Enteresan veriler var.
- Örneğin adet başına en pahalı bisiklet İsviçre'den gidiyor. Adet sıralamasında ilk 12'de değil o yüzden de tam satış adetini bilemiyoruz ama 12. sıradaki Sırbistan'dan 1 adet az satmış olduklarını varsayarak bir hesap yapınca bisiklet başı fiyatı en az 1.310€ gibi manyak bir değer oluyor.
- Tayvan AB'ye en çok satış yapan 3. ülke olmasına rağmen 930€/adet gibi yine manyak sayılabilecek bir fiyat ortalamasına sahip ve adet fiyatında İsviçre'nin arkasında 2. sıradalar, ama zannediyorum satışın yarısından fazlasının elektrikli, elektriksizlerin de Specialized gibi markalar olmasından kaynaklanıyor bu durum.
- Adet başı fiyatında 3. sırada 660€/adet'lik fiyatla Vietnam var, bunun sebebinin yine satışlarının %70'i gibi bir oranının elektrikli bisikletler olmasından kaynaklandığını zannediyorum.
- 4. sırada Kamboçya var, en çok satışı yapmalarına rağmen adet başı fiyat ortalamaları 335€ gibi bir değer olarak gerçekleşmiş. Yine de bir çok ülkeden yüksek değerde bisiklet satıyor olmalarının sebebi -tam emin olamamakla birlikte- Specialized'ın Kamboçya'da da üretim yapıyor olması olabilir.
- 5. sırada 275€/adet gibi bir fiyatla biz geliyoruz. En çok elektrikliyi satan 4. ülke olmamızın da etkisi var mutlaka ama yine de fena bir değer değil gibi.
Bir yandan üretim hacmi bakımından böyle yukarılarda görünmek güzel ama diğer taraftan İsviçre gibi değerli ürün üretmek yerine Tayvan, Kamboçya, Vietnam gibi iş gücü sömürülen ülkeler arasında olduğumuzu bilmek de üzücü. Amacım "bizim niye dünya lideri markalarımız yok" romantizmine girmek değil, milli markalarımızın da mevcut şartlarda ellerinden çok farklı bir şey gelemeyeceği gibi bir gerçekle yaşıyoruz maalesef.
Neyse en azından ilk yerli bisiklet üretimimizi 2023 yılında yapmadık
