Yine yeniden kask takmanin gerekliligi/gereksizligi uzerinden forum bir kez daha karismak uzere. Oncelikle netlestirilmesi gereken bir onemli mesele var.
Soru 1: Neden kask takiyoruz?
Cevap 1: Bisikletli olarak guvenligimizi arttirmak icin.
Soru 2: Kask takmak bisikletliyi ne kadar guvenli yapiyor?
Cevap 2: Ortaligin karistigi yer iste burasi. Bisiklet guvenligini etkileyen pek cok etmen var. Kaskin guvenlikteki payi ise abartildigi kadar degil ( Bunun icin net bir bilimsel arastirma bulamadim simdiye kadar ama bulursam paylasirim elbette ). Kaskin bisikletliye sagladigi guvenlik kaza aninda, esas mesele de bu kazalari mumkun oldugunca azaltabilecek pasif guvenlik onlemlerinde. Bu gunvelik onlemleri nelerdir dersel
- Trafik kanunlarinin bisikletlinin haklarini koruyacak sekilde duzenlenmesi ve uygulanmasi: Turkiye icin konusursak, her konuda oldugu gibi bu meselede de duzenleme yapanlarin buyuk cogunlugunun bisiklet kullanmamasindan kaynaklanan sacmaliklar ve uygulamayi yapacak olan kolluk kuvvetlerinin tum totaliter rejimlerde oldugu gibi halkin degil iktidarin haklarini korumasindan kaynakli buyuk eksiklikler var.
- Bisiklet altyapisinin guvenli hale getirilmesi: Bu da cok ilginc bir konu. Malesef cogu arkadas zannediyor ki mevcut arac yollarinin yanina bariyer ile ayrilmis bisiklet yollari yapilirsa her sey cok guvenli, cok super olacak. Boyle bir dunya yok malesef, bu zannedildiginden cok daha karmasik bir konu. Dutchlar bu isi nasil cozmusler, kisaca aciklamaya calismislar, su linki birakayim.
- Bisiklet suruculerinin egitilmesi: Bu meseleye hic girmek istemiyorum. Bildigim kadariyla okullarda trafik dersi de vardi, ne kadar faydali oldu bunun uzerine yapilmis calisma varsa okumak isterim.
- Bisikletlinin aldigi guvenlik onlemleri: Kask takmak, bisikletin frenlerinin durumu/bakimi, hiz limitlerine uymak ( evet bisiketliler icin de hiz limiti var ), guvenli surus vs.
Bu 4 maddeden sadece birisini kismi olarak yerine getirip, bunun bisikletliyi tamamen guvenli hale getirecegini dusunmek bana cok mantiksiz geliyor. Kask, bisikletlinin guvenlik seviyesini arttirir ama tamamen guvenli hale getirmez. Mantikli her insanin yapacagi sey ise elinden geldigince kendi guvenlik seviyesini arttirmak ve kask takmak olacaktir.
Soru 3: Kask takmamak ile emniyet kemeri takmamak ayni sey midir?
Cevap 3: Gorecelidir. Eger yukarida yazdigim bisiklet guvenligini arttiracak diger etmenler dusukse ya da hic yoksa ( Turkiye icin hic yok olarak degerlendirmek gerekir bence ) emniyet kemerinden dahi onemli olabilir, takmamazlik etmeyin.
Diger yandan pek cok ulkede bu zorunlu degil, insanlar takmiyor. Takmamalarinin sebebini Hollanda icin aciklamaya calistim, tekrara girmemek icin link birakayim
Bisiklet kaskı takmak zorunda mıyım?
Kisaca, dutchlar icin risk %3.1, kask takarlarsa bu risk %1.6'ya iniyor. Hayatin dogal akisina engel olmamak icin de aradaki riski goze aliyorlar. Hayatin dogal akisi dedimiz sey ise sacim bozulmasin diye kask takmamak degil. Sabah evden cikip ise/okula oradan arkadaslariniz ise bulusmaya, spor yapmaya, konsere/sinemaya her yere surekli bisiklet ile gidin, hatta herkes de aynisini yapsin. Ardindan o kasklarin saklanmasi ve guvenliginin saglanmasinin ne kadar zor oldugunu farkedin ondan sonra konusalim detaylarini.