Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Bisiklet nasıl kilitlenmelidir? Kilit çeşitleri ve doğru kilitleme yöntemleri

Bsikletiniz için ne tür kilit kullanıyorsunuz?


  • Toplam katılım
    493

Ömer F.

Üye
Kayıt
12 Nisan 2014
Mesaj
39
Tepki
192
Şehir
İstanbul
Herkese selamlar. Yakın zamanda her gün kullandığı bisikleti çaldırmış biri olarak, bir çoğumuzun kullandığı sayı kombinasyonlu 10mm kalınlığındaki standart bir bisiklet kilidinin ne kadar işe yaramaz olduğunu anladım. Yeni bir bisiklet edindikten sonra, onun da çalınması korkusuyla uzunca bir araştırma yaptım; sonucunda edindiğim bilgi birikimini burada kısaca herkesle paylaşmak isterim. Öncelikle şunu belirtmek gerek; evet, elbette en güvenlisi bisikletinizi evinizin içinde saklamak olacaktır - özellikle de ev eşyaları sigortanız varsa. Yine de benim gibi şehrin göbeğinde bir apartmanda yaşayan ve her yere pedal çevirerek gidenler için, asansöre sığmayan bir bisikleti günde iki kere sırtlayıp çıkarmanın/indirmenin ne kadar külfetli bir iş olabileceğini, daha da kötüsü adamı bisikletten soğutabileceğini iyi biliyorum. Üstüne üstlük dışardayken bisikletinizi her zaman yanınıza alamıyorsunuz, ya da göz önünde tutamayabiliyorsunuz.

Bisikleti evde saklamak dışında en güvenlisiyse, muhtemelen çalınsa dahi başınızı ağrıtmayacak kötü bir bisikletle günlük işlerinizi halletmek olacaktır; ancak her gün bu kötü bisikleti kullanmak yerine, özenerek topladığınız/aldığınız güzelim yol bisikletinizle asfaltta uçmak da var - en nihayetinde bisiklet binmek içindir... Bu iki noktayı bir kenara koyacak olursak, şu sorularla baş başa kalıyoruz: "Nasıl biri kilit kullanmalı?" ve "Bisikleti nasıl kilitlemeli?"

  • KİLİT ÇEŞİTLERİ

Öncelikle bisikletinizi bağlamakta kullanabileceğiniz bir çok farklı kilit çeşidi mevcut. Bunları altı kategoride toplayabiliriz:

  1. U-Kilit (veya D-Kilit)
  2. Zincir-Kilit
  3. Kablo-Kilit
  4. Alarmlı Disk-Kilidi
  5. Alarmlı Asma-Kilit
  6. Dingil Kilidi

Uzmanlar (İsviçreli bilim adamları :) en azından bisikletinizin fiyatının %10'u kadarlık bir ek bütçenin güvenlik sistemlerine harcanmasını tavsiye etmekte.

1. U-Kilit (veya D-Kilit)
U-Kilitler her daim birincil güvenlik sisteminiz olmalıdır. Mümkün olan en yüksek korumayı sağlarlar. Ancak güvenebileceğiniz bir U-Kilit ucuz olmayacaktır. Hırsızlar bu kilitlere genelde civata keskisi, testere, matkap, çekiç, kriko gibi el aletleriyle saldırırlar. Bu yüzden U-Kilidinizin bu tip saldırılara karşı dayanıklı olması çok önemlidir. 16mm'den daha ince olan kilitler tercih edilmemelidir çünkü civata keskileriyle çok rahat kesilebilmektedirler. Ayrıca disk kilit sistemli modeller maymuncuk saldırılarına karşı korumalıdır. En üst düzey U-Kilitler el aletlerine karşı neredeyse yenilmezdir. Kuvvetliden zayıfa piyasadaki en iyi U-Kilitler:

  1. 18mm Kryptonite New York Fahgettaboudit Mini
  2. 16mm Abus Granit Extreme 59
  3. 18mm Kryptonite New York M-18
  4. 18mm Xena Bullett XUL
  5. 18mm Artago 18ART 270
  6. 16mm OnGuard Brute X4
  7. 13mm Abus Granit X-Plus 54
  8. 16mm Abus Granit Power 59
  9. 16mm Onguard Brute Mini 5112 X4
  10. 16mm BLOK UL X200(Magnum)
  11. 16mm GRP Superdeals U-Lock
  12. 16mm Kryptonite New York 3000
  13. 16mm Kryptonite New York Standard
  14. 16mm Oxford Magnum
  15. 16mm Trelock BS 550
  16. 16mm Trelock BS 610

2. Zincir-Kilit
Zincir-Kilitler de tıpkı U-Kilitler gibi birincil güvenlik sistemi olarak tasarlanmıştır. Piyasadaki en üst düzey zincirler manganez alaşımlı güçlendirilmiş çelikten yapılırlar ve nalburdan alabileceğiniz kalın bir zincire oranla keskilere karşı daha dayanıklıdırlar. Ayrıca normal bir zincirin en zayıf halkası her zaman asma kilit olacaktır, ki üst düzey zincirlerde özel kilitler (ufak U-Kilitler) kullanılmaktadır. Bunları bir çok motosikletlinin kullandığını görebilirsiniz; çünkü U-Kilitlere nazaran daha esnek bağlama biçimleri sunarlar. Genelde çok ağır oldukları için, zinciri bisikleti gece bağladığınız yerde kilitli bırakıp, gün içinde daha taşınabilir bir kilitle dolaşmanız tavsiye edilir. Özellikle cüsseleriyle hırsızlara göz dağı vermeleri büyük bir avantajdır. En üst düzey Zincir-Kilitler de el aletlerine karşı neredeyse yenilmezdir. Ancak yine de, doğaları gereği performansları U-Kilitler kadar iyi değildir. Kuvvetliden zayıfa piyasadaki en iyi Zincir-Kilitler:

  1. Almax Immobiliser Series IV
  2. 19mm PJB Untouchable
  3. New York Fahgettaboudit Chain 1410
  4. 16mm PJB Untouchable
  5. Almax Immobiliser Series III
  6. Colossus zincir + Viper kilit
  7. Pragmasis Protector
  8. Squire Ex-Caliber SS65

3. Kablo-Kilit
Kablo-Kilitler her bisikletçide bulabileceğiniz, sayı kombinasyonlu veyahut anahtarlı bisiklet kilitleridir. Fırsatçı bir hırsızın böyle bir kilidi kesmek için tek ihtiyacı olan şey avcuna sığabilecek kadar ufak bir pense ya da bir çakıdır. Bunların yanı sıra özellikle kombinasyonlu kilitler sağlam bir taş veya çekiç darbesiyle açılabilmektedirler. Bazı Kablo-Kilitler ise bildiğiniz makasla dahi kesilebilmektedir. En kalın kablolar bile (evet çeki kabloları bile) sırt çantasına sığabilecek büyüklükte basit keskilerle alt edilebilmektedir. Eğer yalnızca Kablo-Kilitle bağlandıysa ve bahsi geçen aletlerden birine sahip bir hırsız başına dadanırsa, en fazla üç dakika içerisinde bisikletinize veda edebilirsiniz. (Tıpkı benim de böyle bir kilitle bağladığım bisikletime veda ettiğim gibi...)

!!! BU KİLİTLERİ ASLA TEK GÜVENLİK SİSTEMİNİZ OLARAK KULLANMAYIN !!!
Kablo-Kilitler yalnızca seleyi ya da ön tekeri bağlamak suretiyle, ikincil güvenlik sistemi olarak kullanılmalıdır. (Buna daha sonra bağlama yöntemlerinden bahsederken değineceğim.)

4. Alarmlı Disk-Kilidi
Bu kilit daha çok motosikletlilerin kullandığı bir kilit çeşididir ancak biz bisikletlilerin kullanmaması için hiçbir sebep yoktur. İkincil güvenlik sistemi olarak kullanılması gereken bu kilitler, titreşim ya da yer değişimi hissedildiği anda 120 dB kadar yüksek, kulakları çınlatan bir sesle ötmeye başlarlar. Hırsızları kaçırmakta ve sizi uyarmakta birebirdir ancak tek başına bir işe yaramaz. Herhangi bir motosiklet mağzasından tedarik edilebilir ve modeller arasında çok fazla düşünmeye gerek yoktur.

5. Alarmlı Asma-Kilit
Yine ikincil bir güvenlik sistemi olan Alarmlı Asma-Kilitler, tek başına alarm olması için bisikletin bir yerine takarak ya da Zincir-Kilitleri bağlarken kullanılır. Yine titreşimle ve hareketle ötmeye başlarlar. Fakat unutulmamalıdır ki bu kilitler saldırılara karşı koymak için değil, hırsızı kaçırmak için tasarlanmıştır. Yani dayanıklı değillerdir ve bir zinciri bağlarken kullanıldıklarında en zayıf halka olacaklardır. Bir çok kilit satan mağzada bulmak mümkün, ancak pek tavsiye edilmez.

6. Dingil Kilidi
Dingillerin allen anahtarlarıyla kolayca sökülmesini engelleyen ve tekerlekler ile seleyi koruyan bu kilitler, ikincil bir güvenlik sistemi olarak kullanılmalıdır. Yenilmez olmasalar da, ön tekerinizle ya da selenizle kaçmaya razı fırsatçı bir hırsızı engelleyecektir. Özellikle quick release tipi dingil mandallarını, kendine has özel anahtarlarla gelen bu kilitlerle değiştirmek hiç de fena bir fikir olmayacaktır. En kötü ihtimalle alet çantanıza bir tane daha anahtar eklersiniz ama kafanız rahat olur...

12 -kollu- yıldız benzeri anahtarı olan dingil kilitlerinden uzak durmak daha iyi olacaktır; çünkü bu tip anahtarlar nalburlarda bulunabilmektedir. Dingil kilidi çeşitleri ise şöyle:

Yekpare dingil için (ie. sabit dişli göbeği):

  1. Atomic 22
  2. Pinhead
  3. Pitlock

Oyuk dingil için (quick release dişli göbeği):

  1. Hublox Security Skewers
  2. KF Secura Locking Skewers Set
  3. Pinhead Duo
  4. Pinhead Tri
  5. Pitlock
  6. Trans-X Security Quick Release
  7. Tranz Secura
  8. Zefal Lock n Roll
  • DOĞRU KİLİTLEME YÖNTEMLERİ

Sahip olduğunuz kilit çeşitlerine göre bisikletinizi kitlemenin çeşitli farklı yolları vardır. İdeal olanı, en az iki tane birincil güvenlik sistemi bulundurmak ya da birincil bir güvenlik sistemini ikincil bir güvenlik sistemiyle desteklemektir. Günün birinde bisikletinizi çözmeye gittiğinizde, fotoğraflardaki üzücü manzaralardan biriyle karşılaşmayı önelemek için, bu kısımda şu kilit kombinasyonlarının nasıl doğru şekilde kullanıldığını inceleyeceğiz:

  1. U-Kilit
  2. Zincir-Kilit
  3. U-Kilit + U-Kilit
  4. U-Kilit + Zincir-Kilit
  5. U-Kilit + Kablo-Kilit
  6. Zincir-Kilit + Zincir Kilit
  7. Zincir Kilit + Kablo-Kilit
  8. U-Kilit + Zincir Kilit + Kablo Kilit + Alarmlı Disk-Kilidi

Ama bütün bunlardan önce şunu unutmayalım: Bisikleti bağladığınız yer çok önemlidir, akıllıca yerler seçmek gerekir. Örneğin bağladığınız yerin kilidinizden daha zayıf olması durumunda, bu sefer bağladığınız yer kesilebilir. Ya da örneğin bisikletinizi bağladığınız direk kısa bir direk ise, bisiklet üzerinden aşırılmak suretiyle çalınabilir. Özellikle PVC borulardan ve cılız/kısa ağaçlardan uzak durun. Ayrıca lütfen dalgınlığa gelip şöyle hatalar yapmayın:

1. U-Kilit
Bir U-Kilit her zaman önce arka tekerleğe ve kadroya sonra da sağlam bir objeye, zincir ve vites takımları dışarı bakacak şekilde bağlanmalıdır; eğer Dingil Kilidiniz yoksa, ideal olan ön tekeri de söküp U-Kilitle bağlamaktır. Eğer kadronuzla tekerin arasındaki boşluk fazlaysa ve bu yüzden ikisini birden bağlamaya uygun değilse arka üçgenin içinde olmak kaydıyla yalnızca arka tekeri de bağlayabilirsiniz ancak dikkatli olun, bisikletiniz arka tekerin jantı kesilerek çalınabilir (buna Sheldon metodu deniyor - sağdaki fotoğraf):

2. Zincir-Kilit
Zincir-Kilitlerin kullanımı da tıpkı U-Kilitler gibidir; önce arka tekerleğe ve kadroya sonra da sağlam bir objeye, zincir ve vites takımları dışarı bakacak şekilde bağlanmalıdır. U-Kilitlerden farklı olarak bazı asimetrik objelere vb. daha kolay bağlanabilir. Bazı halkalı (noose) modelleriyle aşağıdaki gibi daha esnek bağlama yöntemleri geliştirmek mümkün:

3. U-Kilit + U-Kilit
Yaygın yöntemlerden biridir. Tek bir U-Kilit kullanırken uygulayabileceğiniz yöntemin yanı sıra şöyle bir yöntemin de kullanımına olanak tanır:

4. U-Kilit + Zincir-Kilit
En çok tavsiye edilen yöntemlerden biridir. Genelde U-Kilit kadroyu ve arka tekeri objeye bağlarken, Zincir-Kilit de ön tekeri kadroya bağlar. Ya da zincirin uzunluğuna bağlı olarak iki teker de zincirle toplanıp, U-Kilitle yalnızca kadro bağlanabilir. Ayrıca ilk yöntemde olduğu gibi biriyle tekerleri ve kadroyu bağlayıp, ötekiyle de tekrar bağlayarak çift dikiş yapılabilir. İki farklı tipte kilit kullanılacağı için hırsızın farklı aletlere ihtiyacı olacaktır. Bu da çalınma riskini azaltan bir öğedir. Sırasıyla:

5. U-Kilit + Kablo-Kilit
Taşıması en kolay ve en çok parçayı kapsayan çözüm olduğu için çok kullanılan bir diğer yöntemdir. U-Kilit birincil güvenlik sistemi olarak kullanılırken Kablo-Kilit; ön teker, sele, aynakol takımı vb. parçaları bağlamakta kullanılır. U-Kilit her zaman olduğu gibi önce arka tekerleğe ve kadroya sonra da sağlam bir objeye bağlanır. Daha sonra Kablo-Kilitle açıkta kalan parçalar bağlanır. Kablo-Kilidin modeline göre ya kendi kilit sistemi olacaktır, ya da kilit sistemi olarak U-Kilit kullanılacaktır:

6. Zincir-Kilit + Zincir-Kilit
U-Kilit + Zincir-Kilit kombinasyonundan tek farkı belki biraz daha esnek olmasıdır, ancak kesinlikle çok ağır bir güvenlik sistemi olacaktır. Bu yüzden yanınızda taşımanız hem tehlikeli, hem de rahatsız olabilir. O yüzden bisikleti gün aşırı bırakacağınız zaman kullanmanız tavsiye edilir. Bunun haricinde, 4 numaralı kombinasyonla aynı yöntemleri kullanabilirsiniz.

7. Zincir-Kilit + Kablo-Kilit
U-Kilit + Kablo-Kilit kombinasyonundan tek farkı - tekrar - belki biraz daha esnek olmasıdır. Buradaki tek fark bir U-Kilit yerine Zincir-Kilit kullanacak olmanızdır. Taşınabilirliği ve sağladığı güvenlik de 5 numaralı kombinasyondan farklı değildir; aynı bağlama yöntemlerini kullanabilirsiniz.

8. U-Kilit + Zincir-Kilit + Kablo-Kilit + Alarmlı Disk-Kilidi
Atom bombası geçirmez bir bisiklet için birebir bağlama yöntemidir. Zincir-Kilit yerine U-Kilit koyarsanız belki daha sağlam olacaktır, ama bu sefer kilit çeşitliliği azalacağından, yenmek için de daha az alet gerekecektir. Fakat zaten böyle bağlanmış bir bisikleti gören herhangi bir hırsız muhtemelen oradan derhal koşarak kaçacaktır (fotoğraftaki bisiklette ön teker için U-Kilit kullanılmış):

  • SON SÖZ

Atladığım bir nokta olduğunu düşünüyorsanız veyahut eklemek istediğiniz herhangi bir husus varsa çekinmeyin lütfen yorumlarda belirtin. Ucuz güvenlik çözümleri ucuz aletlerle yenilir, bunu unutmayın; bisikletinizin güvenliği cimrilik yapılacak bir husus olmamalıdır. Ama malesef şunu da eklemeliyim ki, bu güvenlik sistemlerinin bir çoğu - tıpkı bisiklet modellerinde olduğu gibi - ülkemizde pek bulunmuyor ama en azından motorcu mağazalarından düzgün bir Zincir-Kilit bulabilmeniz mümkün. Aramızda girişimciler varsa, bu duruma bir el atmalarını öneririm.

Ayrıca unutulmamalıdır ki ne kadar bağlanırsa bağlansın, kafayı koymuş bir hırsız, açılı taşlayıcı gibi elektrikli aletlerle her türlü kilidi yenebilir. Buna rağmen yukarıda listelediğim U-Kilitler ve Zincir-Kilitler bu gibi saldırılara dahi üç ila beş dakika kadar karşı koymak üzere tasarlanmışlardır. Bunun yanı sıra bu tip aletler sıradan bir hırsızın yanında taşımaya cüret edemeyeceği kadar ağır ve gürültülüdür. Bisiklet hırsızları genelde yanlarında ufak kablo keskisi ve pense gibi aletlerle gezen fırsatçı tiplerdir ve ilk aradıkları şey yalnızca Kablo-Kilitle bağlanmış bir bisiklettir. Doğru yöntemlerle kilitlenmiş bir bisikleti zaten es geçeceklerdir - ki esas amaç da budur, hırsıza göz dağı vermek.

Bunların dışında unutulmaması gereken bir diğer nokta da bisikleti izbe yerlere bağlamamak gerektiğidir; gözden ırak yerlerde hırsızlar da daha cüretkâr davranacaktır. Bisikletinizi mümkün olduğunca göz önünde bir yerlere bağlamalısınız. Örneğin, ben bir gece boyunca bisikletimi Beşiktaş Çarşı'daki meydanda bağlı bırakmıştım ve o gece o bisiklete kimse dokunmamıştı; ama apartmanın arkasında bağladığım gizli yerden kimse görmezken çalınıverdi. Bisikletinizin kadrosunun ve parçalarının seri numaralarını not etmeniz, bisikletinizle birlikte fotoğrafınızın olması ve civardakilerin sizi ve bineğinizi tanıması da önemli başka hususlar. Araştırmam boyunca kadroya gizlenen bir takım GPS vericileri bulmuş olmama rağmen, bu teknoloji henüz tatmin edici bir düzeye gelmediği için burada değinme ihtiyacı duymadım.

Son olarak da iyi bir güvenlik sistemi pahalı olacağından, mümkün olduğunca uzun ömürlü olması için bakım yapmanızı tavsiye ederim. Arada bir bisikletinizi yağlarken kilitleri de yağlarsanız herhangi bir sorun çıkmayacaktır. Ayrıca eğer ilgilenenler olursa, ileride bu kilit tiplerini taşımanın da püf noktalarını paylaşan bir yazı yazma düşüncem var, vakit bulabilirsem tabii...

Okuduğunuz için teşekkür ederim.
 
Scudo
Bu kadar açıklamadan sonra benimde görüşüm değişti . Demek ki hırsıza karşı hiçbir şey yapamayacakmışız gibi görünüyor . Çalmayı kafaya koyduysa hiç şansımız yok .Tariflere göre Yarım saat uğraşıp bisikleti bağlayıp yarım saat uğraşıp bisikleti çözmek gerekiyor , en iyisi ben eski bisikletimle gezmeye devam edeyim ona kimse dönüp bakmıyor bile...
 
Emeğinize sağlık Ömer bey, çok enfes bir yazı olmuş. Müsaadenizle iki noktaya temas etmek istiyorum.

Birincisi: Yazınızın bir yerinde yazım hatası olmuş, "Kilit Çeşitleri" başlığının giriş cümlesinde "kilitler dört çeşittir" demişsiniz fakat altı çeşit kilit işlemişsiniz. Düzenleme süresi dolmadan burayı elden geçirirseniz iyi olur.

İkincisi: Muhtemelen araştırma yaparken gömüşsünüzdür; Avrupa'da kiralık bisikletlerde görmüştüm ve çok hoşuma gitmişti. Arka çataldan kadroya sabitleniyor ve kilitlendiğinde kadro ile tekeri birbirine bağlıyor. Şehir içinde kısa süreli duraklamalarda bisikleti kilitlemek için birebir. Yanına uygun bir kilit de eklenerek uzun sürekli duraklamalar için de kullanılabilir.
 
Oğuz TAŞEL, aslına bakarsanız arabanız ve eviniz de hırsızlara karşı eşit derecede korumasız. Güvenlik sistemleri zaten caydırmak için tasarlanırlar, amaç hırsızı yeltenmeden evvel bozguna uğratmaktır. Eğer öyleyse bir tane sıkıntı kalıyor geriye, o da yarım saatte bağlamak ve çözmek meselesi...

İnanın bana, ilk bisiklet kullanmaya başladığım zamanlar Kablo-Kilit'le bağlamak için bile epey bir uğraşıyordum. Ama sonra neyin nereye uyacağını, nereye nasıl bağlanacağını öğreniyor insan. Bakınca hemen görebiliyorsunuz ne yapmanız gerektiğini, refleks gibi gelişen bir yeti bu.

Emin olun yukarıdaki en dolu güvenlik sistemini kurmak, alıştıktan sonra en fazla bir dakikanızı alacaktır (hadi bilemediniz iki olsun). Fakat bu bir dakikanın sonunda elde edeceğiniz kafa rahatlığı, çabucak bağlayacağınız bir Kablo-Kilidin verdiği cılız güvenden kat be kat fazla olacaktır. Hele bir de bisikletinize geri döndüğünüzde, hırsızın kilitle uğraşıp yenemediğini gördüğünüzde... :)

Tahir Keskin, teşekkür ederim, hatayı düzelttim. Evet bu kilit çeşidine rastladım, hatta ilk karşılaştığımda çok hoşuma gitmişti, ancak biraz daha eşeleyince hiç de güvenli bir sistem olmadığını öğrendim. Bir çok farklı basit el aletinin yanı sıra, sert darbelerle yenilebiliyormuş ve kilidi maymuncuk saldırılarına karşı korumasız oluyormuş. Yani işini bilen bir hırsız yaklaşık otuz saniyede maymuncuk takımını kullanarak kilidi çözebiliyor. Yine de burada bulunması ve insanların görmesi açısından eklemeniz iyi olmuş, tekrar teşekkür ederim.
 
Bu millet böyle hırsız oldukça ne olursa olsun o bisiklet çalınır. Çalınan köprü bile gördük. Dahası millet artık duyarsız , bisikletin yanına demir makası ile birileri gelse , spiral ile kesmeye çalışsa kimse sen ne yapıyorsun demez. İçimizde ki ahlak anlayışı gelişmedikten sonra kilit bisikletin çalınmasını engellemez sadece geciktirir.
 
Bazen bisikleti kilitlediğimde etraftakiler burada kilitlemeye ne gerek var diyorlar; haklılar da, gerçekten orada bisikleti kilitlemeye gerek oluyor fakat benim cevabım çok manidar: Ben bisikleti değil, gönlümü kilitliyorum.
 
Oldukca genis ve bilgilendirici bir yazi. Ancak gunde 20-30 ayri yerde kilitlemeniz gerekiyorsa bu kadar teferruatla ugrasamiyorsunuz. Teker + sele + bisiklet kadrosu koruyacak sekilde kilitlemeler ancak gece park ettiginizde ugrasmaniza degecektir. Ancak bisikleti calmak isteyen hirsiza kilit dayanmayacagi dogru. Kablo kesiciden kimyasal kullanimina kadar her turlu kilidi acmak max. 2 dakika icinde mumkundur. Ayrica tam kilit sistemi bir duzenek kullanilmazsa sizinde yazinizda belirtildigi gibi bisikletiniz kalir teker setiniz gider, tekerleriniz kalir bisikletiniz gider, olmadi Izmir'deki bisiklet projesinde belediyenin koydugu bisikletlerdeki gibi sele borusu ve seleleriniz ucuverir.
Bisikleti nasil kilitlediginizin yanısıra nerede ve ne zaman kilitlediginizde hirsizliga karsi etkili olur.
 
Korkarım haklısınız. Bu konuda bisikletlilere de büyük bir görev düştüğünü düşünüyorum. Bisiklet kullananların bu gibi forumlarda ve belki de buradan daha önemli olarak gerçek hayatta bir takım faaliyetlerde bulunması gerekiyor; bisiklet bilinci ancak böyle gelişebilir. Bakıyorum, bisikletin bir vasıta olarak tanındığı ülkelerde çalınmalara karşı ulusal bisiklet kayıtları tutuluyor, binlerce dolarlık bisiklet sigortaları sunuluyor, sırf bisiklet hırsızlığıyla ilgilenen polis birimleri oluşturuluyor, hele şehir planlamasının bisiklet dostu bir biçimde yapılıyor olmasına değinmeyeceğim bile.

Ben bisikletim çalındığında gerçekten kendimi çaresiz hissettim. Yapabileceğiniz hiçbir şey yok. Polis ilgilenmiyor. Sokaktakiler ilgilenmiyor. Esnaf ilgilenmiyor. Kimsenin umurunda değil. Ancak bisikletlinin halinden anlayanlar (diğer bisikletliler) toplumda böyle bir bilinç uyandırabilir. Burada hepimizin üzerine büyük görevler düşüyor.

Yolda yürürken, kaldırımdaki elektrik direğine bağlanmış fakat yere düşmüş bir bisiklet gördüğünde - dandik bir bisiklet olsa bile - kaldırıp doğrultmaya yeltenmeyenler oldukça; yardıma ihtiyacı olana el uzatılmadıkça, bu durum böyle sürer gider... Özellikle azınlıkta olan biz bisikletlilerin duyarlı ve bilinçli olması gerekiyor.

Şunu da eklemek isterim: Bakkal çırağı da, teknesinden arabasına giden adamı da, spendex formasıyla yollarda esip geçeni de, katlanır bisikletiyle tur atanı da, kask takmayanı da, bisikletini kaldırımın ta ortasına bağlayanı da; hepsi bisikletli bunların. Bu konuda elitist davranmaktansa ve belli kesimleri dışlamaktansa herkesin birlik halinde bu uğraşıyı/sporu/yaşam biçimini yaygınlaştırmak için uğraşması gerekiyor... Bisikletli birinin yanından geçerken çakacağınız bir selam, çalacağınız bir zil bile bu yolda atılan bir adımdır. Ayrıca lütfen yanlış anlaşılmasın, genelleme yaparak söylüyorum bütün bunları, kesinlikle size özel bir yergide bulunmak değil amacım.
 
Siz bu fotoğrafı paylaşınca değinmeyi unuttuğum bir nokta geldi aklıma: Bazı en üst seviye U-Kilitlerin yapımında kullanılan teknikler, tek bir kesikte açılmalarını (döndürüp çıkarmayı) önlemekte olup, kilidin ancak iki farklı noktadan kesilerek sökülebilmesini sağlamakta...

Paylaşarak hatırlamamda vesile olduğunuz için teşekkürler.
 
Güzel bir inceleme olmuş Ömer Bey elinize sağlık. Üniversite için 5 yıldır Viyana'dayım ve gördüğüm kadarıyla bisikletin ulaşım aracı olarak yani yoğun kullanıldığı yerlerde hırsızlık da aynı oranda yüksek oluyor. Bir arkadaşımın 1000 Euro civarı para verip aldığı downhill bisikleti 23 saat sonra çalınmıştı epey bir üzülmüştük. Sonra ben de hatırı sayılır bir para verip ABUS U kilitlerden aldım. Bisikletimi gece dışarı kilitli bıraktığım da oldu. En büyük kayıp sele, sele borusu ve ona takılı olan çamurluk oldu :) Ben de baya araştırmıştım hangisi açılır hangisi açılmaz diye. U kilitleri elektrikli alet kullanmadan açmaları baya bir zor. U kilit artı çelik halat kombinasyonuyla sele,teker dahil bütün parçaları güvene alabilmek mümkün. Tabi çelik halatı keserlerse tekerlerin gitmesi de olası. Ama dediğiniz gibi bırakılan yer de önemli. Göz önünde bir yerde alet kullanarak kesmeye çalışmak da dikkat çeker. Malesef bu kadar uğraş bisikletin pratikliğini de götürüyor ama çaldırmaktan iyidir.
 
perizag, arkadaşınıza üzüldüm... Ama paylaştığınız "bisiklet kutuları" bence çok güzel bir fikir. İşte bisiklet topluluklarına düşen görevlerden biri farkındalığı artırıp böyle hayatımızı kolaylaştırıcı şeyler için yerel yönetimlere başvurmak olmalı. Ben eminim, Yeterince insan uğraşırsa örneğin Kadıköy ilçesi gibi yerlerde pilot uygulamalar yapılmaya başlanabilir. Görüyorum, bir çok şehirde, bir çok belediyede ufak tefek çabalar var bisikletlilere yönelik; farkındalık artarsa, bu tip çabalar da artacaktır. Paylaştığınız için teşekkürler, güzel bir ek oldu.

Kıvılcım B, ben olsam Master Lock markasının hiçbir kilidine güvenmezdim. Geçmişte çok farklı tipte kilitlerini, çok farklı işler için kullandım ve hepsi de hayatımda kullandığım en işe yaramaz kilitlerdi. Araştırmalarım sırasında izlediğim testler ve okuduğum hikayeler de bu düşüncemi doğrular nitelikteydi. Bunca zaman neden seçtiğimi soracak olursanız, markasına pek dikkat etmeden şekline şemaline bakarak seçtiğim, sonra da feci şekilde gümleyen kilitler genelde bu markanın çıkmıştır; malum bir de ülkede fazla kilit markası olmaması mevzusu var... Kanımca Master Lock markası, göze ilginç görünen fakat kesinlikle hiçbir işe yaramayan kilitler üretmekte. Yine de değişik tipte bir kilit paylaşarak çeşit kattığınız için teşekkür ederim.
 
  • Beğen
Tepkiler: perizag
Güzel bilgiler teşekkürler, 2. katta oturuyorum, bisikletimi bu kata kadar çıkarıp, 2adet kilit ile kilitliyorum, hergün eve sokmam çok zor, biraz daha kaliteli kilitler almak lazım.
 
10 katlı binanın içinde kapının önünde zincirli bisikletin sadece ön tekerini çalabilmişti, en güvenlisi çok göz önünde olan ya da hiç göz önünde olmayan yerlere koyup Allah'a emanet etmek yoksa hırsıza kilit mi dayanır kafaya koysun yeterki evlere girebiliyolarsa,araba çalabiliyolarsa bisikleti havada karada götürürler umarım hiç bir bisiklet sever böyle üzücü bi olayla karşılaşmaz...
 
bisiklet kullanmaya daha başlamadım ama en yakın zamnda başlicam simdiden en iyi muhafaza yöntemlerini arastırıyorum. soru biraz acemice olabilir.polis kelepceleri ne kadar guvenli our
 
Polis kelepçeleri kesinlikle tavsiye edilmiyor. Rahatlıkla kesilebilir veya kilitleri kurcalanarak açılabilir. Ayrıca kelepçyi sıktığınızda kilit mekanizmasından çıkan uca bir çekiç veyahut sağlam bir objeyle vurarak zorla açmak mümkün.

Bana soracak olursanız, fazla düşünmeye ya da radikal keşifler peşinde koşmaya gerek yok, bir tane sağlam, markası belli U-Kilit veya Zincir-Kilit alın derim.

Mümkünse de gece aşırı duracağı zaman eve çıkartmanızı tavsiye ederim.
 
Ben şahsen bisikletle dışarı çıkınca gözümün önünden ayırmıyorum zaten çok tuvalete vs. gitmiyorum gerek de kalmıyo bırakmama.
 
bilginiz için tsk ben sadece bi alternatif arıyom:)
bi tane buldum şimdi ne kadar güvenli onu arastırıyorum
 
bende alarmlı asma kilit + çelik zincir almayı düşünüyordum
 
Geri