@YutupAdam
Deney Adı:Hangi tür bisiklet daha iyi yokuş çıkar?
Araştırma sorusu:Aşağıda özellikleri belirtilen bisikletlerden hangisi diğer koşullar sabit kalmak şartıyla aynı yokuşu daha hızlı çıkar?
Sabit değişken: Karşılaşılan bisikletler hariç her değişken değizmez,sabit.Yol,eğim,hava şartları,trafik durumu,sürücü vb
Bağımsız değişken: kullanılan iki farklı özellikteki bisiklet
Şehir bisikleti:
-48-36-26 aynakol ve 11-34 ruble
-13,04 kg ağırlığında +üzerinde bolca aksesuar
-40 mm kalınlığında çok hafif tırtıklı lastikler(yuvarlanma direnci çok daha yüksek)
-Daha kötü akıcılıkta jant seti,muhtemelen göbekler de daha az akıcı
-Kilitlenebilir maşası ile rüzgardan etkilenen ön yüzey alanı çok geniş bir bisiklet
-Deore çekiş sistemi ayrıca 3000 km daha fazla kullanılmış
-spd yok
Yol bisikleti:
-50-34 kompakt aynakol ve 11-32 ruble
-9,40 ağırlığında sadece mataralı ve matara kafesli
-25 mm kalınlığında yuvarlanma direnci daha düşük olan aero lastikler
-Jant seti daha akıcı,ayrıca göbekler daha yeni
-Aero kuvvetlere daha az direnç gösteren daha aero bir bisiklet
-Tiagra çekiş sistemi ve daha az kullanılmış.
-Spd var fakat kullanılmadı.
Binici:
-Orta kondisyonlu
-Şişman ve mutlu
-Yol bisikletinin gücüne ve üstünlüğüne inanmış( Motivasyon en büyük güçtür)
Bu da ben şişman ve mutlu
Deneyin yapılışı:
Şişman ve mutlu adam; aynı yokuşu(orta eğimli bir yokuş) bütün şartlar(yol,hava trafik...) aynı kalmak şartıyla iki bisiklet ile çıkar ve zaman tutar.Bu kadarcık
Sonuç ve yorum
-Yol bisikleti daha kısa sürede çıkıyor.
-Yokuş çıkmada en büyük mücadeleyi ve meydan okumayı yerçekimine karşı veriyoruz.Yani birinci özellik hafif olmalıyız.Bu hafiflik farkı binici aynı olduğu için bisikletler arasındaki farktan kaynaklanıyor doğal olarak.Şehir bisikletinin %50 ağır olması ,hem yerçekimi tarafından cezalandırılıyor.Hem de fazla ağırlığın ve ebatının büyük olmasının getirdiği dezavantaj ile ayakta güç uygulaması da biraz daha zor oluyor.Yol bisikletini yokuşta ayakta sürmek çok daha kolay oluyor.Buradan şunu rahatlıkla söyleyebirim, bisikletler arasındaki ağırlık farkının artması ile süre farkları açılacaktır.
-Bilimsel çalışmalara göre 12 km /sa hızın üstünde bisikletçilerin en sevdiği dostu ortaya çıkıyor:Aerodinamik kuvvetler
12 km/sa hızların üzerinde geçilen yokuşlarda bile bize sevgisini iletmekten geri kalmayacaktır sayın rüzgar
Bilindiği üzere yol bisikletlerinin aerodinamik olarak şehir bisikletlerinden çok çok daha avantajlı olduğunu biliyoruz.Ne kadar az aerodinamik direnç katsayısı o kadar az drag etkisi ve hız.Burada kullanılan bisiklet endurance kadro değil de agresif yarış kadrosu olsaydı daha kısa sürelere imza atılacaktı.
-Yine yol bisikletinde kullanılan yuvarlanma direnci düşük ince aero lastikler ürettiğimiz watt ları korumakta dost. Yuvarlanma direncini düşür ki enerjin boşa gitmesin.Şehir bisikleinin yüksek yuvarlanma dirençli,tırtıklı kalın lastikleri ömür törpüsü
-Jant setleri .Benim kullandığım yol bisikletindeki jant setinin akıcılığının şehir bisikletimdekine oranla çok daha iyi olduğunu biliyorum.
-Binici yani ben.Çok daha kondisyonlu olsaydım;yol bisikleti ile şehir bisikleti arasında yokuştaki zaman farkının -yol bisikleti lehine-daha da açılacağını düşünüyorum.
Demem o ki, yol candır.
Keşke kontrollü deney yapabilecek derecede imkanlara sahip olabilseydim.Kabataslak ben bunu anladım:Yol bisikleti yokuşta daha iyi.
Yine de belirtmek lazım.Burada kullanılan iki bisikletin aynakol ve ruble oranları mümkün olduğunca yakın.
Kullanılan yol bisikletinde 53-39/11-25 kombinasyonu gibi daha zorlayıcı oranlar olsaydı durum ne olurdu, onu da deneyimlemek gerekir.