Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Yol bisikletine başlangıç rehberi

Peki neler yazdıklarınıza bir bakalım.


@Ozan k.
Murat abi değişmez diyor. Ben de ilk başta sürtünme katsayısının artma ihtimalinden dolayı artabilir diye düşünüyordum ama yol lastiklerinde yükten dolayı ezilme fazla olmadığı için yol tutuşu değişmez diye düşünüyorum.


@Ozan k.
Doğru, lastik genişliği arttıkça yuvarlanma azalır. Ama bu 1-2w mertebesindedir. Ve konumuz yuvarlanma direnci değil, sürtünme kuvveti.
qwe.jpg
@Ozan k.

Yine geniş lastik kullanımı yol tutuşunu arttırır diyorsunuz.

@Murat B.

Murat abi de sürtünme kuvveti yüzey alanıyla bağımsızdır diyor. Nasıl aynı fikirdesiniz ?

@Murat B.
 
Scudo
@Godzilla

Burada işin içine lastikten ziyade biraz da "momentum" kavramının girdiğini düşünüyorum. Aynı frenleme kabiliyetine sahip bir MTB ve Yol Bisikleti açısından bakarsak, yol bisikleti daha hafif olduğu için daha önce durur diye düşünüyorum... MTB'nin momentumu daha fazla olacaktır, daha geç duracaktır..
 
@yyokes

Hocam ilk sayfalarda herkes yol bisikletinin frenlerinden sikayet etmis ama, fizik falan tamamda unuttugumuz çok sayida degisken var.

Disaridan konuya birisi girse lastik kalinlastikça yere temas eden yüzey arttigi için tutunma azalir zannedecek :D

SIMDI LASTIK KALINLASINCA YERE TUTUNAN ALANDA KALINLASMIYORMU?

EEE YERE TUTUNMA ARTINCA NASIL OLUYORDA FREN MESAFESI ARTIYOR.

IYI O ZAMAN HERKES DAG BISIKLETINE 1,15 DISSIZ LASTIK TAKSIN, ORMANDADA BIRIM ALAN ALANA DÜSEN BASINÇ ARTACAGINDAN FREN MESAFESI KISALSIN.

BU MANTIKLA FAT BIKE"LERIN YOL TUTUSU SIFIR, HATTA FAT BIKE"LERLE DURMAK IMAKANSIZ OLUR.

ÇÜNKÜ LASTIK KALINLASTIKÇA BISIKLETIN TUTUNMASI AZALIYOR FORMÜLE GÖRE :D

YOKMU ARAMIZDA FIZIK ÖGRETMENI, BIZI.CIDDI MANADA AYDINLATSIN.
 
@Baki KAYAN ayakta doğal olarak denge zorlaşıyor özellikle yol bisikletlerinde sanırım merkez ağırlık noktası yükseldiği için ,ayakta öne yöneldiğimde sanki güç kaybı ve geri çekme yavaşlama gibi bir durum yaşıyorum , antremanlarla öğreneceğiz hayırlısıyla
 
@uguryilmaz144
Bunu tartışma çıkarmak için yazmıyorum ama gerçekten okuduğunuzu anlamıyorsunuz.
Ben en son yazdığım mesajda SPESİFİK OLARAK YUMUŞAK HAMURLU YOL BİSİKLETİ LASTİKLERİNDEN BAHSETTİM. GENEL OLARAK LASTİK GENİŞLEDİKÇE YOL TUTUŞ ARTAR DEMEDİM.
İyice gerilere gidin yazdıklarımızı sakince okuyup anlamaya çalışın.
1) Yuvarlanma direnci ile yol tutuş birbirinden farklıdır.
Aynı jant aynı hava basıncı ve aynı iç lastik ile iki farklı lastiği ele alalım. Bu lastiklerden X olanını 30kms ile döndürmek için atıyorum 100watt gerekirken Y olanını aynı hızda döndürmek için 110watt lazım. Bu yuvarlanma direnci oluyor.
Genellikle yuvarlanma direnci ile yol tutuş birbirine paralel gider. Ancak kesinlikle aynı değildir ve yuvarlanma direnci düşük olan lastik, yüksek olandan daha iyi yol tutabilir. ( mesela çok iyi yol tutan lastik çok hafifse, yanakları esnekse yani burulması için fazla güç gerekmiyorsa, desensiz ise ve yol tutuşu az olan lastik ağırsa, yanakları rijit ise yani zor buruluyorsa, desenleri kaba ise falan yuvarlanma direnci yüksek olur ama iyi de yol tutmaz)

2) yol tutuş miktarı; lastiğe binen ağırlık, lastiğin temas ettiği yüzeyin özelliği yani asfalt tipi, lastiğin hamuru, varsa deseni, yanakların yapısı, tpi sayısı ve hava basıncı vs vs vs bir sürü değişken ile belirlenir.
En önemlisi de bakın burayı iyi okuyun: en yüksek yol tutuş her bisiklette her sürücü için her yol şartında farklıdır. 60kg’lik bir bisikletçi için başka 90kg’lik bisikletçi için başka lastik idealdir veya başka hava basıncı idealdir. Sonuçta genel olarak kalınlık artınca yol tutuş artar denemez.
Sonuç:
Artık trilyon kere yazılmış mesajlardan anlamanız gerekirdi: Teoride en yüksek yol tutuş için x kilodaki sürücü için y asfaltta, Z hava sıcaklığında ( yaz başka kış başka) ideal bir hamur yumuşaklığı+lastik genişliği kombinasyonu gerekli. Bunu ideal bir aralık olarak düşünün. Piknik için hava ne soğuk ne sıcak olması lazımdır ya hani? Aynı şey.
İdeal bir hamur yumuşaklığı ve lastik genişliği lazım. Bunun ne olduğunu ancak test ederek bilebiliriz Murat Bey haklı. Ancak spesifik olarak yol bisikletlerinden bahsedecek olursak artık kısmen teoriden çıkıp bazı varsayımlarda bulunabiliriz.
Neden? Çünkü yol bisikletlerinin lastikleri maksimum yol tutuş için üretilmez. Yani amaç en yüksek yol tutuşu yakalamak değildir. Öncelik en düşük yuvarlanma direncini yakalamaktır. Ondan sonra aerodinami ve yol tutuş gelir. Dolayısıyla yol lastikleri yuvarlanma direncini düşürmek için aslında daha kalın üretilebilecekken daha ince üretilir. Böylece daha aerodinamik olurlar, en önemlisi daha hafif olurlar, dar ve ince yol bisikleti kadrolarına sığarlar vs vs vs...
E zaten yol tutuş anlamında gereksiz ince üretilen lastiklerin azalan yol tutuşunu artırmak için üreticiler lastikleri bayağı bir yumuşak hamurla üretirler. Dolayısıyla yol bisikletleri için üretilen yumuşak hamurlu ve kaliteli lastikler için konuşmak gerekirse evet 23 zaten ideal yol tutuş için fazlaca ince olduğu için 25 veya 28’e geçilirse yol tutuş artacaktır. Ama bu demek değildir ki her durumda her lastik ve bisiklet için lastik büyütmek ile yol tutuş mutlaka artar. Ben sadece spesifik bir durumdan bahsediyorum.
E madem daha iyi yol tutacak neden 28 kullanmıyoruz. Çünkü zaten bütün üreticiler kaliteli lastiklerini mümkün olan en hafif malzemeler ile üretiyor. Siz 25 yerine 28c lastik alırsanız muhtemelen daha ağır olacak. Bu da yuvarlanma direncini artıracak. Üstelik jantınız ince ise aerodinamiyi bozacak. Yol bisikletinde kimse yuvarlanma direncini artırmayı sevmez. ;Dolayısıyla yol tutuş ikinci plandadır.
Hoş şimdi trend daha geniş jantlar, o jantlara uyan daha geniş lastiklerden yana. Bir ara 19c lastik kullanılırmış şimdi üreticiler daha hafif metaryeller buldukları için lastiği genişletip konforu artırmayı seçebiliyorlar. Yuvarlanma direnci çok çok az artsa da jantla uyumlu ve aero lastikler bu dezavantajın göz ardı edilmesine sebep oluyor. Şu anda 25ler ideal. Ama yakında yarış takımlarının 28e geçtiğini duymak şaşırtıcı olmaz.
 
Bu kadr teori biraz fazla gereksiz olmuyor mu? Simdi herkes kenfi deneyimlerini bir hatirlasin. Cok sert bir frenlemede ne olur? Buyuk olasilikla arka tekerlek havaya kalkar, bisiklet on tekerlegin uzerinde dikilir. Eger usta bir biniciyseniz bu durumda frenleme gucunu kontrol ederek takla atmadan durursunuz. Ya da acemisinizdir, takla atarsiniz. Simdi cok buyuk olasikikla bu sekilde sonuclanan senaryoda lastigin frenlemedeki tutunma yuzeyi onemli midir? Kesinlikle hayir. Eger lastik cok kotuyse veya zemin kaygansa on lastik kayar dusersiniz. Bu senaryo cok nadir gerceklesir. Ancak tozlu ve islak bir virajdaki frenlemede basiniza gelir ki bu durumda kalin lastik te buyuk olasilikla kayacaktir.

Oyleyse arka lastik havaya kalktigina gore diskalifiye olduysa on lastik uzerindeki kontrolunuz durus mesafenizi birincil olarak belirler.

Ben daha once de yazdim, simdi tekrar ediyorum. İsteyen istedigi lastikle gelsin, kuru duz bir zeminde benim 23 kalinligindaki lastiklerimle beraber deneme yapalim. O zaman fat bike mi uoksa uol bisikleti mi once durur hepimiz goruruz. Yeterince acik olmustur umarim...
 
14 aylık şehir bisikleti maceramdan sonra yol bisikletine geçtim. Gerçekten çok atak bir bisiklet. Mosso TCA 735 aldım. Yalnız o kadar ayar yaptırmama rağmen üst viteslere geçince sürtünme sesi geliyor. Bazen vites tam geçmiyor iki kere basıyorum öyle geçiyor. Zincir kullanımı nasıl biliyorum onda bir sıkıntım olmadı. Ama orta dişli 2 ye gelince sesler gelmeye başlıyor. Ayar yaptırdığım yerde takır takır geçti vitesler, yola gelince de bazen atmıyor. Acaba vites kullanımım yanlış mı? İkinci olarak, şehir bisikletine göre vitesler gerçekten sert. Zorlanıyorum. Alışmam ne kadar sürer? Kullandığım set Shimano 105.
 
Merhabalar ikinci el bir yol bisikleti bakıyorum şöyle bir model var nedir yorumlarınız.Normalde carrraro 327 iehir bisikleti kullanıyorum
(link)
 
Şu anda çift amörtisörlü dağ bisikleti kullanıyorum. Arada çıktığım bir yokuşta 400 metre boyunca ortalama yüzde 12-13 lük bir eğim var ve bisikletin en düşük dişli oranında yani aynakol 24 ve ruble 28 ile çok zorlanarak ancak çıkıyorum. Yol bisikletinde bu kadar düşük bir oran olmadığına göre bir süre daha bu bisiklet ile devam edip yol bisikletine geçmeyi en azından bacaklarım güçlenene kadar ertelemeli miyim? Yoksa yol bisikletinin rijitliği, yuvarlanma direncinin azlığı ve hafifliği bu farkı dengeler mi sizce?
 


3000 tl ama claris setli

Yol bisikleti fiyatları gerçekten bu kadar acımasız mı ben mi yanlış yere bakıyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: kobalamin
@Hasan Ç. Hocam yol bisikleti alirken ben de ayni seyleri dusundum. Bu kadar pahali olmak zorundalar mi fiye hep aklimdan gecmistir. Sanirim ortalama bir sey icin 3000 tl'yi gozden cikarmak gerekiyor.
 
Bir de anlamadığım claris setli 3000 iken tiagra setlisi 4000 tl. Aradaki fark beni düşündürdü.
 
  • Beğen
Tepkiler: kobalamin
Çok sayıda insan için bisiklet araştırması yapmış biri olarak Türkiye'de fiyat/performans olarak en iyi markaların(Türkiye üretimi markalar hariç) Focus ve Merida olduğunu söyleyebilirim. 3000 liraya Claris'li bisiklete para vermek çok yazık olur.

Focus nispeten daha pahalı şu sıralar. Sıfır bir bisiklet alacaksanız ve yaklaşık 3 bin lira bütçeniz varsa Merida Scultura 400 serisi muhtemelen alabileceğiniz en iyi bisiklet. Tandem Bisiklet'in sahibi Gürkan abi de hayli iyi ve ilgili bir esnaftır, pişman etmedi hiç.

(link)


(link)
 
@no23 Mantıklı seçeneklerden biri gibi duruyor Merida. Lakin link attiginiz sitede 300 ile 400 arasında 200 tl fark var. Bunu anlamadım işte. Biri tiagra biri 105 ama fiyat farkı komik.
 
Vay be, demek ki bilinçli alıcı olmak lazımmış.

Bu yol bisikleti işine ilk girerken şimdi bildiklerimi bilsem çok başka tercihler yapardım.

3500'e ikinci el 11'li ultegralı caad'lar varken, zondalar ultegralar havada uçuşurken burada sorular aksiumlar konuşuluyor. Ama hak veriyorum ikinci el bisiklet almak için bilinçli ve tecrübeli olmak lazım.
 
@Hasan Ç. Merida scultura 400 ben cuma gunju gidip alcam ayirttirdim elinizi cabuk tutun cok zor buldum ben butun bayileri aradim anca :acpsnr:
 
Geri