Scudo Sports

Çelik kadrolu tur bisikleti

Peki metal yorgunluğu hangisinde en az olur? Hangi kadroyu ölene kadar ilk gün performansına yakın kullanabiliriz?
Karbonda en az olur. Materyal biliminde sünek - gevrek kavramı var. Kuvvet altında şekil değiştirmeyen veya çok az değiştiren materyallere gevrek deniyor. Yorulma gevrek malzemelerde azdır. Ve iskelet materyalleri içinde en gevrek malzeme karbonfiber. Rijitliği anlayamıyorum demişsin. O seviyede bisiklet sürmüyosun da ondan :) Yokuş çıkarken hissediliyor en çok. Ve öyle 25/40 gibi oranda değil. 35/30 gibi, bisiklete ciddi yük oluşturan oranlarda hissediliyor çünkü uygulanan kuvvet çok büyük oluyor. Keşke bisikletin esnekliğini anlayabilecek kadar hardcore tırmanışçı olabilsek.

Bazıları alüminyum da korozyondan etkilenmez sanıyor ama araştırırsanız çeşitli korozyon mekanizmaları olduğunu görürsünüz.
Alüminyum sadece çok düşük pH'lı ortamda, yani çok asidik ortamda malzeme kaybı yaşar. İyi bakılan, yağmurlu sürüşten sonra kurulanan bisiklette bişey olmaz.

Benim için ömürlük diye kavram yok da en uzun süre hizmet etsin istiyorsanız Titanyum daha avantajlı.
Diğerleri titanyum kadar hizmet edemez yani?
 
Scudo
Karbonda en az olur. Materyal biliminde sünek - gevrek kavramı var. Kuvvet altında şekil değiştirmeyen veya çok az değiştiren materyallere gevrek deniyor. Yorulma gevrek malzemelerde azdır. Ve iskelet materyalleri içinde en gevrek malzeme karbonfiber. Rijitliği anlayamıyorum demişsin. O seviyede bisiklet sürmüyosun da ondan :) Yokuş çıkarken hissediliyor en çok. Ve öyle 25/40 gibi oranda değil. 35/30 gibi, bisiklete ciddi yük oluşturan oranlarda hissediliyor çünkü uygulanan kuvvet çok büyük oluyor. Keşke bisikletin esnekliğini anlayabilecek kadar hardcore tırmanışçı olabilsek.


Alüminyum sadece çok düşük pH'lı ortamda, yani çok asidik ortamda malzeme kaybı yaşar. İyi bakılan, yağmurlu sürüşten sonra kurulanan bisiklette bişey olmaz.


Diğerleri titanyum kadar hizmet edemez yani?
Uygulanan kuvvet mevzu bahisse 125 kilo yük bindiriyorum ben de yokuşlarda her pedal çevirişte 😅 Kadrodan gacır gucur ses geliyor sürekli. Bu mu azalıyor?
 
Karbonda en az olur. Materyal biliminde sünek - gevrek kavramı var. Kuvvet altında şekil değiştirmeyen veya çok az değiştiren materyallere gevrek deniyor. Yorulma gevrek malzemelerde azdır. Ve iskelet materyalleri içinde en gevrek malzeme karbonfiber. Rijitliği anlayamıyorum demişsin. O seviyede bisiklet sürmüyosun da ondan :) Yokuş çıkarken hissediliyor en çok. Ve öyle 25/40 gibi oranda değil. 35/30 gibi, bisiklete ciddi yük oluşturan oranlarda hissediliyor çünkü uygulanan kuvvet çok büyük oluyor. Keşke bisikletin esnekliğini anlayabilecek kadar hardcore tırmanışçı olabilsek.


Alüminyum sadece çok düşük pH'lı ortamda, yani çok asidik ortamda malzeme kaybı yaşar. İyi bakılan, yağmurlu sürüşten sonra kurulanan bisiklette bişey olmaz.


Diğerleri titanyum kadar hizmet edemez
Karbonla ilgili yazdığın bilgilerin çoğu yanlış. Hatta metaller için verdiğin yorulma bilgisi de yanlış. Gevrek malzemenin yorulma dayanımın yüksek olduğu bilgisine nasıl ulaştın?

Diğerleri titanyum kadar dayanamaz anlamı çıkarmana cevap vermeye bile gerek yok sırf can sıkıntısından sataşmışsın.

Alüminyumun ayrıca galvanik korozyon ve pitting korozyon şeklindede korozyona uğrama durumu var. Ortam koşullarına bağlı olarak alüminyum da korozyona uğrar.
 
Karbonla ilgili yazdığın bilgilerin çoğu yanlış.
Karbonla ilgili temelde şunları söyledim şimdiye kadar:
1 - Esnemezlik/ağırlık rekortmeni olduğu.
2 - Kullanım sınırları içinde kullanıldıkça, güneşe maruz bırakılmadıkça, rahatça 1 insan ömrü kadar kullanılabileceği.
3 - Diğer materyallere göre az yorulacağı.

Gevrek malzemenin yorulma dayanımın yüksek olduğu bilgisine nasıl ulaştın?
Daha önce yine bunun konusu olmuştu. Orada da paylaşmıştım. Gevrek malzemelerin süneklere göre az yorulması materyal bilimince bilinen bir olgu.
@Mythshaman Temel materyal bilgisine sahip olduğunuzu kabul ediyorum. Karbon elyaf "sünek-gevrek" sınıflandırmasında cam kadar gevrek olmasa da gevrek sınıfına giriyor. Gevrek materyalde yorulma azdır bildiğiniz gibi, sınır değere geldiğinde çatlar, kırılır. Ama bu seviyeye gelinmedikçe mukavemet değerleri neredeyse aynı kalarak hayatına devam eder gevrek materyal. Yani karbon elyaftan yapılma bir iskeletin rijitlik bakımından ilk hali 10 ise, 20 yıl sonra o değer anca 9 olur. 8 olmaz. (Güneşten korunduğunu kabul ediyorum). Grafikte karbonun, sünek materyal olan çelik ve aramid'e kıyasla dayanımının çok az azaldığını görebilirsiniz.

10 yıl diye bir limit ise kesinlikle yok. Kullanım sınırları içinde kullanıldıkça karbon elyaf bir kadro bir yerinden kırılmaz, sadece rijiditesi bir miktar düşebilir, o da çok azdır.

main-qimg-2e249f38987504414e0ab08aed826720.webp

Diğerleri titanyum kadar dayanamaz anlamı çıkarmana cevap vermeye bile gerek yok sırf can sıkıntısından sataşmışsın.
"Benim için ömürlük diye kavram yok da en uzun süre hizmet etsin istiyorsanız Titanyum daha avantajlı" yazmışsın. Buradan "Titanyum diğerlerine göre daha uzun ömürlü" anlamı çıkmıyor yani he mi? Canım sıkılıyor ya, ondan hep bunlar.

Ortam koşullarına bağlı olarak alüminyum da korozyona uğrar.
Bak, orada, ortam şartlarından pH'tan falan bahsetmişim ben de. Başına gelecek şey en fazla yağmur suyuyla ıslanmak olan bisiklette alüminyumu yiyecek kadar korozyon olması mümkün değil.
 
Uygulanan kuvvet mevzu bahisse 125 kilo yük bindiriyorum ben de yokuşlarda her pedal çevirişte 😅 Kadrodan gacır gucur ses geliyor sürekli. Bu mu azalıyor?
fxte bende de oluyordu o sesler, hatta ondan önce de kron xc 1000 vardı onda daha da fazla oluyordu, karbona geçince hissedilir bir titreşim sönümlemesi ve daha az ses oluyor, bisiklet daha akışkan gidiyor. Tabi alüminyumdan karbona geçerken ekipmanlarım da bayağı bir değişti onların da etkisi var bence.



MalzemeTitreşim SönümlemeHissiyatUygun Kullanım
Karbon⭐⭐⭐⭐⭐ (tasarıma bağlı)AyarlanabilirYol, gravel, yarış, konfor
Çelik⭐⭐⭐⭐☆Doğal konforGravel, touring, klasik sürüş
Alüminyum⭐⭐☆☆☆Sert ve doğrudanYarış, şehir içi, kısa mesafe

Chatgpt malzemeleri bu şekilde özetlemiş, karbonda diğerlerinden farklı olarak katmanların örülmesi tasarımı ve dolgu maddeleri bisikleti özelliklerini belirlemede ciddi rol oynuyor, o yüzden bu işte iyi olan markanın karbon bisikleti ile ucuz mark çok farkediyor malzeme karbon olunca.
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: -Deniz-
Karbonla ilgili temelde şunları söyledim şimdiye kadar:
1 - Esnemezlik/ağırlık rekortmeni olduğu.
2 - Kullanım sınırları içinde kullanıldıkça, güneşe maruz bırakılmadıkça, rahatça 1 insan ömrü kadar kullanılabileceği.
3 - Diğer materyallere göre az yorulacağı.


Daha önce yine bunun konusu olmuştu. Orada da paylaşmıştım. Gevrek malzemelerin süneklere göre az yorulması materyal bilimince bilinen bir olgu.



"Benim için ömürlük diye kavram yok da en uzun süre hizmet etsin istiyorsanız Titanyum daha avantajlı" yazmışsın. Buradan "Titanyum diğerlerine göre daha uzun ömürlü" anlamı çıkmıyor yani he mi? Canım sıkılıyor ya, ondan hep bunlar.


Bak, orada, ortam şartlarından pH'tan falan bahsetmişim ben de. Başına gelecek şey en fazla yağmur suyuyla ıslanmak olan bisiklette alüminyumu yiyecek kadar korozyon olması mümkün
Öncelikle bisikletin hasar alabilen, çeşitli olumsuz ortam şartlarına maruz kalan, boyası zarar görebilen, zaman zaman ihmal edilebilen, saklama koşullları duruma göre zayıf olabilen bir ulaşım ve spor aracı olduğu gerçeği kabulü ile başlayacağım. Yani herkes pamuklara sarmıyor ve ya saramıyor olduğu gerçeği ile başlayacağım. Bu gerçeği kabul etmezsek ve hep ideal koşullarda kullanılırsa hemen hepsi zaten çok uzun yıllar dayanır.

Çoğu eski çelik bisikletin günümüze ulaşamamasının başlıca nedenlerinden biri korozyon.

Alüminyum korozyon açısından avantajlı olsa da uygun olmayan koşullara maruz kaldığında ve yüzey koruması zarar gördüğünde yine de korozyona uğrayabiliyor. Ayrıca temizlik sırasında kullanılan uygun olmayan temizleyicilere karşı da daha dirençsiz. Bu tip temizleyicileri aktarma organı temizliğinde kullananlarında az olmadığını hatırlatayım. Ayrıca kozmetik ve korozyon sebebi ile yüzey koruma ve boyaya ihtiyaç duyuyor. Yani görüntüsü bozulduğunda boyayı yenilemek gerek. Ama hemfikirim bir alüminyum bisikleti korozyon nedeni ile kaybetme ihtimali düşük.

Titanyum ise çıplak boyasız bırakılabiliyor yani bu şekilde alınırsa görüntüsü kolay bozulmuyor. İsterse tuzlu suya maruz kalsın korozyona uğramıyor.

Bisiklette kullanılan yaygın metaller yorulma dayanımı en yüksekten kötüye göre çelik, titanyum ve alüminyum. Yani metal seçecek olsam titanyum dememin sebebi korozyon ve yorulma direnci gibi sebeplerle buydu.

Karbonun ise bana göre en büyük dezavantajı hasara toleransının az oluşu, korozyon derdi olmasa da UV korunumu için boyaya ihtiyaç duyması. Kadro parçaları da yapıştırılıyor ve yine nem, sıcaklık, UV gibi olumsuzluklara duyarlı. CFRP de zaten klasik yorulma olgusu yok boşa bunu konuşmayacağım. Hasar durumunda tamirinin zorluğu ise bilinen gerçek.

Karbon Kuvvet altında şekil değiştirmiyor şeklinde yazdığın şeyin nesneti yok. Elastite modüllerini paylaştım. Alüminyumdan bile daha düşük
 
Son düzenleme:
Alüminyumda belli şartlarda "çukurcuk korozyonu" oluşur. Bunu önlemek için alu teknelerde anod kulllanılır. Bir de "şeffaf alüminyum" (transparent aluminum [Amerikan İngilizcesindeki yazılışı ile] ) vardır ama o biraz farklı bir şeydir.
 
Tur bisikleti olarak aluminyum Trek fx kullanıyorum.
Donanımları orta seviye diyebilirim. Kullandığım bagajlar tubus, çantalarım ortlieb. Turda verim alabilmek için elimden geldiğince kaliteli ekipman kullanmaya çalışıyorum.

Ancak şöyle bir sorunum var, aluminyum ile tur sorun yaratıyor, sert kadro, çok fazla titreşim yaratıyor. Bisikletin maşası çelik bu arada, ayrıca sele olarak brooks B17 kullanıyorum ve lastiklerim de schwalbe marathon 700*38. Tüm bunlara rağmen yoldaki titreşimleri sönümlemek mümkün olmuyor.

Warmshowers kanalıyla birçok avrupalı turist arkadaşı ağırlıyorum ve özellikle Vsf ve Surly olmak üzere farklı markalarda da çelik kadro bisikletler kullanıyorlar.
Özellikle Almanya ve Fransa'da bu tip gerçek tur kadrolarını üreten birçok butik kadro üreticileri var.

Ülkemizde ise bu kadrolara ulaşmak imkansız gibi birşey. Sarı sitede rohloff göbekli vsf'ler var ama rohloff'tan çekiniyorum, bir arıza durumunda tr'de çözebilecek servis yok. Bir ara pedal bisiklet surly satıyordu, artık onun da elinde yokmuş, dün görüştüm Bülent abi ile.

Alman kadro üreticilerine tedarik edebilmek için mail atıyorum ama dönüş yapan yok. Ebay'de var ama oradan da alışveriş yapamıyoruz maalesef.

Tıkandım kaldım, neden bu kadar zor? TR'de brelis, soulrider belki istediğim tarzda kadro üretir ama onlar da ateş pahası.

valla bi çözüm üretene istanbuldaysa yemek ısmarlıycam, bi el atıverin dostlar. :(

Bu arada herkese iyi bayramlar.

Merhaba,

Yurtdışına çıkışınızda bir engeliniz yoksa veya yurtdışından buraya belirli aralıklarla gelen ve bisiklet kadrosunu sizin için getirecek bir arkadaşınız varsa bu şekilde temin etmeniz en sağlıklı yolu olacaktır. Burada bulsanız bile oradaki fiyatların üzerine minimum %50 ekleyerek satın alacaksınız.

1743632215356.png

Bike24.com sitesinde %19 KDV dahil 719 €'ya satıyorlar. Vergi iadesi alabiliyorsunuz. %10 vergi iadesi alsanız 650 € gibi bir meblağ tutacaktır. Örneğin Almanya Köln'e gidip bisikleti alıp gelmenizin 150 € gibi bir masrafı olacaktır. Yanınızda getireceğiniz için gümrüğe takılmazsınız. Ekstra bir ödeme vs. çıkmaz.
 
  • Beğen
Tepkiler: Kuzey Ege
@Mehmet Altuğ elinizde ki Vsf Tx 400'ün bir fotosunu bizden esirgemeyin. Gözümüz bayram etsin biraz.
 
Çeşitli kadro malzemeleri ve konfora olan etkisi üzerine bir video.

 
  • Beğen
Tepkiler: Alazarhus
Çeşitli kadro malzemeleri ve konfora olan etkisi üzerine bir video.

Video hakkinda ozet geceyim adam ciddi bir teknik arastirma yapmis. Dedigi sey ise titresimleri en fazla engelleyen bilesenlerin basinda lastik ve jantlar ve offsetli sele borusu geliyor demis. Kadro malzemesi ise 3. Sirada diyor.
 
Video hakkinda ozet geceyim adam ciddi bir teknik arastirma yapmis. Dedigi sey ise titresimleri en fazla engelleyen bilesenlerin basinda lastik ve jantlar ve offsetli sele borusu geliyor demis. Kadro malzemesi ise 3. Sirada diyor.
Ayrıca bir ek daha yapalım bu abimiz de Koga'nın alüminyum kadrolu bisikleti ile tur yapıyor videoda ve sizin de bahsettiğiniz üzere güzel geniş tabanlı lastiği olan bir model ile.
(link)
 

Dosyalar

  • 27909-88856-full-wts-1-134.jpg
    27909-88856-full-wts-1-134.jpg
    78,3 KB · Okunma: 7
Tur bisikleti olarak aluminyum Trek fx kullanıyorum.
Donanımları orta seviye diyebilirim. Kullandığım bagajlar tubus, çantalarım ortlieb. Turda verim alabilmek için elimden geldiğince kaliteli ekipman kullanmaya çalışıyorum.

Ancak şöyle bir sorunum var, aluminyum ile tur sorun yaratıyor, sert kadro, çok fazla titreşim yaratıyor. Bisikletin maşası çelik bu arada, ayrıca sele olarak brooks B17 kullanıyorum ve lastiklerim de schwalbe marathon 700*38. Tüm bunlara rağmen yoldaki titreşimleri sönümlemek mümkün olmuyor.

Warmshowers kanalıyla birçok avrupalı turist arkadaşı ağırlıyorum ve özellikle Vsf ve Surly olmak üzere farklı markalarda da çelik kadro bisikletler kullanıyorlar.
Özellikle Almanya ve Fransa'da bu tip gerçek tur kadrolarını üreten birçok butik kadro üreticileri var.

Ülkemizde ise bu kadrolara ulaşmak imkansız gibi birşey. Sarı sitede rohloff göbekli vsf'ler var ama rohloff'tan çekiniyorum, bir arıza durumunda tr'de çözebilecek servis yok. Bir ara pedal bisiklet surly satıyordu, artık onun da elinde yokmuş, dün görüştüm Bülent abi ile.

Alman kadro üreticilerine tedarik edebilmek için mail atıyorum ama dönüş yapan yok. Ebay'de var ama oradan da alışveriş yapamıyoruz maalesef.

Tıkandım kaldım, neden bu kadar zor? TR'de brelis, soulrider belki istediğim tarzda kadro üretir ama onlar da ateş pahası.

valla bi çözüm üretene istanbuldaysa yemek ısmarlıycam, bi el atıverin dostlar. :(

Bu arada herkese iyi bayramlar.
Forumda olumsuz yorumlar var ama Çorlu 'da çelik kadro üretimi yapan Satrai firması var. Sadece çıplak kadro alıp kendiniz de toplayabilirsiniz bisikleti. (Kadroyu aldım, Ben bu yolu takip edeceğim)
@Kuzey Ege senin gibi ben de tur için fx 3 aldım. Geçen yaz tur yaparım diye düşünüyordum ama kendi işimi kurunca bu planlar hayal oldu. Aldığım fx'de jant en fazla 32'lik lastiği destekliyor. Kadro zaten rijit. Bir de lastikler de hız odaklı olunca konforsuz ama hızlı bir tur imkanı sağlıyor. Geçen sene Muğla'dan bir 26 jant vsf tx 400 bulmuştum. Tam hayalimde ki gibiydi ama fiyat tuzlu olunca anlaşamamıştık.
Muhakkak sende görmüşsündür. Carraro'nun çelik tur bisikleti var. Cr-t Trip. Belki seçeneklerin arasına bunu katabilirsin.
Carraro Trip jant değişimi ister tur için. Diğer kısımları keyfe keder elden geçirilebilir, özellikle de ruble ve aynakol...
 
Forumda olumsuz yorumlar var ama Çorlu 'da çelik kadro üretimi yapan Satrai firması var. Sadece çıplak kadro alıp kendiniz de toplayabilirsiniz bisikleti. (Kadroyu aldım, Ben bu yolu takip edeceğim)
Üretimini maalesef yurt içinde yapmıyorlar Tayvan'dan ithal kadro getiriyorlar. Daha önceki konuda da bahsi geçmişti. Tabi ki yine tercih kullanıcının bildiğim kadarı ile (link) var, (link) var, yine bildiğim kadarı ile eski forum üyesi (link) var bir soulrider bir satrai kullanıyorlar. Alttaki konuda yaşanan olaylara ek aktif olarak kullanan bu kişilere de sorulabilir. Solo Kadir'in tasarımı tak aklımdaki tipe modele uyuyor.
Satrai Alacak Olursanız Bir Daha Düşünün
 
  • Beğen
Tepkiler: mcanerg
Evet arkadaşlar, sonunda istediğim çelik kadroya sahip oldum. Geçenlerde bir eskicide denk geldim ve bisikleti 1500 liraya aldım.
Kadro boyu da tam bana göre. Lastiklerin, aynakolun, fren tel kablo ve pabuçlarının, zincirin değişime ihtiyacı var.
vitesler, vites ve fren kolları ile ruble iyi durumda. 90'lı yılların Shimano Altus'u canavar gibi kaliteli.
bagaj bağlantı yerleri çok iyi durumda.
26 jant.
Kadro çok iyi durumda ve ezik çürük yok.
Jant telleri iyi durumda fakat sağlam bir akorda ihtiyacı var.

Yaklaşık 6000 tlye mal etmiş olacağım bisikleti.

Toplama işlemi bitince son halini paylaşacağım.
 

Dosyalar

  • WhatsApp Image 2025-04-08 at 10.08.49(1).jpeg
    WhatsApp Image 2025-04-08 at 10.08.49(1).jpeg
    69,8 KB · Okunma: 44
  • WhatsApp Image 2025-04-08 at 10.08.49.jpeg
    WhatsApp Image 2025-04-08 at 10.08.49.jpeg
    102,6 KB · Okunma: 45
Son düzenleme:
Evet arkadaşlar, sonunda istediğim çelik kadroya sahip oldum. Geçenlerde bir eskicide denk geldim ve bisikleti 1500 liraya aldım.
Kadro boyu da tam bana göre. Lastiklerin, aynakolun, fren tel kablo ve pabuçlarının, zincirin değişime ihtiyacı var.
vitesler, vites ve fren kolları il ruble iyi durumda. 90'lı yılların Shimano Altus'u canavar gibi kaliteli.
bagaj bağlantı yerleri çok iyi durumda.
26 jant.
Kadro çok iyi durumda ve ezik çürük yok.
Jant telleri iyi durumda fakat sağlam bir akorda ihtiyacı var.

Yaklaşık 6000 tlye mal etmiş olacağım bisikleti.

Toplama işlemi bitince son haşini paylaşacağım.
Bit pazarında veya eskicilerde çok aradım ama bulamadım böyle bir şey :) Şimdiden güzel olacak gibi duruyor. Hayırlı olsun.
 
  • Beğen
Tepkiler: MakRo ve Kuzey Ege
selam herkese, toplamaya başladım bakalım, ikinci foto da flashlısı 😊
Bit pazarında veya eskicilerde çok aradım ama bulamadım böyle bir şey :) Şimdiden güzel olacak gibi duruyor. Hayırlı olsun.
Ben istanbuldaki eskicileri gezip tel numaramı bırakıp "abi güzel birşey düşerse hemen resmini gönder" şeklinde ilerlemeyi düşünüyorum.
 

Dosyalar

  • WhatsApp Image 2025-04-09 at 22.32.38.jpeg
    WhatsApp Image 2025-04-09 at 22.32.38.jpeg
    72,6 KB · Okunma: 33
  • WhatsApp Image 2025-04-09 at 22.32.32.jpeg
    WhatsApp Image 2025-04-09 at 22.32.32.jpeg
    74,3 KB · Okunma: 33
Son düzenleme:
Geri