Scudo Sports

Fixie üzerine ...

Scudo
Bu oranla geziyorsa helal olsun diyelim :D. Yine bu oranla yokuş inmek de ağlatabilir, freni de yok :D

Bu oran ile düz yolda gitmek çok sorun değil hatta bu oranla yokuş çıkmak da önemli bir sorun değil. Ama çıktığın o yokuşu bu oranla inemezsin. İnerken harcadığın güç çıkarken harcadığın güçten fazla olur. Fixiede büyük ayna iniş sırasında düşük devir ve yüksek sürat demektir. Devir yüksek olursa pedala uygulayacağınız gücün oranı da miktarı da artıyor. Bu oran beş metrede iki tur baskı hakkı verirken 42/18 aynı mesafede üç ya da dört tur baskılama imkânı sağlar. Fixieciler yokuş cikmak için değil de kazasız belasız inmek için düşük ayna kullanırlar.

Makine yanlış bilmiyorsam Aventon Cordoba, bunun kadro maşa ağırlığı taş patlasa 3 kg. Jantlar da karbon olduğuna göre diğer komponentler standart olsa dahi makine 8 kg altında kalır. Bu ağırlık ile yokuş çıkmak mümkün. Bunu kullanan fixieci off sezonda ağırlık antrenmanı yapıyor ise ve üst gövde ağırlığı düşükse - diğer parametrelerin tamamının eşit olduğunu varsayarsak- ultegra setli karbon yol bisikletine binen bir yol bisikletçisinden daha iyi tırmanır.
 
  • Muhteşem
Tepkiler: Cemal Ç.
Atma işte, zehirli ok bu!
GCN'nin YouTube hesabında bununla ilgili deneysel bir çalışmanın videosu var. Süper bike ile fixieyi karşılaştırıyorlar. Ama kullandıkları fixie Aventon kalitesinde bir makine değil. Buna rağmen zamanlamaları birbirine çok yakın çıkıyor. Benim gördüğüm bu, elinde başka veri olan varsa paylaşsın. Bizim bildiğimiz yanlış ise doğrusunu öğrenelim. Sonuçta forum kavramı bunun için var. Farklı fikirler, değişik görüşler vs vs
 
Daha önceki fixie - yol bisikleti tartışmalarına binaen yazmıştım onu. Benim yarışla işim yok, spor amaçlı biniyorum. Yerim ve zamanım olsa yol bisikleti yanına bir fixie isterdim ama, yalan yok.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Kılıç 35.5
Ben fiksi ye totoplama ile başladım. Kromoli eski bir Sarda kadrosuna ortaa kalite göbek takarak iki üç yıl epe tepe kullandım. Hem ön hem de arka fren İstanbulda bir zorunluluk. Bir kere yokuş çok. KAldırım, tümsek çukur çok. Herşeyden manevrayla kaçamıyorsunuz. Yokuşları ayağa kalkarak, üst gövde ağırlığını tamamen pedala aktarıp sonra sıra öbür ayağa geldiğinde yine tüm vücut ağırlığını diğer pedala veriyorsunuz. Hiç bir vites meknizması bu baskıya dayanmaz. Ben bu şekilde kullandım. Ayna yamulttum. Kendi kullanımıma ve ihtiyacıma göre değişiklikler yaptım. Ayakta daha rahat kuvvet aktarabilmek için boynuzla yükselttim. Ön aynayı büyütüp kalınlaştırdım. Patlamaya dayanıklı daha kalın postacı lastikleri taktım. Bir kez şişhane yokuşunu ilk ışıklara kadar tırmandım fakat arabalar tehlike yarattığı için bir daha yapmam. Fiksi kullandığımda sadece bacaklarım değil bütün vücudumun çalıştığını farkediyorum. Sırt omuz biseps triseps karın kaslarım hamlık ağrısı çekiyor. Sıkışık trafikte inanılmaz manevra kabiliyeti veriyor. Aralardan çok rahat kimseye değmen geçebiliyorsunuz ne dağ bisikletleri ne de yol bisikletleri şehir içinde o kadar kıvrak olamazlar. Sabit pedal teker hareketi size yol ve gidon üzerinde eşsiz bir kontrol veriyor. Fiksi genellikle mağazadan alındığı şekliyle kullanılan bir bisiklet değil. Kendi vücut tipinize, sürüş tarzınıza uygun şekilde düzenliyorsunuz. Kimisi çok şık iksi seviyor. Retro yada modern heykel gibi bisikletler yapıyorlar. Bana kalsa, param olsa kadroyu bile ben tasarlamak isterim. frensiz olmak zorunda değil. Hatta istanbulda çift frenli olması gerektiğini düşünüyorum. Ucuz değil. Üst düzey donanımı olan bir fiksi epey ciddi para eder. Hor kullanmaya elverişli o yüzden sık sık yedek parça ihtiyacım oluyor. Bir kersinde gidon boynunu kırdım. Bir keresinde kadro ayrıldı. Şimdi üç tane yedek kadro, üç tane maşa var elimde ne olur ne olmaz diye. Zincirlerim kısa zamanda uzuyor değiştirmek zorunda kalıyorum. Kayışlı aktarmayı düşündüm bir ara ama uğraşamadım vazgeçtim. Fiksi çok eğlenceli. Özellikle Fixie demiyorum. Bence siz de demeyin. Sevgiler.
 
Hiç bir vites meknizması bu baskıya dayanmaz.

Bu kısım iddialı, bana göre hatalı. Vites mekanizması ile en az 400.000 metre dediğiniz gibi tırmanmışımdır. Bu tarz bir sürüşten dolayı ekstra eskiyen gidon oldu, vites sistemi aktarımın gerilim noktasında değildir. Örneğin 70 kg ağırlığındaysanız ayakda 50 kadans çevirirken vereceğiniz ağırlık gücü aşağı yukarı 200-250 watt civarında olur. Bu da bisiklete zarar verecek bir güç değildir. Hadi kollarınızı da gidonu çekerek işe dahil edin ve fazlasıyla söylüyorum 200 watt ekleyin. 450 watt bir pro domestiğin ftp değeri aşağı yukarı.

Kayış sistemini fxie nin ruhuna uymadığını düşünmekle beraber kayış da kullanımla birlikle uzamakta.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Kılıç 35.5
Bu ağırlık ile yokuş çıkmak mümkün. Bunu kullanan fixieci off sezonda ağırlık antrenmanı yapıyor ise ve üst gövde ağırlığı düşükse - diğer parametrelerin tamamının eşit olduğunu varsayarsak- ultegra setli karbon yol bisikletine binen bir yol bisikletçisinden daha iyi tırmanır.
"Daha iyi tırmanır" dan kasıt ne burada? Tamamen aynı kondisyonda, aynı fiziki şartlarda 2 kişiden biri sallıyorum 34/28'de, diğeri fotodaki gibi 50/16 gibi bir oranda aynı yokuşu tırmanıyor olsun. 50/16'lı daha fazla irtifa yapamaz. Fizik bilimine aykırı.

Hiç bir vites meknizması bu baskıya dayanmaz.
- Bu laf çok belirsiz. Söylenmek istenen, "bu kadar gergin bir zincirde hiç bir attırıcı zinciri büyük dişliye atamaz" mı? Öyleyse, tabii ki zincir yüklüyken vites değiştirmeyeceksin. Onun taktiği var. Ha eğer, kastedilen vites değiştirmek değil de, dişlilerin erken erimesi ise, vitesli bisiklette neden 3:1 gibi bi oranla tırmanmaya çalışayım ki? Çalışacaksam niye vitesli bisiklet kullanıyorum yani? Sadece arkada vitesli bisikletler bile 3:2 gibi bir oran sağlıyolar tırmanış için. Alırım zinciri arkada en büyüğe, dizlerimi patlamaya çalışmanın bi mantığı yok yani.
- Kadro neresinden ayrıldı?
- 1/8" zincir ve dişlilerle inşa edilmiş vitessiz bisiklet olabilecek en uzun ömürlü bisiklet tahrik sistemidir. Tahmini kaç kilometrede zincir değiştiriyorsun?
 
Fixiede büyük ayna iniş sırasında düşük devir ve yüksek sürat demektir. Devir yüksek olursa pedala uygulayacağınız gücün oranı da miktarı da artıyor.
Bu ifadenizi gün boyu düşündüm. Hatta izlediğim fixie yarışları, fixie-yol karışık yarışlar aklıma geldi, acaba bana mı öyle geldi diye gün boyu yazıp yazıp sildim. :) Yıllar önce ufak bir fixie kullanmışlığım var. Kafamı kurcalayanları anlatayım.

Fixie'nin devamlı pedal çevirmek zorundalığı ile dedikleriniz çelişmiyor mu? Düşük devir, düşük hız; yüksek devir, yüksek hız manasına geliyor. Bu sadece fixie için değil büyük oranlara sahip vitesliler için de geçerli. Sanki vitesli ve dişli oranı değişken bir sistemden bahsediyorsunuz gibi kavram karmaşası sezdim. Düşük devirle yüksek hızda gidebilmeniz fixie'de gördüğüm bir durum değil. Pedala uyguladığınız kuvvetin değişkenliği hızınızı değişirecek ancak asıl değişen şey ivmeniz ve birim mesafedeki alınan süre. Düşük devirli gidebilmenin tek yolu aynakolun büyük olması. Siz vitesli değilsiniz ki, nasıl devirsiz sürate erişeceksiniz? Böyle bir şey mümkün olsa, aynı hızda giden bir fixie ile yol bisikletli aynı kadansı çevirir. Bugüne kadar izlediğim yarışlarda fixieciler, yol bisikletlilerle yan yana giderken oldukça yüksek kadans çeviriyorlar. Ayağınızı dinlendirme şansınız sadece kranka yüklenmeden pedalı takip ederek olacaktır.

Ayrıca, belirli bir hıza eriştikten sonra ivmeniz 0 olduğunda, uygulayacağınız güç lineer olarak artmaz. Rüzgar, yoldaki sürtünme ve teker direnci, zincir direnci vs bunlar tabi ki artacak ancak ivmeniz 0 olduğu anda daha güçlü basmanız gerekmeyecektir. Daha güçlü basıyorsanız, zaten tekerin sürtünme kuvvetini dolayısıyla hızınızı arttırmış oluyorsunuz. Hız arttıkça rüzgar direnciniz de artacak ancak o da lineer artmayacak. Sadece o hızı korumak için bunu sabit bir güç çizgisinde sergilemek gerekecektir.

Yanlışım varsa düzeltin.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Kılıç 35.5
Bu ifadenizi gün boyu düşündüm. Hatta izlediğim fixie yarışları, fixie-yol karışık yarışlar aklıma geldi, acaba bana mı öyle geldi diye gün boyu yazıp yazıp sildim. :) Yıllar önce ufak bir fixie kullanmışlığım var. Kafamı kurcalayanları anlatayım.

Fixie'nin devamlı pedal çevirmek zorundalığı ile dedikleriniz çelişmiyor mu? Düşük devir, düşük hız; yüksek devir, yüksek hız manasına geliyor. Bu sadece fixie için değil büyük oranlara sahip vitesliler için de geçerli. Sanki vitesli ve dişli oranı değişken bir sistemden bahsediyorsunuz gibi kavram karmaşası sezdim. Düşük devirle yüksek hızda gidebilmeniz fixie'de gördüğüm bir durum değil. Pedala uyguladığınız kuvvetin değişkenliği hızınızı değişirecek ancak asıl değişen şey ivmeniz ve birim mesafedeki alınan süre. Düşük devirli gidebilmenin tek yolu aynakolun büyük olması. Siz vitesli değilsiniz ki, nasıl devirsiz sürate erişeceksiniz? Böyle bir şey mümkün olsa, aynı hızda giden bir fixie ile yol bisikletli aynı kadansı çevirir. Bugüne kadar izlediğim yarışlarda fixieciler, yol bisikletlilerle yan yana giderken oldukça yüksek kadans çeviriyorlar. Ayağınızı dinlendirme şansınız sadece kranka yüklenmeden pedalı takip ederek olacaktır.

Ayrıca, belirli bir hıza eriştikten sonra ivmeniz 0 olduğunda, uygulayacağınız güç lineer olarak artmaz. Rüzgar, yoldaki sürtünme ve teker direnci, zincir direnci vs bunlar tabi ki artacak ancak ivmeniz 0 olduğu anda daha güçlü basmanız gerekmeyecektir. Daha güçlü basıyorsanız, zaten tekerin sürtünme kuvvetini dolayısıyla hızınızı arttırmış oluyorsunuz. Hız arttıkça rüzgar direnciniz de artacak ancak o da lineer artmayacak. Sadece o hızı korumak için bunu sabit bir güç çizgisinde sergilemek gerekecektir.

Yanlışım varsa düzeltin.

Kanımca orada ne demek istediğim anlaşılmamış.
Şöyle ki 50/16 aynakol dişli kullanıyorsanız yokuş inerken devir düşük oluyor. Neye göre? 42/18 kullanan başka bir fixieciye göre. Sözgelimi -hesaplamadım- 50 metrede yapacağınız kadans sayısı 50 aynada daha düşük 42 aynada daha yüksek sayıda olur, fixiede pedallar aşağıdan yukarıya doğru gelirken baskı uygulayarak makineyi yavaşlatırsınız. 50 aynada bu pozisyonda diyeyim ki 20 defa olabilirsiniz ama 42 aynada bu sayı daha fazla olur. Bu söylediklerim yokuş inerken yapılan kadans ile ilgilidir. Fixiede pedal aşağı doğru hareket ederken kalpiye ile baskı yapılır, pedal yukarı doğru giderken vücut ağırlığı ile baskı yapılır. Aynı anda pedalin biri aşağı inerken diğeri yukarı çıkacağı için her iki yönlü de baskı yapmanız mümkündür. Kadans ne kadar yüksek olursa her iki yönlü baskılama şansınız da yüksek olacaktır. Böylece fixie ile yokuş inerken daha rahat edersiniz.
"Daha iyi tırmanır" dan kasıt ne burada? Tamamen aynı kondisyonda, aynı fiziki şartlarda 2 kişiden biri sallıyorum 34/28'de, diğeri fotodaki gibi 50/16 gibi bir oranda aynı yokuşu tırmanıyor olsun. 50/16'lı daha fazla irtifa yapamaz. Fizik bilimine aykırı.


- Bu laf çok belirsiz. Söylenmek istenen, "bu kadar gergin bir zincirde hiç bir attırıcı zinciri büyük dişliye atamaz" mı? Öyleyse, tabii ki zincir yüklüyken vites değiştirmeyeceksin. Onun taktiği var. Ha eğer, kastedilen vites değiştirmek değil de, dişlilerin erken erimesi ise, vitesli bisiklette neden 3:1 gibi bi oranla tırmanmaya çalışayım ki? Çalışacaksam niye vitesli bisiklet kullanıyorum yani? Sadece arkada vitesli bisikletler bile 3:2 gibi bir oran sağlıyolar tırmanış için. Alırım zinciri arkada en büyüğe, dizlerimi patlamaya çalışmanın bi mantığı yok yani.
- Kadro neresinden ayrıldı?
- 1/8" zincir ve dişlilerle inşa edilmiş vitessiz bisiklet olabilecek en uzun ömürlü bisiklet tahrik sistemidir. Tahmini kaç kilometrede zincir değiştiriyorsun?

Üstadım, benim o bölümde ifade ettiğim şey irtifa ile ilgili değil. Sonuçta çıkılan yokuş aynı ise irtifa farklı olmayacaktır. Benim orada kast ettiğim şudur:

1. Sözgelimi ortalama eğimi %8 olan 3km lik bir yokuşu aynı anda iki bisikletçi çıkacak olsun.
2. Bunlardan birinde ultegra setli bir yol bisikleti, diğerinde ise fotoğraftaki fixie olsun.
3. Fixieyi kullanan arkadaş ile yol bisikletini kullanan arkadaş arasındaki bütün performans verileri eşit olduğu koşullarda fixieci yol bisikletçisine göre daha iyi tırmanır.
4. Yok bisikletçisi o yokuşu 15 dakika 24 saniyede çıkıyorsa fixieci daha iyi bir zamanlama ile sözgelimi 14 dakika 45 saniyede çıkar.
5. Hatta şöyle yapalım, aynı yokuşu aynı bisikletçi bir defasında yol bisikleti ile çıksın, diğerinde fixie ile çıksın. Her iki bisiklet türündeki deneyimi de eşit olan bir bisikletçi o yokuşu fixie ile daha iyi tırmanır.

Söylemek istediğim şey tam olarak budur.
Daha önceki fixie - yol bisikleti tartışmalarına binaen yazmıştım onu. Benim yarışla işim yok, spor amaçlı biniyorum. Yerim ve zamanım olsa yol bisikleti yanına bir fixie isterdim ama, yalan yok.

O zaman falında sana bir hurdacı ziyareti çıktı. Fixie için öyle çok Lara harcamaya ihtiyacın yok. Hurdacıdan drop outları fixieye uygun bir çelik kadro buldun mu gerisi kolay. Bunun fixie dönüşümü hakkında buradaki bütün arkadaşlar sana yardımcı olur.
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: specific
@Ali Kılıç 35.5 abi aynakol çok büyük arka dişlisi de küçük görünüyor kondisyonu aşan bi oran bu, zaten pist içinmiş gibi duruyor o bisiklet. Yokuş inerken de fena bir şekilde itekler bacakları.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Kılıç 35.5
@Ali Kılıç 35.5 abi aynakol çok büyük arka dişlisi de küçük görünüyor kondisyonu aşan bi oran bu, zaten pist içinmiş gibi duruyor o bisiklet. Yokuş inerken de fena bir şekilde itekler bacakları.

50/16 fixiede tavsiye ettiğim bir oran değil. En son yedi yıl önce 53/16 kullandım. Bir daha da kullanmam. Bana göre veledromda yarış koşulmayacak ise gereksiz bir oran. Kondisyonu iyi olan bir bisikletçi bu oranla yokuş çıkar mı? Evet. Ama ne gereği var?
 
50/16 fixiede tavsiye ettiğim bir oran değil. En son yedi yıl önce 53/16 kullandım. Bir daha da kullanmam. Bana göre veledromda yarış koşulmayacak ise gereksiz bir oran. Kondisyonu iyi olan bir bisikletçi bu oranla yokuş çıkar mı? Evet. Ama ne gereği var?
Bende 46/14 kullandım bir süre çok gereksiz gerçekten.
 
  • Muhteşem
Tepkiler: Ali Kılıç 35.5
Bende 46/14 kullandım bir süre çok gereksiz gerçekten.

Ben şu anda 44/18 kullanıyorum. Aralık ayında 42 ayna takacağım. Kış bitince yine 44 ile devam ediyorum.
 
Ben de şu an fixie değil ama singlespeed var. Eskişehir için 52/16 çok ideal. Gerektiğinde trafikte otobüs arakası yapmaya yetecek hızı sağlıyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Kılıç 35.5
Screenshot_2024_1217_160533.jpg
Fixie ile paket günlükleri vol 1
 
  • Beğen
Tepkiler: ag249 ve MakRo
Screenshot_2024_1223_011553.jpgScreenshot_20241223_011603 (1).jpg
Fixie ile paket günlükleri vol 2
Google tam doğru ölçüm yapmıyor mu acaba? daha fazlası olabilir.
 
Geri