Burçak Erbil
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 30 Eylül 2006
- Mesaj
- 892
- Tepki
- 2.665
- Şehir
- Istanbul
Evet, bu ilk kadrom ancak tahmin ettiğiniz anlamda değil! Yani bu konu yeni aldığım bir kadro ile ilgili değil. Hatta her ne kadar “kadrom” desem de bu kadro kendim için bile değil! Ama benim için önemi büyük. Konu şu ki; son iki senedir hazırlıklarını yaptığım çelik kadro yapımı serüvenine Cengiz Parlakgül arkadaşımıza yaptığım ilk ciddi kadro ile atılmış bulunuyorum! Gerçekten bu iş için uzun uzun hazırlık yaptım, hatta belki biraz fazla uzattım, artık biryerden başlamak lazımdı ve işte şu an itibariyle kadro #1 bitime yaklaştı...
Durum böyle olunca tabii ki üşenmedim, bütün adımları da fotoğrafladım. O zaman baştan başlayalım: Hiç şüphe yok ki herşey kadronun (daha doğrusu görev alacağı müstakbel bisikletin) tasarımı ile başlıyor. Kadro tasarımı için birkaç tane basit 2 boyutlu program bulunmakta. Bunlar yaygın olarak kullanılsa da Tasarım Mühendisi olmamın katkısıyla bunlardan daha iyisini yapabileceğimi düşündüm ve kendim Catia’da tamamen parametrik 3D bir bisiklet modeli oluşturdum; oldukça vakit harcadığım bu model sayesinde bu ve gelecek kadrolarımda sadece tasarım parametrelerini girerek/değiştirerek, tasarım üzerindeki etkilerini anında görmek veya sıfırdan bir tasarım ortaya çıkarmak mümkün olacak. Ayrıca modelin 3 boyutlu olması, gerekli olduğunda her türlü nominal ölçümü model üzerinden almaya olanak sağlıyor.
İlk olarak yaptığımız Cengiz’in vücut ölçülerini almak oldu. Çeşitli kaynaklardan yararlanarak ve bisiklet üzerinde denemeler yaparak Cengiz için en uygun fit’i bulmaya çalıştık. Sonuçta ortaya çıkan tasarım kişiye özel kadro yapımının avantajlarını ortaya koyar nitelikte: Cengiz için tasarladığım kadronun boyutları merkezden merkeze 59cm (seattube) x 55cm (toptube). Cengiz’in vücut yapısı üst borunun sele borusuna oranla normalden daha kısa olmasını gerektiriyor. Üst boru uzunluğu yeterli ayar marjı ile birlikte Cengiz için uygun olan sele-gidon mesafesini sağlarken, seattube ölçüsünü de bacak boyuna uygun olan en uzun seviyede tutmak istedim (tüm kadronun daha rijid olması için). Standart olarak satılan kadrolarda bu pek de bulunmayan bir kombinasyon olduğundan ya daha kısa bir seattube ya da daha uzun bir toptube’a razı olarak bu özelliklerin birinden taviz vermek gerekecekti.
Tasarımı dondurduktan sonra hazırlıklara başlıyorum; kullanacağım lug’lar bunlar. Lug’lar hassas döküm olsa da daha profesyonel bir görünüm için kenarlarını daha itinalı bir şekilde düzeltmek gerekiyor. Ayrıca kenarların keskin olması makbul:
Daha sonra boruların temizliği ve kontrolü geliyor.
Boru olarak, nispeten fazla et kalınlığıyla hem acemi kadrocular için daha affedici, hem de sprinter yapılı Cengiz’e :in: daha uygun Columbus Cromor kullandım. Boruların butt kısımlarını en iyi şekilde kullanmak için et kalınlığının arttığı yerleri bütün borularda işaretliyorum. Ve 90° aralıklarla merkez çizgileri çiziyorum. Fotoğraftaki komparatörlü basit boru kalınlığı ölçüm aletini kendim yaptım.
Daha sonra down-tube’ün headtube’e uydurulması; balıkağız’larını (mitering) elde yapıyorum:
Downtube ve seattube’ün orta göbek yuvası (BB shell)’e giren uçlarını hazırlayıp, bu üç boruyu jig üzerinde deniyorum. Fotoğraftaki jig’in tasarımı da bana ait Aslında başlangıç için çok gerekli değildi belki ama kullanması zevkli.. (Bundan önce mdf’den bir jig yapmıştım, ancak o pek yeterli değildi) Herşeyin düzgün hizalandığından emin olmak için son bir kontrol yapıyorum. (Ölçümler için profesyoneller mikron mertebelerinde düzlemselliği olan granit/çelik yüzeyler kullanıyor, ancak başlangıç için ben bu cam masayı kullandım Düzlemselliği 0.2-0.3mm civarlarında ve ideal olmamakla birlikte yeterli. Buna benzer bir ölçüm tezgahı kesinlikle gerekli).
Durum böyle olunca tabii ki üşenmedim, bütün adımları da fotoğrafladım. O zaman baştan başlayalım: Hiç şüphe yok ki herşey kadronun (daha doğrusu görev alacağı müstakbel bisikletin) tasarımı ile başlıyor. Kadro tasarımı için birkaç tane basit 2 boyutlu program bulunmakta. Bunlar yaygın olarak kullanılsa da Tasarım Mühendisi olmamın katkısıyla bunlardan daha iyisini yapabileceğimi düşündüm ve kendim Catia’da tamamen parametrik 3D bir bisiklet modeli oluşturdum; oldukça vakit harcadığım bu model sayesinde bu ve gelecek kadrolarımda sadece tasarım parametrelerini girerek/değiştirerek, tasarım üzerindeki etkilerini anında görmek veya sıfırdan bir tasarım ortaya çıkarmak mümkün olacak. Ayrıca modelin 3 boyutlu olması, gerekli olduğunda her türlü nominal ölçümü model üzerinden almaya olanak sağlıyor.
İlk olarak yaptığımız Cengiz’in vücut ölçülerini almak oldu. Çeşitli kaynaklardan yararlanarak ve bisiklet üzerinde denemeler yaparak Cengiz için en uygun fit’i bulmaya çalıştık. Sonuçta ortaya çıkan tasarım kişiye özel kadro yapımının avantajlarını ortaya koyar nitelikte: Cengiz için tasarladığım kadronun boyutları merkezden merkeze 59cm (seattube) x 55cm (toptube). Cengiz’in vücut yapısı üst borunun sele borusuna oranla normalden daha kısa olmasını gerektiriyor. Üst boru uzunluğu yeterli ayar marjı ile birlikte Cengiz için uygun olan sele-gidon mesafesini sağlarken, seattube ölçüsünü de bacak boyuna uygun olan en uzun seviyede tutmak istedim (tüm kadronun daha rijid olması için). Standart olarak satılan kadrolarda bu pek de bulunmayan bir kombinasyon olduğundan ya daha kısa bir seattube ya da daha uzun bir toptube’a razı olarak bu özelliklerin birinden taviz vermek gerekecekti.
Tasarımı dondurduktan sonra hazırlıklara başlıyorum; kullanacağım lug’lar bunlar. Lug’lar hassas döküm olsa da daha profesyonel bir görünüm için kenarlarını daha itinalı bir şekilde düzeltmek gerekiyor. Ayrıca kenarların keskin olması makbul:
Daha sonra boruların temizliği ve kontrolü geliyor.
Boru olarak, nispeten fazla et kalınlığıyla hem acemi kadrocular için daha affedici, hem de sprinter yapılı Cengiz’e :in: daha uygun Columbus Cromor kullandım. Boruların butt kısımlarını en iyi şekilde kullanmak için et kalınlığının arttığı yerleri bütün borularda işaretliyorum. Ve 90° aralıklarla merkez çizgileri çiziyorum. Fotoğraftaki komparatörlü basit boru kalınlığı ölçüm aletini kendim yaptım.
Daha sonra down-tube’ün headtube’e uydurulması; balıkağız’larını (mitering) elde yapıyorum:
Downtube ve seattube’ün orta göbek yuvası (BB shell)’e giren uçlarını hazırlayıp, bu üç boruyu jig üzerinde deniyorum. Fotoğraftaki jig’in tasarımı da bana ait Aslında başlangıç için çok gerekli değildi belki ama kullanması zevkli.. (Bundan önce mdf’den bir jig yapmıştım, ancak o pek yeterli değildi) Herşeyin düzgün hizalandığından emin olmak için son bir kontrol yapıyorum. (Ölçümler için profesyoneller mikron mertebelerinde düzlemselliği olan granit/çelik yüzeyler kullanıyor, ancak başlangıç için ben bu cam masayı kullandım Düzlemselliği 0.2-0.3mm civarlarında ve ideal olmamakla birlikte yeterli. Buna benzer bir ölçüm tezgahı kesinlikle gerekli).