suat akman
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 30 Mayıs 2013
- Mesaj
- 2.402
- Tepki
- 4.755
- Yaş
- 51
- Şehir
- Muğla - Bodrum
- Başlangıç
- 1985—86
- Bisiklet
- Mosso
- Bisiklet türü
- Dağ bisikleti
Son zamanlarda pek çok kişi bisikletini dönüştürme ile ilgili konu amcaya başladı.
Öncelikle bu yazıyı yeni başlayan veya teknik/mekanik kısmı ile bugüne kadar fazla ilgilenmeyenlere yönelik yazdım. Bu nedenle basit ve temel noktalara değinmeye çalıştım. Eğer eksik veya hatalı bilgi olduğunu düşünen varsa lütfen düzeltsin
Dönüştürme denildiğinde dönüşebilecek şeylere ve neye ne kadar etki ettiğine bakmak gerekir öncelikle. Dönüştürmek ve geliştirmek gibi 2 kavramı da ele alalım:
Geliştirmek; elinizdeki bisikleti daha üst seviye ve kaliteli donanımlarla, sağlamlık ve performans acısından ileri taşımaktır genel anlamıyla.
Dönüştürmek ise tasarlandığı amaçla kullanmak yerine, farklı bir ama için kullanılacak hale getirmeye çalışmak olarak ifade edilebilir. Burada en çok tercih edilen ise MTB (dağ bisikleti) alıp sonrasında City Bike (şehir bisikleti) dönüştürmek veya tam tersidir.
Öncelikle dönüşemeyecek kısımlar:
• Kadronuzu ve genellikle kadro tasarımına bağlı olarak tekerlek boyunuzu değiştiremezsiniz!
• Maşanızı değiştirerek ön tekerleğinizin olcusunu değiştirebilirsiniz (26 / 27,5 / 28 inch) ancak kadro yapınıza bağlı olarak arka tekerlek olcunuzu değiştiremezsiniz.
Fren sistemi değişimi için mevcut donanımınızın uyumluluğu önemlidir. Eğer cantilever veya V fren kullanıyorsanız ve bunları disk frene değiştirmek istiyorsanız:
• Kadronuzun disk fren bağlantısına uygun olması gerekir (arka tekerlek için)
• Maşanızın disk fren bağlantısına uygun olması gerekir
• Tekerlek göbeklerinizin disk fren bağlantısına uygun olması gerekir. Ayrıca alacağınız disk fren rotorlarına (centerlock vb) göre kullanmanız gereken göbek ve rotor (disk) arasında teknik farklılıklar olabilir
Öncelikle MTB ve City Bike farkına bakalım:
Günümüz MTB’leri sert koşullarda kullanılacağı için daha sağlam ve kalın kaynak noktalarına, oversize denilen kalın ve acili boru tasarımlarına sahiptir. Vites ve fren kablolarının geçiş noktaları çamur vb. gibi yerden gelecek etkilere uzak olacak şekilde tasarlanır. Bu kadro üzeri çanta bağlantılarında sorun yaratabilir.
MTB aynakol çapları daha küçüktür ve en büyük dişli çoğunlukla 42 veya 44 ölçüsünde satışa sunulur.
Lastikler kalın ve dişli, arazide tutunmaya uygun yapıdadır.
Maşada ve kadroda amortisör bulunabilir. Amortisörlerin kilitlenebilir özellikte olması arazi dışındaki koşullarda güç kaybetmenizi engelleyecektir.
Citybikelar daha ince borulara ve kaynak noktalarına sahiptir. Elbette bu kırılgan oldukları anlamına kesinlikle gelmez.
City Bike aynakol çapları orta boydur ve en büyük dişli çoğunlukla 48 – 50 ölçüsünde satışa sunulur.
Dişsiz ince lastikler tercih edilir.
Düz maşa veya amortisörlü masa tercih edilir.
MTB’yi City Bike’a dönüştürme işleminde genel olarak bisiklet hafifletilmeye, lastik secimi ile sürtünme azaltılmaya ve akıcılık sağlanmaya, dişli çapları ile oynanarak her pedal devirinde daha yüksek tekerlek deviri yakalanmaya çalışılır.
Hafifletme işleminde ya kullandığınız donanımı değiştirirsiniz (örneğin disk fren yerine V fren gibi), ya da üst segment malzeme seçimine giderek bisikleti hafifletirsiniz. Örneğin çok üst segment secimler yapmazsanız disk fren her zaman V frene Göre daha ağırdır. Yine gramajı düşük lastikler tercih edilebilir. Ancak hafif lastiklerde patlak direnci veya yanakların dayanıklılık ömrü azalabilir. Elbette bütçenizi yüksek tutarsanız hem hafif hem sağlam lastikler bulabilirsiniz.
DIŞ LASTIK
Dişli lastikler arazide iyi tutunma ve çekiş gücü vermesine rağmen, düz yolda (asfalt vb.) sanıldığının aksine ayni verimli yol tutusunu sağlamaz. Ayrıca kalınlığı nedeni ile hava basıncıda yüksek tutulmamışsa yola daha çok temas ederek sürtünmesi artacak ve hızlanmak için daha çok güç harcadığınız gibi, pedal çevirmeyi bıraktığınızda daha çabuk yavaşlamanıza neden olacaktır.
MTB kullanıcıları genellikle 1.90 ve üzeri dişli lastikler tercih eder.
Ancak sunuda belirtmek gerek cyclocross/trekking model dişli lastikler yüksek basınçla kullanıldığında (60-65 psi ve bu max. Deger diş lastik üzerinde mevcuttur) sırt bombelenir ve yola teması azalarak düz yolda iyi bir performans verir. Elbette dişsiz ince bir lastik yerini tutmaz.
Dişsiz lastikler ise uygun hava basıncında iyi bir yol tutuş ve minimum sürtünme alanı ile size daha az güçle daha hızlı gitme şansı sağlayacak ve pedal çevirmeyi bıraktığınızda yavaşlaması daha geç olacaktır. City Bike kullanıcıları genellikle 1,35 – 1,50 kalınlıkta lastikler kullanır. Bu olcunun 1,75’e kadar çıktığı da görülür. Ancak kros tarzda yollara giriyorsanız 1,75 kalınlık kullanmak en fazla 1,50 kalınlığa düşmek daha verimli olacaktır.
Standart (iç lastikli) dış lastikler kullanıyorsanız, dış lastik değiştirdiğinizde jantları değiştirmenize gerek yok. Ancak iç lastiklerin hangi kalınlıktaki dış lastiklere uygun olduğu üzerinde yazar. Bu aralığa uymayan iç ve dış lastik kullandığınızda genellikle sorun yasamazsınız. Ancak mümkünse uyumlu referans aralıklarını seçmeniz daha sağlıklı olacaktır.
AYNAKOL (Krank / On dişli set ve pedal kolu)
Aynakol çapının / diş şayisinin küçük olması pedalı daha kolay çevirmenizi sağlar.
Aynakol çapının / diş şayisinin büyük olması pedal çevirirken uygulayacağınız gücün artması demektir. Ancak büyük aynakol dişlisi ile yapacağınız bir devir, teker devrinin daha fazla olmasını sağlayacaktır. Bunda ruble dişlisindeki o an kullanılan oranda önemlidir.
Basit bir örnekle açıklarsak:
Aynakol 42 – 32 – 24 Ruble 11 – 32
kullanılan oran 42 on + 11 arka ve kadans 80devir dakika ise
Hız = 38,5 km/saat olur
Aynakol 48 – 36 – 26 Ruble 11 – 32
kullanılan oran 48 on + 11 arka ve kadans 80devir dakika ise
Hız = 44 km/saat olur
MTB bisikletlerde zor koşullarda pedal basıldığı için aynakol büyük dişlileri genelde 42 veya 44 ile başlayan serilerde kullanılır.
City Bike’larda hiza ağırlık verildiği için aynakol büyük dişlileri genelde 48 veya 50 ile başlayan serilerde kullanılır.
Aynakol değiştireceğiniz zaman mevcut göbeğiniz ile uyumlu olup olmadığını kontrol edin. Aynakolu göbeği ile birlikte alacaksanız, göbeğin kadro göbek genişliğine uygunluğunu kontrol edin. Aynakol ve/veya göbek değiştirdiğinizde ön vites kolu veya ön vites aktarıcıyı, zinciri değiştirmeniz gerekmez. Ancak zincire dair alttaki ek açıklamayı okumanızı öneririm.
Aynakolun büyümesi veya küçülmesine Gore aktarıcının kadro üzerindeki konumunu aşağı veya yukarı çıkarmanız gerekebilir. Aksi takdirde sağlıklı çalışmayabilir, dişliye yaslanabilir, zincir geçişlerinde sorun çıkabilir.
RUBLE (arka dişli seti)
“Ruble üzerindeki dişli sayısı / bisikletin vites sayısı ne kadar çok olursa o kadar hızlı gidersiniz” bir hurafedir!
Bir rublenin en küçük dişlisi 11’lidir ve en yüksek hiza ulaşmakta kullanacağınız ruble dişlisi budur. kullandığınız ruble setine Gore en küçük dişliniz 12’li, 13’lu veya 14’lu de olabilir.
Ruble setleri genel olarak 6, 7 ve 8 olarak yaygındı. Bu setler özel bir teknik detay yoksa, kaset modeller ise teker göbeği değiştirilmeden uyarlanabilir. Ayrıca bu sayıdaki rublelerde zincir değiştirmeniz gerekmez. Ancak zincire dair alttaki ek açıklamayı okumanızı öneririm.
Ancak 9’lu, 10’lu veya 11 li rubleye geçecekseniz, zinciri değiştirmeniz gerekecektir. Çünkü 8’li sistem sonrası Tum sistemler için zincir kalınlığı farklılaşır ve uyum sorunu yaratır.
Arka ruble değiştiğinde vites sayısına uyumlu olarak yeni vites kolları ve arka aktarıcı almanızda gerekecektir.
Peki hızı etkileyen en küçük dişli ise dişli sayısındaki artış neye yarar? Vites aralığınızı genişleterek performans kaybını minimize etmenizi ama ayni oranda tırmanış ve çekiş kolaylığı elde etmenizi sağlar. Arka ruble dişlisi büyüdükçe pedal devrinizi yükselecek, tekere aktarılan devir gücü düşecek ancak pedala uyguladığınız güçte ayni oranda azalacaktır. Bu daha dik yokuşları daha kolay tırmanmanızı, yüklü tur bisikleti kullanıyorsanız ağır yükteki bisiklete kolayca çekiş gücü vermenizi sağlar.
ZİNCİR
kullandığınız vites sistemine Gore zincir kalınlıkları farklıdır. Bu nedenle ruble setinizi 8 dişliden daha yüksek modele çıkaracaksanız uygun zincirde almanız gerekecektir.
Vikipedia’da zincir kalınlıkları şu şekilde verilmiş:
6 speed - 7.8mm (all brands/Tum markalar)
7 speed - 7.3mm (all brands/Tum markalar)
8 speed - 7.1mm (all brands/Tum markalar)
9 speed - 6.6 to 6.8mm (all brands/Tum markalar)
10 speed - 6.2mm (Shimano, Campagnolo)
10 speed(Narrow/Dar) - 5.88mm (Campagnolo, KMC)
10 speed(Narrow/Dar, Direction/Dogrusal) - 5.88mm (Shimano CN-5700,CN-6700,CN-7900)
11 speed - 5.5mm (Campagnolo, KMC, Shimano CN-9000)
Ayrıca ruble ve/veya aynakol değiştirdiğinizde aşınmış / uzamış bir zincir kullanıyorsanız değiştirmeniz gerekir. Yoksa zincir yeni parçalara tam oturmaz, atlama yapar ve yeni dişlilerinizi daha hızlı aşındırarak ömrünü kısaltır.
Zincir uzaması ne demek; zincirin kalitesine, kullanım koşullarına, bakımına ve kullanıcının tekniğine Gore zaman içerisinde metalin aşınması ile fiziksel boyundaki – baklalar arasında bulunan mesafedeki artış diyebiliriz. Kimi zincir 300 km’de uzar, kimi 3000’de. Bunun maalesef standardı yok ve yukarıda sayılan değişkenlerdeki özen ve özensizliğe Gore fark oluşuyor. Zincir uzadığı zaman ruble ve aynakolda da hızlı aşınmalara neden olur. O yüzden zamanında değiştirmek en sağlıklısı. Elbette duruma Gore 2-3 zincirde bir rubleyi de değiştirmek gerekecektir. Bütün bunlara dair detaylı bilgileri internette forumlarda bulabilirsiniz.
Zincirin uzadığı nasıl anlaşılır? özel olcum aletlerinin yanı sıra cetvelle de ölçebilirsiniz:
Bir pimin merkezine cetveldeki 0’ı denk getirin, zincir gerginken yani pedala baskı yaparken 254 mm’lik ölçü bir diğer pimin merkezine denk geliyorsa zincir yeni durumda demektir. Bu mesafe 256mm’ye çıktığı takdirde, yani 254 yerine 256mm’nin karşısında bir pim merkezi varsa vakit geçirilmeden zincirin değişmesi gerekmektedir.
Zincir Boyu da önemli bir ayrıntı! Sisteminizdeki aynakol ve/veya ruble değişiminde, dişli çaplarına bağlı olarak zinciriniz kısa veya uzun kalacaktır. İdeal zincir boyunu bulmak için:
Zincir çözülür, arka aktarıcı bacağından çıkarılır, on aynakol en büyük dişli ve arka ruble en büyük dilsiye takılıp birleştirecek gibi tutulur. Bu olcunun üzerine 2 bakla daha ilave edilerek, sisteme olması gerektiği gibi yerleştirilip birleştirilir.
Birleştirirken zinciri aynakol ve rubledeki en küçük dişlilere geçirirseniz zorlanmazsınız.
Eksik bakla; sisteminiz ortalama 4-5 baklaya kadar kısa duşmuş zincirle kullanılır. Vites geçişlerinde zorlanabilir, ayarsızlık sesleri çıkarabilir, özellikle en büyük dişlilerde zorlanır veya vites geçmeyebilir. Uzun sure aşırı kısa zincirle kullanırsanız muhtemelen ruble ve aynakol dişlilerinizi daha hızlı aşındırır, arka aktarıcı bacağını sürekli gereceği için yayını yumuşatabilir. Mecbur kaldıysanız kısa zincirle idare edebilirsiniz. Ancak en kısa surede normal ölçüsüne getirin veya yeni zincir takın.
SONUC
Öncelikle lastik ve aynakol değişimi ile aradığınız tarza dair fikir sahibi olabilirsiniz. Bu değişiklikler bisikletinizin istediğiniz tarza yaklaşmasını sağlayabilir, ancak tasarım amacı dışında bir şeye dönüştürüleceği için maksimum verim sağlamayacaktır. Gerçekten ne istediğinize karar verince, bu amaca uygun bir bisiklet edinmeniz veya elinizdekini satıp istediğiniz tarzda bir bisiklet almanız en doğrusu olacaktır.
Umarım bu bilgiler okuyanlara yardımcı olur. Biraz uzun olmasına rağmen bu konudaki her ayrıntıya değinmeye ve basitçe aktarmaya çalıştım.
Herkese kolay gelsin!
Trafikte herkesin birbirine saygılı olduğu, kazasız, belasız, patlaksız, arızasız nice keyifli pedallar
Öncelikle bu yazıyı yeni başlayan veya teknik/mekanik kısmı ile bugüne kadar fazla ilgilenmeyenlere yönelik yazdım. Bu nedenle basit ve temel noktalara değinmeye çalıştım. Eğer eksik veya hatalı bilgi olduğunu düşünen varsa lütfen düzeltsin
Dönüştürme denildiğinde dönüşebilecek şeylere ve neye ne kadar etki ettiğine bakmak gerekir öncelikle. Dönüştürmek ve geliştirmek gibi 2 kavramı da ele alalım:
Geliştirmek; elinizdeki bisikleti daha üst seviye ve kaliteli donanımlarla, sağlamlık ve performans acısından ileri taşımaktır genel anlamıyla.
Dönüştürmek ise tasarlandığı amaçla kullanmak yerine, farklı bir ama için kullanılacak hale getirmeye çalışmak olarak ifade edilebilir. Burada en çok tercih edilen ise MTB (dağ bisikleti) alıp sonrasında City Bike (şehir bisikleti) dönüştürmek veya tam tersidir.
Öncelikle dönüşemeyecek kısımlar:
• Kadronuzu ve genellikle kadro tasarımına bağlı olarak tekerlek boyunuzu değiştiremezsiniz!
• Maşanızı değiştirerek ön tekerleğinizin olcusunu değiştirebilirsiniz (26 / 27,5 / 28 inch) ancak kadro yapınıza bağlı olarak arka tekerlek olcunuzu değiştiremezsiniz.
Fren sistemi değişimi için mevcut donanımınızın uyumluluğu önemlidir. Eğer cantilever veya V fren kullanıyorsanız ve bunları disk frene değiştirmek istiyorsanız:
• Kadronuzun disk fren bağlantısına uygun olması gerekir (arka tekerlek için)
• Maşanızın disk fren bağlantısına uygun olması gerekir
• Tekerlek göbeklerinizin disk fren bağlantısına uygun olması gerekir. Ayrıca alacağınız disk fren rotorlarına (centerlock vb) göre kullanmanız gereken göbek ve rotor (disk) arasında teknik farklılıklar olabilir
Öncelikle MTB ve City Bike farkına bakalım:
Günümüz MTB’leri sert koşullarda kullanılacağı için daha sağlam ve kalın kaynak noktalarına, oversize denilen kalın ve acili boru tasarımlarına sahiptir. Vites ve fren kablolarının geçiş noktaları çamur vb. gibi yerden gelecek etkilere uzak olacak şekilde tasarlanır. Bu kadro üzeri çanta bağlantılarında sorun yaratabilir.
MTB aynakol çapları daha küçüktür ve en büyük dişli çoğunlukla 42 veya 44 ölçüsünde satışa sunulur.
Lastikler kalın ve dişli, arazide tutunmaya uygun yapıdadır.
Maşada ve kadroda amortisör bulunabilir. Amortisörlerin kilitlenebilir özellikte olması arazi dışındaki koşullarda güç kaybetmenizi engelleyecektir.
Citybikelar daha ince borulara ve kaynak noktalarına sahiptir. Elbette bu kırılgan oldukları anlamına kesinlikle gelmez.
City Bike aynakol çapları orta boydur ve en büyük dişli çoğunlukla 48 – 50 ölçüsünde satışa sunulur.
Dişsiz ince lastikler tercih edilir.
Düz maşa veya amortisörlü masa tercih edilir.
MTB’yi City Bike’a dönüştürme işleminde genel olarak bisiklet hafifletilmeye, lastik secimi ile sürtünme azaltılmaya ve akıcılık sağlanmaya, dişli çapları ile oynanarak her pedal devirinde daha yüksek tekerlek deviri yakalanmaya çalışılır.
Hafifletme işleminde ya kullandığınız donanımı değiştirirsiniz (örneğin disk fren yerine V fren gibi), ya da üst segment malzeme seçimine giderek bisikleti hafifletirsiniz. Örneğin çok üst segment secimler yapmazsanız disk fren her zaman V frene Göre daha ağırdır. Yine gramajı düşük lastikler tercih edilebilir. Ancak hafif lastiklerde patlak direnci veya yanakların dayanıklılık ömrü azalabilir. Elbette bütçenizi yüksek tutarsanız hem hafif hem sağlam lastikler bulabilirsiniz.
DIŞ LASTIK
Dişli lastikler arazide iyi tutunma ve çekiş gücü vermesine rağmen, düz yolda (asfalt vb.) sanıldığının aksine ayni verimli yol tutusunu sağlamaz. Ayrıca kalınlığı nedeni ile hava basıncıda yüksek tutulmamışsa yola daha çok temas ederek sürtünmesi artacak ve hızlanmak için daha çok güç harcadığınız gibi, pedal çevirmeyi bıraktığınızda daha çabuk yavaşlamanıza neden olacaktır.
MTB kullanıcıları genellikle 1.90 ve üzeri dişli lastikler tercih eder.
Ancak sunuda belirtmek gerek cyclocross/trekking model dişli lastikler yüksek basınçla kullanıldığında (60-65 psi ve bu max. Deger diş lastik üzerinde mevcuttur) sırt bombelenir ve yola teması azalarak düz yolda iyi bir performans verir. Elbette dişsiz ince bir lastik yerini tutmaz.
Dişsiz lastikler ise uygun hava basıncında iyi bir yol tutuş ve minimum sürtünme alanı ile size daha az güçle daha hızlı gitme şansı sağlayacak ve pedal çevirmeyi bıraktığınızda yavaşlaması daha geç olacaktır. City Bike kullanıcıları genellikle 1,35 – 1,50 kalınlıkta lastikler kullanır. Bu olcunun 1,75’e kadar çıktığı da görülür. Ancak kros tarzda yollara giriyorsanız 1,75 kalınlık kullanmak en fazla 1,50 kalınlığa düşmek daha verimli olacaktır.
Standart (iç lastikli) dış lastikler kullanıyorsanız, dış lastik değiştirdiğinizde jantları değiştirmenize gerek yok. Ancak iç lastiklerin hangi kalınlıktaki dış lastiklere uygun olduğu üzerinde yazar. Bu aralığa uymayan iç ve dış lastik kullandığınızda genellikle sorun yasamazsınız. Ancak mümkünse uyumlu referans aralıklarını seçmeniz daha sağlıklı olacaktır.
AYNAKOL (Krank / On dişli set ve pedal kolu)
Aynakol çapının / diş şayisinin küçük olması pedalı daha kolay çevirmenizi sağlar.
Aynakol çapının / diş şayisinin büyük olması pedal çevirirken uygulayacağınız gücün artması demektir. Ancak büyük aynakol dişlisi ile yapacağınız bir devir, teker devrinin daha fazla olmasını sağlayacaktır. Bunda ruble dişlisindeki o an kullanılan oranda önemlidir.
Basit bir örnekle açıklarsak:
Aynakol 42 – 32 – 24 Ruble 11 – 32
kullanılan oran 42 on + 11 arka ve kadans 80devir dakika ise
Hız = 38,5 km/saat olur
Aynakol 48 – 36 – 26 Ruble 11 – 32
kullanılan oran 48 on + 11 arka ve kadans 80devir dakika ise
Hız = 44 km/saat olur
MTB bisikletlerde zor koşullarda pedal basıldığı için aynakol büyük dişlileri genelde 42 veya 44 ile başlayan serilerde kullanılır.
City Bike’larda hiza ağırlık verildiği için aynakol büyük dişlileri genelde 48 veya 50 ile başlayan serilerde kullanılır.
Aynakol değiştireceğiniz zaman mevcut göbeğiniz ile uyumlu olup olmadığını kontrol edin. Aynakolu göbeği ile birlikte alacaksanız, göbeğin kadro göbek genişliğine uygunluğunu kontrol edin. Aynakol ve/veya göbek değiştirdiğinizde ön vites kolu veya ön vites aktarıcıyı, zinciri değiştirmeniz gerekmez. Ancak zincire dair alttaki ek açıklamayı okumanızı öneririm.
Aynakolun büyümesi veya küçülmesine Gore aktarıcının kadro üzerindeki konumunu aşağı veya yukarı çıkarmanız gerekebilir. Aksi takdirde sağlıklı çalışmayabilir, dişliye yaslanabilir, zincir geçişlerinde sorun çıkabilir.
RUBLE (arka dişli seti)
“Ruble üzerindeki dişli sayısı / bisikletin vites sayısı ne kadar çok olursa o kadar hızlı gidersiniz” bir hurafedir!
Bir rublenin en küçük dişlisi 11’lidir ve en yüksek hiza ulaşmakta kullanacağınız ruble dişlisi budur. kullandığınız ruble setine Gore en küçük dişliniz 12’li, 13’lu veya 14’lu de olabilir.
Ruble setleri genel olarak 6, 7 ve 8 olarak yaygındı. Bu setler özel bir teknik detay yoksa, kaset modeller ise teker göbeği değiştirilmeden uyarlanabilir. Ayrıca bu sayıdaki rublelerde zincir değiştirmeniz gerekmez. Ancak zincire dair alttaki ek açıklamayı okumanızı öneririm.
Ancak 9’lu, 10’lu veya 11 li rubleye geçecekseniz, zinciri değiştirmeniz gerekecektir. Çünkü 8’li sistem sonrası Tum sistemler için zincir kalınlığı farklılaşır ve uyum sorunu yaratır.
Arka ruble değiştiğinde vites sayısına uyumlu olarak yeni vites kolları ve arka aktarıcı almanızda gerekecektir.
Peki hızı etkileyen en küçük dişli ise dişli sayısındaki artış neye yarar? Vites aralığınızı genişleterek performans kaybını minimize etmenizi ama ayni oranda tırmanış ve çekiş kolaylığı elde etmenizi sağlar. Arka ruble dişlisi büyüdükçe pedal devrinizi yükselecek, tekere aktarılan devir gücü düşecek ancak pedala uyguladığınız güçte ayni oranda azalacaktır. Bu daha dik yokuşları daha kolay tırmanmanızı, yüklü tur bisikleti kullanıyorsanız ağır yükteki bisiklete kolayca çekiş gücü vermenizi sağlar.
ZİNCİR
kullandığınız vites sistemine Gore zincir kalınlıkları farklıdır. Bu nedenle ruble setinizi 8 dişliden daha yüksek modele çıkaracaksanız uygun zincirde almanız gerekecektir.
Vikipedia’da zincir kalınlıkları şu şekilde verilmiş:
6 speed - 7.8mm (all brands/Tum markalar)
7 speed - 7.3mm (all brands/Tum markalar)
8 speed - 7.1mm (all brands/Tum markalar)
9 speed - 6.6 to 6.8mm (all brands/Tum markalar)
10 speed - 6.2mm (Shimano, Campagnolo)
10 speed(Narrow/Dar) - 5.88mm (Campagnolo, KMC)
10 speed(Narrow/Dar, Direction/Dogrusal) - 5.88mm (Shimano CN-5700,CN-6700,CN-7900)
11 speed - 5.5mm (Campagnolo, KMC, Shimano CN-9000)
Ayrıca ruble ve/veya aynakol değiştirdiğinizde aşınmış / uzamış bir zincir kullanıyorsanız değiştirmeniz gerekir. Yoksa zincir yeni parçalara tam oturmaz, atlama yapar ve yeni dişlilerinizi daha hızlı aşındırarak ömrünü kısaltır.
Zincir uzaması ne demek; zincirin kalitesine, kullanım koşullarına, bakımına ve kullanıcının tekniğine Gore zaman içerisinde metalin aşınması ile fiziksel boyundaki – baklalar arasında bulunan mesafedeki artış diyebiliriz. Kimi zincir 300 km’de uzar, kimi 3000’de. Bunun maalesef standardı yok ve yukarıda sayılan değişkenlerdeki özen ve özensizliğe Gore fark oluşuyor. Zincir uzadığı zaman ruble ve aynakolda da hızlı aşınmalara neden olur. O yüzden zamanında değiştirmek en sağlıklısı. Elbette duruma Gore 2-3 zincirde bir rubleyi de değiştirmek gerekecektir. Bütün bunlara dair detaylı bilgileri internette forumlarda bulabilirsiniz.
Zincirin uzadığı nasıl anlaşılır? özel olcum aletlerinin yanı sıra cetvelle de ölçebilirsiniz:
Bir pimin merkezine cetveldeki 0’ı denk getirin, zincir gerginken yani pedala baskı yaparken 254 mm’lik ölçü bir diğer pimin merkezine denk geliyorsa zincir yeni durumda demektir. Bu mesafe 256mm’ye çıktığı takdirde, yani 254 yerine 256mm’nin karşısında bir pim merkezi varsa vakit geçirilmeden zincirin değişmesi gerekmektedir.
Zincir Boyu da önemli bir ayrıntı! Sisteminizdeki aynakol ve/veya ruble değişiminde, dişli çaplarına bağlı olarak zinciriniz kısa veya uzun kalacaktır. İdeal zincir boyunu bulmak için:
Zincir çözülür, arka aktarıcı bacağından çıkarılır, on aynakol en büyük dişli ve arka ruble en büyük dilsiye takılıp birleştirecek gibi tutulur. Bu olcunun üzerine 2 bakla daha ilave edilerek, sisteme olması gerektiği gibi yerleştirilip birleştirilir.
Birleştirirken zinciri aynakol ve rubledeki en küçük dişlilere geçirirseniz zorlanmazsınız.
Eksik bakla; sisteminiz ortalama 4-5 baklaya kadar kısa duşmuş zincirle kullanılır. Vites geçişlerinde zorlanabilir, ayarsızlık sesleri çıkarabilir, özellikle en büyük dişlilerde zorlanır veya vites geçmeyebilir. Uzun sure aşırı kısa zincirle kullanırsanız muhtemelen ruble ve aynakol dişlilerinizi daha hızlı aşındırır, arka aktarıcı bacağını sürekli gereceği için yayını yumuşatabilir. Mecbur kaldıysanız kısa zincirle idare edebilirsiniz. Ancak en kısa surede normal ölçüsüne getirin veya yeni zincir takın.
SONUC
Öncelikle lastik ve aynakol değişimi ile aradığınız tarza dair fikir sahibi olabilirsiniz. Bu değişiklikler bisikletinizin istediğiniz tarza yaklaşmasını sağlayabilir, ancak tasarım amacı dışında bir şeye dönüştürüleceği için maksimum verim sağlamayacaktır. Gerçekten ne istediğinize karar verince, bu amaca uygun bir bisiklet edinmeniz veya elinizdekini satıp istediğiniz tarzda bir bisiklet almanız en doğrusu olacaktır.
Umarım bu bilgiler okuyanlara yardımcı olur. Biraz uzun olmasına rağmen bu konudaki her ayrıntıya değinmeye ve basitçe aktarmaya çalıştım.
Herkese kolay gelsin!
Trafikte herkesin birbirine saygılı olduğu, kazasız, belasız, patlaksız, arızasız nice keyifli pedallar