Ufuk Şahin
Üye
- Kayıt
- 14 Temmuz 2009
- Mesaj
- 59
- Tepki
- 302
- Şehir
- Tekirdağ-Çorlu
Evet arkadaşlar arka vites ayarı nasıl yapılır sorusunun çok sorulması üzerine böyle bir konu düşündüm ve bu konuyu yazmaya karar verdim. İlk olarak çalışacağımız sistem bu. Eski bir ürün fakat tüm viteslerde olduğu gibi çalışma mantığı aynı. Not olarakta şunu belirtmek isterim; Küçük dişli-büyük dişli, büyük vites-küçük vites anlaşmazlığını ortadan kaldırmak için ben vites numaralarını kullandım. Benim rublem 7li. Sizinki 8,9,10 vb. olabilir. Fakat ayar yapma konusunda değişen bir şey yoktur.
Şimdi ilk olarak vitesimizin üstüne baktığımızda iki adet küçük vida görüyorsunuz. Ayar yapabilmek için bu vidaların görevlerini bilmemiz gerek. Gördüğünüz iki adet vidadan birinin adı H diğeri ise L. Bu iki vida kısacası aktarıcının üst yani 1.viteste ve alt yani 7. vitesteki çalşıma sınırınırını belirler.
H vidasının görevi; Siz vites kolundan vitesi 7. vitese aldığınız bu vida aktarıcının 7. viteste ne kadar aşağı ineceğini sınırlar. Diğer bir adla büyük vites sınırlama vidasıdır bu. Eğer bu vidayı sıkarsanız siz 7. vitese çektiğinizde değiştirici o kadar az aşağı iner.(7. vitesin üstündeki viteste 6. viteste kalır) Eğer gevşeltirseniz siz 7. vitese çektiğinizde değiştirici o kadar çok aşağı iner.(7. vitestende öteye gitmeye çalışır)
L vidasının görevi ise; Siz vites kolundan vitesi 1. aldığınız zaman bu vida aktarıcının 1.viteste ne kadar yukarı çıkacağını belirler. Diğer bir adla küçük vites sınırlama vidasıdır. Eğer bu vidayı gevşeltirseniz aktarıcı 1 vitesten daha yukarı gitmeye çalışır. Eğer sıkarsanız 1 vitesten uzaklaşır. Mantığı kavramak için bu iki fotoğrafta vidaların sistemde dayandığı yerler gösterilmektedir. Sizde sizin aktarıcınıza baktığınızda bunu görebilirsiniz.
Ayar yapmaya gelirsek;
1- Vites kolunu 7. vitese çekiyoruz ve zincirin 7. vitese girmesini sağlıyoruz. Eğer girmiyorsa H vidasını gevşeltiriyoruz. Sonra 4yada5 vitese geçip tekrar 7.ye takıyoruz. Eğer girmezse tekrar gevşeltip aynı işlemi uyguluyoruz. Ve 7. vitese taktık. 7. viteste aktarıcının tam ideal yerini buluyoruz. İdeal yerinden kastım; aktarıcı ne 7.den öte gitmeye çalışacak ne de 6. vitesten 7. vitese geçmekte zorluk çekecek, zaten böyle bir durumda ses yaptığını duyarsınız.
2- Vites kolunu 1. vitese çekiyoruz ve zincirin 1. vitese girmesini sağlıyoruz. Eğer 1. vitese girmiyorsa L vidasını gevşeltiyoruz. 3.,4. viteslere geçip tekrar 1. vitese geçmeye çalışıyoruz. Zincir 1. vitese geçene kadar gevşeltme işlemeni sürdüyoruz. Sonra 1. viteste ideal durumu buluyoruz.
3- Şöyle bir sorunla karşılaşabilirsiniz. Ne kadar çok L vidasını gevşeltiysenizde 1. vitese girmiyorsa teliniz çok gergindir. 7. vitese gelip teli biraz salmanız gerekir. Fakat şunada dikkat edin 7. viteste iken tel çok gevşek olmasın çokta sıkı olmasın.
Pratik olarak örnek vericek olursak;
Diyelim vitesiniz 6. vitesten 7. vitese geçmiyor. H vidasını gevşelticeksiniz.
Diyelim vites 7. viteste aktarıcı ses yapıo ve 7. vitesten atlayıp ruble-göbek arasına giriyor. H vidasını sıkacaksınız.
Diyelim 2. vitesten 1. vitese geçmiyor. L vidasını gevşelticeksiniz.
Diyelim ki 1. viteste aktarıcı ses yapıyor ve 1. vites ile jant arasına giriyor. L vidasını sıkacaksınız.
Arkadaşlar hepinize kolay gelsin. Elimden gelince anlatmaya çalıştım.
Şimdi ilk olarak vitesimizin üstüne baktığımızda iki adet küçük vida görüyorsunuz. Ayar yapabilmek için bu vidaların görevlerini bilmemiz gerek. Gördüğünüz iki adet vidadan birinin adı H diğeri ise L. Bu iki vida kısacası aktarıcının üst yani 1.viteste ve alt yani 7. vitesteki çalşıma sınırınırını belirler.
H vidasının görevi; Siz vites kolundan vitesi 7. vitese aldığınız bu vida aktarıcının 7. viteste ne kadar aşağı ineceğini sınırlar. Diğer bir adla büyük vites sınırlama vidasıdır bu. Eğer bu vidayı sıkarsanız siz 7. vitese çektiğinizde değiştirici o kadar az aşağı iner.(7. vitesin üstündeki viteste 6. viteste kalır) Eğer gevşeltirseniz siz 7. vitese çektiğinizde değiştirici o kadar çok aşağı iner.(7. vitestende öteye gitmeye çalışır)
L vidasının görevi ise; Siz vites kolundan vitesi 1. aldığınız zaman bu vida aktarıcının 1.viteste ne kadar yukarı çıkacağını belirler. Diğer bir adla küçük vites sınırlama vidasıdır. Eğer bu vidayı gevşeltirseniz aktarıcı 1 vitesten daha yukarı gitmeye çalışır. Eğer sıkarsanız 1 vitesten uzaklaşır. Mantığı kavramak için bu iki fotoğrafta vidaların sistemde dayandığı yerler gösterilmektedir. Sizde sizin aktarıcınıza baktığınızda bunu görebilirsiniz.
Ayar yapmaya gelirsek;
1- Vites kolunu 7. vitese çekiyoruz ve zincirin 7. vitese girmesini sağlıyoruz. Eğer girmiyorsa H vidasını gevşeltiriyoruz. Sonra 4yada5 vitese geçip tekrar 7.ye takıyoruz. Eğer girmezse tekrar gevşeltip aynı işlemi uyguluyoruz. Ve 7. vitese taktık. 7. viteste aktarıcının tam ideal yerini buluyoruz. İdeal yerinden kastım; aktarıcı ne 7.den öte gitmeye çalışacak ne de 6. vitesten 7. vitese geçmekte zorluk çekecek, zaten böyle bir durumda ses yaptığını duyarsınız.
2- Vites kolunu 1. vitese çekiyoruz ve zincirin 1. vitese girmesini sağlıyoruz. Eğer 1. vitese girmiyorsa L vidasını gevşeltiyoruz. 3.,4. viteslere geçip tekrar 1. vitese geçmeye çalışıyoruz. Zincir 1. vitese geçene kadar gevşeltme işlemeni sürdüyoruz. Sonra 1. viteste ideal durumu buluyoruz.
3- Şöyle bir sorunla karşılaşabilirsiniz. Ne kadar çok L vidasını gevşeltiysenizde 1. vitese girmiyorsa teliniz çok gergindir. 7. vitese gelip teli biraz salmanız gerekir. Fakat şunada dikkat edin 7. viteste iken tel çok gevşek olmasın çokta sıkı olmasın.
Pratik olarak örnek vericek olursak;
Diyelim vitesiniz 6. vitesten 7. vitese geçmiyor. H vidasını gevşelticeksiniz.
Diyelim vites 7. viteste aktarıcı ses yapıo ve 7. vitesten atlayıp ruble-göbek arasına giriyor. H vidasını sıkacaksınız.
Diyelim 2. vitesten 1. vitese geçmiyor. L vidasını gevşelticeksiniz.
Diyelim ki 1. viteste aktarıcı ses yapıyor ve 1. vites ile jant arasına giriyor. L vidasını sıkacaksınız.
Arkadaşlar hepinize kolay gelsin. Elimden gelince anlatmaya çalıştım.