@uguryilmaz144
Bunu tartışma çıkarmak için yazmıyorum ama gerçekten okuduğunuzu anlamıyorsunuz.
Ben en son yazdığım mesajda SPESİFİK OLARAK YUMUŞAK HAMURLU YOL BİSİKLETİ LASTİKLERİNDEN BAHSETTİM. GENEL OLARAK LASTİK GENİŞLEDİKÇE YOL TUTUŞ ARTAR DEMEDİM.
İyice gerilere gidin yazdıklarımızı sakince okuyup anlamaya çalışın.
1) Yuvarlanma direnci ile yol tutuş birbirinden farklıdır.
Aynı jant aynı hava basıncı ve aynı iç lastik ile iki farklı lastiği ele alalım. Bu lastiklerden X olanını 30kms ile döndürmek için atıyorum 100watt gerekirken Y olanını aynı hızda döndürmek için 110watt lazım. Bu yuvarlanma direnci oluyor.
Genellikle yuvarlanma direnci ile yol tutuş birbirine paralel gider. Ancak kesinlikle aynı değildir ve yuvarlanma direnci düşük olan lastik, yüksek olandan daha iyi yol tutabilir. ( mesela çok iyi yol tutan lastik çok hafifse, yanakları esnekse yani burulması için fazla güç gerekmiyorsa, desensiz ise ve yol tutuşu az olan lastik ağırsa, yanakları rijit ise yani zor buruluyorsa, desenleri kaba ise falan yuvarlanma direnci yüksek olur ama iyi de yol tutmaz)
2) yol tutuş miktarı; lastiğe binen ağırlık, lastiğin temas ettiği yüzeyin özelliği yani asfalt tipi, lastiğin hamuru, varsa deseni, yanakların yapısı, tpi sayısı ve hava basıncı vs vs vs bir sürü değişken ile belirlenir.
En önemlisi de bakın burayı iyi okuyun: en yüksek yol tutuş her bisiklette her sürücü için her yol şartında farklıdır. 60kg’lik bir bisikletçi için başka 90kg’lik bisikletçi için başka lastik idealdir veya başka hava basıncı idealdir. Sonuçta genel olarak kalınlık artınca yol tutuş artar denemez.
Sonuç:
Artık trilyon kere yazılmış mesajlardan anlamanız gerekirdi: Teoride en yüksek yol tutuş için x kilodaki sürücü için y asfaltta, Z hava sıcaklığında ( yaz başka kış başka) ideal bir hamur yumuşaklığı+lastik genişliği kombinasyonu gerekli. Bunu ideal bir aralık olarak düşünün. Piknik için hava ne soğuk ne sıcak olması lazımdır ya hani? Aynı şey.
İdeal bir hamur yumuşaklığı ve lastik genişliği lazım. Bunun ne olduğunu ancak test ederek bilebiliriz Murat Bey haklı. Ancak spesifik olarak yol bisikletlerinden bahsedecek olursak artık kısmen teoriden çıkıp bazı varsayımlarda bulunabiliriz.
Neden? Çünkü yol bisikletlerinin lastikleri maksimum yol tutuş için üretilmez. Yani amaç en yüksek yol tutuşu yakalamak değildir. Öncelik en düşük yuvarlanma direncini yakalamaktır. Ondan sonra aerodinami ve yol tutuş gelir. Dolayısıyla yol lastikleri yuvarlanma direncini düşürmek için aslında daha kalın üretilebilecekken daha ince üretilir. Böylece daha aerodinamik olurlar, en önemlisi daha hafif olurlar, dar ve ince yol bisikleti kadrolarına sığarlar vs vs vs...
E zaten yol tutuş anlamında gereksiz ince üretilen lastiklerin azalan yol tutuşunu artırmak için üreticiler lastikleri bayağı bir yumuşak hamurla üretirler. Dolayısıyla yol bisikletleri için üretilen yumuşak hamurlu ve kaliteli lastikler için konuşmak gerekirse evet 23 zaten ideal yol tutuş için fazlaca ince olduğu için 25 veya 28’e geçilirse yol tutuş artacaktır. Ama bu demek değildir ki her durumda her lastik ve bisiklet için lastik büyütmek ile yol tutuş mutlaka artar. Ben sadece spesifik bir durumdan bahsediyorum.
E madem daha iyi yol tutacak neden 28 kullanmıyoruz. Çünkü zaten bütün üreticiler kaliteli lastiklerini mümkün olan en hafif malzemeler ile üretiyor. Siz 25 yerine 28c lastik alırsanız muhtemelen daha ağır olacak. Bu da yuvarlanma direncini artıracak. Üstelik jantınız ince ise aerodinamiyi bozacak. Yol bisikletinde kimse yuvarlanma direncini artırmayı sevmez. ;Dolayısıyla yol tutuş ikinci plandadır.
Hoş şimdi trend daha geniş jantlar, o jantlara uyan daha geniş lastiklerden yana. Bir ara 19c lastik kullanılırmış şimdi üreticiler daha hafif metaryeller buldukları için lastiği genişletip konforu artırmayı seçebiliyorlar. Yuvarlanma direnci çok çok az artsa da jantla uyumlu ve aero lastikler bu dezavantajın göz ardı edilmesine sebep oluyor. Şu anda 25ler ideal. Ama yakında yarış takımlarının 28e geçtiğini duymak şaşırtıcı olmaz.