Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Bianchi SLR 400 ve Carraro CR 012 için detaylı karşılaştırma

Sizin tercihiniz hangisi olurdu?


  • Toplam katılım
    170
Scudo
@Serkan Mıstınoğlu


Aşağıdaki cervelo s5 gibi bir bisiklette arka tekerin seat tube alanına girmesi, ön maşadaki yukarıda bahsettiğiniz ayarlamayı yapmak istemediklerinden midir?
128046 dosyayı görüntüle
 
@enes_vl aslında hayır, daha farklı bir amacı olduğunu düşünüyorum. Top tube (üst boru) ve Seat tube (selenin olduğu boru) ile alakalı bir hesaplamaları olduğu açık. Çünkü mantıkları, şu bisiklete yaklaşmak. Bu dediğiniz şeyi (tekeri seat tubenin içine gömmek) en çok abartan firma şimdilik Giant (Trinity modeli)
Görsellerde gidelim:


P4281112.JPG

Tipik bir zamana karşı bisiklet. Bu kadar abartılı olmasa da bunu yapan çok firma var:

Cervelo-P5-TT-bike.jpg
ridley-dean-tt-bike-black-red-white.jpg
scott-plasma-rc-2017-triathlon-bike-black-yellow-EV286305-8510-1.jpg
1273482639714-2jhyezyz7id6-1200-80.jpg
Cervelo_P4_2009.jpg

Yukarıda da bahsettiğim gibi, iki amacın asıl olduğunu düşünüyorum. Biri seat tube biri top tube ile alakalı. İkisi de kadronun çok sert olmasını ve düzde çok stabil ilerlemesini sağlıyor.

Seat tube ile ilgili olan hedef, olabildiğince yere dik olmasını sağlamak:
S5-Red-Profile.jpg
Giant Trinity'de bu açı tam olarak 90 derece. Adamlar kasıtlı bir şekilde sele borusunu yere dik indirmiş. Tam amaçlarını tabiki bilmiyorum :islik:

İkinci hedef, açıkça görülüyor ki sele borusunu geri çekince "mecburen" uzayan top tube:

S5-Red-Profile.jpg

Gerçekten çok uzun bir üst borudan bahsediyoruz. Bu boru uzadıkça bisikleti sağa-sola yatırmak zorlaşır. Bisiklet daha "düz davranmak" ister çünkü. Her iki madde de TT performansı amaçlanarak düzenlenmiş belliki. Yukarıdaki tüm TT bisikletlerin çok uzun bir üst borusu olduğunu ve sele borusunun yere olabildiğince dik indiğini görüyoruz. Uzun üst boru sizin daha iyi yatmanızı ve öne uzanmanızı da sağlar.

Bu 2 madde ile birlikte gelen 2 madde daha kendiliğinden ortaya çıkıyor:
  • Kadronun taban tabana birleşik iki adet üçgenden oluştuğunu düşünürsek, üstteki (sağdaki) üçgenin normalden daha büyük olması.
  • Üst borunun yere hemen hemen paralel olması

S5-Red-Profile.jpg
Cervelo S5'de tıpkı tipik TT bisikletlerinde olduğu gibi üst üçgenin büyük oluşu

S5-Red-Profile.jpg
Cervelo S5'de alın borusunu yükseltebilmeleri için üst borunun yere yaptığı "mecburi" açı

Belli ki üstteki 4 madde de, (en azından geçtiğimiz yıllarda) bir TT bisiklet için performans odaklı olmazsa olmazlardı. Fakat son yıllarda bu anlayış da ciddi şekilde değişti. Bundan birazdan daha iyi bahsedeceğim. Fakat konudan uzaklaşmadan önce, yukarıdaki örnek olan Cervelo S5'te neden bu 4 özelliğin tam olarak uygulanmadığını konuşalım, aslında cevabı hepiniz tahmin edebiliyorsunuzdur: Çünkü bu kadronun amacı safkan bir TT bisikleti olmak değil, olabilecek en iyi aero kadro olmaktı. Nitekim de oldu; 2 yıl art arda neredeyse tüm testlerde ve karşılaştırmalarda Cervelo S5 en aero kadro seçildi. Bu kadro, sonuçta bir yarış kadrosu, (hatta bilen bilir, Cav'in kadrosu) bu yüzden tırmanışa da uyumlu olmalı, sprinte de uyumlu olmalı, aynı zamanda düz yola da uyumlu olmalı. Belli ki Cervelo firması kadroyu hem tırmanışa hem sprinte uygun olmasıyla birlikte, mümkün olan en aero hale getirmiş. 4 maddeyi tamamen uygulayamamalarının sebebi de bu. Bu kadroyla sprint atılacak ve tırmanılacak :) Bu yüzden üst boru yere tamamen paralel değil, hafif açılı (tırmanış kadrolarına dikkat edin, bu boru ciddi şekilde eğimlidir). Bu yüzden sele borusu yere tam dik "inemiyor". Çünkü o bisikleti sprint sırasında altınızda sağa sola yatıramazdınız şimdiki kadar.

Gelelim diğer konuya, yukarıda paylaştığım tüm TT kadrolar geçtiğimiz belkide 10 yılın popüler geometrisine göre tasarlanmıştı. Özellikle 2016 ve 2017'de TT kadro kavramı da ciddi şekilde değişmeye başladı. Özellikle yine seat stay (önceki yorumumda da uzun uzun bahsettiğim arka boru) ile yine oynandı. Ve sele borusunu yere dik indirme eğilimlerinden vaz geçtiler. Üst üçgeni büyütmekten vazgeçip, aksine küçülttüler(ama hala normalden büyük). Fakat üst boru (top tube) yine düz kaldı (boyu kısalmasına rağmen). Demekki üst borunun yere paralel olması gerçekten bir TT kadro için hayati ve değişmezmiş o_O

Cümlelerimi biraz da görsellerle destekleyeyim. Yeni nesil tipik TT kadrolarına örnekler:

felt-ia-tt-2014-red-black-dura-ace.jpg
d6b42ecf343d667cc1a10c989a1bb32b.jpg
73d8bf0afcc3a9ad5e499f2499c59792.jpg
950x560-e-119tri-a18-2016.jpg


Bir diğer değişime de dikkat edin, üst (sağdaki) üçgen hala çok büyük, alttaki (soldaki) üçgen küçüldü.
Üçgenlerden kastım şu:
S5-Red-Profile.jpg

Benim tahmin edebildiğim sebepler bunlar :naslyany: Göremediğim kim bilir neler neler var :ssrtcbya:

Tüm bunlara ek olarak, arka jantın dönüşünden oluşan hava direncini üst borunun deryarıyla kırma amacı da var bu tasarımın (arka jantı sele borusunun adeta içine sokmak) amaçları arasında.
 
Hocam endurance kadrolarda kadro boyu işini nasıl hesaplıyorlar acaba bir fikriniz var mı?

Sonuçta aktarıcı göbeğinden sele borusu girişine kadar olan bölgeyi biz kadro boyu olarak hesaplıyoruz.

Aynı kadroyu endurance yapmak istersek kadro boyunu küçültmek zorunda kalıyoruz düz mantık olarak, bu sefer üst boru uzunluğu falanda işin içine giriyor.

Yani bahsetmek istediğim ismi A olan üst borusu düz bir yarış kadrosu var sayalım, biz yine bu kadroyu endurance yapmak istediğimizi varsayalım. Buda demek oluyorki sele borusu girişini kısaltamamız gerekiyor.
Eee bu seferde kadro boyu kısalmış ama üst boru uzunluğu(Sele Kelepçesi-Gidon Boğazı) aynı kalmış oluyor. Nasıl oluyor bu iş?
Umarım anlamışsınızdır?

:D
 
Süper inceleme! Emek ve teknik bilgi.
 
  • Beğen
Tepkiler: Road_Runner
@BisikletKolikK kadro ölçüsü sadece sele kelepçesi - aynakol uzunluğuna göre belirlenmiyor. Firmaların büyük bir çoğunluğu zaten Stack ve Reach değeri ile karar veriyor kadronun hangi boy olduğuna

IMG_20170816_163913.jpg

Mesela benim kadrom 54, Stack: 541

Bana özel mesaj atıp aynakol-sele kelepçesi mesafesi soran birkaç kişi oldu, o ölçü 51cm yani 510mm çıkıyor. Bu arkadaşlar kadronun 51 olduğunu hayal ediyor haliyle. Halbuki kadro 54 :D

Özetle, Stack ölçüsü kadro boyunu belirlemek için daha geçerli ve gerçekçi. Çünkü kelepçe-aynakol mesafesi, aslında "seat tube" ve top tubenin (üst boru) kesişme yeriyle ile alakalı, eğer bu borular aşağıda birleşiyorsa, bisikletin geometrisi bunu gerektiriyorsa, aynı benim S2 kadromda olduğu gibi, haliyle sele kelepçesi - aynakol göbeği ölçüsü düşük çıkıyor. Fakat bu ölçü bisikletin bedenini belirlemiyor. Yani aslında kadroda bedeni belirleyen şey Stack değeri. (Resimdeki gibi: Furç takımın bittiği yerin yatay uzantısı ile aynakol göbeğinin dikey uzantısının kesiştiği yer)
 
@Serkan Mıstınoğlu

Benim bildiğim, kadro ölçüsü olarak tek bir ölçüm verilecekse, en doğrusu "effective top tube length"; yani üst borunun yatay (etken) uzunluğu.
effective_top_tube_length.png


Tipik yol bisikletinde stack ile bu ölçü birbirine çok yakındır. Endurance bisikletlerde stack 1-2 cm daha fazla olabilir, Cipollini RB1000'e falan baktığınızda da tersi yönde bir fark görürsünüz...
 
@Serkan Mıstınoğlu çok detaylı bilgiler ve teknik cevaplar verdiğiniz için tesekkurler. Anladım yazdiklarinizi ama bir kaç kez daha okumam gerekecek :) daha iyi anlamam için. Bazi seyler belirginleşti. Ampuller yanmaya başladı kafamda:harika:
 
@Serkan Mıstınoğlu

Mantıklı bir cevap verdiğiniz için çok teteşekkü derim hocam, gayet açıklayıcı bir açıklama olmuş.:D

Argümanlarla anlattığınız için ayrıca teşekkür ederim. Geçenlerde btwin rockrider 520"lerin kadro ölçülerine bakmıştım. S 41, M 42, L 43, XL 46 idi galiba. Bende diyordum kadro ölçüleri arasında sadece 1 santimetre olması hiç mantıklı değil. Halbuki S kadroya bindiğinizde bahsettiğimiz borunun uzunluğu 1 santimetre kısa olmasına rağmen M kadro ile arasındaki fark ciddi derecede fazlaydı. Aslında bahsettiğimiz değeri o kadar ciddiye almak gerekmiyormuş. :)
 
@OnurÖzdağ
Kesinlikle hocam, btwin"de santimetre ölçülerine güvenerek bisiklet alınmaz. En iyisi denemeden almamak.
 
@OnurÖzdağ Btwinin bisikletleri hobi kullanıcısını, yani normal halktan kişileri baz aldığı için selenin aşırı aşağı indirilmesine olanak sağlayacak şekilde tasarladıklarını düşünüyorum. Seat tube'yi kısa tutmalarının başka mantıklı açıklaması yok çünkü. Sele haddinden fazla aşağı inebilsin diye :)

Zaten Decathlon'un forma ölçülerine bakarsanız, bedenlerin de gerçekten çok büyük olduğunu fark edeceksiniz. Normalde M giyen adam Decathlon formasında S giyer. Çuval gibiler çünkü.

Halka hitap ediyorlar... Haftasonu bir Decathlona uğrayın, salı pazarı gibi. Millet sırf ucuz diye evde otururken giymek için tayt alıyor, yine ucuz diye bisiklet rüzgarlığı alıyor, gezerken giymek için :D Gerçekten Decathlon Bim olma yolunda ilerliyor diyorum inanmıyorlar :D
 
İnceleme için tşk...
 
allah razı olsun.. bu içerik sayesinde gidon boğazımı ters takabileceğimi öğrendim :)
 
@Serkan Mıstınoğlu forumu kullanmayı bilmiyorum. Özel mesaj atamadım. Biraz araştırdım siz konuya hakim görünüyorsunuz. 3000 3500 civarı bütçem var.. İlk yol bisikletimi almak istiyorum. Yardımcı olursanız sevinirim.
 
Geri