@dodeve
Forumda bu konuyla ilgili cok sayida anlatim var. Bir kismi dogru, bir kismi hatali veya eksik.
Mavic CXP33 ün levyesiz takilabilmesi, lastiklerin takilmasinin kolayligi ve zorlugunun sebebini aciklayabilmek icin cok güzel bir örnek.
Bir tane de mavic-open resmi ekleyeyim.
Görüldügü cxp33 te takilan lastik jantin en kücük capi olan ortasina kadar engelsiz inebilir. Mavic- open da ise kenara dogru bir basamak görülmekte. Yani lastik iki tarafindan ortaya dogru itilmezse, bu basamaklar üzerinde kalacagi icin en kücük cap üzerine kendiliginden inmez.
Burada elimde olan olan iki farkli yol bisikleti jantindan örnek resmi cizdim. Mavic CXP33 ve Miche Race707.
[URL=https://www.bisikletforum.com/photo/my-images/13/mavicmiche.png/]http://img13.imageshack.us/img13/8774/mavicmiche.png [/URL]
Dis lastik takilirken, en sonunda bazi kisilerin levye kullandiklari noktaya gelince, lastigin, bu noktanin tam karsi tarafina gelen kismini elle iki tarfindan sikarak en kücük cap üzerine kaydirmalari, yeterli boslugu saglayacaktir, ve levye kullanmaya gerek kalmayacaktir.
Anladigim kadariyla, pek cok kisi, jantlarin nicin böyle bir profili oldugunu bilmediginden, lastik takarken levye kullanmakta. Ayni prensip otomobil lastiklerinde de vardir. Fakat orada lastik cok kalin ve genis oldugundan, elle sikistirmak mümkün degildir. Eger izahatlerimde anlasilmayan bir nokta varsa, vaktim oldugu bir zaman kisa bir video filmi kaydederek, nasil takildigini, daha anlasilir bir sekilde izah etmeye calisirim.
Yine benzeri bir topikte," nasil lastik tamir edilir" seklinde bir arkadas, zahmet etmis ve cok detayli bir sekilde lastik takip cikarmayi anlatmis. Sadece lastik takilirken cok önemli bir hata yaparak, önce sibobun oldugu noktanin takilmasini tekrar takrar üstelemis. Lastik takilirken, sibobun karsi tarafina gelen noktadan baslanir. Aksi taktirde dis lastigin son bölümünü jantin üzerine gecirebilmek icin, yukarida izah ettigim gibi, karsi tarafi elinizle sikistirmak istediginizde, arada sibop oldugu icin, lastigin dudaklarini jantin en kücük capi olan cukur kismina kaydirmaniz engellenir. Tabii ki o arkadasin kullandigi jant, Mavic CXP33 tipinde bir jant ise, dis lastigin karsi tarafi kendiliginden jantin en cukur, capin en kücük oldugu naoktaya iniyorsa, böyle bir sorunla karsilasmamis olabilir. Ama cizdigim resimdeki Miche Race707 tipi bir jantta büyük olasilikla basamak üzerinde kalacagi icin, lastigi, jantin üzerine gecirmek zorlasir. Bu durumda karsi tarafi iki tarafindan sikarak, lastigin dudaklarini jantin ortasindaki cukur bölüme kaydirmak, en iyi yoldur.
Muhakkak ki bazi lastikler ve bazi jantlar, digerlerine göre farkli ebattalar. Bisiklet tamirine 7 yasimda basladim. 50 senedir miktarini tahmin etmesi mümkün olmayan sayida lastik söktüm taktim. Celik jantlardan, yüksek profil jantlara kadar pek cok lastik ve jant kombinasyonunu kullandim. Lastik takarken levye kullanmanizi kesinlikle tavsiye etmiyorum, cünkü, jantlarin imalatinda bu nokta göz önünde tutulmustur.
Levye kullanip ta ic lastigini yaralayanlar maalesef olacaktir.