Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Yaptığım akord / akort ayarına güvenebilir miyim?

Scherwin

Aktif Üye
Kayıt
29 Ağustos 2015
Mesaj
195
Tepki
282
Yaş
52
Şehir
İstanbul
İsim
Scherwin
Bisiklet
Carraro
Merhaba arkadaşlar,

"0" satın aldığım "Carraro Sportive 227" bisikletin yaklaşık 2,5-3. ayında özellikle arka tekerinde kaydadeğer bir akord bozukluğu sezdim. Zaten oluyormuş, ben de 95-100 kg bandındayım ve de enduro motosiklet geçmişim olduğu için başlarda kasislerde ayağa kalkmak vs. konulara dikkat etmedim :(. Hafta sonu bisikleti satın aldığım yere çamurluk satın almak için gittiğimde, çamurluğun montajını da orada yaptık.Çamurluğun kendisi sağlam referans noktası olunca akord bozukluğu çok daha fazla göze çarpar oldu :mad: ve bisikletçi arkadaş, o an meşgul olduğundan olsa gerek biraz daha kullan getir akord ayarı yapalım dedi.
Beni şeytan dürttü :cool: başladım akord videoları izlemeye. Aşağıdaki abinin videosu beni en çok etkileyeni oldu;

Hiç vakit kaybetmedim. Bir tane Akord anahtarı satın aldım. Şipşak zihni sinir procesi ile aşağıdaki aygıtı yaptım:);

Akord01.jpg
Akord02.jpg
Akord03.jpg
Şu yeşil nesne: sapı, lastiği ve süngeri çıkarılmış cam sileceği :p Diğeri ise bildiğiniz sehpa ve sopa :D
Kuralları videolarda gördüğüm kadarıyla harfiyen uyguladım. Bir keresinde 1/4 ve 1/8 turdan fazla müdahale etmedim. Kendimi zayıf hissettiğim nokta: Tellerin gerginliğini hissetmeye çalıştığımda kaydadeğer bir ses farkı/direnç farkı hissetmedim. Ben mi hissedemedim, yoksa fark yok mu idi bilemedim.
Sonuç: Yanlara doğru olan yalpalamayı çok büyük oranda giderdim. Çok çok hafif bir yalpa kalmış olabilir. Hoplamayı ise bayağı azalttım. Ancak yanlar kadar başarılı olamadım, şansımı zorlamak istemedim, olduğu kadarıyla bıraktım. Ön tekerlekte akord problemi az idi (amortisör olunca), başarılı bir şekilde giderdim veya oldukça azalttım.
Tekerlekleri geri taktım. Ön tekerlekte herhangi bir sorun çıkmadı. Arka tekerlekte ise disk fren hafif sürtme yaptı. Gene videoları izledim ve çok kolay bir şekilde sürtme problemini giderdim. Şu an ön ve arka tekerlek yağ gibi dönüyor ve akord ayarı görünüşte problemsiz/kabul edilebilir gözüküyor!

Gayet keyifli idim, ancak! şimdi konu ile ilgili daha önce açılmış başlıkları okuyunca başımdan kaynar sular dökülüyor, ben ne yaptım diye!? :( Patlayan teller, jantlar kazalar vs...

Okuduklarım ışığında bisikleti kullanmadan direk bir profesyonele mi başvurayım? yoksa abartmayım, zaten bu iş aşağı/yukarı böyle olur mantığı ile devam mı edeyim?
Bununla birlikte profesyonele gitmem gerekiyor ise bilimsel akord ayarı ile ilgili hizmet alabileceğim Istanbul ili sınırları içerisinde (Tercihen Anadolu Yak.) bir tavsiye çok makbule geçer (özelden de olsa).

Selamlar...
 
Scudo
Jant akord ayarı deneyim gerektiren bir iş.Yanal sürtünme ayarları kolaylıkla yapılsa da dikey ayar ve özellikle tel gerginligi ayarı kesinlikle tecrübe gerektiren bir iş.Bisikleti ilk aldığımda üstünde gelen arka jantı bir kez akorda verdim,bilen bilir Bursa'da esat abi var,çok tecrübeli ve işinin ehli bu konuda.Şahsen bir daha ihtiyaç duyarsam kesinlikle yine O'na giderim.Uzum ömürler versin kendisine.Kasım 2013'ten itibaren Mavic aksium kullanıyorum,ikinci el adım ve akordu gram şaşmadı.Öyle tın tın da kullanmam bisikleti,bildiğin hayvan gibi şii yaparım @Scherwin
 
öncelikle çok güzel proje olmuş ellerinize sağlık tamir standında mutlaka hata payı verecektir diye düşünüyorum ama kaba akortunu alabilirsiniz dikkat etmeniz gereken şey tel gerginliği olası kazalara mahal vermemek için bir tane tansiyon aleti edinebilir

(link) parktoolun aletleri çok pahalı muadil daha uygunları mevcut.

konuda dursun almak isteyen arkadaşlar için uygun akort sehpası : (link)
 
Belirli bir süre test sürüşleri yaparsınız kısa mesafelerde ve durumu gözlersiniz ,olmamışsa b
planını uygularsınız:) Düzenek iyi gözüküyor bu arada,tebrikler.
 
  • Beğen
Tepkiler: Scherwin
Elinize sağlık.
Şunu da belirtmek istiyorum. Akort yaparken dış ve iç lastiği sökmelisiniz. Böylece akordunuz daha sağlam olur. Hem de ust alt almada sıkıntı yaşamazsınız.
 
  • Beğen
Tepkiler: Scherwin
Elinize saglik , profesyonele hic ihtiyaciniz yok , zaten profesyonel bulmakta zor , 20-30 yildir bisikletci olan birine goturmustum , yanal akordlari yapabilmis sadece ,dikey akordu ellememis bile yada anlamiyor hic , jant elimdeyken fark edip soyledim , bunun dikey akordu biraz kacmis diye fakat baktim bilmiyor bnde bisey demedim , zaten 10 liraya yapiyordu akordu.

İlkine gore cok basarilisiniz bana gore. Ben ilk ugrastigimda jant kullanılamaz duruma gelmisti :)

Bu isin piri olmak icin alt ust akord yapmayi ve janti saga sola kaydirmayi ogrenmek gerekiyor. Dikey ve yatay akordlari duzgun yapmissaniz tel gerginlikleri zaten otomatik olarak ayarlanmis oluyor. İllada gerginlikleri cok onemli diyorsaniz tellere vurarak cikan sesin tinisina gore karar vermeyi ogrenin derim , alet edevata gerek yok .
Kolay gelsin :)
 
kendin daha iyi yaparsın . özenirsin çünkü. ama bozabilirsinde iyice öğrenmeden yada bilemiyorum en fazla tekrar akort ettirirsin bisikletçide.
benim jant karbon telli anahtarı yoktu piyasada tornacıda anahtar yaptırdım artık kendim yapıyorum. İyide oluyo
 
@Uğur S.
ben lastikli, lastiksiz, kuru, sulu, her türlü yapıyorum akordu uğur, alt üst de alıyorum, hoplama zıplamaları da alıyorum, elim böyle alıştı :)
 
Kron xc500 kullanıyorum bisikletçiye akort için gittim meşguldü beni başından savdı. Ben de sinirlendim başka bi bisikletçi sen akort anahtarı alıp kendi akortumi jant üzerinden yaptim. Epey ugrassam da jantın s çizmesini tamanen ortadan kaldiramadim ama o akortun üzerine 1000 km yaptim yaklaşık 300 - 400 km si ODTÜ ormanında 200 km si ise yazın yaptığım turda. Demem o ki yaptığın akorta guvenebilirsin belki ara ara ince ayar yapman gerekebilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Scherwin
Merhaba. Bence Profesyoneller eminim onlarda bu işe amatör olarak başlıyorlar dır :) :) . Kendimden biliyorum. :) Yaptığınız uygulama teoride doğru olsa da teknik olarak yanlış bir uygulamadır. Lastiği sökmeden akort etmekten bahsediyorum.
1. Jantı, gerilimini ve tepkilerini hissetmenizi engeller
2. Tel başını geçen jant teli içeride iç lastiğin patlamasına neden olabilir. :)
3. Jantın durumu hakkında sizi yanıltır ve zaman kaybettirir.

Linkte daha önce açmış olduğum konuyu inceleyebilirsiniz. Eksantrik hatalarının da nasıl gidereceğini paylaştım. Umuyorum yardımcı olmasa bile sizi cesaretlendirir..

Bisikletin Periyodik Bakımı - Jant Akord Ayarı ve Jant Örümü Nasıl Yapılır..
 
merhaba dostum "zihni sinir" dostumuzu hatırlatmandan memnun oldum. zevkle takip ederdik enteresan projelerini...zten bizim nesil imkansızlıklardan , fakirliklerden kendi çözümünü üreten br nesildi .Benden iyi bilirsin. Akort işinden anlamam ama başaracağına inanıyorum. belki eski bir jant üzerinde denemeler yapıp ustalaşıp antreman yapsan daha iyi olur .sevgiler
 

Değerli Yorumlarınız için hepinize ayrı ayrı teşekkür ederim :)...

@Uğur S.

@SerkanH

Mesajımda örnek verdiğim ve kayda alınabilecek bütün videolarda lastik/iç lastik çıkarılmış olarak yapılıyor gösteriliyor bu işlem :( Diğer ayak üstü akord çalışmalarında ise bu özen gösterilmemiş. Ne yalan söyleyeyim, içimden bir ses: Lastik/iç lastiği çıkarmamın doğru olacağını söylese de bu bu şekilde olumlu yol alabileceğime baştan inancımın yetersizliği nedeniyle üşendim. Şimdi ise üşendiğime çok pişmanım :(
İlk fırsatta temkinli bir sürüşe çıkıp durumu değerlendireceğim ve hatta bisikleti aldığım yere götürüp, yaptığımı anlatıp bir kontrol etmesini isterim (özellikle tel gerginlikleri için). Bundan sonra da akord ayarım bozulur ise, lastiği/iç lastiği sökmeye üşenirsem taş kesileyim :D
 
@Kuzey Ege doğrudur. Fakat sen de biliyorsun ki sağlıklı olanı sökülerek yapılanıdır.
 
  • Beğen
Tepkiler: Kuzey Ege
@Uğur S.
Hayirlisi :) tutturduk bir duzen gidiyoruz :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Uğur S.
Merhabalar,
Dün 60 km'lik bir tur yaptım. Akord ettiğim jantları bolca deneme şansım oldu. Sonuç çok iyi [emoji4]. Herhangi bir problem yok. Zaten akord yaparken, en son ince ayarlarda jantın süsleme stickerleri takılıyordu referans noktama (sopanın ön yüzeyi), daha ne olsun [emoji1]. Başka bir durum için servisine gittim, ustaya yaptığımı söylemeden kontrol etmesini rica ettim. Herhangi bir sıkıntının olmadığını ve fabrika ayarlarının henüz bozulmadığını söyledi [emoji1]

Selamlar...
 
İşler tam içinize siner gibi gitmiş, sevindim sizin adınıza . Ustasından kaliteyide onaylatmışsınız daha ne olsun. Darısı başıma.
 
  • Beğen
Tepkiler: Scherwin
Onun için bir videoda gördüğüm yöntemi kullanıyorum. Videosunu bulursam eklerim.
Tekerleği sağ tarafının üstüne düz bir zemine yatırıp çemberin kenarlarına karşılıklı denk gelecek şekilde iki tane göbeği havada tutacak kadar eşit boyutlu yükselti koyuyorum. Farklı boylarda bozuk paralar alıp göbek milinin altına sıfır değecek kadar paraları sürmeye başlıyorum. Sonra tekerleği ters çeviriyorum. Göbek mili paralardan yukarıda kalıyorsa jantı komple sola çekiyorum, paralara çarpıyorsa komple sağa çekiyorum, her iki taraf da paralara eşit uzaklıktaysa ortalanmış oluyor. Bunu birkaç kez tekrarlarken para değiştirmek, eklemek, çıkarmak gerekebiliyor tabii.

Edit: Buldum. Video ilgili kısmın başlangıcına ayarlı:

Abi biraz hort ve biraz da konudan konuya mesaj taşıma gibi oldu ama :D Şimdi ben geçenlerde bir akort yaptım. Yaptığım akort sonrası ön ve arka tekerlerde göbekler bir tarafa doğru biraz mesafeli oldu. Tam ortada durmuyorlar. Yani disk frenden ötürü normal karşıladım ama bir problem olur mu acaba? Akorda başlamadan ölçüm yaptığımda tekerin bir tarafındaki tellerin diğer tarafa göre bariz gerginlik farkı vardı. Not edip ortalama alıp ona göre denedim. Muhtemelen disk fren tarafı yüzünden gerginlik farklı olmalı diye düşündüm. Sehpada tekeri çevirince dümdüz. Yanal ve dikey ayar için çok uğraştım kaymak gibi oldu aslında. Hatta gerilim ölçer ile ölçüp fazla sıktığımı fark ettim. Uygun kilogram kuvvet aralığına geri çekip tekrar akort ettim. Üstüne bir 100-150 km sürüş yaptım bir problem olmadı. Disk frenli tekerleklerde göbek sıfıra sıfır ortalanır mı? Ortalanmazsa ne olur? Disk fren için biraz pay gerekiyorsa ne kadar olmalı?

Bu arada yöntem harikaymış. Bir sonraki ayarda uygulamam gerekirse ben de bunu uygulamayı düşünüyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: templeos
Abi biraz hort ve biraz da konudan konuya mesaj taşıma gibi oldu ama :D Şimdi ben geçenlerde bir akort yaptım. Yaptığım akort sonrası ön ve arka tekerlerde göbekler bir tarafa doğru biraz mesafeli oldu. Tam ortada durmuyorlar. Yani disk frenden ötürü normal karşıladım ama bir problem olur mu acaba? Akorda başlamadan ölçüm yaptığımda tekerin bir tarafındaki tellerin diğer tarafa göre bariz gerginlik farkı vardı. Not edip ortalama alıp ona göre denedim. Muhtemelen disk fren tarafı yüzünden gerginlik farklı olmalı diye düşündüm. Sehpada tekeri çevirince dümdüz. Yanal ve dikey ayar için çok uğraştım kaymak gibi oldu aslında. Hatta gerilim ölçer ile ölçüp fazla sıktığımı fark ettim. Uygun kilogram kuvvet aralığına geri çekip tekrar akort ettim. Üstüne bir 100-150 km sürüş yaptım bir problem olmadı. Disk frenli tekerleklerde göbek sıfıra sıfır ortalanır mı? Ortalanmazsa ne olur? Disk fren için biraz pay gerekiyorsa ne kadar olmalı?

Bu arada yöntem harikaymış. Bir sonraki ayarda uygulamam gerekirse ben de bunu uygulamayı düşünüyorum.

Arka tekerlekte ve simetrik olmayan disk frenli göbeklerde bir tarafın tellerinin uzunluklarının, açısının, gerginliğinin farklı olması normal. Arka tekerlek mutlaka farklı oluyor zaten ama ön tekerlekte Shimano'nun bazı modelleri gibi sol tarafın disk nedeniyle içeri kaçmasını sağ tarafı da içeri alarak dengeleyen tam simetrik flanşlı göbekler de var, mümkün olan en geniş flanş aralığına sahip olsun diye sadece sol tarafta diske yer açan da var.

1689929128618.png

Önemli olan jantın göbeğin tamamına ya da akort sehpasına ya da maşaya tam ortalı, jantın ortasının göbeğin gerçek ortasına hizalı olması, aşağıdaki morla işaretlediğim çizgiye.

1689929459914.png
 
  • Beğen
Tepkiler: -Deniz-
Arka tekerlekte ve simetrik olmayan disk frenli göbeklerde bir tarafın tellerinin uzunluklarının, açısının, gerginliğinin farklı olması normal. Arka tekerlek mutlaka farklı oluyor zaten ama ön tekerlekte Shimano'nun bazı modelleri gibi sol tarafın disk nedeniyle içeri kaçmasını sağ tarafı da içeri alarak dengeleyen tam simetrik flanşlı göbekler de var, mümkün olan en geniş flanş aralığına sahip olsun diye sadece sol tarafta diske yer açan da var.

307307 dosyayı görüntüle

Önemli olan jantın göbeğin tamamına ya da akort sehpasına ya da maşaya tam ortalı, jantın ortasının göbeğin gerçek ortasına hizalı olması, aşağıdaki morla işaretlediğim çizgiye.

307309 dosyayı görüntüle
Yukarıdaki para mantığı bu şekildeki göbeklerde de aynı sonucu verir diye düşünüyorum o zaman doğru mudur?
 
Geri