arkadaşalar ya kusura bakmayın ben anlayamdım göbeği ama zili benim şu anda kullandığım zilli aynı kipadan almıştım görünce mutlu oldum kusura bakamyın sizin bilimsel tartışmanızı böldüm ama sölemeden edemedim..
Sistem Rohloff değil arkadaşlar.
Çünkü Rohloff un vites değiştirme mekanizması ve kablolar sol tarafta..yani disk rotorunun bulunduğu tarafta.
Arkadaşımızın gönderdiği resimdeki sistem ATC/NuVinci. Bu firma bir kaç yıldır şanzımanlarının piyasadaki en iyi ürün olduğunu kanıtlamaya çalışıyor (du).Çünkü firma Fallbrook Technologies tarafından satın alındı.NuVinci sistemin bir CVT veya (CVP)olduğunu söylüyor.Yani Continuously Variable Transmission.
Sürekli(güç aktaran) değişken şanzıman.
Kısaca: Sistemde dişliler yok . Ortada güçü aktaran büyük bilyalar(toplar) var.Bu bilyalar alt taraftaki kasnak üzerinde sağa veya sola kaydırılarak güç girişi (zincir/dişli) ile güç çıkışı (teller/jant) disklerinin farklı hızlarla dönmesini sağlıyorlar ve dolaysıyla sistem dişlileri olmayan ve vites aralıkları bulunmayan otomatik bir şanzıman.
Topların sağ ve sol diske güç aktarımı bir sıvı (yağ) vasıtasıyla yapılıyor. NuVinci ye göre sıvı... toplar ve disk arasından geçerken rijid (durağan) bir yapıya dönüşüyor ve bu aktarımı sağlıyor. Ana fikir herhalde ..sürtünen ve dolaysıyla aşınan parçaların bulunmamasını sağlamak..aksi takdirde merkezdeki büyük güç aktaran top yüzeylerinin hangi malzemeden olursa olsun...ilk aşınma noktalarını oluşturacakları ve sistemin ömrünün çok kısa olacağının önüne geçilemeyeceği kesin olurdu.
Konuyu ve sistemi tam anlamak için biraz sabırla mutlaka download yapmanız gerekiyor arkadaşlar.
Buradan:
(link)
Sistemi denemediğim için yorum yapmak zor ve acaba NuVinci nin saydığı özelliklerin tümü uzun vadede sağlanabiliyor mu?
Bu sistemle firma çıkışlı donanım sunan genelde touring tipi bisiklet yapımcıları...
burada:
(link)
CVT ler F1 de bile denenmiş (Williams ) ama Oto Sanayiinde çok başarılı olamamışlardı. CVT li DAF marka otomobiller için googledan arama yapın lütfen...kayışlı bir sistem vardı güç aktarımında. Daha sonra Volvo bu firmayı (DAF otomobil bölümü)ve sistemi satın aldı ve mezara taşıdı.. kendisi Ford a satılmadan önce...
selamlar
Williams CVT yi 1991 senesinde denemişti sanırım.Sonradan vazgeçme nedeni başarısız oluşu değil,çok verimli ve hızlı olduğu için FIA'nın yasaklamasıydı.CVT ler günümüzde çok yaygınlaşmaya başladı aslında.Kompakt sınıf otomatik vitesli birçok modelde CVT kullanılmaya başlandı.Yakın zamanda kullanımı daha da artacak.
Ayrıca tüm scooter tipi motosikletlerde CVT kullanıyor.
Williams /CVT kombinasyonu açıklaması doğru .Patrick Head tarafından geliştirilen CVT henüz deneme aşamasındayken FIA tarafından yasaklanmıştı.Yani başarısızlık kısmı F1 için değil çünkü henüz deneme aşamasındaydı. Başarısızlık ifademi DAF ve Oto Sanayii için kullandım. Çünkü 1960 larda ortaya çıkan bir tasarım 40 yıl! sonra yeniden ele alındı ve günümüzde kullanım rahatlığı ön plana çıktıkça ve emisyon değerleri önem kazandıkça
mutlaka artarak kullanılacaktır.
selamlar
göbekten vites falan değil arkadaşım. farklı bir vites sistemi. 8'li 9'lu rublelere göre performansının daha iyi olduğu iddia ediliyor. bunda bir vites sınırlaması yok. vitesler içinde kullanılan bilyenin kaydırılma oranına göre değişiyor. içindeki göbek bir tarafa kaydırıldığında, o göbeğe değen bilyenin çapı büyüyor, diğer tarafa kaydırıldığında göbeğe temas eden bilyenin çapı küçülüyor böylece vites değişimleri gerçekleşmiş oluyor.
kullanm kolaylığı ve hafifliği bakımından çok başarılı. bisiklet sabit dururken bile vites değiştirilebiliyor. o anki durumunuza bağlı olarak sonsuz vites imkanına sahip oluyorsunuz. herhangi bir vites sınırlaması yok. yani atıyorum 1. vitesten sonra 2. vites seceneği yok sadece. 1. vites ile 2. vites arasında sonsuz vitese sahipsiniz.
Aslında çok mükemmel bir sistem. Hem dururken vites değiştirme avantajı var, hemde toz toprak toplamıyor, ayrıca su, çamur vs. maddelerin girmeside engelleniyor. Ozaman çok uzun ömürlüdür büyük ihtimal.