Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Hazne (Göbek) Bakım

StreetRide

Üye
Kayıt
31 Ağustos 2010
Mesaj
58
Tepki
50
Şehir
Street
Bisikletin güneş görmeyen parçaları konusuna noktayı koyuyoruz bu yazıyla. Bisikletin gidişatı konusunda en önemli parçalardan biri olan tekerlek göbeklerine, daha doğrusu bu göbeklerin içine, yani hazne kısmına ve tekerlekle beraber dönen bilyeleri taşıyan yatağa eğileceğiz.

Bisikletin nasıl gittiği, tekerleklerinin kolay dönüp dönmediğine bağlı. Tekerleklerin dönüşü ise göbekteki yatağın durumuna. Yazımızın konusu, hazne bakımı, yağlaması.

Öncelikle her zaman olduğu gibi gereken alet edevata bir göz atalım. Tekerlek göbeklerini açabilmek için kurbağa ağızlı anahtar gerekiyor. Bunlar göbeğin markasına, modeline göre 13-14-15-16-17mm genişliğinde olabiliyorlar. Buradaki göbek Shimano LX, kullanacağımız anahtarlar da 13-15 ve 17mm

(link)


Anahtarlar
Bu anahtarların bir özelliğine değinelim: Tekerlek göbeklerini tutan somunlar haliyle bayağı ince olduklarından bu anahtarlar da sıradan kurbağa anahtarlara oranla daha inceler, yani sıradan kurbağa anahtarlarla birazdan göreceğimiz iç taraftaki somuna ulaşmak imkansız.

(link)



Arka tekerlekten başlayalım. Elbette bu işe girişmeden önce arkada daha öncede anlattığımız gibi kaseti sökmüş olmanız şart. Baştan belirtmemiz gereken, çalışmanın mutlaka bir masa veya halı üzerinde yapılması, aksi takdirde özellikle ilk denemelerde bilyelerin hazneden dışarı düşüp yuvarlanıp kaybolmaları işten bile değil.
Göbeğin somunlarını tutan plastik kapağı elimizle veya bir tornavida yardımıyla kolaylıkla kaldırıyoruz.


(link)


Altından haznenin girişini tutan somunlar çıkıyor.

(link)



Burada alttaki somuna 13mm’lik üstteki somuna ise 17mm’lik anahtar uyuyor.


(link)


Çok dikkat edilmesi gereken nokta, söküm esnasında da, takım esnasında da alttaki somunun kesinlikle çevrilmemesi. Alttaki somun uygun seviyede sabit tutulurken, üstteki somun anahtarla açılıyor. Gevşedikten sonra zaten elle çevrilerek çıkarılabiliyor.
Çıkan somun ve contaları sırasıyla dizmek ilk denemelerde tekrar takarken acaba hangi parça öndeydi ikilemine düşmemizi engeller.

(link)

Somunlar çıktıktan sonra artık yatak karşımızda, bilyeler de gözüküyorlar

(link)


Diğer taraftaki bilyelere de ulaşmak için göbek/tekerlek milini serbest düzenek tarafından dikkatlice çekiyoruz, bu tarafta da bilyeler açığa çıkıyorlar. Bu esnada tekerleği dik tutmak bile bilyelerin düşmesini önlemeyebilir, dolayısıyla tekrar edelim, bilyelerin düşüp yuvarlanıp kaybolmayacağı bir ortamda çalışmak çok önemli.

(link)


(link)


(link)


Sonuç itibariyle her iki tarafta da bilyeler açığa çıktılar. Simdi burada kesmek isteyenler bir şırınga veyahut tüp yardımıyla yağı yatağa, bilyelerin üstüne pompalayabilirler. Bu işin kısa yönü. Kısmen de yeterli bir yöntem. “Derin” temizlik isteyenlerin yapacağı olay ise bu aşamada cımbız ile bilyeleri yataktan çıkarıp bir yerde toplamak. Arka haznede her iki tarafta 9 bilye olmak üzere 18 bilye bulunuyor. Arkadaki bilyeler 1/4 inç = 6,3mm çapındalar.
Bu aşamada bilyelere bakmak lazım. Eğer bilyeler içinde üzerinde çizik olan, belirgin bir şekilde aşınmış olan varsa değişme zamanı geldi de geçiyor demektir. Bu durumda aşınma ile bir bilye değil bütün bilyelerin çapları değişeceğinden sadece aşınan bilyeyi değil, bütün bilyeleri değiştirmek gerekir.


(link)


Akabinde yatağı bir toz bezi ile iyice silip parlatıp kontrol ediyoruz. Yatakta bir çizilme, bilyelerin yatağı oyması gibi bir durum var mi yok mu bakmak önemli. Bozuk bir yatağa yeni bilyeler koymanın manası yok ne de olsa

(link)

Ve bilyeleri tekrar cımbız ile bu yağın içine oturtuyoruz. Önce milin üzerindeki somunları sökmediğimiz serbest düzenek tarafını yerleştiriyoruz.

(link)


Hazne temizliğinin bütün çetrefilli kısmı işte bu aşamada başlıyor. Bu vidaları öyle sıkı sıkmalıyız ki haznede bir oynama olmasın, ama vidalar o kadar gevsek olmalı ki, gereksiz yere bilyelerin dönüşünü zorlaştırmasın. İşte bu iş, tekerlek göbeğini tekrar takmanın bütün inceliği.

(link)


Boşluk varmı?
Önce elimizle içerideki sabit somunu sonuna kadar çeviriyoruz. Bu aşamada fazla sıkıp sıkmadığımızı kontrol etmek kolay. Tekerleği milden tutup çevirince bir sürtünme, bilyelerin hareketleri vs. hissediliyorsa fazla sıktık demektir, somunu gevşetiyoruz. Şimdi kolay mı dönüyor tekerlek? Öyleyse tekerlek milini sağa sola hareket ettirip boşluk olup olmadığına bakıyoruz.
Bu karşılıklı sıkma-gevşetme tekerleğin kolay döndüğü ve boşluğun olmadığı bir yer bulana kadar somunu milim milim oynata oynata devam ediyor. Bu yeri bulunca alt somunu anahtarla sabit tutup üst somunu sıkıyoruz.


(link)

Burada tekrar hatırlatmak lazım: Alt somun kesinlikle çevrilmiyor. Yani elimizle yerleştirdiğimiz sıkılıkta sabit tutuluyor anahtarla, üst somun anahtarla sıkılıyor. Somunları taktıktan sonra da elle oynama var mi veya tekerlek kolay dönüyor mu diye bakmak son bir kontrol olması açısından önemli. Uygunsuzluk varsa açıp bütün işlemi tekrar baştan almak gerekiyor.
Gelelim ön tekerleğe. Ön tekerlek de sistem açısından aynı. Burada da önce lastik kapağı kaldırıyor,

(link)

Sonra 13 ve 15mm’lik anahtarlarla arkada olduğu gibi alttaki somunu sabit tutarken, üstteki somunu gevşetiyoruz.

(link)

Bilyeleri cımbızla dışarı aldıktan sonra (diğer taraftan düşmemelerine dikkat!)

(link)

kontrol ediyoruz. Arka göbekten farklı olarak önde iki tarafta 10’ar olmak üzere 20 bilye var. Öndeki bilyeler 3/16 inç = 4,8mm çapındalar

(link)


Bilyelerde yine bir çizik olup olmadığına baktıktan sonra sıra yatağa geliyor. Yatağı kontrol ettikten sonra bolca yağlayıp

(link)


yine mili diğer taraftan yerleştiriyoruz.

(link)


Ve aynı şekilde somunları sıkma-gevşetme oyunu başlıyor. Elle sıkıp “Çok mu sıktık, tekerlek kolay dönüyor mu?” veya “Fazla mı gevsek kaldı, mil sağa sola boşluk veriyor mu?” diye bakıp uygun sıkılığı bulana kadar sürüyor bu oyun. En sonunda yine alttaki somunu sabit tutup, üstteki somunu sıkıyoruz.
Son olarak arada sırada biniş öncesinde de bakılması gereken bir şey var. Tekerleklerde boşluk olup olmadığı bisiklet sabit dururken fren bölgesinden jantı tutup sağa sola oynatma ile kontrol edilmeli. Bu şekilde oynama varsa göbekte bir boşluk var demektir, açılıp tekrar sıkılması lazım.

(link)


Uzun süredir hazne bakımı, temizliği yapmadıysanız tekerleklerinizin temiz ve yeni yağlanmış bir hazne ile ne kadar kolay döndüğüne ve bisikletinizin nasıl çabucak hızlanıverdiğine şaşıp kalacağınızdan emin olabilirsiniz.

NOT: Alıntı’dır. Ve aletler olmadan hiçbir işe kalkmayın. Arka göbek için kaset çıkartılmadan yapılamaz yakın zamanda kasetin nasıl çıkartılacağınıda gösterebilirim.Bu iş hassastır en ufak yanlışınızda göbeğinizin bozulma imkanı vardır.Dikkatli olun.
 
Scudo
street ride kardeş,paylaşım güzel.Ama müsaadenle şunları eklemeliyim;
1)arka göbek bakımını ben kaset dişliyi çıkartmadan da yapabilirim.Kaset dişliyi çıkartmamamdaki neden?Bu dişli çıkartılmak istendiğinde parçalara ayrılabilir ve zaten dişlide de sorun yoktur.
2)her iki göbeği de gevşetirken ve sıkarken özel takımlar kullandığın belli.Fakat bu iş için özel takımı olmayan kişiler,açık ağız anahtarlara mahkum kalacaklarından,açık ağız anahtarında civata veya somun üzerinde sıyırma olasığı fazladır.Bence yıldız anahtarlar bu konuda mükemmel.
3)madem ki bilyaları göbekten çıkartırken temiz bir ortamda çalışıyorsun,tekerleğin üzerine kaset dişli tarafından milini tak ve tekerlekte bilyaların açık olduğu tarafa tek elini koy ve tekerleği ters çevir,bilyalar eline düşsün.
4)Bu tür bölgelerde kauçuklu gres yağı kullanılır.
5)Tekerlek göbeğinde bilya sıkılık ayarı teknik olarak şöyledir;göbeği sıkan ve ayarını yapan iki somundan;öndeki ve arkadaki somun altı köşelidir.tekerlek göbeğinin ilk önce bu iki somun vasıtasıyla boşluğu alınır ve arkadaki somun öndeki somunun yarı büyüklüğü kadar sıkılır.Yani,üç kenar.

Sadece çalışmaya katkım olsun istedim.Bazı konuları da açıkladığımı umuyorum.:D:D
 
birde hub ilanlarında yazan ölçülerin anlamlarını biri açıklayabilirmi?

26" 135x12mm 32h 6 Bolt

Disc Front 20mm

32h Black 6 Bolt 100mm

Rear XL 150 x 12mm 6 Bolt
 
Yinede sağol teşekkür ederim ama bu bir alıntıdır.Bilgilendirme için teşekkürler
 
@Hitmanizm

26" 135x12mm 32h 6 Bolt = 26'' jant ,135mm göbek uzunluğu ve 12 mm mil kalınlığı. 32 delik 6 vida disk uyumlu

Disc Front 20mm = 20 mm sokma mil uyumlu ön göbek

32h Black 6 Bolt 100mm = 32 delik siyah 6 vida disk uyumlu 100 mm göbek uzunuğu

Rear XL 150 x 12mm 6 Bolt = arka 150mm göbek uzunluğu ve 12 mm mil kalınlığı 6 vida disk fren uyumlu
 
rulmanlı göbeklerin bakımıdıda aynı yoksa sadece rulmanmı değişiyor
 
Selamlar. Konu ve içindeki ayrıntılı anlatım içinde teşekkürler. Alıntıda olsa bir çok kişinin elinin altında bu forumda olması bu anlatımın teşekkürü hakediyor :)

Bende bu konuyla ilgili bir soru sormak istiyorum. Yaklaşık bir buçuk ay önce aldığım jant setiyle ( byte etrto özel örüm 6061 aluminyum ve quando göbekler ) 1000 km kadar yol yaptım. Malumunuz yaz ayları yağmur çamursuz ortamlarda ve şehir içinde kullandım bisikletimi. ( Şehir içi dediğime bakmayın İzmir' in her yeri yapılan kazılar sonucu arazi şeklinde :) ) Yani fazla tozada maruz kalmadı bisikletim. Bu 1000 km yolu yapmış olmam sanki göbekleri bir bakımdan geçirmem gerektiği izlenimini yaratıyor bende ama bu ne kadar doğrudur acaba?

Şunu da eklemek isterim jant setinin ilk günkünden hiç bir farkı yok akış olarak. Yani jant setinden hiç bir şikayetim yok ama baya bir yol yaptığım için şikayetim olmasada bakım yapmam gerekiyor mu? Şimdiden teşekkürler yardımcı olacak arkadaşlara
 
  • Beğen
Tepkiler: StreetRide
Bence göbeğine bakım yapsan iyi olur derim zaten göbekte herhangi bir takıntı ve akışında zorluk gösteriyorsa bilki o göbeğin içindeki bilyalar eskimiş ve çanaklarda kırıklar oluşmuş olabilir.Yani anlayacağın kısaca göbekte takıntı ve zorluk yapmadan önce göbeğine bakım yapmanı tavsiye ederim.
 
  • Beğen
Tepkiler: Buğra Celayir
Anladım. O halde yağmurlar başlamadan ben bi bisikleti göbek bakımına soksam iyi olacak gibi :)
 
Aynen:) .Bir sorum olcak ama bilenler varsa yardımcı olabilirlermi.Bu rulmanlı göbeklerde bakımda değişme oluyor bu rulmanları nereden bulabiliriz?
 
Tmmdır rulman olayını sanayilerde satılıyor ama kimi rulmanların iç yapısı farklı oluyor heralde onlarada rulman deniliyor sanırım.
 
sanayilerde satılanlarda "rulman"adıyla anılır.Fakat ölçüleri farklıdır.Eskisini de gösterin,satıcı size gerekli rulmanı verecektir.Rulmanı yerine takarken de rulmanın üstünü ince motor yağı ile yağlayın.Bir daha çıkarmak gerektiğinde paslanmasın.
 
Göbek içinde kullanılan yağ gres mi ? Belli bir numarası veya özelliği var mı ? Günlük bakımlarda göbeği çıkartmadan da bir bakım yapmak gerekir mi ? Yağmurdan sonra, yıkmadan sonra vs ..?
 
@Şafak Başlar

Bu soruyu tekrar ediyorum bende forum büyüklerim,
Arka göbekte isyan çıktı çat çut diye gürültü var :)
 
@hsnbykkls

Göbek yağsızlıktan bilyaları dağıtmış olabilir, inşallah bir zarar yokturda sana göbek değiştirmeye mâl olmaz :)
Ben Motorex Grease 2000 yağını kullanıyorum ama bu (link) veya bunu (link) kullana bilirsiniz.
Hiç birini bulamadınız, SKF çok amaçlı rulman gresini alın geçin ;)
 
@BF Okuru teşekkür ederim bilgilendirme için :)

Sadece göbek değişimi olacağı zaman jantlar tekrar mı örüdürülmek zorunda?
 
Geri