Cromoly=CrMo=Chrome Molybdenum.
Kısaca çelik yani "steel".
Çelik= iron/carbon alaşımıdır. Çelik kadro boruları ayrıca içine katılan diğer elementlerle çok daha güçlü, hafif ve dayanıklı hale getirilirler bu elementler:
chrome, molybdenum, nickel, manganese, vanadium, niobium' dur. Bu alaşımlar
oluşturulurken işin içine katılım yüzdeleri, sıcaklık değerleri vs. gibi çok karmaşık
mühendislik detaylarıda girer (ve bu bizi aşar).
Fakat şu ortak noktadır; Cromoly olarak bildiğimiz tüm çelik kadro boruların
ortak alaşım elementleri arasında Chrome, nickel, molybdenum ve manganese
temel maddelerdir. Bundan sonra karışanlar ve boruların şekillendirilmesi, çelik
boruların kalite kademelerini oluşturur.
Boruların şekillendirilme konusu aşağıdaki linkte detaylıca anlatıldı:
https://www.bisikletforum.com/showthread.php?p=239055#post239055
Çelik boruları "Cromoly" olarak tanımlamak, Türkçede yaptığımız ciddi bir hata,
çünkü CrMo olarak etiketlenen boruların bir çoğu vasat fakat hesaplı çelik
kadrolarda belirdi ( özellikle türkiyeye gelen "Tange" borulu, low-end MTB'ler)
Çelik kadro boruları 60 yılı aşkın bir süredir ve hala high-end yol veya MTB kadrolarda kullanılıyor. Yazımın ilk sayfalarında da belirttiğim gibi son yıllarda
üretilen süper-steel kadro borularıyla kadro ağırlıkları 1150gr. ye indi ve inmeye devam ediyor . Bu boruları imal eden firmaların hepsi aluminium alaşım, titanium alaşım ve carbon fiber borularıda üretiyorlar. Bütün bisiklet marketini yönlendiren bu firmaların hepsinin ortak bir yanı var, kökenleri çelik boru imalatından geliyor, ve bu firmaların hepsi halen çelik boru imalatını
bırakmadığı gibi sınırları zorlayan yeni alaşımlarlada geliyorlar.
Bunlara örnek: Columbus (italyan), Dedacciai (italyan), Reynolds( ingiliz) ve
True Temper ( USA).
Ben bunlardan "Columbus ve Reynolds" dan örnekler vereceğim.
Columbus: Şu an üç model steel tube üretiyor.
1) ZONA: Nivacrom alaşım steel ( niobium-vanadium-chrome-molybdenum-nickel-manganese). ZONA eski EL-OS,Genius, Nemo ve Neuron modellerinin
gelişmiş versiyonudur.
Çeper kalınlığı 0,5mm. ye kadar soğuk çekme dikişsiz ve dbl.& triple butted borudur. Her tip kaynağa gelir ( lug, TIG, fillet-braze).
Zona boru ile yapılan kadrolar 1750gr.(luggeg-rekor) kadar inebilir, kadro boyanmalıdır zira paslanabilir. ZONA high-end çelik alaşımdır.
2) LIFE : Niobium alaşım Steel (niobium-chrome-moly-nickel-manganese)
Thermacrom olarakda bilinir. Heat treatment' dan sonra kadro dahada güçlendirilir. Çeper kalınlığı 0.45mm. kadar soğuk çekme, dikişsiz, triple butted
high end çelik borudur. TIG ve fillet-braze kaynağa gelir. Bu boruyla yapılan kadrolar 1450gr.(56cm.size) kadar inebilir. Son derece güçlü ve üstün nitelikli
bir boru cinsidir. Boya gerekir, çok zor paslanır,fatik ömrü çok uzundur.
3) SPIRIT: Niobium alaşım Steel (niobium-chrome-moly-nickel-manganese)
Bu süper steel, paslanmaz borudur. Heat treatment ve TIG kaynağa uygundur.
Titanium ve top alu. alloy boruların gücüne sahiptir, fatik ömrü çok uzundur.
Spirit boruyla 1250gr. da kadro (56cm.) yapılabilinilir.
Not:
1) Eskinin Columbus "Cyclex" olarak adlandırılan boruları Cromoly alaşımdır, bunlar SL, SLX ve TSX olarak bilinirdi, çeper kalınlığı 0.5mm.
2) Yine eskinin Columbus "Cromoly" olarak bilinen boruları 0.6mm çeper kalınlığındaydı,
ve bunlar Cromor, Gara ve Thron olarak geçmişte adlandırıldı. Bu modeller "Cyclex" serisinden daha ağır ve düşük modellerdi.
Reynolds Tubing: 531 ve 753 modelleri üretimde değil, özel sipariş için çekiliyor.
525-725-631-853 ve süper steel 953.
Yukarda sayılan bütün modeller Cromoly alaşım çelik, fakat reynolds diğer elementleri belirtmemiş.
En üst modeli 953. Bu malzeme paslanmıyor, çok hafif ve güçlü. Bu boruyla
1200gr. ye kadar kadro yapabiliyorlar (TIG kaynak).
Aşağıdaki linkte bu kadroları anlattım.
https://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=17705&page=5