Gökhan Toros
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 29 Haziran 2010
- Mesaj
- 4.498
- Tepki
- 6.843
- Şehir
- Polonya
- Başlangıç
- 2009—10
İnternetteki kılavuzlara bakarak bi yol bisikleti aldınız. Kadro boyunu vs. araştırdınız, kendinize uygun bisikleti buldunuz. Fakat hala ağrı çekiyorsunuz.
Muhtemelen birşeyleri doğru yapamadınız.
Burada baştan aşağı, yeni aldığınız yol bisikletini nasıl kendinize göre ayarlamanız gerektiğini anlatacağım.
Bütün maddeler basitçe ve genele göre anlatılacağı için, kişisel farklılıklardan dolayı ufak tefek değişiklikler olacaktır. Bunları da kendinize göre deneyerek bulmanız gerekir.
Fakat genel ayar herkes için aynıdır.
1. Ayakkabı ve Kaller
Yol bisikletinin olmazsa olması kilitli pedal. Fakat pedalların doğru ayarlanmaması özellikle diz ağrılarına neden olur.
Pedalları kitlediğiniz zaman, ayağınızın iç kısmındaki top şeklindeki kemiğin pedal mili merkezinden geçmesi gerekiyor. İlk yapmanız gereken ayar budur.
Bu kemiğin hizasını ayakkabı üzerinde işaretleyerek, ideal pozisyonu yakalayabilirsiniz. 2 ayağınızın ayarı bire bir aynı olmayabilir. Burada herhangi bir yanlışlık yok kesinlikle.
Sağ-sol ve iç-dış ayaraları ise daha teknik bir konu. Ayaklarınızın basış pozisyonu ve pedalların kalçanıza göre dar ya da geniş olmasına göre bu ayarları yapabilirsiniz. Zaten sürerken hissedeceksiniz ayağınızın içe, dışa dönmek istemesinden. Bir süre kullandığınız pedalların neresinin aşındığına bakarak da genel pedallama karakterinizi görebilirsiniz.
Ayrıca ayakta dururken, ayaklarınızın içe ya da dışa doğru bakmasına göre de uygun pozisyonu bulabilirsiniz.
2. Sele Ayarları
Sele yüksekliği konusu her ne kadar her yerde açıkça anlatılsa da, bisiklet ayarı yaparken en çok yanlış yapılan yerlerden birisi.
Burada dikkat edilmesi gereken en önemli konu, sele ayarının sadece ve sadece bacaklar ile ilgili olmasıdır. Kısacası gidon mesafesi için sele KESİNLİKLE ileri-geri oynanmaz.
İlk olarak, ne olursa olsun selenin yere paralel olarak ayarlanması gerekir. Genelde burada ölçüt, selenin ortasındaki ⅓'lük kısımdır. Bu kısmın yere paralel olması gerekir. Aldığınız selenin kılavuzunda genelde bu ölçünün neye göre yapılması gerektiği yazar zaten. Bu şekilde ağırlık dağılımını doğru olarak yapabilirsiniz.
Bundan sonra yapmanız gereken sele yükseklik ayarı. Bu ayar her ne kadar çok iyi bilinse de, genelde atlanan bir nokta, pedal çevirme stilidir.
O nedenle bu ayarı, mümkünse roller ya da trainer'da, değilse de bi arkadaşınız yardımı ile yolda yapmanız gerekir. Pedal çevirme stili kişiden kişiye değiştiği için, durduğunuz yerde yaptığınız ayar doğru olmayacaktır. Genel çoğunluk pedal çevirirken topuğunu pedaldan daha yukarı konumlandırır. Fakat ayarı yaparken bunu göz önünde bulundurmaz.
Bu 2 ayardan sonra 3.sü ileri-geri ayarı...
Bunun için aşağıdaki fotoğrafa bakabilirsiniz;
Ayarı yapmanın en pratik yöntemi ise, bir ip ve ucuna bağladığınız ağırlıktır.
Dizinizin ucundan aşağı sarkıttığınız ip, pedal merkezinden geçiyorsa eğer sele ayarınız doğrudur.
Yine burada dikkat etmeniz gereken konu ise, seleye doğru biçimde oturmanızdır.
Sele kemiklerinizin, selenin geniş kısmına oturup yükü taşıması gerekmekte.
Şekildeki gibi;
Doğru oturma biçimini, sadece vücudunuza uygun bir selede sağlayabilirsiniz.
Bu nedenle mümkünse alacağınız seleyi en az 1 hafta deneyin. Mümkün değilse, specialized gibi ölçüm ile size uygun seleyi veren firmalardan alın.
Bu şekilde teoride size en uygun seleyi alabilirsiniz.
Bir diğer konu ise, daha kalın ve yumuşak selenin daha rahat olacağının sanılmasıdır. Böyle bir konu söz konusu değildir. Bu tamamen kişisel tercihlere ve vücuda göre değişir. Arkadaşınıza çok rahat gelen sele size çivili yatak üzerinde oturuyormuş gibi gelebilir.
3. Gidon Ayarları
Burada ilk dikkat edilmesi gereken gidon genişliği;
Bunun için sağdaki resimi dikkate alabilirsiniz.
Doğru ölçüde gidonu aldıktan sonra, ergonomik ayarları yapmak için;
Bu fotoğrafta göründüğü gibi, gidonun son düz kısmının yer ile 5 derece kadar bi açı yapacak şekilde ayarlanması gerek.
Bundan sonra vites kollarının üst kısmının yine aynı şekilde 0-5 derece açı ile ayarlanması gerekiyor. 3-5cm bilgisini görmezden gelebilirsiniz.
Bu şekilde bütün tutuş pozisyonlarında en iyi ağırlık dağılımını elde edeceksiniz.
Ayarlarları yaparken 2 kolun da milimetrik olarak aynı yükseklikte olduğundan emin olmanız gerekiyor.
Bir diğer ayar da, 2 kolun da tam olarak karşıya bakması. İçe ya da dışa doğru bakan kollar da size ağrı olarak geri dönecektir.
4. Gidon Boğazı Ayarı
Bu 3 ayarı yaptıktan sonra geriye gidon boğazı ayarı kalıyor.
Burada dikkat etmeniz gereken bir kaç ölçü ve kişisel tercihler var.
O nedenle kesin doğru diye bir koşul yok.
Gidonu vites kollarının üstünden tutarken;
İlk olarak vücut ve kollar arasındaki açıyı 90 derece olarak şekilde, ve dirseklerinizin 15-20 derece kadar kırık olmasını sağlayın.
Bu şekildeyken sırtınızın aşağıdaki fotoğraftaki açıda olması doğru olacaktır.
Kollarınız doğru açıdayken sırtınızın aldığı pozisyona göre boğaz ölçüsüyle ve yukarı-aşağı ayarıyla oynayabilirsiniz.
Burada gidon boğazının doğru uzunlukta olmaması ile meydana çıkan bir kaç ağrı çeşidi var.
Eğer sırtınızın alt kısmı, beliniz ağrıyorsa, gidon size çok yakındır. Fazla kambur şekilde kalıyorsunuzdur.
Boynunuz ve üst sırtınız ağrıyorsa, gidon çok uzaktır, fazla öne uzanıyorsunuzdur.
Yine bu pozisyonda dururken, ön jant göbeğinin gidon ile aynı hizada olması, yani bakış açımıza göre görünmemesi gerektiği söylenir.
Fakat boynu normalden 1-2cm uzun, kolları normalden daha uzun ya da kısa olan biri için bu ölçü geçerli olmayacaktır.
O nedenle, bu koşuldan çok duruş pozisyonuna bakmanız daha mantıklı olur.
Bu şekilde ideal pozisyonu bulabilirsiniz.
Bu 4 maddede, olabildiğince genel ve basit şekilde ayarların nasıl yapılacağını, tecrübelerime ve araştırmalarıma dayanarak anlatmaya çalıştım.
Bunlar genel özellikteki kişilere göre yazıldığı için, bazı vücut tiplerinde verimli olmayacaktır. O nedenle profesyonel fitting yaptırmanız sizin açınızdan en verimlisi olacaktır.
Eğer sorunuz, yanlış yazdığımı düşündüğünüz bir konu, ya da eklemek istediğiniz bir nokta varsa lütfen konuda belirtin.
Yazım hatalarım ve kötü kurulmuş cümlelerim için şimdiden özür dilerim.
Muhtemelen birşeyleri doğru yapamadınız.
Burada baştan aşağı, yeni aldığınız yol bisikletini nasıl kendinize göre ayarlamanız gerektiğini anlatacağım.
Bütün maddeler basitçe ve genele göre anlatılacağı için, kişisel farklılıklardan dolayı ufak tefek değişiklikler olacaktır. Bunları da kendinize göre deneyerek bulmanız gerekir.
Fakat genel ayar herkes için aynıdır.
1. Ayakkabı ve Kaller
Yol bisikletinin olmazsa olması kilitli pedal. Fakat pedalların doğru ayarlanmaması özellikle diz ağrılarına neden olur.
Pedalları kitlediğiniz zaman, ayağınızın iç kısmındaki top şeklindeki kemiğin pedal mili merkezinden geçmesi gerekiyor. İlk yapmanız gereken ayar budur.
Bu kemiğin hizasını ayakkabı üzerinde işaretleyerek, ideal pozisyonu yakalayabilirsiniz. 2 ayağınızın ayarı bire bir aynı olmayabilir. Burada herhangi bir yanlışlık yok kesinlikle.
Sağ-sol ve iç-dış ayaraları ise daha teknik bir konu. Ayaklarınızın basış pozisyonu ve pedalların kalçanıza göre dar ya da geniş olmasına göre bu ayarları yapabilirsiniz. Zaten sürerken hissedeceksiniz ayağınızın içe, dışa dönmek istemesinden. Bir süre kullandığınız pedalların neresinin aşındığına bakarak da genel pedallama karakterinizi görebilirsiniz.
Ayrıca ayakta dururken, ayaklarınızın içe ya da dışa doğru bakmasına göre de uygun pozisyonu bulabilirsiniz.
2. Sele Ayarları
Sele yüksekliği konusu her ne kadar her yerde açıkça anlatılsa da, bisiklet ayarı yaparken en çok yanlış yapılan yerlerden birisi.
Burada dikkat edilmesi gereken en önemli konu, sele ayarının sadece ve sadece bacaklar ile ilgili olmasıdır. Kısacası gidon mesafesi için sele KESİNLİKLE ileri-geri oynanmaz.
İlk olarak, ne olursa olsun selenin yere paralel olarak ayarlanması gerekir. Genelde burada ölçüt, selenin ortasındaki ⅓'lük kısımdır. Bu kısmın yere paralel olması gerekir. Aldığınız selenin kılavuzunda genelde bu ölçünün neye göre yapılması gerektiği yazar zaten. Bu şekilde ağırlık dağılımını doğru olarak yapabilirsiniz.
Bundan sonra yapmanız gereken sele yükseklik ayarı. Bu ayar her ne kadar çok iyi bilinse de, genelde atlanan bir nokta, pedal çevirme stilidir.
O nedenle bu ayarı, mümkünse roller ya da trainer'da, değilse de bi arkadaşınız yardımı ile yolda yapmanız gerekir. Pedal çevirme stili kişiden kişiye değiştiği için, durduğunuz yerde yaptığınız ayar doğru olmayacaktır. Genel çoğunluk pedal çevirirken topuğunu pedaldan daha yukarı konumlandırır. Fakat ayarı yaparken bunu göz önünde bulundurmaz.
Bu 2 ayardan sonra 3.sü ileri-geri ayarı...
Bunun için aşağıdaki fotoğrafa bakabilirsiniz;
Ayarı yapmanın en pratik yöntemi ise, bir ip ve ucuna bağladığınız ağırlıktır.
Dizinizin ucundan aşağı sarkıttığınız ip, pedal merkezinden geçiyorsa eğer sele ayarınız doğrudur.
Yine burada dikkat etmeniz gereken konu ise, seleye doğru biçimde oturmanızdır.
Sele kemiklerinizin, selenin geniş kısmına oturup yükü taşıması gerekmekte.
Şekildeki gibi;
Doğru oturma biçimini, sadece vücudunuza uygun bir selede sağlayabilirsiniz.
Bu nedenle mümkünse alacağınız seleyi en az 1 hafta deneyin. Mümkün değilse, specialized gibi ölçüm ile size uygun seleyi veren firmalardan alın.
Bu şekilde teoride size en uygun seleyi alabilirsiniz.
Bir diğer konu ise, daha kalın ve yumuşak selenin daha rahat olacağının sanılmasıdır. Böyle bir konu söz konusu değildir. Bu tamamen kişisel tercihlere ve vücuda göre değişir. Arkadaşınıza çok rahat gelen sele size çivili yatak üzerinde oturuyormuş gibi gelebilir.
3. Gidon Ayarları
Burada ilk dikkat edilmesi gereken gidon genişliği;
Bunun için sağdaki resimi dikkate alabilirsiniz.
Doğru ölçüde gidonu aldıktan sonra, ergonomik ayarları yapmak için;
Bu fotoğrafta göründüğü gibi, gidonun son düz kısmının yer ile 5 derece kadar bi açı yapacak şekilde ayarlanması gerek.
Bundan sonra vites kollarının üst kısmının yine aynı şekilde 0-5 derece açı ile ayarlanması gerekiyor. 3-5cm bilgisini görmezden gelebilirsiniz.
Bu şekilde bütün tutuş pozisyonlarında en iyi ağırlık dağılımını elde edeceksiniz.
Ayarlarları yaparken 2 kolun da milimetrik olarak aynı yükseklikte olduğundan emin olmanız gerekiyor.
Bir diğer ayar da, 2 kolun da tam olarak karşıya bakması. İçe ya da dışa doğru bakan kollar da size ağrı olarak geri dönecektir.
4. Gidon Boğazı Ayarı
Bu 3 ayarı yaptıktan sonra geriye gidon boğazı ayarı kalıyor.
Burada dikkat etmeniz gereken bir kaç ölçü ve kişisel tercihler var.
O nedenle kesin doğru diye bir koşul yok.
Gidonu vites kollarının üstünden tutarken;
İlk olarak vücut ve kollar arasındaki açıyı 90 derece olarak şekilde, ve dirseklerinizin 15-20 derece kadar kırık olmasını sağlayın.
Bu şekildeyken sırtınızın aşağıdaki fotoğraftaki açıda olması doğru olacaktır.
Kollarınız doğru açıdayken sırtınızın aldığı pozisyona göre boğaz ölçüsüyle ve yukarı-aşağı ayarıyla oynayabilirsiniz.
Burada gidon boğazının doğru uzunlukta olmaması ile meydana çıkan bir kaç ağrı çeşidi var.
Eğer sırtınızın alt kısmı, beliniz ağrıyorsa, gidon size çok yakındır. Fazla kambur şekilde kalıyorsunuzdur.
Boynunuz ve üst sırtınız ağrıyorsa, gidon çok uzaktır, fazla öne uzanıyorsunuzdur.
Yine bu pozisyonda dururken, ön jant göbeğinin gidon ile aynı hizada olması, yani bakış açımıza göre görünmemesi gerektiği söylenir.
Fakat boynu normalden 1-2cm uzun, kolları normalden daha uzun ya da kısa olan biri için bu ölçü geçerli olmayacaktır.
O nedenle, bu koşuldan çok duruş pozisyonuna bakmanız daha mantıklı olur.
Bu şekilde ideal pozisyonu bulabilirsiniz.
Bu 4 maddede, olabildiğince genel ve basit şekilde ayarların nasıl yapılacağını, tecrübelerime ve araştırmalarıma dayanarak anlatmaya çalıştım.
Bunlar genel özellikteki kişilere göre yazıldığı için, bazı vücut tiplerinde verimli olmayacaktır. O nedenle profesyonel fitting yaptırmanız sizin açınızdan en verimlisi olacaktır.
Eğer sorunuz, yanlış yazdığımı düşündüğünüz bir konu, ya da eklemek istediğiniz bir nokta varsa lütfen konuda belirtin.
Yazım hatalarım ve kötü kurulmuş cümlelerim için şimdiden özür dilerim.