@Mesut Girgiç
Sayın hocam;
Tandem toplayıp binen biri olarak, forumda verilen tavsiyelere nacizene bir kaç tavsiyede ben eklemek istiyorum.
-Kadro alıp toplama işini asla düşünmeyin. Çok yorulursunuz. (Tecrübeyle sabit) Yurdumuzda Tandem toplamak çok zor. Çok yeni bir ürün olduğu için yedek parça konsunda çok eksikler var. Mevcut olanlarla toplarsınız ama istediğiniz gibi olmaz.
-Kadro boyları meşhur Tandem markalarında (Santana-Connadale-Co-Motion-Trek gibi) ön ve arka kullanıcı olarak ayrı ayrı ölçülerde satılıyor. Connadale XL-L-M gibi ön ve arka kadro boylarını ölçülendirerek satıyor.
-Kampana fren sistemi hakkında belki bilginiz vardır. Bu sistem uzun inişlerde mevcut fren sitemine fazla yük binmemesi için tasarlanmış olup manuel bir kol ile kontrol edilmekte. Otobüslerdeki motor freni sistemine benzer bir yöntem. Mandalı ne kadar çok çekreseniz sürtünme o kadar çok artıyor ve doğal olarak yavaşlama oluyor. Düz yol ve ani frenlemelerde mevcut frenler fazlasıyla yeterli. Hatta V-Brake, U-Brake jant freni kullananları bile gördüm.
http://i207.photobucket.com/albums/bb215/g-trek/DSCN0816.jpg
Kampana fren sistemleri özel istekle taktıtılabiliyor ve Amerika'da bulabilirsiniz. Yanlış hatırlamıyorsam set fiyatı 350 $ civarı. Eski kadrolarda "kampana" fren standart olarak sunuluyordu fakat modern fren teknolojisi ile büyük çap ve geniş yüzeyli disk rotarları ile kampana artık tercih edilen bir ürün olmaktan yavaş yavaş çıkmakta. Kampana tamburu döküm malzemeden yapıldığından ekstra ağırlıkta yanına cabası.
-Alacağınız tandem her ne kadar havasız/gösterişsiz olsada hiç merak etmeyin etraftaki bütün ilgiyi çekmekte zorlanmayacaksınız.
Normal bisiklet ile kıyasladığımıda bazı avantaj ve dezavantajlarını şöyle;
Avantajlar:
-Çift olarak yapılması gereken turlar veya gezilerde varılacak yere aynı anda varıyorsunuz. Rampada arkada kalanı beklemek yada arkadaki yetişsin/yorulmasın diye yavaş gitmek gibi durum ortadan kalmış oluyor. Çiftlerin tercihindeki en büyük faktör bu sanırım.
-Düz rüzgarsız yolda 40 km/h tempo ile çok rahat 1 saat boyunca pedal çevirebilmeniz mümkün. Ve bu arkadaki sürücünün bir bayan olduğu ve üst düzeyde bisiklet tekniğine sahip olmayan bir bayan. Solo bisikletime rüzgar boşluğunda ben 45 dk dayanabildim. Ve bu sürati yaparken arkadaki devamlı fotoğraf çekiyor, fındık fıstık çerez yiyor.
-İnişlerde inanılmaz süratlisiniz. Ekstra fren bu yüzden gerekli. 2 kişinin ağırlık ortalaması ve minimum lastik direncine sahipsiniz. Rüzgarı kesmemek için iyi kapnadığınızda 90 km/h süratı bulmak an meselesi.
-Arkadaki kullanıcı her zaman için çok rahat. Bütün plotaj öndeki kullanıcıda olduğundan dikkatini sadece yola vermiyor. Çok rahatlıkla ön kullanıcının terini silip, su matarısını verebilir, gözlüğünü çıkarıp camlarını silebilir.
-Denge olarak hiç problem yok. (arkadaki kullanıcının 1 saatlik bir alışma sürecinden sonra uyumda hiç bir problem olmuyor.) Bir müddet sonra duracağınızı ve ya hareket edeceğinizi sözle ifade etmeden bile anlaşabiliyorsunuz.
-Hava direncini yarma konusunda sadece bir kişilik direnç ile muakavemet ettiğinizden arkdaki kullanıcı bütün sürüşü derialde yapıyor ve bu da daha hızlı gitmenizin en önemli sebeplerinden.
Dezavantajları;
-Rampada iki kişinin teşkil ettiği ağırlık faktörü devreye giriyor ve düzdeki hızınızın rampaya oranlamayamıyorsunuz. Ayrıca rampada arkadaki kullanıcının gücü çok önemli.
-Pedallar senkronize çalıştığından rampada ayağa kalkmakta tamamen uyum ve senkronize ile aşılacak bir durum. Tandemde ayağa kalkılmaz diye bir kural yok. Önemli olan ayağa kalkmak için ilk hareketin aynı anda yapılması. Bu hareketi bir müddet sonra kullanıcalar birbiriyle konuşmadan yapabilecek hale geliyor.
-Solo bisikletlere nazaran taşıma probleminiz var. En kısası 260cm uzunluğunda. Hareket eder halde donanımlı ağırlığı minimum 20 kg. Otobüste taşımak mümkün ama epey parça sökmek yada gevşetmek kaydı ile. Evinizde garaj ya da depo gibi yerinizin olması şart.
-Çoğu parçaları tandeme özel olduğundan parça sorunu yaşanabiliyor. En basti 3 m uzunluğunda fren ve vites teli olması lazım. Jant setleri ve göbeklerin tandem için uytarlanmış olanlarını kullanmalısınız. Arka kullanıcı için sele amortisörü, yine arka kullanıcı için dik açılı uzunluğu ayarlanabilir (tandem setpost) gidon boğazı, Çok sağlam maşa konfor artırıcı ve bulunması zor parçalar.
-Manevra solo bisikletlere göre daha yavaş ve daha geniş açıda gerçekleşiyor.
-Rampada durunca kalkmak mümkün. Uygun vites ile kalmak istedikten sonra hiç problem yok. Bu madde de senkronize ile alakalı olduğundan zamanla alışıldıktan sonra sıkıntı teşkil etmeyecektir.
Yukarıda saydığım dezavantajlar inanın binmeye başladıktan sonra hiç gözünüze görünmeyecektir.
-En gelişmiş tandem modelleri ve markaları Ameri'da bulmak mümkün. Ama Avrupa satışı yapan bayileri var. Connadale Hollanda, Santana Almanya'dan, Freansadan satış yapıyor.
-Tandem alırken 26" olarak almayı asla düşünmeyin. 28"e göre küçük ve yavaş kalıyor.
-Son olarak, Titanyum, Carbon, Aluminyum ve Cromolly materyallerden üretilen kadrolar var. Benim önerim ısrarla "Cromolly" cadro almanızdan yana.
www.santana-tandem.com adresinden daha detaylı bilgi bulmanız mümkün.
Dileyen daha detaylı bilgi için özelden yazabilir.