Scudo Sports

Alüminyum vs. Karbon kadro

Selamlar, bir arkadaşıma karbon yol bisikleti aldık. Üst boru parmağımız ile baskı uyguladığımızda esniyor. Kendi kadromda ve başka arkadaşların kadrolarında bu esnemeyi göremedik. İkinci el aldığımız için biraz aklımız karıştı. Kendi karbon kadrosunda böyle bir durum gözlemleyen oldu mu? Karbon'un esneyebildiğini söyleyenler var fakat bu esnemenin hafif bir kuvvetle olabildiğini hiçbir yerde okumadım.

Performans öncelik alınarak tasarlanmış kadrolarda bazı açılardan esneme olabiliyor. S-Works Tarmac SL7, Trek Madone, Giant TCR... gibi kadrolarda da var esneme. Ayrıca parmağınızla yaptığınız baskıyı yapmamanızı öneririm, kadroya zarar verme ihtimaliniz var.
 
  • Beğen
Tepkiler: ozkanburak
Scudo
Performans öncelik alınarak tasarlanmış kadrolarda bazı açılardan esneme olabiliyor. S-Works Tarmac SL7, Trek Madone, Giant TCR... gibi kadrolarda da var esneme. Ayrıca parmağınızla yaptığınız baskıyı yapmamanızı öneririm, kadroya zarar verme ihtimaliniz var.
hocam parmakla zarar verme ihtimali olan bişeyi kullanmamak daha iyidir bence. O kadar da üstüne düşündüğünüz şeyi nasıl kullanıcaksınız?
 
hocam parmakla zarar verme ihtimali olan bişeyi kullanmamak daha iyidir bence. O kadar da üstüne düşündüğünüz şeyi nasıl kullanıcaksınız?

Normal kullanım koşullarında gayet dayanıklılar. Milyonlar kullanıyor, sıkıntı olmuyor. Yandan parmakla yapılan baskı kadronun normalde karşılaşmadığı bir kuvvet. Böyle bir darbeye önlem almaya kalksalar boruların yan duvarlarını kalınlaştırmaları gerekecek. Bu da hafiflikten feragat etmek oluyor.
 
Selamlar, bir arkadaşıma karbon yol bisikleti aldık. Üst boru parmağımız ile baskı uyguladığımızda esniyor. Kendi kadromda ve başka arkadaşların kadrolarında bu esnemeyi göremedik. İkinci el aldığımız için biraz aklımız karıştı. Kendi karbon kadrosunda böyle bir durum gözlemleyen oldu mu? Karbon'un esneyebildiğini söyleyenler var fakat bu esnemenin hafif bir kuvvetle olabildiğini hiçbir yerde okumadım.

Üst borunun neresine ne taraftan ne kadar kuvvetle baskı uygulayınca ne kadar esniyor?
(Oturup bisikletin her yerini parmakladım, gören olsa deli diyecek)
 
Üst borunun neresine ne taraftan ne kadar kuvvetle baskı uygulayınca ne kadar esniyor?
(Oturup bisikletin her yerini parmakladım, gören olsa deli diyecek)

:ckkmk: Alın borusundan başlayıp sele borusuna uzanan kısmın en geniş bölümü...


Performans öncelik alınarak tasarlanmış kadrolarda bazı açılardan esneme olabiliyor. S-Works Tarmac SL7, Trek Madone, Giant TCR... gibi kadrolarda da var esneme. Ayrıca parmağınızla yaptığınız baskıyı yapmamanızı öneririm, kadroya zarar verme ihtimaliniz var.
Bu arada aldığım bir kaç geri dönüşe göre, evet esneme olabiliyor. Bunun sebebini bir kaç saattir araştırırken karbon malzemenin kendisinden, örümünden vs kaynaklanabileceğini öğrenmiş oldum. Tasarım Alın borusundan, sele borusuna geniş bir şekilden dar bir şekile doğru ise genelde esneme oluyor ve normal olduğu görüşüne kapıldım. Daha konik, yuvarlak tasarımlarda esneme daha az olabiliyorken, daha geniş bir tasarımda esneme fazla olabiliyor. Endişeye lüzum yokmuş...
 
  • Beğen
Tepkiler: Can Çelik
Specialized e ait bir lisans mıdır bilmiyorum ancak doğru hatırlıyorsam karbon skalasında ağırlığa sahip aliminyum bir versiyonu vardı, allez olabilir, onda ''smart weld'' diye bir teknoloji kullanmışlardı. Bisikletin kadrosu yapılırken, borular kesişme yerlerinde değil, kesişme yerlerinden uzak noktalarda kaynatılmıştı. Yani kadronun gerilimin yaşandığı kesişim noktaları tek bütün parçalar şeklinde idi ve borulara bu yekpare dirseklere yakın noktalarda kaynatılıyordu. Aynı konuyu karbon kadro üretirken de iç iskelette kullanmışlar.
 
Selamlar, bir arkadaşıma karbon yol bisikleti aldık. Üst boru parmağımız ile baskı uyguladığımızda esniyor. Kendi kadromda ve başka arkadaşların kadrolarında bu esnemeyi göremedik. İkinci el aldığımız için biraz aklımız karıştı. Kendi karbon kadrosunda böyle bir durum gözlemleyen oldu mu? Karbon'un esneyebildiğini söyleyenler var fakat bu esnemenin hafif bir kuvvetle olabildiğini hiçbir yerde okumadım.
Video paylaşırsanız daha sağlıklı yorum yapılabilir, fakat benim anladığım kadarıyla kadro hasar görmüş. Malzemenin lifleri (fiberleri) darbe veya başka bir nedenden dolayı birbirinden ayrılabiliyor, bu duruma delaminasyon deniyor.
 
IMG_20220127_154625.jpg
2016 model alüminyum Cube Attain SL kadro...
2018 de ikinci el aldım. Aldığım kişi 1000km civarı yol yaptığını söylemişti...
Ben de bu süreden 3 hafta önce kırılana kadar 39150km yol yaptım...
 
2010-09 model karbon bisikletim var ama hiçbir parmak baskısında esneme olayi yok ? Durup dururken zaten parmakla baskı yapmışlığım da yok ama böyle bir kontrol etme mekanizması da yok, bahsettiğiniz kadar bir esneme varsa yani göz ile görülebiliyor ise bence sıkıntı olabilir, kadroların karbon seviyesine göre de değişiklik gösteren basit bir durumda olabilir ama bunu bir uzman ancak anlayabilir, mesela benim kullandığım model cannondale’nin üretmiş olduğu en üst seviye olan hi mod model ve kevlar ile güçlendirilmiş bir karbon modeli, geçen aylarda ufak bir bakım yapan @kudretozbay dostumla bir alt model olan supersix serisi ile karşılaştırdık ve kadro yapısının farklı olduğu yani karbon malzemenin supersix serisine göre farklı olduğunu gördük. Fotoğraf ekliyorum, fotoğraf sele borusunun iç tarafını gösteriyor. 4CE6DD2E-4BD6-41BE-A71A-E583FCD7FDAB.jpeg7BAD6FB4-6023-4484-962E-BC384F90638C.jpeg
 
Karbon kadronun esnemesi cok normal.bu konuyu youtube da aratırsanız esneme testlerini goreceksiniz.son aylarda cok populer oldu.gp performance kanalinin sikma testini izleyin.top level kadrolar alt boruda esniyor tabi parmakla sikarsaniz.bu onerilen birsey degil cunku katmanlarin birbirinden ayrilmasina sebep olabilir.yorumlarda da teknik olarak rigitlige olan etkisini aciklayanlar olmus.elle sikmak farkli bir etki.esneme normal.ureticiler kadroyu hem esnemez hem konforlu tasarlarken bazi trickler kullaniyor olmalı cunku maşa beton gibi sert karbon olmasina ragmen.bana kalirsa bu kadrolar plastikten hallice bi materyal o ayri.hic kullanmadim,para da vermem heralde.12 bin $ ver sar sarmala,aman cizilmasin.
 
(link)kanalda da carbon bisikletler ve malzemeler hakkında fazlasıyla bilgi mevcut. Hatta bazılarımızın bakmaya kıyamadığı kadrolar kesilip incelenmiş. Soruduğum soruya kendim de son bir toparlayıcı cevap vermek istiyorum; karbon malzeme belirli bölgelerde esneyebilir. İster parmakla ister başka bir şeyle bu esneme farkedilebilir. Bunda kullanılan karbon materyal, malzeme birleştirilirken tasarlanan örüm şekli, karbonun türü (kevlar vs) gibi etkenler söz konusu ve ayrıca bu tür esnetmelerin olup olmadığını kontrol etmenin de sakıncalı olduğunu, sebebini de (link) videodan açıkça görebiliyoruz. Tüm yorumlar ve bilgiler için teşekkür ederim...
 
@bayırniyazi "Plastikten hallice" demek karbon elyafı icat eden materyal mühendislerine hakaret bi nevi :) Bilinen en yüksek "dayanım/ağırlık" oranına sahip materyalden bahsediyoruz. Ayrıca enjeksiyon döküm değil de, ekstrüzyon ile üretilen plastik de (mesela pimapen profilleri) ağırlığına kıyasla çok yüksek dayanıma sahip bir materyal. Plastiği küçümsemeyelim.
 
Kadro üst borusunun parmakla bastırınca esnemesi en ucuz karbon kadroda yada en pahalı kadroda da görülen doğal bir olaydır,bu onun iyi veya kötü olduğunu göstermez.
 
  • Beğen
Tepkiler: Can Çelik
@bayırniyazi "Plastikten hallice" demek karbon elyafı icat eden materyal mühendislerine hakaret bi nevi :) Bilinen en yüksek "dayanım/ağırlık" oranına sahip materyalden bahsediyoruz. Ayrıca enjeksiyon döküm değil de, ekstrüzyon ile üretilen plastik de (mesela pimapen profilleri) ağırlığına kıyasla çok yüksek dayanıma sahip bir materyal. Plastiği küçümsemeyelim.
Kastedilen seyi anladiginizi varsayiyorum yoksa birakin f1 araclarini sunu bunu f22 f35 gibi kiyas goturmeyecek seviyede psikopat makineler de buyuk olcude karbonfiber.onemli olan malzemeyle ne yapildigi.Karbon bisikletlerin ozellikle yol, kolayca catlamasi boya atmasi kazada ortadan ikiye kopması vs. sinir bozucu benim acimdan.forumda gunes isiginda gevşer mi tartismasi bile var.
 
Geri