Tubeless lastik niye?

ratm

Forum Bağımlısı
Kayıt
16 Nisan 2009
Mesaj
1.114
Tepki
1.905
Şehir
izmir
İsim
Hakan Engin
Açıkcası bu konuyu araştırabilirdim, sormayabilirdim fakat havalar soğumaya başlayınca forumdaki konu sayısı düşüyor, en azından biraz katkı olsun istedim. Doğal bir şekilde güzel havalarda bisiklete ilgi çok daha fazla oluyor ama kötü havalarda da bisikleti terk etmemek lazım.
.. şeklinde bir girizgahtan sonra asıl merak ettiğim konuya geleyim.
Tubeless lastikleri şimdiye kadar hiç araştırmadım, nedir ne değildir tam bilmiyorum, ama merak ediyorum. Tubeless lastikler diğer iç lastiği olan lastiklere göre nasıl avantajı ve dezavantajı vardır? Niye tubeless lastikler kullanırlar, bu lastikler patlamaya karşı daha mı dayanıklıdır, patladığında yamalamak daha mı zordur veya kolaydır, lastiği değiştirmek diğerlerine göre daha mı zordur gibi sorular aklıma geliyor. Özellikle MTB için mantıklı mıdır? Yardımcı olacak arkadaşlara şimdiden teşekkür..
 
Scudo

Hamit E.

Forum Bağımlısı
Kayıt
21 Eylül 2013
Mesaj
902
Tepki
356
Şehir
İzmir
Bisiklet
Mosso
1ci etken iç lastiğin ağırlığından kurtulmak.
 

Berke

Road Bike Cyclist
Kayıt
21 Haziran 2013
Mesaj
5.264
Tepki
5.444
Yaş
26
Şehir
İstanbul
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Bianchi
Bisiklet türü
Yol bisikleti
0:55
2:25
2:53
3:10
3:25

 

Murat B.

Forum Trolü
Kayıt
23 Eylül 2013
Mesaj
4.091
Tepki
12.168
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Specialized
Aslında pek bir ağırlık avantajları yok, en büyük artısı iç lastikten ve dolayısıyla yılan ısırığı denilen patlaklardan kurtulmak.

 
  • Beğen
Tepkiler: bekirs07 ve ratm

Berke

Road Bike Cyclist
Kayıt
21 Haziran 2013
Mesaj
5.264
Tepki
5.444
Yaş
26
Şehir
İstanbul
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Bianchi
Bisiklet türü
Yol bisikleti
@Murat B.

Abi sen tubeless kullanıyor musun?
 

Murat B.

Forum Trolü
Kayıt
23 Eylül 2013
Mesaj
4.091
Tepki
12.168
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Specialized
@Berke K.

Hayır kullanmıyorum, iç lastikli sistemin rahatlığını tercih ediyorum. O kadar uğraşacak olsam da tubulara geçerdim, tubelessa değil.
 

Mehmet Altuğ

surrender.to.music
Kayıt
10 Ağustos 2008
Mesaj
2.184
Tepki
7.695
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Scott
Tubeless lastiklerin en büyük avantajı, Murat beyin de belirttiği gibi iç lastikte oluşabilecek "yılan ısırığı" şeklinde tabir edilen patlaklardan tamamen muaf oluşunuz :) Ayrıca (MTB'ler için konuşuyorum), arazi sürüşlerinde, iç lastikli sistemlerde kullanılması mümkün olmayan düşük lastik basıncı ile kullanımın mümkün olması ve bu sayede çok daha iyi yol tutuş performansı sunması gibi avantajları da var.

Patlakların tamiratı içinse önleminizi baştan alabilir ve en baştan patlak önleyici sıvı (Slime, Stan's gibi) kullanabilirsiniz. Stan's gibi latex bazlı sıvıların 6 ayda bir yenilenmesi gerekiyor yalnız. Slime ise yenileme süresi olarak 2 yıl değerini vermiş. Ben kendi tubeless lastiklerimde, daha seyrek bakım gerektirdiği için Slime kullanıyorum.

Tubeless lastikleri değiştirmek zor değil, sadece şuna dikkat etmeniz gerekiyor: Lastiği janta geçirip janttan sökerken levye kullanmamalısınız. Levye kullanırsanız, lastiğin çeperlerinde bulunan ve tubeless janttaki kanallara yerleşerek sızdırmazlık sağlayan kısmı (ecnebiler buna "beed" diyorlar) zedeleyebilir ve lastiği kullanılamaz hale getirebilirsiniz.
 

Çağatay Y.

Forum Demirbaşı
Kayıt
5 Ağustos 2014
Mesaj
577
Tepki
100
Şehir
Malatya
Bisiklet
Salcano
Aslında kışın bisiklet sürülmesi güzelde dershaneden okuldan zaman bulunamayabiliyor.
 

ratm

Forum Bağımlısı
Kayıt
16 Nisan 2009
Mesaj
1.114
Tepki
1.905
Şehir
izmir
İsim
Hakan Engin
@Mehmet Altuğ

Cevaplar için teşekkürler. Anladığım kadarıyla tubeless kullananlar mutlaka slime gibi patlak önleyici sıvıları da kullanıyorlar yanında. Bu şekilde kullanımda kesinlikle patlama söz konusu olmuyor mu? Bu yıllık bakım yaparken içindeki sıvıyı tamamen lastikten temizleyip tekrar içine yeni sıvıyı mı basıyorsunuz?

Bir sorum daha olacak, mtb kullanımında, iç lastikli sistemlerde düşük lastik basıncı mümkün olmuyor demişsiniz, niye mümkün değil onu anlamadım.
 
  • Beğen
Tepkiler: bekirs07

Mehmet Altuğ

surrender.to.music
Kayıt
10 Ağustos 2008
Mesaj
2.184
Tepki
7.695
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Scott
Kesinlikle patlama olmuyor diye bir şey yok maalesef. Patlak önleyici sıvılar, 3 mm'ye kadar olan patlakları onarabiliyor; daha büyük patlaklarda lastiğe yama yapmak zorunda kalıyorsunuz.

Yıllık bakım için bir şey diyemeyeceğim, zira tubeless sisteme henüz birkaç ay önce geçiş yaptım :) Ancak kullandığım patlak önleyici sıvı olan Slime'ın üreticisi, sıvının 2 senede bir yenilenmesi gerektiğini belirtiyor.

İç lastikli kullanımda lastiği düşük hava basıncı ile şişirirseniz, lastiğiniz sert veya sivri bir cisme (bu bir kaya parçası veya kaldırım köşesi olabilir) hızla vurduğunda iç lastikte "yılan ısırığı" şeklinde patlak oluşabilir; bu cisimle jant arasında sıkışan iç lastik yırtılır ve patlar. Tubeless lastiklerde iç lastik olmadığı için, doğal olarak böyle patlaklar meydana gelmez; bu da daha düşük lastik basıncı kullanabilmeniz anlamına gelir.
 

Yavuz Onat

Üye
Kayıt
7 Eylül 2014
Mesaj
90
Tepki
38
Şehir
istanbul
Tubeless readyli bir bisiklet aldığımızda sealant sıvısı mevcut gelir mi yoksa ilkin biz mi eklememiz lazım?
 

Burak Uğurlu

Forum Bağımlısı
Kayıt
15 Kasım 2020
Mesaj
1.171
Tepki
4.134
Yaş
42
Şehir
İstanbul
İsim
Burak Uğurlu
Başlangıç
1993—94
Bisiklet
Scott
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Tubeless readyli bir bisiklet aldığımızda sealant sıvısı mevcut gelir mi yoksa ilkin biz mi eklememiz lazım?
Tubeless ready bisiklet alınca bildiğim kadarı ile iç lastikli olarak geliyor. Tubeless lastik takılabilir olduğunu ve jantta tubeless için uygun sibop takıldıktan sonra uygun dış lastik (eğer üzerinde gelen lastik tubeless değil ise ki muhtemelen değildir) alınıp içerisine sıvı koyularak kullanılıyor.

Bisiklet ile birlikte sıvı verildiğini, hatta tubeless jant seti ya da tubeless lastik ile birlikte de sıvı verildiğini henüz duymadım görmedim. Ayrıca temin etmeniz gerekiyor. Ya da düzenli gittiğiniz bisikletçiniz gerektiğinde cüzi bir bedel karşılığında koyar uğraşmazsınız. Ya da kendinize bir bidon alıp bisikletçinize bunu kullan dersiniz.
 

sadi imren

Bursa Tur Komitesi | B.T.K
Kayıt
13 Mart 2017
Mesaj
1.620
Tepki
5.444
Yaş
47
Şehir
Bursa
İsim
Sadi İMREN
Başlangıç
1949—50
Bisiklet
Giant
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Yol bisikleti için Deneyimlerim


Tubeless kurulumunun en önemli faydalarından biri, delinme riskidir. İçindeki sıvı dolgu macunu, sayesinde küçük delikleri kapatabilir. iç lastiği değiştirmeye gerek kalmadan sürmeye devam edebilirsiniz.
Ancak sıvı dolgu, belirli bir boyutun üzerindeki tüm delikleri, genellikle yaklaşık 3 ila 6 mm'yi kapatmaz ve hava dışarıya hızlı bir şekilde çıkar lastiğin tüm havası biter. Bu gibi durumlarda yanınızda iç lastik taşırsanız hızlı bir şekilde tubuless siboplarını sökerek iç lastikli olarak da sistemi kullanabilirsiniz yani tubeless kullanayım derken bir de yedek iç lastik taşımamız gerekecek :)

Başka bir problem lastik tam oturmuyor:

Mevcut tubeless lastiklerdeki en büyük sorun bence bu (yeni yaşadım 1 haftada aynı jantı 3 kez akord ettirdim :) Lastiği janta takıp şişirince lastik eşit miktarda janta oturmuyor bu da lastiğiniz de akord problemi varmış gibi sekiyor genelde tubeless lastiklseri janta sabun sürerek oturtuyorlar.

Başka bir problem :

Lastiği janta ilk taktığınızda lastiğin jant ile arasındaki boşluğu doldurmasını için özel bir hava pompasına ihtiyaç var. Bu pompalar hızlı hava akışı ile hava patlamasını sağlayarak lastiğin janta oturmasını sağlar.


Tubeless Uyumlu jantlar:

Tubeless kullanıma hazır jant ile cilincer iç lastikli jant arasında fark olduğundan, iç lastiksiz sürüşe geçerken yeni bir tekerlek setine geçiş yapmamız gerek.

Tubeless ile bisikletinizden çok fazla ağırlık avantajı beklemeyin,

İç lastiği çıkarmak, sizi 100g-150 gr bir ağırlıktan kurtarıyor, ancak 50-60g lastik sıvısı ekliyorsunuz bir de tubeless valfleri var jant şeridi var , bu da ağırlık avantajının bir kısmını ortadan kaldırıyor hatta bir tık daha ağırlık artabilir.

Tubeless kullandım verim alabilmek için şu üç unsur önemli

1-Kaliteli bir dış lastik
2-Kaliteli bir iç lastik sıvısı
3-Kaliteli bir jant ve iyi bir bant uygulaması (bunların fiyatları çok yüksek)
4-Tubeless şişirebilecek kabiliyette pompa (ilk kurulum için)
Ben tubeless den şimdilik vazgeçtim :)
 
Son düzenleme:

Burak Altaç

Forum Bağımlısı
Kayıt
14 Nisan 2020
Mesaj
1.522
Tepki
5.120
Yaş
41
Şehir
İstanbul
İsim
Burak Altaç
Başlangıç
1995—96
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Uzun zamandır Gravel'da tubeless kullanıyorum. Daha önceki Carraro G2'de Cole Rollen TLE jant seti vardı ve ben onu tubelessa çevirdim. Şimdi kullandığım Peugeot GR14 de Fulcrum TLE jant seti ve Schwalbe G-One Allround Tubeless lastikle fakat iç lastikli olarak geldi, onu da tubelessa çevirdim.
Jant bandı olarak Schwalbe , tubeless sibop olarak Token, patlak sıvısı olarak da Muc-Off kullanıyorum. Bir tane de Joe's var ama hiç açmadım onu. Bendeki sıvıların ikisi de 6mm'ye kadar delikleri kapatıyor. Yanımda bir tane iç lastik ve Zefal'in tubeless tamir kitini (fitil) taşıyorum. Çok büyük olmayan ama yine de sıvının yetmediği patlaklar için anlık olarak fitil kullanıyorum ama daha bu delikleri sonradan yama ile tamir etmek şart. Tubeless lastiklere yama yapmak biraz zor, daha önce Zefal'in tubeless yama kitini aldım ama hiç memnun kalmadım. Daha sonra yama işine kafa yorarken, aklıma otomobillerde kullanılan tubeless yama kitleri geldi. Biraz araştırdım ve Brio diye bir marka buldum. Brio'nun yama ve yapıştırıcısından sipariş verdim. Yamanın boyutları bisiklet için biraz büyük ,ben gereken ebatta kesip kullandım. Ön lastiğimde 1 tane Brio yama var ve 4-5 aydır sorunsuz şekilde kullanıyorum.
Şimdi gelelim neden tubeless lastik kullandığım kısmına. Aşırı derecede büyük bir patlak ya da yarık olmadığı sürece sizi yolda bırakıp, lastik değiştirmekle uğraştırmıyor. En son geçen Pazar sabah karda sürerken arka lastiğim patladı ve hiç bir şey olmamış gibi yoluma devam ettim ki o karda kışta lastik değiştirmenin yaşatacağı eziyeti düşünemiyorum :) 2 gün sonra ne olur ne olmaz diye 1 tane fitil attım ama yamaya gerek yok. Yeni aldığım BH'ın jantları da TLR ama lastikler tubeless değil maalesef, lastik değiştirme zamanı geldiğinde büyük ihtimalle onu da tubelessa çeviririm.
Fitil atılmış lastiğin ve Brio setin fotoğraflarını bırakıyorum.
Brio.jpgFitil.jpg
 
Son düzenleme:

Burak Uğurlu

Forum Bağımlısı
Kayıt
15 Kasım 2020
Mesaj
1.171
Tepki
4.134
Yaş
42
Şehir
İstanbul
İsim
Burak Uğurlu
Başlangıç
1993—94
Bisiklet
Scott
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Yol bisikleti için Deneyimlerim


Tubeless kurulumunun en önemli faydalarından biri, delinme riskidir. İçindeki sıvı dolgu macunu, sayesinde küçük delikleri kapatabilir. iç lastiği değiştirmeye gerek kalmadan sürmeye devam edebilirsiniz.
Ancak sıvı dolgu, belirli bir boyutun üzerindeki tüm delikleri, genellikle yaklaşık 3 ila 6 mm'yi kapatmaz ve hava dışarıya hızlı bir şekilde çıkar lastiğin tüm havası biter. Bu gibi durumlarda yanınızda iç lastik taşırsanız hızlı bir şekilde tubuless siboplarını sökerek iç lastikli olarak da sistemi kullanabilirsiniz yani tubeless kullanayım derken bir de yedek iç lastik taşımamız gerekecek :)

Başka bir problem lastik tam oturmuyor:

Mevcut tubeless lastiklerdeki en büyük sorun bence bu (yeni yaşadım 1 haftada aynı jantı 3 kez akord ettirdim :) Lastiği janta takıp şişirince lastik eşit miktarda janta oturmuyor bu da lastiğiniz de akord problemi varmış gibi sekiyor genelde tubeless lastiklseri janta sabun sürerek oturtuyorlar.

Başka bir problem :

Lastiği janta ilk taktığınızda lastiğin jant ile arasındaki boşluğu doldurmasını için özel bir hava pompasına ihtiyaç var. Bu pompalar hızlı hava akışı ile hava patlamasını sağlayarak lastiğin janta oturmasını sağlar.


Tubeless Uyumlu jantlar:

Tubeless kullanıma hazır jant ile cilincer iç lastikli jant arasında fark olduğundan, iç lastiksiz sürüşe geçerken yeni bir tekerlek setine geçiş yapmamız gerek.

Tubeless ile bisikletinizden çok fazla ağırlık avantajı beklemeyin,

İç lastiği çıkarmak, sizi 100g-150 gr bir ağırlıktan kurtarıyor, ancak 50-60g lastik sıvısı ekliyorsunuz bir de tubeless valfleri var jant şeridi var , bu da ağırlık avantajının bir kısmını ortadan kaldırıyor hatta bir tık daha ağırlık artabilir.

Tubeless kullandım verim alabilmek için şu üç unsur önemli

1-Kaliteli bir dış lastik
2-Kaliteli bir iç lastik sıvısı
3-Kaliteli bir jant ve iyi bir bant uygulaması (bunların fiyatları çok yüksek)
4-Tubeless şişirebilecek kabiliyette pompa (ilk kurulum için)
Ben tubeless den şimdilik vazgeçtim :)
Deneyimleriniz güzel sadece bir noktaya değinmek istedim. Tubeless jantta normalde bant olmuyor. Normal jantı tubeless e geçirmek için bant kullanılıyor diye biliyorum. Mtb de kullandığım fulcrum metal 2 tubeless jantımda bant yok. Onun dışında genelde hemfikirim.

Bir de tubeless jantlar genelde daha kaliteli olduğu için tubeless olmayan janta göre daha hafif oluyorlar. Bu da extra bir ağırlık avantajı olabiliyor. Aynı durum lastikler için de geçerli. Tubeless olmayan lastikler tubeless olanlara göre daha ağır oluyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: sadi imren

sadi imren

Bursa Tur Komitesi | B.T.K
Kayıt
13 Mart 2017
Mesaj
1.620
Tepki
5.444
Yaş
47
Şehir
Bursa
İsim
Sadi İMREN
Başlangıç
1949—50
Bisiklet
Giant
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Deneyimleriniz güzel sadece bir noktaya değinmek istedim. Tubeless jantta normalde bant olmuyor. Normal jantı tubeless e geçirmek için bant kullanılıyor diye biliyorum. Mtb de kullandığım fulcrum metal 2 tubeless jantımda bant yok. Onun dışında genelde hemfikirim.

Bir de tubeless jantlar genelde daha kaliteli olduğu için tubeless olmayan janta göre daha hafif oluyorlar. Bu da extra bir ağırlık avantajı olabiliyor. Aynı durum lastikler için de geçerli. Tubeless olmayan lastikler tubeless olanlara göre daha ağır oluyor.
Merhaba
Benim jantlar tubeles ready olduğu için bant uygulamak durumunda kaldım normal jant bantları ince ancak taktığım tubeless jant bandı kalın ve sağlam olduğu için ağırlık bölümüne yazdım genelde bazı jantlarda dediğiniz gibi bant yok telin geçtiği delikler kapalı pozisyonda. Mesela Türkiye'de satılan campagnolo jantlarda da delikler kapalı vaziyette ancak tubeless değiller bu da gözlerden kaçmasın.
 
  • Beğen
Tepkiler: Burak Uğurlu

Semih Cavdar

Forum Bağımlısı
Kayıt
31 Ocak 2018
Mesaj
3.270
Tepki
7.338
Şehir
Sweet home
İsim
Semih
Başlangıç
1988—89
Bisiklet
BMC
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Tubeless readyli bir bisiklet aldığımızda sealant sıvısı mevcut gelir mi yoksa ilkin biz mi eklememiz lazım?
Sıvı koymuyorlar içine zira üretimden sonra o bisikletin zaman satılacağı belli olmuyor.
 

sadi imren

Bursa Tur Komitesi | B.T.K
Kayıt
13 Mart 2017
Mesaj
1.620
Tepki
5.444
Yaş
47
Şehir
Bursa
İsim
Sadi İMREN
Başlangıç
1949—50
Bisiklet
Giant
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Sıvı koymuyorlar içine zira üretimden sonra o bisikletin zaman satılacağı belli olmuyor.
Genelde kurulum yapılacağı zaman sıvı konuyor bisikletimi sıfır aldığım vakit kutunun içinde (ön ve arka tekere 60ml+60 ml ) sıvı konulmuştu daha sonra ben kendim içine sıvıyı boşalttım. Sıvının da üreticilere göre bir kullanım ömrü var ortalama 6 ay da bir sıvıyı değiştirmeniz gerekir
 

Can Çelik

🛠 🛠 🛠
Kayıt
20 Eylül 2019
Mesaj
3.425
Tepki
7.033
Yaş
39
Şehir
İstanbul
İsim
Can Çelik
Başlangıç
1995—96
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Fixed Gear
Tubeless kurulumunun en önemli faydalarından biri, delinme riskidir. İçindeki sıvı dolgu macunu, sayesinde küçük delikleri kapatabilir. iç lastiği değiştirmeye gerek kalmadan sürmeye devam edebilirsiniz.
Tüpsüz kurulumda iç lastik var mı ki? Adı üstünde tüpsüz?
 
  • Beğen
Tepkiler: peskutan

Burak Uğurlu

Forum Bağımlısı
Kayıt
15 Kasım 2020
Mesaj
1.171
Tepki
4.134
Yaş
42
Şehir
İstanbul
İsim
Burak Uğurlu
Başlangıç
1993—94
Bisiklet
Scott
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Tüpsüz kurulumda iç lastik var mı ki? Adı üstünde tüpsüz?
Diyor ki iç lastikli olan kullanımda patlayınca lastik değiştiririz, tubeless kullanımda içinde lastik yok. Sıvı koyunca ufak patlakta deliği tıkadığı için diğerindeki gibi iç lastik değiştirmeye gerek kalmıyor..