Scudo Sports

Hidrolik fren'de diskin kalipere sürtme problemi

Sürtme sonucu hem sürten noktada balata hem de disk aşınır. Değişim zamanı yakinsa eğer belki bir süre idare edilir ama yıpranma hizlanacagi için düzenli kontrol etmezseniz anlamadan balataniz bitebilir. Ben olsam eğer değişim vakti yakınsa her biniste kontrol ederek balata degisim zamanına kadar kullanır öyle değiştiririm hepsini. Ama balata yeniyse diski biran önce değiştirirdim.
 
  • Beğen
Tepkiler: .edoardo
Scudo
Hidrolik veya mekanik, disk frenlerin en sık baş ağrıttığı mesele bu kaliperlerin diske sürtme meselesi.

Bu sorun çoğunlukla tekeri yuvasından sökmeyle ortaya çıkıyor. Fren tertibatında hiç bir değişiklik yapılmadığı halde tekeri tekrar yerine oturttuğunuzda ya disk kaliper içine hiç giremiyor ya da girse bile disk kalipere sürtebiliyor. Bu durumda disk frenin v frene göre sıkıntısı balataların hareket marjının disk ile arasındaki mesafenin çok az, belki yarım milimlik boşluk içermesi.

Lastik sök tak hadisesinde yaşanan en ufak bir farklılık kendini direkt disk balata sürtmesi olarak belli ediyor.
Demekki o tekeri söktüğümüz gibi aynen takmamış-takamamışız. Arada bir şeyler değişmiş.

Teker sök tak sonrası bu sıkıntı oluşmuşsa kaliper sabit olduğuna göre sorun orada değil.

Olasılıklar:
1- teker tekrar monte edilirken bağlantı kulaklarına kayık bir eksende sabitlendi. Yani tekerimiz 90 derece diklikte değil, bir tarafa eğik halde. Bu durumda disk de eğri hal alacağından diskin en ucu kalipere ya hiç girmeyecektir ya da uç kaliperin en dibinden balataya sürtecektir. Tekerleğin dik bir şekilde sabitlendiğinden emin olunmalı. Lastik ile maşa bacakları arasındaki sağlı sollu boşluğun eşit olup olmadığı gözlenmeli.

2- Göbek mili kaynaklı eksen değişiklikleri.
Bir sebepten dolayı sök tak sonrası kaliperin bağlı olduğu maşa ile disk arasındaki mesafe farklılaştı.
@Anonim bu meseleyi çözmüş aslında ama keşke bir video ile falan anlatsa çok kolay izah edilebilir bir hal alırmış, çok da dua alırmış.
Diski eskisine nazaran daha içe veya dışa kaydıran etmenlerin biri göbek sıkılığı ayar somunundaki sıkılık değişimi. Bilerek veya bilmeyerek bu somunun gevşetmiş-sıkmışsanız disk de o kadar sağa sola kaymıştır. Göbek sıkılığını kontrol edin. Uygun sıkılığa getirdikten sonra kaliper ayarlarlarınızı yapın.

3- Teker bağlantı kulakları zemininin pürüzlü olması, tekeri kulağın farklı yükseklikteki bir noktasından sabitleme.
Bu kulakların iç kısmı genelde dümdüz değil ve kiminde bir vida oturma oyuğu falan mevcut. Tekeri bu oyuk dışında bir noktadan veya söktüğünüzden farklı bir noktadan sıkıştırma mandalı veya vida vasıtasıyla sabitlerseniz bu da disk ekseninin hafif sağ sol eksene kaymasına etken olabiliyor. Veya bu kulak içinde kalan kalın bir yağ-kir tabakası, tabakanın temizlenmesi vs. Sök tak sonrası bu sıkıntıyı doğurabilir. Sökmeden önce balatanızın her hangi bir tarafı ile diskinizin arasında 0.2 mm lik bir fark varsa sök tak sonrası 0.2 mm lik bir eksen farklılaşması sürtme ile sonuç verecektir. Ne yazık ki disk frenlerde marjlar bu kadar dar gibi.

3- Üye bir arkadaş tekeri maşaya sabitlerken aşırı sıkmak ihtimalinden bahsetmiş, bunun hakkında bir fikrim yok. Olabilir de...

Bu kadar saydım ettim ama deseniz ki sen yaptın da hallettin mi bunları... Kısmen...
Terzi söküğünü dikemez misali benim disk de hafiften sürtüyor. Üzerine kafa yordum ama fazla el yormadım üşengeçlikten, elim varmıyor bir türlü 😊
 
@EnesKlf07 Hocam çok küçük bir yamukluk var sadece, düzelte düzelte o hale getirebildik daha da düzelmiyordu öyle bıraktık. Sizce disk değişimi yapılmalımı küçük yamukluklar için?

Balataya ne kadar sürttüğüne bağlı değişir. Sürtme olunca ses problemi , balatanın erimesi , yeterince hızlı gidememe gereksiz güç kaybı gibi sorunlar oluyor. Yeniden yağ basımı da değerlendirilmeli belki balatalar biraz kapanmıştır açmak gerekir.
 
Bende de fren yapınca hidrolik frenden ses geliyor, İstanbul Avrupada iyi dediğiniz bir usta var mı, belki balatayı da değiştirmem gerekir
 
Bazen pistonlar balata tozundan kirlenerek tam geri çekilmiyor bu da rotar ile aradaki boşluğu azaltıyor. Küçük yamukluklar sorun oluyor. Arada pistonları temizlemek gerek.
 
Artık arka freni sadece korna için kullanıyorum :D

Aynı durumdayız. Ayarı bozulmasın diye kurcalamıyorum, çıkardığı cayırtı işime geliyor 😁
 
  • Beğen
Tepkiler: yugioh
merhabalar size bir sorum olacak. dün mosso 681 xc slx modelini aldım. minik bi gezinti yaptım eve geldiğimde farkettim ki hidrolik fren sürtüyor. ilk kez qr denediğimden oynamıştım azcık nasıl çalışıyor falan diye ondan mıdır acaba (çünkü qr ı sıktığımda balatalar diske daha fazla yaklaşıp sürtmeye başlıyor) yoksa balataları da ayarlamam gerekiyor mu acil cevap yazarsanız sevinirim.
 
merhabalar size bir sorum olacak. dün mosso 681 xc slx modelini aldım. minik bi gezinti yaptım eve geldiğimde farkettim ki hidrolik fren sürtüyor. ilk kez qr denediğimden oynamıştım azcık nasıl çalışıyor falan diye ondan mıdır acaba (çünkü qr ı sıktığımda balatalar diske daha fazla yaklaşıp sürtmeye başlıyor) yoksa balataları da ayarlamam gerekiyor mu acil cevap yazarsanız sevinirim.

-QR milin yerine tam oturduguna emin olun
-QR mili söktüğünüzde spiral konik yaylar düştü ise onları dogru konumda taktiginiza emin olun
-Tekeri söküp takarken teker milindeki bilya/rulman uzerine gelen somunlari oynatmadiginizdan emin olun
-Kaliper ortalama yapin
 
  • Beğen
Tepkiler: Daytona
Disk frenli bisikette balata disk arası mesafe o kadar az ki el-göz kararı ayarlamak ne yaparsanız yapın şans işi. Tek çaresi metal içecek kutusundan yapılan 2 adet disk genişliğinde kesilmiş aluminyum şerit.
 
Tekeri söktüm taktım. Her türlü sağ tarafa sürtüyor. Freni sıkarak da hizaladım ama olmadı. Ne tavsiye edersiniz?
 
@tahakoçak kaliperi elle tutup gözle disk boşluğunu kontrol ederek de hizalamayı deneyebilirsin, frene basarak hizalama her zaman iyi sonuç vermez. Elle hizalama zordur ama daha iyi sonuç verebilir.
Tabii kaliper pistonlarının sorunsuz bir şekilde eşit düzeyde çalıştığını varsayıyorum.
 
@tahakoçak kaliperi elle tutup gözle disk boşluğunu kontrol ederek de hizalamayı deneyebilirsin, frene basarak hizalama her zaman iyi sonuç vermez. Elle hizalama zordur ama daha iyi sonuç verebilir.
Tabii kaliper pistonlarının sorunsuz bir şekilde eşit düzeyde çalıştığını varsayıyorum.
Deneyeceğim. Göbek milinin somunu ile oynayayım mı? Bisiklet yeni pistonlarda sorun olma ihtimali az.
 
@tahakoçak Aynı sorunu bir arkadaşım mt-200 frende yaşıyordu. Frenlerine yağ dolumu yapıp göz kararı ayarlayarak çözdüm.

Göbekle ve mille alakalı bir problem olacağını zannetmiyorum. Özellikle bisiklet yeni ise pistonlar tam geri çekmiyor olabilir çünkü sıfır ve bayide beklemiş bisikletlerin çoğunun freninde hava oluyor.

İki kaliper vidasını gevşetip biraz uğraşıp elle göz kararı ayarlayarak rahatlıkla yapabilirsiniz eğer hala sürtüyor ve pistonlar kaliperden 1-2mm dahi dışarda ise dolum yapmanız veya yaptırmanız gerek. Sorun gene çözülmedi ise detaylı bir piston temizliği büyük ihtimalle sorunu çözecektir. :)

Bence YouTube ye bir göz gezdirin, oldukça açıklayıcı videolar var.
 
Tekeri söktüm taktım. Her türlü sağ tarafa sürtüyor. Freni sıkarak da hizaladım ama olmadı. Ne tavsiye edersiniz?
Merhaba,
Bisikletin tekerleği yerdeyken quick release vidasını gevşetin. Sıvı içeceklerin teneke kutularından makasla dikdörtgen şeklinde iki adet şerit kesin. Rotorun iki tarafına yerleştirerek tekerleği döndürün ve kestiğiniz parçaları pistonlar ile hizalayın. Freni sıkın ve quick release vidasını sıkın. daha sonra iki tarafa koyduğunuz teneke parçalarını çıkartın. Kestiğiniz tenekeler yerine disk fren ayar pedi de satın alabilirsiniz. Ben de ne yaparsam yapayım dış taraftaki pistona sürtüyordu. Göbek ile kadro arasına pul koyarak sorunu çözdüm. Bisikletiniz yeni olduğuna göre pistonların yuvasında rahatça hareket ettiğini farz ederek bu çözüm yolunu denemenizi tavsiye ediyorum. Umarım işe yarar.
 
Merhaba,
Bisikletin tekerleği yerdeyken quick release vidasını gevşetin. Sıvı içeceklerin teneke kutularından makasla dikdörtgen şeklinde iki adet şerit kesin. Rotorun iki tarafına yerleştirerek tekerleği döndürün ve kestiğiniz parçaları pistonlar ile hizalayın. Freni sıkın ve quick release vidasını sıkın. daha sonra iki tarafa koyduğunuz teneke parçalarını çıkartın. Kestiğiniz tenekeler yerine disk fren ayar pedi de satın alabilirsiniz. Ben de ne yaparsam yapayım dış taraftaki pistona sürtüyordu. Göbek ile kadro arasına pul koyarak sorunu çözdüm. Bisikletiniz yeni olduğuna göre pistonların yuvasında rahatça hareket ettiğini farz ederek bu çözüm yolunu denemenizi tavsiye ediyorum. Umarım işe yarar.
Merhaba,
Öncelikle zaman ayırıp yazdığınız için çok teşekkür ederim. Bisiklet yeni daha. Benim bisikleti aldığım bayide pul koymuştu ama yine sürtüyordu. Bayi uzak olduğu için daha yakın bir servise götürdüm ve havaları aldırıp ayar yaptırdım. Ordaki abi bana bisikletim maşa bacaklarının yamuk geldiğini söyledi. Neden olduğunu sorduğumda ise maşanın ucuz olmasından kaynaklı olduğunu belirtti. Neyse pulları çıkartıp ayarladı ama ben lastiği söktüm ama bir daha atarlı şekilde takamadım. Müsait bir zamanda dediğinizi deneyeceğim.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ufuk A.
Kaliperin vidalarını gevşetin, üstten bakarak sağa sola değmeyecek şekilde ayarlayın ve vidaları yavaş bir şekilde sıkın. Eğer tam göremezseniz gündüz güneşli bir zamanda, akşam evde ise bir ışık kaynağını alttan tutarak hatasız şekilde ayarlama yapabilirsiniz.
 
  • Beğen
Tepkiler: tahakoçak
Yapılacak tek çözüm var bundan sonra kaliper ayarı oda olmuyor ve belirli yerde sürtüyorsa bence disk yamuk olabilir kendi ve arkadaşlarımın dağ bisikletini balatalarını defalarca ayarladım
Bu işlem iki kişi daha sağlıklı Göbek tam oturduğundan emin olun jantı çevirerek sürtme yapan yeri tespit edin tam fren pedlerine karşılık gelecek yerde tutun kaliper vidalarını gevşetin hareket etsin ama fazla değil arkadaşınız bisikletin selesin oturarak ayar yapılacak freni sıksın kaliperi tam yerine oturduğundan emin olarak kaliper vidalarını çeyrek çeyrek yarım yarım Olarak sıkın eğer hala sürtme sorunu varsa ya piston yerine dönmüyordur yada diskiniz yamulmuştur
 
  • Beğen
Tepkiler: tahakoçak
Herkese teşekkür ederim. Yazın maşa değiştirince bu sorundan temelli kurtulacağım ama şuan bir conta koydum ve sürtmeyi fren yapmayacak kadar az seviyeye indirdim. Bu seviye beni tatmin etti.
 
  • Beğen
Tepkiler: Kadir İLBAY
Yine tuhaf bir olay ile karşı karşıyayız, bisikletin ön fren sürtüyor. Çıkarttım lastiği pistonları geri ettim. Ayarlarım falan, freni sıkınca kol sonuna kadar gidiyor bir kere sonra düzeliyor ve ayar yapılamaz hale geliyor. Sol taraftaki piston dışarı çıkıyor ve bu işlem sürekli devam ediyor. Olmuyor olmuyor ne yapabiliriz ?
 
Geri