@enes_vl aslında hayır, daha farklı bir amacı olduğunu düşünüyorum. Top tube (üst boru) ve Seat tube (selenin olduğu boru) ile alakalı bir hesaplamaları olduğu açık. Çünkü mantıkları, şu bisiklete yaklaşmak. Bu dediğiniz şeyi (tekeri seat tubenin içine gömmek) en çok abartan firma şimdilik Giant (Trinity modeli)
Görsellerde gidelim:
Tipik bir zamana karşı bisiklet. Bu kadar abartılı olmasa da bunu yapan çok firma var:
Yukarıda da bahsettiğim gibi, iki amacın asıl olduğunu düşünüyorum. Biri seat tube biri top tube ile alakalı. İkisi de kadronun çok sert olmasını ve düzde çok stabil ilerlemesini sağlıyor.
Seat tube ile ilgili olan hedef, olabildiğince yere dik olmasını sağlamak:
Giant Trinity'de bu açı tam olarak 90 derece. Adamlar kasıtlı bir şekilde sele borusunu yere dik indirmiş. Tam amaçlarını tabiki bilmiyorum :islik:
İkinci hedef, açıkça görülüyor ki sele borusunu geri çekince "mecburen" uzayan top tube:
Gerçekten çok uzun bir üst borudan bahsediyoruz. Bu boru uzadıkça bisikleti sağa-sola yatırmak zorlaşır. Bisiklet daha "düz davranmak" ister çünkü. Her iki madde de TT performansı amaçlanarak düzenlenmiş belliki. Yukarıdaki tüm TT bisikletlerin çok uzun bir üst borusu olduğunu ve sele borusunun yere olabildiğince dik indiğini görüyoruz. Uzun üst boru sizin daha iyi yatmanızı ve öne uzanmanızı da sağlar.
Bu 2 madde ile birlikte gelen 2 madde daha kendiliğinden ortaya çıkıyor:
- Kadronun taban tabana birleşik iki adet üçgenden oluştuğunu düşünürsek, üstteki (sağdaki) üçgenin normalden daha büyük olması.
- Üst borunun yere hemen hemen paralel olması
Cervelo S5'de tıpkı tipik TT bisikletlerinde olduğu gibi üst üçgenin büyük oluşu
Cervelo S5'de alın borusunu yükseltebilmeleri için üst borunun yere yaptığı "mecburi" açı
Belli ki üstteki 4 madde de, (en azından geçtiğimiz yıllarda) bir TT bisiklet için performans odaklı olmazsa olmazlardı. Fakat son yıllarda bu anlayış da ciddi şekilde değişti. Bundan birazdan daha iyi bahsedeceğim. Fakat konudan uzaklaşmadan önce, yukarıdaki örnek olan Cervelo S5'te neden bu 4 özelliğin tam olarak uygulanmadığını konuşalım, aslında cevabı hepiniz tahmin edebiliyorsunuzdur: Çünkü bu kadronun amacı safkan bir TT bisikleti olmak değil, olabilecek en iyi aero kadro olmaktı. Nitekim de oldu; 2 yıl art arda neredeyse tüm testlerde ve karşılaştırmalarda Cervelo S5 en aero kadro seçildi. Bu kadro, sonuçta bir yarış kadrosu, (hatta bilen bilir, Cav'in kadrosu) bu yüzden tırmanışa da uyumlu olmalı, sprinte de uyumlu olmalı, aynı zamanda düz yola da uyumlu olmalı. Belli ki Cervelo firması kadroyu hem tırmanışa hem sprinte uygun olmasıyla birlikte, mümkün olan en aero hale getirmiş. 4 maddeyi tamamen uygulayamamalarının sebebi de bu. Bu kadroyla sprint atılacak ve tırmanılacak
Bu yüzden üst boru yere tamamen paralel değil, hafif açılı (tırmanış kadrolarına dikkat edin, bu boru ciddi şekilde eğimlidir). Bu yüzden sele borusu yere tam dik "inemiyor". Çünkü o bisikleti sprint sırasında altınızda sağa sola yatıramazdınız şimdiki kadar.
Gelelim diğer konuya, yukarıda paylaştığım tüm TT kadrolar geçtiğimiz belkide 10 yılın popüler geometrisine göre tasarlanmıştı. Özellikle 2016 ve 2017'de TT kadro kavramı da ciddi şekilde değişmeye başladı. Özellikle yine seat stay (önceki yorumumda da uzun uzun bahsettiğim arka boru) ile yine oynandı. Ve sele borusunu yere dik indirme eğilimlerinden vaz geçtiler. Üst üçgeni büyütmekten vazgeçip, aksine küçülttüler(ama hala normalden büyük). Fakat üst boru (top tube) yine düz kaldı (boyu kısalmasına rağmen). Demekki üst borunun yere paralel olması gerçekten bir TT kadro için hayati ve değişmezmiş
Cümlelerimi biraz da görsellerle destekleyeyim. Yeni nesil tipik TT kadrolarına örnekler:
Bir diğer değişime de dikkat edin, üst (sağdaki) üçgen hala çok büyük, alttaki (soldaki) üçgen küçüldü.
Üçgenlerden kastım şu:
Benim tahmin edebildiğim sebepler bunlar
Göremediğim kim bilir neler neler var
Tüm bunlara ek olarak, arka jantın dönüşünden oluşan hava direncini üst borunun deryarıyla kırma amacı da var bu tasarımın (arka jantı sele borusunun adeta içine sokmak) amaçları arasında.