Scudo Sports

2X vs 3x aynakol kayıp ve kazanç nedir?

@can_celik

42 ve üzeri kaset dişlilerin esas amacı 1x sistemlerde kullanımdır. Mtb dünyasında doğan 1x sistem, neredeyse standart hale gelmiş durumda. Birçok yabancı markanın üst donanımlı modellerinde arkada tepsi ebadında kaset dişliler mevcut. :)

Sonrasında gravel bisikletler için yaygın kullanım alanı bulan 1x sistem yavaş yavaş yol bisikletlerine de göz kırpıyor. Evet yol dünyasında 2x sistem hala çok daha verimli ancak göbekten dişli sistemleri geliştikçe ön aktarıcıya olan ihtiyaç da azalma trendinde. 3T markasının Strada Aero yol bisikleti talebe göre 2x sistemle donatılabilse de, 1x sistem standart geliyor örneğin.
(link)

Konunun başındaki 3x sistemler içinse 11-36 ile çıkılamayacak bir eğim varsa oraya araba da çıkamaz.
 
Scudo
Merhaba, güncel bisikletim Fx2'de 46-30, 11-36 kullanıyorum. Bir üst modelinde yani Fx3'de 40T, 11-46 kullanmışlar. Yani 1x sistem.

-Kullanım kolaylığı,
-Zincir çapraz kullanımdan dolayı aşınma problemleri,
-Maksimum hız,
-Yokuş kabiliyeti,
-Ağırlık avantajı,

Yukarıdaki konularda ne gibi avantaj ve dezavantajları olur yorumlayabilir misiniz?

Fx2'de şuan yokuşlarda problem yaşamıyorum. Ön 30'da iken arkada 2. veya 3. viteslerde tırmanıyorum. 1. vitese hiç gerek duymadım neredeyse. Bir süre diz problemim oldu onun için ön aynakolu düz yolda da küçükte sürmeye başladım. Bir süre o şekilde kullandım ve fena değildi. Ama maksimum hız oranım bayağı düştü. 1x sistemde acaba aynakolda bir dişli daha olsaydı der miyim merak ediyorum.
 
Merhaba, güncel bisikletim Fx2'de 46-30, 11-36 kullanıyorum. Bir üst modelinde yani Fx3'de 40T, 11-46 kullanmışlar. Yani 1x sistem.

-Kullanım kolaylığı,
-Zincir çapraz kullanımdan dolayı aşınma problemleri,
-Maksimum hız,
-Yokuş kabiliyeti,
-Ağırlık avantajı,

Yukarıdaki konularda ne gibi avantaj ve dezavantajları olur yorumlayabilir misiniz?

Fx2'de şuan yokuşlarda problem yaşamıyorum. Ön 30'da iken arkada 2. veya 3. viteslerde tırmanıyorum. 1. vitese hiç gerek duymadım neredeyse. Bir süre diz problemim oldu onun için ön aynakolu düz yolda da küçükte sürmeye başladım. Bir süre o şekilde kullandım ve fena değildi. Ama maksimum hız oranım bayağı düştü. 1x sistemde acaba aynakolda bir dişli daha olsaydı der miyim merak ediyorum.

Kullanım ön vites olmayacağı için daha kolay olacaktır. Oranlardan dolayı maksimum hız düşecek ve yokuş çıkmak az da olsa eski sisteme göre zorlaşacaktır. Ama bu zorlaşma olayı sizi ne kadar etkiler bilemeyiz sizin performans ve kondisyonunuza bağlı tamamen. Ağırlık tabi ki azalacak hem ön vites olmayacak hem de aynakolda bir yaprak eksilecek. Çapraz kullanma olayı hakkında bir şey bilmiyorum çünkü hiç tecrübe etmedim. Bazı kişiler zincir çapraz oluyor bazen de zinzir atma yapıyor diyorlar ama bu bisikleti kullanan kişiye direk sormak lazım çünkü her sistem kendine özeldir biraz. Kimisi sorunsuz çalışır kimisi sıkıntı çıkarır.

Kişisel görüşüm trek fx bisiket kullanıyor olsaydım 2'li aynakolu tercih ederdim. Kendi bisikletimin yakın zamanda çekiş sistemini güncelledim ve ben 3'lü süstem kullandım. Aynakol 28-38-48 ruble 11-32. Hem hızlı gitmeme izin veriyor hem de yokuşlarda rahat ediyorum. Benim için büyük rahatlık. Tek seferde hızlıca vites değiştirmek bana rahat geliyor. Ağırlık takıntım yok. Öncelik pratik olması.
 
  • Beğen
Tepkiler: -Deniz-
1x ile 2x arasındaki fark

1x sadece arazi kullanımı için daha uygun. hız daha yavaş olsa da 42ye kadar ruble desteği var.
2x genel kullanım için daha hızlı arazi oranları 1xlere göre daha sert olabilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: -Deniz-
3x 2x 1x vites sistemlerini farklı marka ve model bisikletlerde kullandım. İlk başta 3x sistemler bol seçenekli gibi gelsede kullanım açısından pratik değiller ve aslında zincir çarpraz düşmesin diye daha fazla dikkat etmek gerektiriyorlar. 3x7 olan bir sistem 21 vitesmiş gibi algılanıyor ama aslında 9 vites kulanımı var; 1x123 2x345 3x567. Aksi durumda vites çapraza düşer. 2x sistemler daha pratik. 1x sistemler ise bence en pratiği. İstediğin anda istediğin vitese hızlı geçiş imkanı sağlıyor. Aynakol muhafazalı ise yada aynakolda zincir kılavuzu varsa zaten zincir de atmıyor. Teknolojisi zaten ona göre olduğu için çapraza düşmesi hesaba katılarak üretiliyor, bence. Burada bence kilit nokta yokuş çıkma oranları ve son hız oranları. Ben kendi açımdan yokuş çıkma oranı 0.70 olan bisikletleri tercih ediyorum ki diz ağrıtmasın. Bu başka bir kişi için 1 bile olabilir, rahat çıkabiliyorsa hiç sorun yok. Son hız olarak hiç umursamıyorum oranları, ortalama kasacak, son hızda rekor kıracak bir bisikletçi değilim.
Sizin oranlar
1x'te 40÷46=0.86 40÷11=3.63
2x'te 30÷36=0.83 46÷11=4.18
1x'e geçtiğinizde az da olsa son hız düşer.
Yokuş performansı da az biraz düşer ama bu hissedilmez bence.
 
  • Beğen
Tepkiler: -Deniz-
3x 2x 1x vites sistemlerini farklı marka ve model bisikletlerde kullandım. İlk başta 3x sistemler bol seçenekli gibi gelsede kullanım açısından pratik değiller ve aslında zincir çarpraz düşmesin diye daha fazla dikkat etmek gerektiriyorlar. 3x7 olan bir sistem 21 vitesmiş gibi algılanıyor ama aslında 9 vites kulanımı var; 1x123 2x345 3x567. Aksi durumda vites çapraza düşer. 2x sistemler daha pratik. 1x sistemler ise bence en pratiği. İstediğin anda istediğin vitese hızlı geçiş imkanı sağlıyor. Aynakol muhafazalı ise yada aynakolda zincir kılavuzu varsa zaten zincir de atmıyor. Teknolojisi zaten ona göre olduğu için çapraza düşmesi hesaba katılarak üretiliyor, bence. Burada bence kilit nokta yokuş çıkma oranları ve son hız oranları. Ben kendi açımdan yokuş çıkma oranı 0.70 olan bisikletleri tercih ediyorum ki diz ağrıtmasın. Bu başka bir kişi için 1 bile olabilir, rahat çıkabiliyorsa hiç sorun yok. Son hız olarak hiç umursamıyorum oranları, ortalama kasacak, son hızda rekor kıracak bir bisikletçi değilim.
Sizin oranlar
1x'te 40÷46=0.86 40÷11=3.63
2x'te 30÷36=0.83 46÷11=4.18
1x'e geçtiğinizde az da olsa son hız düşer.
Yokuş performansı da az biraz düşer ama bu hissedilmez bence.
30/36'yı hiç kullanmıyorum. O sebeple yokuşta problem olmaz muhtemelen. Sadece son hız kısmı problem olacak gibi. Onda da her zaman son viteste kullanmıyorum bisikleti. Bazen gruba yetişmek için basmam gerekiyor. Veya arada trafikte sağ şeritte bir an önce bitirmek istediğim yollar oluyor. Veya bayır aşağı giderken pedal boşa dönüyor.

4.18'den 3.63'e ne kadar hız kaybettirir onu merak ediyorum.

1x ile 2x arasındaki fark

1x sadece arazi kullanımı için daha uygun. hız daha yavaş olsa da 42ye kadar ruble desteği var.
2x genel kullanım için daha hızlı arazi oranları 1xlere göre daha sert olabilir.
Daha sert olabilir derken tam olarak neyi kastettiniz? Çünkü oran daha rahat gibi 1x'e kıyasla.

Kullanım ön vites olmayacağı için daha kolay olacaktır. Oranlardan dolayı maksimum hız düşecek ve yokuş çıkmak az da olsa eski sisteme göre zorlaşacaktır. Ama bu zorlaşma olayı sizi ne kadar etkiler bilemeyiz sizin performans ve kondisyonunuza bağlı tamamen. Ağırlık tabi ki azalacak hem ön vites olmayacak hem de aynakolda bir yaprak eksilecek. Çapraz kullanma olayı hakkında bir şey bilmiyorum çünkü hiç tecrübe etmedim. Bazı kişiler zincir çapraz oluyor bazen de zinzir atma yapıyor diyorlar ama bu bisikleti kullanan kişiye direk sormak lazım çünkü her sistem kendine özeldir biraz. Kimisi sorunsuz çalışır kimisi sıkıntı çıkarır.

Kişisel görüşüm trek fx bisiket kullanıyor olsaydım 2'li aynakolu tercih ederdim. Kendi bisikletimin yakın zamanda çekiş sistemini güncelledim ve ben 3'lü süstem kullandım. Aynakol 28-38-48 ruble 11-32. Hem hızlı gitmeme izin veriyor hem de yokuşlarda rahat ediyorum. Benim için büyük rahatlık. Tek seferde hızlıca vites değiştirmek bana rahat geliyor. Ağırlık takıntım yok. Öncelik pratik olması.
Pratiklik açısından en pratiği 1x diye tahmin ediyorum. Sadece bir vites kolu üzerinde değişiklik yapıyorsunuz :D
 
  • Beğen
Tepkiler: Kadir Eskici
1xlere 40lı rubleler takılabildiği için daha rahat olabiliyor onu demek istemiştim. o da daha rahat bir oran sağlıyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: -Deniz-
...4.18'den 3.63'e ne kadar hız kaybettirir onu merak ediyorum....

Birinde bir pedalde tekerlek 4.18 tur dönüyor, diğerinde 3.63 tur.
4.18 %100 ise, 3.63 %86,84 => 4.18'den 3.63'e geçmek %13.16 yavaşlatıyor
3.63 %100 ise 4.18 %115.15 => 3.63'ten 4.18'e geçmek %15.15 hızlandırıyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: -Deniz-
Birinde bir pedalde tekerlek 4.18 tur dönüyor, diğerinde 3.63 tur.
4.18 %100 ise, 3.63 %86,84 => 4.18'den 3.63'e geçmek %13.16 yavaşlatıyor
3.63 %100 ise 4.18 %115.15 => 3.63'ten 4.18'e geçmek %15.15 hızlandırıyor.
Maksimum hız 35 desek, 30,4 km'ye falan düşüyor yani. Bilemedim. Trekking için ne kadar mantıklı gerçekten bilemedim :)

1xlere 40lı rubleler takılabildiği için daha rahat olabiliyor onu demek istemiştim. o da daha rahat bir oran sağlıyor.
Anladım şimdi, teşekkür ederim.
 
Benim merak ettiğim bir şey var. 3 lü aynakol da her ön dişli için maksimum arka rublenin 4 dişlisi kullanılıyor. Zincirin çapraz olmaması açısından. Ama tekli aynakollarda 11 oranlı ruble kullanan var. Bunda çaparazlık olmuyor mu? Bir de zincirin gergisi öne arkaya fazla hareket yapmıyor mu?
 
Maksimum hız 35 desek, 30,4 km'ye falan düşüyor yani. Bilemedim. Trekking için ne kadar mantıklı gerçekten bilemedim :)


Anladım şimdi, teşekkür ederim.

Arazide, bozuk yolda, şehir içinde gezene, her ortamda aheste sürene mantıklı, hıza arada bir de olsa ihtiyacı olana mantıklı değil.



Benim merak ettiğim bir şey var. 3 lü aynakol da her ön dişli için maksimum arka rublenin 4 dişlisi kullanılıyor. Zincirin çapraz olmaması açısından. Ama tekli aynakollarda 11 oranlı ruble kullanan var. Bunda çaparazlık olmuyor mu? Bir de zincirin gergisi öne arkaya fazla hareket yapmıyor mu?

1x12 de var.
8-9-10-11-12'li sistemlerde ruble genişliği dişli sayısı kadar artmadığı, dişliler gittikçe incelip ilk ve son ruble arasındaki mesafe farkı çok az arttığı için rubledeki dişli sayısından çok tek aynakol olması önemli.
1x'te önde tek dişlinin hizası, rubledeki ilk ve son dişlilerin hizalarına eşit mesafede. 3x sistem kullanan birinde ise hatalı kullanımda aynakolun küçük dişlisiyle rublenin küçük dişlileri, aynakolun büyük dişlisiyle rublenin büyük dişlileri kullanıldığında zincirin çapraz açısı çok daha fazla oluyor.
Çoklu aynakolda, örneğin 3x7 sistemde aynakolun orta dişlisiyle en büyük 2 ve en küçük 2 dişli dışındakiler ve bazen daha fazla fazlası da kullanılabiliyor. Tekli aynakol kullanmak bundan biraz daha fazlası, çok daha fazlası değil.
Zincirin gergisi öne arkaya fazla hareket yapıyor ama zaten tasarımı ona göre.
 
Son düzenleme:
Arazide, bozuk yolda, şehir içinde gezene, her ortamda aheste sürene mantıklı, hıza arada bir de olsa ihtiyacı olana mantıklı değil.
Anladım abi teşekkür ederim.
 
Arazide, bozuk yolda, şehir içinde gezene, her ortamda aheste sürene mantıklı, hıza arada bir de olsa ihtiyacı olana mantıklı değil.





1x12 de var.
8-9-10-11-12'li sistemlerde ruble genişliği dişli sayısı kadar artmadığı, dişliler gittikçe incelip ilk ve son ruble arasındaki mesafe farkı çok az arttığı için rubledeki dişli sayısından çok tek aynakol olması önemli.
1x'te önde tek dişlinin hizası, rubledeki ilk ve son dişlilerin hizalarına eşit mesafede. 3x sistem kullanan birinde ise hatalı kullanımda aynakolun küçük dişlisiyle rublenin küçük dişlileri, aynakolun büyük dişlisiyle rublenin büyük dişlileri kullanıldığında zincirin çapraz açısı çok daha fazla oluyor.
Çoklu aynakolda, örneğin 3x7 sistemde aynakolun orta dişlisiyle en büyük 2 ve en küçük 2 dişli dışındakiler ve bazen daha fazla fazlası da kullanılabiliyor. Tekli aynakol kullanmak bundan biraz daha fazlası, çok daha fazlası değil.
Zincirin gergisi öne arkaya fazla hareket yapıyor ama zaten tasarımı ona göre.


Teşekkür ederim. Ön dişlinin hizasından dolayı biraz kurtarırı var demek ki. Ama ben yine de çok sağlıklı olduğunu sanmam. 1x11 veya 12 sistemler zaten ucuz değil. O kategoriye çıkan adam da bizim gibi hesabını yapmaz.
Ruble toplam kalınlığı 3 X 5 sistemlerden beri azar azar arttı. Zincirler ve dişliler inceldi. Dişiler yakınlaştı vs. Ama yine de bana çok sağlıklı gelmiyor. En güzeli 2 li ayna kol ve ruble de 10T filan olması gibi. Bilmiyorum belki 9t bile yapılmıştır. :D
 
Maksimum hız 35 desek, 30,4 km'ye falan düşüyor yani. Bilemedim. Trekking için ne kadar mantıklı gerçekten bilemedim :)

Hocam bende mtb vardı. Düz maşa ve ince teker taktım bisiklet Trek fx çakması gibi oldu. Eski aynakol 42 idi. Şimdi 48 yaptım. Hız anlamında ciddi fark ediyor. ben bisikletimle hem antrenman yapıyorum hem de işe gidiyorum yeri geliyor dişli lastik takıp araziye gidiyorum. Tekli aynakola geçmeyi düşündüm ama sonradan vazgeçtim. Zincir ömrü daha uzuyor. Aynakol ve ruble geç yıpranıyor.
DSC_6569_1.JPGphoto1687517144.jpeg
 
  • Beğen
Tepkiler: -Deniz-
... Bilmiyorum belki 9t bile yapılmıştır. :D

En küçük dişlisi 9'lu olan ruble var ama özel göbek gerektiriyor.
Örneğin Tern Verge x18 modeli 53-39 aynakol ve 9-26 rubleyle hız isteyen katlanır bisiklet kullanıcıları için çok iyi bir ürün: (link)
 
Hocam bende mtb vardı. Düz maşa ve ince teker taktım bisiklet Trek fx çakması gibi oldu. Eski aynakol 42 idi. Şimdi 48 yaptım. Hız anlamında ciddi fark ediyor. ben bisikletimle hem antrenman yapıyorum hem de işe gidiyorum yeri geliyor dişli lastik takıp araziye gidiyorum. Tekli aynakola geçmeyi düşündüm ama sonradan vazgeçtim. Zincir ömrü daha uzuyor. Aynakol ve ruble geç yıpranıyor.
307577 dosyayı görüntüle307578 dosyayı görüntüle
Zıpkın gibi duruyor maşallah :D Hız 46'dan 40'a düşünce problem olacak o zaman. Lazım olduğunda kullanabilmem lazım. Her an sürat yapmıyorum ama 1.0 motor araç alıp 65 beygirle uzun yolda kamyon sollarken yaşanılan çaresizlik hissini yaşamak istemem.
 
  • Beğen
Tepkiler: Kadir Eskici
1x sistemler pahalı benim bisiklet mantigim ve surus ihtiyacima gore. Ben viteste ucuz secenekleri önde tutuyorum. Fiyat performans olarak 3x9 sistemler şu anda iyi. 3x10a gectimi fiyat artiyor. Bazi 2x9 sistemlerde fiyat performans oluyor.

3x sistemlerin yokuş avantaji var. Ha ne kadar kullaniliyor ihtiyac ne kadar duyuluyor orasi tartisilir. Ben mesela 3x9 sistemlerde genelde Aynakolda orta yada Mtb de en buyuk disli ile surus yapardim. Daha oncede yazdim capraz kullanim falan cok dusunmuyorum. Bozulursa uygun ucuz yenisini alirim mantigi var. On arka vitesi ayarlamak, capraza dusmesin diye dikkat etmek cok aklima gelmiyor dogrusu. Kimi zaman unutuyorum vites degistirmeyi 😅

1x sistem pahali olmasa kullanilir ancak ondada yokusa geldimmi yada bisiklet yuklu oldumu, dusuk vites orani ariyor insan, ben carsiya pazara alisverise gidiyorum bisikletle.

Şu an kullandigim 3x9 sistemde Aynakol 36 yaprakta gidiyorum hep, yokus yada yuk olursa 26 yapraga oyle indiriyorum yada İse giderken bir duzluk ve arkasindan iniş var hafif, orada 48 yapraga aliyorum. Ama 26 ve 48 yapraklari tum surusumun %80 inde kullanmiyorum. Ama lazim oldumuda isterim tabiri caiz ise 40 yilda lazim olacak bir seyin, lazim oldugu anda yok olmasi hic hosuma gitmez.

Bana
 
  • Beğen
Tepkiler: -Deniz-
Geri