Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

26, 29 ve Şimdi de 27.5 Bisiklet

MehmetAliB.

Forum Bağımlısı
Kayıt
20 Ekim 2013
Mesaj
2.110
Tepki
4.649
Şehir
Antalya
Dağ bisikletlerinin geçmişi çok eski sayılmaz. 1970'lerin ortalarında başlayıp çeşitli dönüşümler yaşayan bu akımın arenasında uzun yıllar 26'' cengaverleri gördük. Yakın zaman önce ''Bu bisikletin jantlarını büyütsek, kadroyuda buna göre ayarlasak daha verimli olmaz mı?'' diye bir fikir çıktı ortaya. Böylece lastik çevresi uzunluğundan dolayı 29er denen aslında 28 jantlı dev yavrularını gördük piyasada. Faydaları anlatıldı durdu. Görünüşünden dolayı kimimiz sevdik jeepe benzettik, kimimiz de iriliğini yadırgayıp traktör dedik. Şimdiyse bir kaç yıldır 27.5 başka bir deyişle 650b dağ bisikletleri çıktı. 27.5 ne menem bir şeydir, faydalı mıdır, gereksiz midir şöyle bir bakalım...

Öncelikle 2015 model yılına şöyle bir göz atalım. Dünyanın büyük kadro üreticilerinden Giant ve Merida'nın model skalasında 27.5 modellerin sayısı diğer modellerinden daha fazla. Bu iki marka 27.5 konusunda adeta başı çekiyorlar. Cannondale, Orbea gibi markalarsa bu işe temkinli yaklaşıyor. XS, S, M gibi kadro boylarını 27.5 M, L, XL boylarını ise 29er üretmişler. Büyük kadro boyunda 29, küçük kadro boyunda 27.5 seçmelerinin nedeni uzun boylu sürücülerin 29'a daha hakim olmaları. Boya göre bisikletin arazideki manevra kabiliyetini de dikkate almışlardır sanırım. Scott gibi bazı markalarsa 26, 27.5 ve 29 bisikletlerini eşit sayıda çıkarmayı seçmişler. Yerli markalarımızdan Salcano ve Sedona'nın ise görüldüğü kadarıyla 26, 27.5, 29 eşit sayıda model çıkardığı görülüyor.

Boylara göre 29er görünümü:

9pD7UEA.jpg

Boya göre bisikletten belirlenmesinden sonra jant büyüklüğünü değiştirten bir faktör daha var. Bisikletin türü. Eğer MTB bisikletin türü Touring, XC veya Trail sınıfındaysa bisiklet jantı hem 27,5 hem de 29 olabiliyor. Ancak Enduro veya Downhill türündeki bir model sadece 26 veya 27,5 yapılabiliyor. Çünkü amortisör mesafesinden ötürü 29er büyük jantlı olduğu için 130 mm üstüne çıkılamıyor.

GİANT'ın tekerlek boylarıyla ilgili detaylı bir çalışması var. Bu çalışmanın sonucuna göre 27.5'lar daha faydalı görünüyor. Anlatma yerine doğrudan linki vereyim.
(link)

Görüldüğü üzere hafiflik, verimlilik ve sürüş kontrolü bakından 27.5 diğerlerinden daha iyi deniyor. Aynı model bisikletteki 27.5, 29'a göre ( +, -)yarım kilo kadar daha hafif oluyor. Bu ağırlık farkının temel nedeni lastikten jant çemberine kadar 29er'lerin daha büyük olması. Daha verimli olduğu anlatılırken de fiziki açıklamalar yapılmış.Engel aşmada 29 daha başarılı gibi. Ancak 27.5 ile aralarındaki fark çok az. Burada bir ekleme yapayım. Büyük lastiğin aynı pedal basışla daha çok yol aldığı efsanesi dolaşıyordu ortalıkta. Yerçekimsiz bir ortamda evet buna katılıyorum.:) Ancak görüldüğü üzere sürtünme ve daha bir çok parametre işin içine girdiğinde durum bambaşka bir hal alıyor.

Son olarak kadro geometrisinden bahsedilmiş. Bilindiği gibi dağ bisikleti kadroları olabildiğince kompakt yapılıyor. Kadro üçgenleri diğer bisiklet türlerine nazaran daha küçükler. Bunun nedeni güç aktarımının tam verilmesi yanında, sert arazi keçisindeki dayanıklılığının artması. 29'ların alın borusu daha yüksekte olduğu için kadro bir miktar uzuyor. Bu da göreceli olarak kadronun esnemesine yol açıyor. Hem yanal hem dikey. Yol bisikletinden dağ bisikletine hiç bir bisiklette yanal esneme istenmez zaten. Ne jantında ne de kadrosunda. Bu durum 27.5'u öne geçiriyor. Çünkü bunlarda kadronun uzaması söz konusu değil ve jantı da büyük değil.

Nino Schurter'in dünya şampiyonu olduğu 27.5

Nino-Shurters-World-Champ-Winning-Scott-Scale-13.jpg


Scott'ın 26-27.5-29 eşit sayıda model çıkardığını söylemiştim. Bu konuda o da yine bildiklerini ortaya dökmüş ve kapsamlı bir çalışma yapmış. 27.5 bisikletlerin sadece kısa boylu sürücüler için değil tüm sürücüler için daha faydalı olduğunu söylüyor.

''When discussing the pros and cons of the big wheeled bikes, shorter riders find themselves in an ambivalent situation. They want to benefit from the 29 wheels, but suffer from the negative effects when fit is considered. Additionally, the increase in rotational weight challenges many lower watt producing riders, so the performance gains are negated when the rider cannot accelerate the wheel system as quickly. The solution for many riders is 27,5. The new wheelsize standard combines the best of both worlds, 29 and 26.
- Increased Roll-Over
- Increased Momentum
- Increased Traction
- Less rotational weight than 29
- More Agile than 29
- More suspension travel options
- Short chain stays
- Balanced Stability and Performance
- Geometry closer 26
- Great balance of Agility and Momentum''

Bu konudaki testlerine aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz. Wheelsize Technology kısmındaki alt başlıklara dikkat. (link)

***

Evet 26, 29 derken şimdi de 27 buçuk. Belki bir moda, belkide en iyi jant standardı.
Sizlerin düşüncesi nedir?
 
Scudo
Şuan 26 Benim İçin Yetiyor..26 Jantın Yassı Telini Bulamıyorum Daha 27,5-29 Hep Uğraştırır..Piyasaya Biraz Daha Hakim Olsun 27,5 Alırım.
 
WHEEL SIZES
A few years ago, there was a real boom in 29” wheels, offering a proper alternative to the traditional 26”. Nowadays, 27.5” is winning over most of the MTB world, as the ideal compromise. We at Lapierre have believed in this new wheel format from very early on, and we have been offering our OST+ platform in 27.5” for our Spicy and Zesty AM models since 2014. It is also making a name for itself on our brand-new X-Control. For 2015, our 27.5” range is expanding even more: for the first time, we are offering this diameter wheel on our DH models! This new standard has proved itself, with podium finishes at the Downhill World Cup for Loic Bruni and his fellow Team Lapierre Gravity Republic members. Our choices in terms of wheel size and the emergence of new standards like 27.5” are in response to a need to optimise performance. Our goal is to provide you with the best bike for the way you ride, for your favourite terrain and for your build.

How does it work?
It’s well known that the smaller the wheels, the more responsive the bike and its handling. The bigger they are, on the other hand, the better suited the bike is to speed and rolling over obstacles. What’s more, larger-diameter wheels have significant inertia (because their rotational mass is greater). You need enough inertia to keep the bike stable, but too much inertia will negatively affect its handling, its acceleration and its braking. Therefore, we can distinguish 4 criteria that vary significantly with wheel diameter: weight, rollover, grip and acceleration.

Weight
http://www.lapierre-bikes.co.uk/sites/default/files/resize/Technologies/taille_de_roue_poids-250x118.jpg

For different assemblies with the same component types (wheel + tire):

- A 27.5” wheel is 5 % heavier than a 26” wheel

- A 29” wheel is 11 % heavier than a 26” wheel

Rollover
http://www.lapierre-bikes.co.uk/sites/default/files/resize/Technologies/taille_de_roue_angleattack-250x126.jpg

A bike’s rollover capacity is determined by the wheel’s angle of attack to the obstacle. The bigger the wheel, the smaller the angle of attack, making it easier to roll over.

Grip
http://www.lapierre-bikes.co.uk/sites/default/files/resize/Technologies/taille_de_roue_traction-250x109.jpg

The bigger the wheel, the more contact surface between tyre and ground (at the same inflation pressure), which therefore improves grip. Better grip means a bike that is easier to ride and has better braking.

Acceleration
http://www.lapierre-bikes.co.uk/sites/default/files/resize/Technologies/taille_de_roue_acceleration-250x115.jpg

It is wheel inertia that influences a bike’s acceleration performance: the bigger the wheels, the greater the rotational mass, the higher the inertia and, therefore, the slower the acceleration. As we can see in the graph below, a bike fitted with 29” wheels will have a higher top speed, but more time and energy will be needed to reach that speed.

In conclusion:
  • The 26” remains suited to long-travel bikes and to smaller builds that are not comfortable on larger wheels.
  • The 29” is the ultimate weapon for X-country competition and trails, but it is also suited to larger builds and to riders with more limited skills.
  • Perfectly suited to all-mountain and enduro, the 27.5” represents the perfect compromise between handling, responsiveness and rollover.

Each diameter has its strengths

http://www.lapierre-bikes.co.uk/sites/default/files/resize/Technologies/wheel_size_en-350x231.png

Lapierre bikes: the right diametre for the right discipline. With all these standards, it is difficult to find your feet. Our engineers, working together with professional riders, have worked out the most appropriate wheel diameter for the intended discipline, and have made the resulting geometry changes. That’s why you’ll find 29” on our X-country and trail bikes. As for the 27.5”, it is on all segments, from X country to DH. The 26” is not dead yet: the Froggy remains true to its roots, and still has 26”, for all you freeride diehards! This table sets out the distribution of the various wheel diameters across the 2015 MTB range:

http://www.lapierre-bikes.co.uk/sites/default/files/resize/Technologies/tailles_de_roues_2-350x211.png

Kaynak: (link)
 
Benimde 29" var yol hakimiyeti 26 ya göre daha zayıf sanki 27.5 açıkcası bana cazip geldi..
 
  • Beğen
Tepkiler: MehmetAliB.
Hakimiyet işi 26'dan 29'a geçtiğimde doğru geldi ama gidon boğazından spacer azaltımına ve 720 mm gidon ile kullanıma başladığımdan beri gayet çevik bir izlenim veriyor ama arazi için kastetmiyorumda düz asfalt yolda uzun soluklu rampa çıkmalarda çok sıkılıyorum.Çünkü yuvarlanma için daha fazla güç gerekiyor ama arazide anlık sert yükseltiler çok daha kolay bir çırpıda bitiyor 27.5" 'a deneme amacı ile bindiğimde rahat edebiliyorum ama artık 26" süremediğimi farkettim 2 seneden sonra :) Ama 26" 'nın o seri hızlanmasını çok özledim bu 29" kalkmıyor :(
 
Zorlu yolları olan bir tur için dağ bisikleti bakınıyorum bu aralar. Bu yüzden bu konuyu etraflıca inceliyorum.
Lapierre tablosunda da 27.5'lar optimum faydayı veren bisiklet olarak görünüyor. Hatta onlar da alttaki tabloya göre bisiklet türlerine göre en fazla modeli 27.5 çıkarmışlar.

Başka kullanıcı deneyimi var mı arkadaşlar?
 
26 inç tekerlek 16 inç kadro xc ile araziye giren biri olarak 27.5 inç all mountain 15,5 inç kadro bir bisiklet ile aynı arazide bir gün boyunca turladık. Hiç bir sıkıntı yaratmıyor açıkçası ve daha rahat geldi bana. Denenebilir yani bakım gerektirmeyen sağlamlıkta jantları tercih edecekseniz :)
 
  • Beğen
Tepkiler: MehmetAliB.
sanırım sürüş şekline,kullanım alanına göre hepsi birbirinden güzel gibi. birinin hızı iyi birinin kontrolü...
 
26 içn : daha çevik,daha kıvrak daha az güç istiyor
29 : inişlerde daha hızlı,engel atlamada banamısın demez arazide özellikle , daha fazla güç istiyor özellikle rampalarda ama 26 ya göre daha hızlı çıkıyor diyebilirim
27.5 : hiç kullanmadım :)
 
Merhaba arkadaşlar, Benimde aklıma takılan bir mevzu var çok kararsız kaldım açıkcası. Şöyle izah edeyim size; 26'' Merida Matts 100 Dağ Bisikletim var. Boyum 1.78cm aşırı yapılı değilm atletic diyebiliriz. Şimdi bu bisikletime zamanla masraf yapıp donanımını biraz daha üst seviyeye çıkarmayı planlıyorum. Daha önce 29inc bisikletim vardı bindiğim süreçte keyifliydi fakat hakimiyet konusunda çok iyi değildim. Sorum şu şimdi 26'' bisikletime sizce bu masrafı yapsam kötümü etmiş olurum? Yoksa bi şekilde 27'5 bir bisiklet bulmalıyım sizce? Genel kullanımım %70 asfalt %30 dağ. içimde bir acaba kaldı :/
 
@Ercany ben bisikleti alırken demişlerdi çok iyi donanımlı 26" bisikletlerin artık gitmediğini pek fazla satılmadığını söylemişlerdi o yüzden 27,5" aldım dağ bisikleti 1,78 boyum gayet memnunum hele ki yol lastiği taktığımda çok güzel olacak diye düşünüyorum :)
kuzenim de iyi donanımlı gıant var 26" yol lastikli o da memnun bisikletinden yani arada pek bir fark yok aslında sizin bütçenize bağlı biraz iş
 
Bende 27.5 var gayet memnunum hem hız olarak hemde kontrol olarak sadece suan icin tek dezavantaj i lastik az bulunuyor daha çoğu firma cikartmadi 27.5 göre
 
Anladım.. 29 düşünmüyorum şahsen kontrol olarak biraz zor gibi aklıma takılan 26nın bana bi dezavantajı varmıdırki uzun süreli kullanımda.. şu 26 27.5 29 çok kafa karıstırıyor.
 
bir sey gozardi ediliyor sanki o da su :

mtb de 40mm (yani 1.5") den daha genis lastik kullanmam diyenler icin 29" diye bir sorun zaten yok...zira 29er bisikletin cantina 1.5" takinca tekerlek capi zaten yaklasik 27.5" oluyor...

burada mesele 26" bisiklete gore cant agirligi...bu da gerekirse daha hafif (ve saglam) cant secimiyle asilabilir ve elinizde artik asfalt kullanimina da adapte olmus bir bisiklet olur.
 
@selim karan Konuyla alakasız olacak ama siz lastik sırt ölçüsünden bahsetmişsiniz. Peki bisiklet lastiklerindeki yanak ölçüsü neye göre belirleniyor? Bu konuyu anlatan bir link vs. varsa sevinirim. O kadar okuduğum şey içinde hiç yanak ölçüsü neye göre belirlenir veya sırt genişliğinden bağımsız mı belirlenir bu bilgiye ulaşamadım.
 
@sarkihalindekal kendimden ornek vereyim: 1.5" genislikli(sirt) lastik cant capini yine asagi yukari 1.5*2=3 inc arttirdi.milimetrik olcsem belki 3.1-3.2 inc dir.
lastik genisligi 2.20" gibi buyuk degerlerden 1.5" e ne kadar yaklasirsa bu hesabin (yani genislik*2 hesabinin) dogrulugu artacaktir.cunku lastik kuculdukce daha da silindirlesiyor ve sirt ve yanak olculeri birbirine yaklasiyor.

not:
26" dedigimiz,aslinda cant capi olarak 22"
27.5" dedigimiz,aslinda cant capi olarak 23"
29" de aslinda 24.5" cant capina sahip bisikletler --> yukaridaki hesaba gore 24.5" canta 2.20" genislikli lastik taktigimizda cant capi 2.20*2=4.40 inc artisla 24.5+4.40=28.9 inc yani 29 inc ediyor ki,kalin lastikte bile bu hesap,durumu yaklasik olarak acikliyor bana gore.
 
@sarkihalindekal
@sarkihalindekal

Her jantın bir ölçüsü vardır. Örneğin 28'' bir şehir bisikletini ele alalım. Bu bisikletin jant ölçüsü (ertro) 622x19.
622 jant çemberinin çevresidir. 19 ise bu çemberin iç genişliğidir.
Takabileceğimiz lastiğin sırt genişliğini işte bu iç genişlik belirler.
Aşağıdaki tabloda 19 ve diğer ölçüler için takabileceğiniz lastiklerin tamamını bulabilirsiniz.

untitled-2.jpg
En alt sınırdaki lastiği takmanızı tavsiye etmem.
 
Geri