Robinson Crusoe
Daimi Üye
- Kayıt
- 8 Şubat 2020
- Mesaj
- 285
- Tepki
- 824
- Yaş
- 42
- Şehir
- İstanbul
- İsim
- Robinson C.
- Başlangıç
- 1989—90
- Bisiklet
- Carraro
- Bisiklet türü
- Diğer
Uzun süre araştırdıktan sonra almaya karar verdiğim bisiklet oldu kendileri.
Arada toprağa, çakıla giriyorum, gravel gerekli. İstanbul’un yokuşu bitmiyor, yaş kemale ermiş, elektrikli motor lazım düşüncesiyle bu modele yöneldim. Zaten çok fazla alternatifi de yoktu. Bisan’ın biraz daha ucuz ama hem komponentleri bir tık düşük, hem görüntü olarak albenisi olmayan bir modeli satılıyor. Yurt dışındaysa bilindik markaların e-gravel modelleri 5000$ bandında.
Shimano yeni EP8 motorunu tanıttı. Şu anda almak için kötü bir zaman gibi ancak yeni gelecek bisikletlerin fiyatlarının en az %25-50 zamlı olacağını düşününce seneye araba ve üst düzey telefon gibi bisikletin de ulaşılamaz olacağını öngörüp almaya karar verdim.
Tecrübelerimi bu başlık altında paylaşacağım. Olabildiğince uzun yazacağım çünkü internette hiç bir bilgi yok, her konuyu araştırmam gerekiyor. Sonradan alacaklara faydası olsun yazının.
Bisikleti Beşiktaş Bike and Outdoor mağazasından aldım. Hem bu mağaza, hem telefonla görüştüğüm diğer birkaç bisiklet mağazası burunlarından kıl aldırmıyorlar. Satışları çok iyi olmalı, pazarlık yok gibi bir şey. Alırsan ekime almazsan kasıma kadar yaklaşımıyla satıyorlar bisikletleri.
Bu model zaten çok fazla bayide yok, olanda da tek boy var genelde. Araştırmalarımda Avrupa yakasında bir bayide 52, başka bir bayide 55 kadro olduğunu görmüştüm. Bike and Outdoor’a gittim önce 52 kadronun bana daha uygun olabileceği düşüncesiyle. Okuduğum yazılarda arada kalırsanız gravel türü için küçük olan kadro boyunu tercih edin diyordu. Boyum 185, iç bacak boyu 85. Rahatsız etmedi şimdilik ama denemeyi isterdim 55 kadroyu da.
Bisiklette ufak çizikler vardı. Yine pedallar takılıydı, önceden üzerinde sürüş yapılmıştı. Batarya kapağındaki 4 vidadan 1'i eksik, sonradan fark ettim. Yani teşhir ürününü tam fiyat verip almış oldum. Anadolu yakasına geçmek istemedim daha sonra da teknik destek vs. bu mağazayla devam etmek zorunda olacağımı düşünüp razı oldum. Ama biliyorum ki en ufak bir sorunda muhatabın Accell Bisiklet diyecekler.
Günün birinde Amerika standartlarında insan muamelesi gösteren bir mağaza açılır, biz de gider oradan alış-veriş yaparız umarım diyerek kapatalım bu konuyu en güzeli.
Verdikleri kullanım kılavuzları ya yanlış, ya da genel bir kullanım kılavuzu çıkarmışlar, çocuk bisikletinden profesyonel sporcu bisikletine kadar hepsine aynısını veriyorlar. Gerçekten çok kullanışsız. İngilizce seviyesi yetersiz olan biri için eziyet olur merak ettiği bir şeyi öğrenmek. Türkçe kaynak yok, benim bu yazdığım en detaylı inceleme olacak işte, ülke insanında paylaşım diye bir düşünce yok. Shimano kullanım kılavuzlarından, yabancı forumlardan vs. derliyorum bilgileri.
Bizdeki gidonda takılı yol bilgisayarı E7000 modeli. E8000 modelinde menüde Bluetooth var ama bizde yok. Onun yerine E7000 modelinde tuşa basarak diğer cihazlara sinyal gönderiliyor, yani Bluetooth bulunabilirlik bu şekilde sağlanmış oluyor. Bir de wireless bağlantı özelliği var ama Garmin saatler vb. cihazlarla belli veri aktarımları için kullanılıyor anladığım kadarıyla. Onunla işim olmadı şimdilik, nasıl kullanıldığını da bilmiyorum. Ekranda anlık hız, ortalama hız, maksimum hız, kadans, sürüş süresi, saat gibi bilgiler görüntülenebiliyor. Ekstra bir sürüş bilgisayarı almaya gerek yok. Değişik yazılımlar yükleyerek hem bisiklet üzerindeki kısıtları kaldırmak, hem de değişik özellikler eklemek mümkün. 2 sene garantisi dolunca muhtemelen oynamaya başlarım, şu anki hali başlangıç için yeterli geldi.
Shimano’nun 2 tane yazılımı var. İsimleri E-tube ve E-tube ride.
E-tube ride çok da kullanışlı gelmedi bana. Bisikletin bilgisayardaki bilgileri telefonda ya da tablette görmeye yarıyor gibi. Gidonda takılı ekran küçük geliyorsa ya da bilgileri topluca görmek için kullanılabilir.
E-tube asıl işe yarar uygulama bence. Bu uygulamayla güç düğmesi, yol bilgisayarı ve motor için firmware update yaptım. Yine soldaki elektronik vites kolu ve bataryaya da güncelleme bu uygulama ile yapılıyor. Birazdan bahsedeceğim eco-trail-boost modlarına Assist menüsünde ince ayar çekilebiliyor. Düşük-orta-yüksek olarak hepsini kendi içlerinde ayarlayabiliyorsunuz. Bu sayede sürüş sırasında 3’ü arasında geçiş yapabileceğiniz 9 güç modu oluyor aslında motorun. Eco modun en yükseği trail modun en düşüğünden daha güçsüz, yine trail modun en yükseği de boost modun en düşüğünden daha güçsüz.
Batarya modeli BT-E8035, Ağırlığı 3.15 kg. 504 wh kapasitesi var, Li-ion. Şarj adaptörü EC-E6002. Adaptörün Boyutu iri, 15x7x4 cm gibi ölçtüm kabaca. Shimano’nun diğer adaptörleri 6000 veya 8000 modelleriyle çok daha kısa sürede şarj oluyor ancak bu adaptörle 7.5 saat görünüyor şarj süresi. Şarj esnasında yol bilgisayarının ekranı açılıyor ancak menüleri göremiyoruz, yani kilitleniyor. Şarjın bittiğini bu ekranın kapanmasından anlıyoruz, otomatik kesilmesi iyi bir özellik. Tam dolumdan sonra 1 saat içerisinde ekranın kapandığı yazılmış kulanım kılavuzunda. Yani sıfırdan şarj ederken 8.5 saatte otomatik kesmezse bataryaya zarar vermemek için bizim kesmemiz gerekiyor. Bataryayı söküp evde şarj edebileceğimi düşünmüştüm ama mümkün değil, sadece bisiklet üzerinde şarj oluyor. Yine bisikleti alırken 2 tane anahtar veriyorlar, onlar olmadan da bataryayı sökmek mümkün değilmiş. Çalınmaya karşı güvenli görünüyor. Satıcı arkadaş bataryayı bulmanın zor olmadığını söyledi, ancak internetten bakınca piyasada yok. Fiyatı da 250 Euro gibi söylemişti ama güncel fiyatı da yurt dışında 500 Euro görünüyor. İyi tarafı çok fazla değişim ihtiyacı olmayacak gibi. 1000 kere şarjda %60 üzeri kapasite vaadi var Shimano’nun. Üşenmeyip hesaplamışlar bir web sitesinde, ortalama bir kullanıcının 19 yıl boyunca haftada 1 şarj etmesi gerekliymiş bu seviye için. Bisiklet uzun süre kullanılmayacaksa -misal 6 ay gibi- %70 şarjda bırakmamız tavsiye edilmiş ancak ekranda 5 diş var, her biri %20 dilimi gösteriyor, o kadar hassas ayarlamak mümkün değil yani. Ben kışın çok sürüş yapamazsam 4 dişte bırakmayı planlıyorum. Bataryanın ne kadar süre ya da mesafe dayanacağı bilgisi yok çünkü tamamen kullanacağımız modlara göre değişiyor. En düşük modda 180 km, orta modda 100 km gibi sallamasyon değerler okudum araştırmalarımda. Batarya sadece adaptörle şarj oluyor, pedal çevirirken şarj gibi bir durum sözkonusu değil. O şekilde çok daha kullanışlı olurdu ama tahminim ömrü de bir o kadar kısalırdı sürekli şarj olduğu için.
Motor Shimano Steps E8000. Ağırlığı 2.9 kg imiş. Devreye girdiğinde sesli çalışıyor, başta yadırgasam da sonradan alıştım. Sadece 25 km/s hıza kadar destek veriyor, sonrası bacaklara kuvvet. Yani yokuş aşağı bir desteği olmuyor normalde ama ağırlık yaptığı için dolaylı bir katkısı oluyor yine de Off-Eco-Trail-Boost-Walk modları var. Modlar arasında geçiş sol koldaki Shimano GRX RX815 Di2 kontrolcüsü üzerindeki 2 kulakçık ile yapılıyor. Off, tahmin edeceğiniz üzere motoru kapatıyor. Bisikletin kadrosu alüminyum, maşa karbon, ağırlığı 19 kg. Ortalama bir bisikletin 7-13 kg arası olduğunu düşününce oldukça ağır bir bisikleti sürmüş oluyoruz. Sürüşe çıktığım arkadaşımla 5-6 km kadar yol aldık, yarısı düz yol, yarısı hafif eğimli. Onda elektrikli olmayan normal yol bisikleti vardı. Geldiğimiz noktaya kadar motoru hiç açmadım deyince oldukça şaşırdı. Yani çok korkutucu bir durum yok batarya kapalıyken. Bisikletin akıcılığı oldukça iyi. Ancak yokuşlarda ekstra ağırlığı hissettirdiğini söylemeliyim. Bisiklet varsayılan olarak dynamic modda geliyor. Bu modda boost yüksek, trail düşük, eco yüksekte geliyor. Explorer modunda boost ve trail orta ayara alınıyor, eco yine yüksekte. Customize adı üzerinde bizim ayar çektiğimiz mod. Maksimum mesafe için ayarlar en düşüğe alınabilir. Ben şu anda çok uzun mesafe sürmüyorum, 30-40 km. genelde, maksimum eğlence için hepsini high yaptım. Gelecek sürüşlerde ihtiyaçlarıma göre ayar çekeceğim. Forumlarda gördüğüm kadarıyla eco mod %20-60, trail %70-100, boost mod %150-300 arasında destek sağlayabiliyor seçiminize göre.
Eco mod düşük ayar daha çok bisikletin o ekstra ağırlığını almak için gibi, belki çok az da katkısı var sürüşünüze. Ben genelde motor kapalıyken yorulunca geçtim. Trail mod emin olmasam da sizin sürüşteki agresifliğinize göre gücü artırıp azaltıyor sanki. Motora ihtiyaç duyduğumda genelde tercih ettiğim mod bu oldu, hem güç desteği hissediliyor, hem de antrenman yapmış oluyorsunuz. Boost moduysa satıcı arkadaşın şov yapmak için tercih ettiği mod oldu. Bisikleti alınca ilk deneme sürüşünde boost moda alıp yokuşu tırmanmamı istedi. Pedalı çevirip ilk devinimi verdikten sonra motorsiklet sürüyormuş gibi hissettim. ✈ Boost modunu başta sadece dik yokuşlarda kullanacağımı düşünmüştüm ama şehir içi kullanımda da çok faydalı olduğunu hissettim. Misal yavaşladınız ya da durdunuz, bir anda pedala yüklenince inanılmaz bir atiklik sağlıyor, çok daha güvenli sürüyorsunuz. Sollama yaparken altınızdaki arabanın motorunun fark yaratması gibi düşünebilirsiniz. Kontrolsüz kullanımda başınıza çok işler açabilir ama ne yaptığınızı biliyorsanız çok daha güvenli bir sürüş sağlıyor. Motor sadece pedal çevirdiğinizde devreye giriyor, yani motoru devreye alayım, motorsiklet gibi süreyim durumu yok. Bu da boost modda yavaşlama için müthiş bir katkı sağlıyor. Pedallamayı bırakınca zaten önemli ölçüde yavaşlamış oluyorsunuz, frenlerin de yardımıyla trafikte sürerken önünüze çıkan engellerde çok kaliteli bir frenleme yapabiliyorsunuz.
Walk modu bisikleti yürüyerek taşırken güvenlik sağlıyor. Solda içteki kulakçığa uzun basınca devreye giriyor. Dıştaki kulağa basınca devreden çıkıyor. İç kulağa basınca ağır ağır pedalı çeviriyor ve yokuş yukarı taşıma gibi senaryolarda destek oluyor.
Arka vites Shimano GRX RX812 Shadow. Vites kolu Shimano GRX RX810 1X11. Krank takımı Shimano CRE80 47T. Yani mekanik olarak 11 vitesli bir bisikletimiz var. Arka dişli Shimano M7000 11-42T. Dişli oranları oldukça iyi. Motoru devreye sokmadan mekanik vitesi ayarlayarak da çok rahat sürüş yaptığımı söyleyebilirim. Bisiklette hissettiğim en büyük eksikse hangi viteste olduğumu ekranda görememek oldu. Motor desteğiyle hissiyatın olmadığı bir durumda aslında bu durum hayati önem taşıyor. Eğer ürüne puan veriyor olsam kafadan bir puanı kırardım bu eksikten dolayı.
Shimano GRX RX810 hidrolik disk frenler var. Daha önce hiç üst düzey bisiklet kullanmadığım için başta garipsedim ama kısa sürüş deneyimime göre harika çalışıyorlar diyebilirim. Satıcı arkadaş frenden ses gelip kullanıcıların hatalı bir uygulama olarak yağladığından bahsetti. Beni rahatsız eden bir sesi olmadı.
Bisikletteki en büyük ikinci eksik lastik seçimi. Schwalbe 700X38C G-One Raceguard katlanır lastikler var üzerinde. Belki yuvarlanma olarak avantajlıdır ancak gravel diye satılan bir bisiklette daha dişli, yol tutuşu daha iyi bir lastik olmalıydı kesinlikle. Schwalbe G-One Allround tavsiye etmiş bisikleti alan kullanıcılar, muhtemelen alıp takacağım ben de. Jant Shimano WHRS171 çift katlı alüminyum. Fikrim yok, iyidir herhalde. Sibop presta denen zımbırtıdan, schrader olmasını tercih ederdim uyumluluk açısından.
Sele Selle Royal Vivo. Başta direk sürdüğümde de rahatsız etmedi. Sonradan jelle kılıf ve pedli taytla denedim. İyi bence. Yükseklik ayarı için vida tornavida gerektirenlerden. Kısacak başka yer mi bulamadınız diyorum, pratik alet edevatsız ayarlanacak şekilde yapsaydınız ya. Neyse, zaten muhtemelen bir kez ayarlar öyle binerim.
Kablolar içeriden geçiyor, muhtemelen bakım sırasında işi zorlaştırır, ancak görüntü olarak güzel saklamışlar. Kabloların kadroya girdiği noktalarda plastik kapak aldığımda dışarıdaydı. Şöyle güzel bir silikon kaplama yapmak zor olmamalı, kullandığım bilgisayar kasasında var çok güzel yapmışlar. Yine batarya kapağı yerine tam oturmuyor. Kullanılan yerli malzeme kalitesi ve işçilik bu bisiklete yakışmıyor.
Bisiklette hazır batarya, elektronik düzen varken şöyle şık bir dahili ışıklandırma olsa nefis olurmuş cidden. Tabi maliyet eklerdi, yine memnuniyet konusunda belki herkesi tatmin etmezdi. Kişisel olarak ben olmasını isterdim.
FSA gidon sargısı kullanmışlar, gayet kaliteli bir hissiyatı var. Gidon ayarlanmıyor, bu işlerden çok anlamadığım için ahkam kesmek istemem ama ayarlı olsa daha iyi olurdu sanki.
Suluk için vidaların konumu çok yukarıda, üst demire çarpıyor takıp çıkarırken. Belki orada batarya olduğu için mecburen öyle konumlandırmışlardır. 🤨 Zefal wiiz matara kafesi sipariş ettim, o şekilde çözmeyi planlıyorum problemi.
Bisiklette ayaklık yok, alışmak biraz zaman alacak. Garip geliyor ihtiyaç olunca bir yere yaslayıp öyle bırakmak.
Bu haliyle klasik bir bisiklet değil bir makine kullanıyormuş hissiyatı var. Gerçekten kaliteyi hissettiriyor. Performans/fiyat ürünü diyemem ancak ihtiyacı olan için piyasadaki en iyi seçeneklerden. Görüntü olarak şimdiye kadar kime fotoğrafını gösterdiysem aldığım tepki aynı oldu: cool, çok havalı. 😎
Bahsettiğim eksiklerden dolayı 7/10 diyelim bu iş huzur içinde çözülsün.
Arada toprağa, çakıla giriyorum, gravel gerekli. İstanbul’un yokuşu bitmiyor, yaş kemale ermiş, elektrikli motor lazım düşüncesiyle bu modele yöneldim. Zaten çok fazla alternatifi de yoktu. Bisan’ın biraz daha ucuz ama hem komponentleri bir tık düşük, hem görüntü olarak albenisi olmayan bir modeli satılıyor. Yurt dışındaysa bilindik markaların e-gravel modelleri 5000$ bandında.
Shimano yeni EP8 motorunu tanıttı. Şu anda almak için kötü bir zaman gibi ancak yeni gelecek bisikletlerin fiyatlarının en az %25-50 zamlı olacağını düşününce seneye araba ve üst düzey telefon gibi bisikletin de ulaşılamaz olacağını öngörüp almaya karar verdim.
Tecrübelerimi bu başlık altında paylaşacağım. Olabildiğince uzun yazacağım çünkü internette hiç bir bilgi yok, her konuyu araştırmam gerekiyor. Sonradan alacaklara faydası olsun yazının.
Bisikleti Beşiktaş Bike and Outdoor mağazasından aldım. Hem bu mağaza, hem telefonla görüştüğüm diğer birkaç bisiklet mağazası burunlarından kıl aldırmıyorlar. Satışları çok iyi olmalı, pazarlık yok gibi bir şey. Alırsan ekime almazsan kasıma kadar yaklaşımıyla satıyorlar bisikletleri.
Bu model zaten çok fazla bayide yok, olanda da tek boy var genelde. Araştırmalarımda Avrupa yakasında bir bayide 52, başka bir bayide 55 kadro olduğunu görmüştüm. Bike and Outdoor’a gittim önce 52 kadronun bana daha uygun olabileceği düşüncesiyle. Okuduğum yazılarda arada kalırsanız gravel türü için küçük olan kadro boyunu tercih edin diyordu. Boyum 185, iç bacak boyu 85. Rahatsız etmedi şimdilik ama denemeyi isterdim 55 kadroyu da.
Bisiklette ufak çizikler vardı. Yine pedallar takılıydı, önceden üzerinde sürüş yapılmıştı. Batarya kapağındaki 4 vidadan 1'i eksik, sonradan fark ettim. Yani teşhir ürününü tam fiyat verip almış oldum. Anadolu yakasına geçmek istemedim daha sonra da teknik destek vs. bu mağazayla devam etmek zorunda olacağımı düşünüp razı oldum. Ama biliyorum ki en ufak bir sorunda muhatabın Accell Bisiklet diyecekler.
Günün birinde Amerika standartlarında insan muamelesi gösteren bir mağaza açılır, biz de gider oradan alış-veriş yaparız umarım diyerek kapatalım bu konuyu en güzeli.
Verdikleri kullanım kılavuzları ya yanlış, ya da genel bir kullanım kılavuzu çıkarmışlar, çocuk bisikletinden profesyonel sporcu bisikletine kadar hepsine aynısını veriyorlar. Gerçekten çok kullanışsız. İngilizce seviyesi yetersiz olan biri için eziyet olur merak ettiği bir şeyi öğrenmek. Türkçe kaynak yok, benim bu yazdığım en detaylı inceleme olacak işte, ülke insanında paylaşım diye bir düşünce yok. Shimano kullanım kılavuzlarından, yabancı forumlardan vs. derliyorum bilgileri.
Bizdeki gidonda takılı yol bilgisayarı E7000 modeli. E8000 modelinde menüde Bluetooth var ama bizde yok. Onun yerine E7000 modelinde tuşa basarak diğer cihazlara sinyal gönderiliyor, yani Bluetooth bulunabilirlik bu şekilde sağlanmış oluyor. Bir de wireless bağlantı özelliği var ama Garmin saatler vb. cihazlarla belli veri aktarımları için kullanılıyor anladığım kadarıyla. Onunla işim olmadı şimdilik, nasıl kullanıldığını da bilmiyorum. Ekranda anlık hız, ortalama hız, maksimum hız, kadans, sürüş süresi, saat gibi bilgiler görüntülenebiliyor. Ekstra bir sürüş bilgisayarı almaya gerek yok. Değişik yazılımlar yükleyerek hem bisiklet üzerindeki kısıtları kaldırmak, hem de değişik özellikler eklemek mümkün. 2 sene garantisi dolunca muhtemelen oynamaya başlarım, şu anki hali başlangıç için yeterli geldi.
Shimano’nun 2 tane yazılımı var. İsimleri E-tube ve E-tube ride.
E-tube ride çok da kullanışlı gelmedi bana. Bisikletin bilgisayardaki bilgileri telefonda ya da tablette görmeye yarıyor gibi. Gidonda takılı ekran küçük geliyorsa ya da bilgileri topluca görmek için kullanılabilir.
E-tube asıl işe yarar uygulama bence. Bu uygulamayla güç düğmesi, yol bilgisayarı ve motor için firmware update yaptım. Yine soldaki elektronik vites kolu ve bataryaya da güncelleme bu uygulama ile yapılıyor. Birazdan bahsedeceğim eco-trail-boost modlarına Assist menüsünde ince ayar çekilebiliyor. Düşük-orta-yüksek olarak hepsini kendi içlerinde ayarlayabiliyorsunuz. Bu sayede sürüş sırasında 3’ü arasında geçiş yapabileceğiniz 9 güç modu oluyor aslında motorun. Eco modun en yükseği trail modun en düşüğünden daha güçsüz, yine trail modun en yükseği de boost modun en düşüğünden daha güçsüz.
Batarya modeli BT-E8035, Ağırlığı 3.15 kg. 504 wh kapasitesi var, Li-ion. Şarj adaptörü EC-E6002. Adaptörün Boyutu iri, 15x7x4 cm gibi ölçtüm kabaca. Shimano’nun diğer adaptörleri 6000 veya 8000 modelleriyle çok daha kısa sürede şarj oluyor ancak bu adaptörle 7.5 saat görünüyor şarj süresi. Şarj esnasında yol bilgisayarının ekranı açılıyor ancak menüleri göremiyoruz, yani kilitleniyor. Şarjın bittiğini bu ekranın kapanmasından anlıyoruz, otomatik kesilmesi iyi bir özellik. Tam dolumdan sonra 1 saat içerisinde ekranın kapandığı yazılmış kulanım kılavuzunda. Yani sıfırdan şarj ederken 8.5 saatte otomatik kesmezse bataryaya zarar vermemek için bizim kesmemiz gerekiyor. Bataryayı söküp evde şarj edebileceğimi düşünmüştüm ama mümkün değil, sadece bisiklet üzerinde şarj oluyor. Yine bisikleti alırken 2 tane anahtar veriyorlar, onlar olmadan da bataryayı sökmek mümkün değilmiş. Çalınmaya karşı güvenli görünüyor. Satıcı arkadaş bataryayı bulmanın zor olmadığını söyledi, ancak internetten bakınca piyasada yok. Fiyatı da 250 Euro gibi söylemişti ama güncel fiyatı da yurt dışında 500 Euro görünüyor. İyi tarafı çok fazla değişim ihtiyacı olmayacak gibi. 1000 kere şarjda %60 üzeri kapasite vaadi var Shimano’nun. Üşenmeyip hesaplamışlar bir web sitesinde, ortalama bir kullanıcının 19 yıl boyunca haftada 1 şarj etmesi gerekliymiş bu seviye için. Bisiklet uzun süre kullanılmayacaksa -misal 6 ay gibi- %70 şarjda bırakmamız tavsiye edilmiş ancak ekranda 5 diş var, her biri %20 dilimi gösteriyor, o kadar hassas ayarlamak mümkün değil yani. Ben kışın çok sürüş yapamazsam 4 dişte bırakmayı planlıyorum. Bataryanın ne kadar süre ya da mesafe dayanacağı bilgisi yok çünkü tamamen kullanacağımız modlara göre değişiyor. En düşük modda 180 km, orta modda 100 km gibi sallamasyon değerler okudum araştırmalarımda. Batarya sadece adaptörle şarj oluyor, pedal çevirirken şarj gibi bir durum sözkonusu değil. O şekilde çok daha kullanışlı olurdu ama tahminim ömrü de bir o kadar kısalırdı sürekli şarj olduğu için.
Motor Shimano Steps E8000. Ağırlığı 2.9 kg imiş. Devreye girdiğinde sesli çalışıyor, başta yadırgasam da sonradan alıştım. Sadece 25 km/s hıza kadar destek veriyor, sonrası bacaklara kuvvet. Yani yokuş aşağı bir desteği olmuyor normalde ama ağırlık yaptığı için dolaylı bir katkısı oluyor yine de Off-Eco-Trail-Boost-Walk modları var. Modlar arasında geçiş sol koldaki Shimano GRX RX815 Di2 kontrolcüsü üzerindeki 2 kulakçık ile yapılıyor. Off, tahmin edeceğiniz üzere motoru kapatıyor. Bisikletin kadrosu alüminyum, maşa karbon, ağırlığı 19 kg. Ortalama bir bisikletin 7-13 kg arası olduğunu düşününce oldukça ağır bir bisikleti sürmüş oluyoruz. Sürüşe çıktığım arkadaşımla 5-6 km kadar yol aldık, yarısı düz yol, yarısı hafif eğimli. Onda elektrikli olmayan normal yol bisikleti vardı. Geldiğimiz noktaya kadar motoru hiç açmadım deyince oldukça şaşırdı. Yani çok korkutucu bir durum yok batarya kapalıyken. Bisikletin akıcılığı oldukça iyi. Ancak yokuşlarda ekstra ağırlığı hissettirdiğini söylemeliyim. Bisiklet varsayılan olarak dynamic modda geliyor. Bu modda boost yüksek, trail düşük, eco yüksekte geliyor. Explorer modunda boost ve trail orta ayara alınıyor, eco yine yüksekte. Customize adı üzerinde bizim ayar çektiğimiz mod. Maksimum mesafe için ayarlar en düşüğe alınabilir. Ben şu anda çok uzun mesafe sürmüyorum, 30-40 km. genelde, maksimum eğlence için hepsini high yaptım. Gelecek sürüşlerde ihtiyaçlarıma göre ayar çekeceğim. Forumlarda gördüğüm kadarıyla eco mod %20-60, trail %70-100, boost mod %150-300 arasında destek sağlayabiliyor seçiminize göre.
Eco mod düşük ayar daha çok bisikletin o ekstra ağırlığını almak için gibi, belki çok az da katkısı var sürüşünüze. Ben genelde motor kapalıyken yorulunca geçtim. Trail mod emin olmasam da sizin sürüşteki agresifliğinize göre gücü artırıp azaltıyor sanki. Motora ihtiyaç duyduğumda genelde tercih ettiğim mod bu oldu, hem güç desteği hissediliyor, hem de antrenman yapmış oluyorsunuz. Boost moduysa satıcı arkadaşın şov yapmak için tercih ettiği mod oldu. Bisikleti alınca ilk deneme sürüşünde boost moda alıp yokuşu tırmanmamı istedi. Pedalı çevirip ilk devinimi verdikten sonra motorsiklet sürüyormuş gibi hissettim. ✈ Boost modunu başta sadece dik yokuşlarda kullanacağımı düşünmüştüm ama şehir içi kullanımda da çok faydalı olduğunu hissettim. Misal yavaşladınız ya da durdunuz, bir anda pedala yüklenince inanılmaz bir atiklik sağlıyor, çok daha güvenli sürüyorsunuz. Sollama yaparken altınızdaki arabanın motorunun fark yaratması gibi düşünebilirsiniz. Kontrolsüz kullanımda başınıza çok işler açabilir ama ne yaptığınızı biliyorsanız çok daha güvenli bir sürüş sağlıyor. Motor sadece pedal çevirdiğinizde devreye giriyor, yani motoru devreye alayım, motorsiklet gibi süreyim durumu yok. Bu da boost modda yavaşlama için müthiş bir katkı sağlıyor. Pedallamayı bırakınca zaten önemli ölçüde yavaşlamış oluyorsunuz, frenlerin de yardımıyla trafikte sürerken önünüze çıkan engellerde çok kaliteli bir frenleme yapabiliyorsunuz.
Walk modu bisikleti yürüyerek taşırken güvenlik sağlıyor. Solda içteki kulakçığa uzun basınca devreye giriyor. Dıştaki kulağa basınca devreden çıkıyor. İç kulağa basınca ağır ağır pedalı çeviriyor ve yokuş yukarı taşıma gibi senaryolarda destek oluyor.
Arka vites Shimano GRX RX812 Shadow. Vites kolu Shimano GRX RX810 1X11. Krank takımı Shimano CRE80 47T. Yani mekanik olarak 11 vitesli bir bisikletimiz var. Arka dişli Shimano M7000 11-42T. Dişli oranları oldukça iyi. Motoru devreye sokmadan mekanik vitesi ayarlayarak da çok rahat sürüş yaptığımı söyleyebilirim. Bisiklette hissettiğim en büyük eksikse hangi viteste olduğumu ekranda görememek oldu. Motor desteğiyle hissiyatın olmadığı bir durumda aslında bu durum hayati önem taşıyor. Eğer ürüne puan veriyor olsam kafadan bir puanı kırardım bu eksikten dolayı.
Shimano GRX RX810 hidrolik disk frenler var. Daha önce hiç üst düzey bisiklet kullanmadığım için başta garipsedim ama kısa sürüş deneyimime göre harika çalışıyorlar diyebilirim. Satıcı arkadaş frenden ses gelip kullanıcıların hatalı bir uygulama olarak yağladığından bahsetti. Beni rahatsız eden bir sesi olmadı.
Bisikletteki en büyük ikinci eksik lastik seçimi. Schwalbe 700X38C G-One Raceguard katlanır lastikler var üzerinde. Belki yuvarlanma olarak avantajlıdır ancak gravel diye satılan bir bisiklette daha dişli, yol tutuşu daha iyi bir lastik olmalıydı kesinlikle. Schwalbe G-One Allround tavsiye etmiş bisikleti alan kullanıcılar, muhtemelen alıp takacağım ben de. Jant Shimano WHRS171 çift katlı alüminyum. Fikrim yok, iyidir herhalde. Sibop presta denen zımbırtıdan, schrader olmasını tercih ederdim uyumluluk açısından.
Sele Selle Royal Vivo. Başta direk sürdüğümde de rahatsız etmedi. Sonradan jelle kılıf ve pedli taytla denedim. İyi bence. Yükseklik ayarı için vida tornavida gerektirenlerden. Kısacak başka yer mi bulamadınız diyorum, pratik alet edevatsız ayarlanacak şekilde yapsaydınız ya. Neyse, zaten muhtemelen bir kez ayarlar öyle binerim.
Kablolar içeriden geçiyor, muhtemelen bakım sırasında işi zorlaştırır, ancak görüntü olarak güzel saklamışlar. Kabloların kadroya girdiği noktalarda plastik kapak aldığımda dışarıdaydı. Şöyle güzel bir silikon kaplama yapmak zor olmamalı, kullandığım bilgisayar kasasında var çok güzel yapmışlar. Yine batarya kapağı yerine tam oturmuyor. Kullanılan yerli malzeme kalitesi ve işçilik bu bisiklete yakışmıyor.
Bisiklette hazır batarya, elektronik düzen varken şöyle şık bir dahili ışıklandırma olsa nefis olurmuş cidden. Tabi maliyet eklerdi, yine memnuniyet konusunda belki herkesi tatmin etmezdi. Kişisel olarak ben olmasını isterdim.
FSA gidon sargısı kullanmışlar, gayet kaliteli bir hissiyatı var. Gidon ayarlanmıyor, bu işlerden çok anlamadığım için ahkam kesmek istemem ama ayarlı olsa daha iyi olurdu sanki.
Suluk için vidaların konumu çok yukarıda, üst demire çarpıyor takıp çıkarırken. Belki orada batarya olduğu için mecburen öyle konumlandırmışlardır. 🤨 Zefal wiiz matara kafesi sipariş ettim, o şekilde çözmeyi planlıyorum problemi.
Bisiklette ayaklık yok, alışmak biraz zaman alacak. Garip geliyor ihtiyaç olunca bir yere yaslayıp öyle bırakmak.
Bu haliyle klasik bir bisiklet değil bir makine kullanıyormuş hissiyatı var. Gerçekten kaliteyi hissettiriyor. Performans/fiyat ürünü diyemem ancak ihtiyacı olan için piyasadaki en iyi seçeneklerden. Görüntü olarak şimdiye kadar kime fotoğrafını gösterdiysem aldığım tepki aynı oldu: cool, çok havalı. 😎
Bahsettiğim eksiklerden dolayı 7/10 diyelim bu iş huzur içinde çözülsün.
Son düzenleme: