ekstra yükü nereye yüklediğinden tamamen bağımsız olarak; bisikletin ve senin toplam kütlenizi arttıran her bir gram, hızlanırken ve rampa tırmanırken fazladan enerji harcamana sebep olur. insanlar bu nedenle bisikletlerini hafifetmek için ellerinden geleni yapıyorlar. ancak hafifletmenin sağlayacağı yarar, sadece bisikletin kendisini oluşturan komponentlerin hafifletilmesiyle sınırlı. daha fazla hafifleme için bisiklet sürücüsü kendini de hafifletmeli, yani kilo vermelidir. yarışçıların fiziğine bakarsak; kollar incecik, vücudunun belden yukarısı çok zayıf, ama bacaklar yapılı ve kaslı. bisiklet için ideal fizik budur. böyle bir fiziği olan bir bisikletçinin altına çelik kadrolu bir bisiklet, şişman birinin altına da karbon kadrolu bir bisiklet verseniz, zayıf olan diğerini rahatlıkla geçecektir
bisikletin ve kendinizin ağırlığı dışındaki bütün aksesuar, araç gereç, kamp malzemesi, giyecek, yiyecek, su, vb. ağırlıkları ise nereye yüklerseniz yükleyin, hızlanırken ve yokuş çıkarken ekstra enerji harcamanıza sebep olacaktır.
gelelim bu ekstra ağırlıkları nereye yüklediğine bağlı olarak değişen durumlara...
ağırlıkları bisiklete yüklediğinde, o yükü bisikletin tekerlekleri taşıyor. bisiklet hareket halinde olduğu sürece kendi dengesini buluyor ve bu yüklerin varlığı da o dengeyi bozmuyor. sadece sprint anında bisikleti sağa-sola salladığın için fazladan bir enerji harcıyorsun, ancak bu yine de ağırlıkları üzerinde taşıyarak bacaklarına vereceğin ekstra yük kadar etki etmiyor.
ağırlıkları kendine yüklediğinde ise, o yükü sırtında ve dolayısıyla gövdeni bisiklet üzerinde tutan bütün kaslarında taşıyorsun. poponun üzerinde daha fazla ağırlık oluyor, pedal çeviren kasların yorulmasa da popon ağrımaya başladığı için mola vermek ya da bir süre ayakta gitmek gibi ihtiyaçlar ortaya çıkabiliyor. ayrıca sprint yapmaktan bahsederken de belirttiğim gibi; ayağa kalktığın an bacaklarında kendi vücut ağırlığın dışında bir de o ekstra ağırlığı taşımış oluyorsun.
ayrıca; bisiklet üzerindeyken vücut ağırlığının bir kısmını taşıyan kol ve bileklerinde de bu ekstra ağırlığı daimi olarak bulunduruyorsun. öte yandan belinde de bu yükten dolayı bir baskı oluşuyor, bu da bel çevren boyunca yer alan ve vücudunu dik tutabilmeni sağlayan kaslarında ekstra bir yük oluyor.
işte bahsettiğim bütün bu yüklenmeler, kaslarının fazladan enerji tüketmesine sebep oluyor. bu da daha çabuk yorulmana; aynı eforla daha az yol gitmene, ya da aynı mesafeyi daha çok yorularak katetmene sebep oluyor.
kısa turlarda bu tarz etkiler ihmal edilebilir, ancak uzun turlarda sadece birkaç gramlık fazlalıkların bile acısı aheste aheste çıkıyor; uzun yol bisikletçileri bunu çok iyi bilir
aradaki farkı daha rahat anlamak için şöyle birşey de yapabilirsin: bisikletinin üzerinde bagaj takılı ama boş halde, yanında taşıyacağın herşeyi sırt çantasına doldurarak 1 saat kadar performanslı sürüş yap ve yorulduğuna emin olduğunda kenara çekip, çantayı bagaja yükle ve yeniden yola çık. bu kısa mola esnasında dinlenmiş olmanın etkisi geçene kadar birkaç dakika bekle, ve yeniden az önceki tempona ulaştığında nasıl bir sürüş içinde olduğuna bak. eskisine göre oldukça rahatlamış olacaksın :in: