Jant arayışımız konusunda ufak bir güncelleme yapalım...
Aslında niyetimiz, bisikleti V-fren tertibatıyla toplamaktı. Elimizde halihazırda
Shimano Deore T610 serisi, 36 delikli ve V-fren uyumlu ön-arka göbek seti mevcut. Yine V-fren uyumlu, 36 telli bir ön-arka jant setimiz de var; fi tarihinde kullandığımız bir MTB'den yadigar kalan
Jant setinin göbekleri Shimano Alivio serisi ancak arka göbeğe 10'lu ruble takamıyoruz; freehub uyumsuz. Eldeki Deore göbekleri kullanarak, bu jantları yeni baştan ördürmeyi planlıyorduk ama o noktada da aklımıza takılan bir mevzu var; bu jantların çemberleri tek katlı.
Eğer jantları bu şekilde toplayacak olursak, çift katlı jant çemberlerine nazaran dayanımı daha az olabilir, akordu daha çabuk bozulabilir, iç lastikler daha kolay patlayabilir vs. Yeni jant çemberi alalım desek, teliydi, işçiliğiydi derken masraflar katlanacak
İkinci el piyasasında da 36 delikli, V-fren uyumlu ve 26" ebadında jant/çember kolay kolay bulunmıyor zaten.
Derken şöyle bir gelişme oldu: Letgo'da
"Arif'in Manchester'a attığı golü ararken", DT Swiss çemberli bir 26" ön-arka jant seti bulduk.
Shimano TX-505 göbekler üzerine, 32 delikli
DT Swiss 545D jant çemberleriyle örülmüş bu jant seti, model ismindeki D takısından da anlayabileceğiniz üzere disk frenle kullanıma uygun. Jantlar üzerinde
Shimano SM-RT54 rotorlar da mevcut. O an aklımızda şöyle bir cin fikir belirdi:
Neden bisikleti disk frenle toplamıyoruz ki?
Fikir cin olmasına cin; ama cin bir defa şişeden çıkarsa adamı fena çarpıyor
Hidrolik disk frenlerin onarım-bakımlarının meşakkatli olması sebebiyle, tur bisikletçiliği için ne kadar uygun olduğu soru işareti. Mekanik disk frenlerle ilgiliyse daha önce herhangi bir kullanım deneyimimiz yok. Üstelik bunlarla ilgili okuduğumuz kullanıcı yorumları pek iç açıcı değil. Bu noktada Satrai Cycle'ın kendi mağazasında satışa koyduğu bazı modellerde Tektro mekanik disk frenler kullanıldığını gördük ve
"Melih beyin bir bildiği vardır mutlaka" diyerek, mekanik disk frenlere bir şans vermeye karar verdik...
Mekanik disk frenlerin hidroliklere nazaran en büyük dezavantajı, kaliper içindeki pistonların tek taraflı hareket ediyor oluşu. Yani teli çektiğimiz zaman sadece tek bir piston hareket ediyor ve daha az frenleme kuvveti üretilebiliyor. Rotorun bu esnada bir miktar esniyor olması da başka bir sorun. AVID (şimdiki SRAM), geliştirdiği BB7 modeliyle pistonları çift taraflı hareket ettirerek bu sorunu büyük oranda çözmüştü lakin piyasada BB7 bulmak, kayıp kıta Atlantis'i bulmaktan daha zor... Ne yaparız, nasıl yaparız derken, gözümüze
Epic Dualforce DSC-403 mekanik disk fren kaliperleri ilişti. İsminden de anlaşılacağı üzere, kaliper içindeki pistonlar çift taraflı hareket ediyormuş bu modelde.
"Ne kaybederiz ki? Aksine tecrübe kazanmış oluruz" diye düşündük ve siparişi verdik; beklemeye koyulduk.
Bu aşamada sizlerin de fikrini soralım:
Bisikleti V-frenlerle mi, mekanik disk frenlerle mi toplayalım?
V-Frenle toplayacak olursak:
- AVID'in kendini kanıtlamış, tamiri-bakımı kolay Single Digit SL frenlerini kullanmış olacağız.
- Jant göbeklerimiz 36 delikli Shimano Deore serisi olacak.
- Jant çemberlerinin tek katlı olmasının getireceği sorunlarla karşılaşabileceğiz.
Mekanik disk frenle toplayacak olursak:
- Çift katlı, "fail proof" DT Swiss çemberleri kullanmış olacağız; lakin jantlarımız 36 yerine 32 telli olacak.
- Jant göbeklerimiz Deore serisi kadar sağlam, uzun ömürlü olmayacak.
- Her ne kadar çift pistonu hareketli bir model olsa da, mekanik disk frenler halen büyük bir soru işareti
Fikir ve önerilerinizi bekliyoruz...