteki atakta çalıştırmak için de 1 kiloya yakın ekstra ağırlığı taşımak da mantıklı gelmiyor bana, süre olarak kazançtan çok kayıp getireceğini düşünüyorum.
Sizin bahsettiğiniz motorla amaç zaten sürücü ve bisikletin ağırlığını çekmesi değil, sürücünün yüksek viteste daha kolay pedal çevirmesi.
 
Konu inanılmaz. Şok içerisindeyim. Aynı zamanda üzgünüm de :(
 
UCI Dünya kupasında pro bisikletçilerin bisikletlerinde ipad’e entegre manyetometre ile gizli motor taraması yapılıyor. UCİ’yi tebrik etmek lazım, denetimi basitleştirmiş, neticede ekstra 20-30 wattlık bir mekanik doping yarışların kaderini değiştirir.

 
UCI Dünya kupasında pro bisikletçilerin bisikletlerinde ipad’e entegre manyetometre ile gizli motor taraması yapılıyor. UCİ’yi tebrik etmek lazım, denetimi basitleştirmiş, neticede ekstra 20-30 wattlık bir mekanik doping yarışların kaderini değiştirir.

UCI bunu uzun zamandır uyguluyor pro pelotonda.. Bu UCI granfondo, burdakiler mesajında belirttiğin gibi pro bisikletçi değil, en azından katıldıkları zaman içinde. Belki daha öncesinde UCI kayıtlı takımda olmuş olanlar vardır.
 
UCI bunu uzun zamandır uyguluyor pro pelotonda.
Benim bu konuyu açtığım 2017 yılında UCI’nin bu kolaylıkta denetim yapacağı uygulamalar yoktu, cyclecross ve yol yarışlarında mekanik doping kullanan sporcuların sayısı az değildi.
 
Benim bu konuyu açtığım 2017 yılında UCI’nin bu kolaylıkta denetim yapacağı uygulamalar yoktu, cyclecross ve yol yarışlarında mekanik doping kullanan sporcuların sayısı az değildi.
Tam olarak ne zaman başladılar bilemiyorum, konuyu Şubat ayında açmışsınız, ben 2017 Eylül ayında Bergen'de yapılan Dünya kupası başlangıç alanında uyguladıklarını bizzat canlı canlı görmüşştüm. Muhtemelen aynı sene içersinde uygulamaya başlamış olabilirler.
 
UCI Dünya kupasında pro bisikletçilerin bisikletlerinde ipad’e entegre manyetometre ile gizli motor taraması yapılıyor. UCİ’yi tebrik etmek lazım, denetimi basitleştirmiş, neticede ekstra 20-30 wattlık bir mekanik doping yarışların kaderini değiştirir.

Bu yöntem bana sağlıklı gözükmedi. Çünkü burada, cihazın sensörü zaten çok hassas olmadığı gibi, manyetik alan dalgalanmasına bakarak her şey bulunabilir mi emin olmak zor. Tüm metaller manyetik özellikler barındırmıyor. Titanyum, çinko, kalay, bizmut, pirinç, bronz, alüminyum, kurşun, gümüş, altın, bakır manyetizmaya karşı oldukça duyarsızdır. Üretici bunları düşünmemiş olamaz. Metalsiz nasıl olacak mantığıyla düşünenler olacaktır. Mesela Alfa Romeo'nun Stelvio'sunda karbonfiber şaft var. Bu araçta o tork değerinde kullanılabiliyorsa, pekala bisiklette benzer bir parça kullanılır. Karbonu manyetik ölçerle tespit edemezsin.

Elektrik motoru manyetizmasız çalışamaz mı? Muhtemelen çalışanını yapmışlardır. Mesela birkaç haber buldum.

(link)
(link)

En sağlıklı tespit, sürtünen tüm malzemelerin ısı oluşturmasından dolayı, termal kameralar ile yapılabilir. Tabi ki bu da başlı başına bir tespit yöntemi olmayabilir. Çok teknolojik bir kaplamayla bu bölge izole edildiyse, termal kamera da bir şey göstermeyebilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Aytaç DİREK
Bu yöntem bana sağlıklı gözükmedi. Çünkü burada, cihazın sensörü zaten çok hassas olmadığı gibi, manyetik alan dalgalanmasına bakarak her şey bulunabilir mi emin olmak zor. Tüm metaller manyetik özellikler barındırmıyor. Titanyum, çinko, kalay, bizmut, pirinç, bronz, alüminyum, kurşun, gümüş, altın, bakır manyetizmaya karşı oldukça duyarsızdır. Üretici bunları düşünmemiş olamaz. Metalsiz nasıl olacak mantığıyla düşünenler olacaktır. Mesela Alfa Romeo'nun Stelvio'sunda karbonfiber şaft var. Bu araçta o tork değerinde kullanılabiliyorsa, pekala bisiklette benzer bir parça kullanılır. Karbonu manyetik ölçerle tespit edemezsin.

Elektrik motoru manyetizmasız çalışamaz mı? Muhtemelen çalışanını yapmışlardır. Mesela birkaç haber buldum.

(link)
(link)

En sağlıklı tespit, sürtünen tüm malzemelerin ısı oluşturmasından dolayı, termal kameralar ile yapılabilir. Tabi ki bu da başlı başına bir tespit yöntemi olmayabilir. Çok teknolojik bir kaplamayla bu bölge izole edildiyse, termal kamera da bir şey göstermeyebilir.
Ben elektrikten pek anlamam ama bu motorlar yine de elektromagnetik indüksiyon motorları, yani yine bir manyetik alan mevcut ki zaten temassız olarak bi şeye uygulayabileceğin kuvvetler sınırlı; radyoaktif, kütlesel çekim ve manyetik. Bilemiyorum, söylediklerim yanlış olabilir lakin benim anladığım kadarıyla sizin söylediğinizin aksine esasında bu tip motorlarla sürtünmeler minimize edilerek ısıyla kaybedilen enerji azaltıldığı için termal kameralarla yakalamak daha zor olabilir.
 
Elektrik motoru manyetizmasız çalışamaz mı? Muhtemelen çalışanını yapmışlardır. Mesela birkaç haber buldum.

Elektrik motoru manyetizmasız çalışmaz. Tüm hareket zaten manyetizmadan elde edilir.
Örnek verdiğiniz bağlantılardaki motorları merak edip okudum. Hareket ettirilen parça üzerine mıknatıs koymak yerine, akım verilmiş elektrik bobini koymuşlar. Böylece sadece daha az mıknatıs kullanmışlar.
 
  • Beğen
Tepkiler: Umur Bora
Ben elektrikten pek anlamam ama bu motorlar yine de elektromagnetik indüksiyon motorları, yani yine bir manyetik alan mevcut ki zaten temassız olarak bi şeye uygulayabileceğin kuvvetler sınırlı; radyoaktif, kütlesel çekim ve manyetik. Bilemiyorum, söylediklerim yanlış olabilir lakin benim anladığım kadarıyla sizin söylediğinizin aksine esasında bu tip motorlarla sürtünmeler minimize edilerek ısıyla kaybedilen enerji azaltıldığı için termal kameralarla yakalamak daha zor olabilir.
Demek istediğiniz kısmı anladım. Benim de çok hakim olmadığım bir alan olduğu için fikir yürütüyorum. Motorlar çok verimli olsa ve ısı üretilmese bile, hareket enerjisini bir şekilde kranka iletmek zorunda olduğu için, fotolarda da gözüken helis pinyon dişlisi illa ki ısı yaratır. Bu işi çözmenin kesin yolu, herkesin sele borusunu yarış öncesi hakemlere kontrol ettirmeleri olur ki bu yapılabilir herhalde.

Elektrik motoru manyetizmasız çalışmaz. Tüm hareket zaten manyetizmadan elde edilir.
Örnek verdiğiniz bağlantılardaki motorları merak edip okudum. Hareket ettirilen parça üzerine mıknatıs koymak yerine, akım verilmiş elektrik bobini koymuşlar.
Böylece daha az mıknatıs kullanmışlar.
Ağırlıktan tasarruf öyleyse. Yine de manyetizma kullanılıyor...
 
Bu yöntem bana sağlıklı gözükmedi. Çünkü burada, cihazın sensörü zaten çok hassas olmadığı gibi, manyetik alan dalgalanmasına bakarak her şey bulunabilir mi emin olmak zor. Tüm metaller manyetik özellikler barındırmıyor. Titanyum, çinko, kalay, bizmut, pirinç, bronz, alüminyum, kurşun, gümüş, altın, bakır manyetizmaya karşı oldukça duyarsızdır. Üretici bunları düşünmemiş olamaz. Metalsiz nasıl olacak mantığıyla düşünenler olacaktır. Mesela Alfa Romeo'nun Stelvio'sunda karbonfiber şaft var. Bu araçta o tork değerinde kullanılabiliyorsa, pekala bisiklette benzer bir parça kullanılır. Karbonu manyetik ölçerle tespit edemezsin.

Elektrik motoru manyetizmasız çalışamaz mı? Muhtemelen çalışanını yapmışlardır. Mesela birkaç haber buldum.

(link)
(link)

En sağlıklı tespit, sürtünen tüm malzemelerin ısı oluşturmasından dolayı, termal kameralar ile yapılabilir. Tabi ki bu da başlı başına bir tespit yöntemi olmayabilir. Çok teknolojik bir kaplamayla bu bölge izole edildiyse, termal kamera da bir şey göstermeyebilir.
Farkli elektrik motorlari var.
Sabit miknatis genelde dusuk guclu DC motorlarinda kullanilir. Daha guclu motorlarda karsit mayetik alan miknatis yerine enerji verilen bir bobin ile elde edilir.
Asenkron motorlarda ise rotor'a disaridan enerji verilmez, stator'daki alternatif akimin degisen polarizasyonu rotor bobini uzerinde induksiyon akimi olusturarak kendi manyetik alanini olusturur.

iPad videosundan anladigim kadariyla o cihaz sadece sabit miknatisli DC motorlari saptayabiliyor. Diger motorlar enerji verilmedikce manyetik alan olusturmayacagi icin tespit edebilecegini sanmiyorum
 
  • Beğen
Tepkiler: vvvooo ve Özcan
Geri