Scudo Sports

Karbon disk fren mi geliyor? :o

Karbon diskler motor sporları dünyasının teknolojik olarak en üst seviyesi olan F1 de kullanılmakta. Lakin burada bahsedilmeyen bir durum var. F1 araçları frenlerini verimli bir şekilde kullanması için optimum ısıya ulşmalı. Malum, formasyon turunda pilotlarla yapılan telsiz konuşmalarının ana konusu fren ısısı olmakta. Hatta 2008 Kanada GP'sinde güvenli aracını takiben gelen peşi sıra lastik değişimlerin liderliği kaybeden Hamilton pit çıkışında soğuk frenlerinin etkisiyle daha 1. viteste duramayıp Raikonen'e arkadan çarpmıştı

Tabi buradaki Karbon disklerin içeriği F1 ve Motorlardaki gibi mi ? bilemiyorum. Diskin verimli çalışması için tavsiye edilen bir aralık var mı ?
 
Scudo
Sonuçta yarışlarda bisikletiniz belli bir ağırlığın altında olamaz. Zaten standart ağırlıklarada firmalar ulşamış durumda. Ne gerek varki daha da hafifletmeye. Yarın 4 kiloluk bisiklet yapıp tour de france a katılsam kabul etcekler mi acaba.
Birde carbon fren vites teline gerek yok çünkü zaten kablosuz vites fren setleri çıkıyor artıık. :)
 
@Hurol Yoney karbona gerek yok. motor sporlarında ve de bisiklette bile üst seviye malzemelerin tamamı ısındıkça performansı artar. deore xt frenler ısındıkça iyi tutuyor. bu yüzden önlere yarı organik balata taktım. araba için de aynısı söz konusu. yarış frenleri soğukken tutmaz. karbon filan değil. kevlar veya seramik lifleri ile üretilmiş balata takınca hemen fark oluyor.
 
@Aerocycle

Kablosuz fren dediğiniz hidrolik mi?
 
karbon liflerini birlikte tutacak matrisin sıcaklık dayanımı önemli burada. camlaşma sıcaklığı deniyordu galiba. gidip 50 derece olanı kullanırlarsa tabi çalışmaz. 250 derecelere kadar çıkabiliyor diye biliyorum, daha fazla oluyor mu bilmiyorum.
karbonun dayanımından ziyade, tasarlanmayan yüklere maruz kalması dert. düzleminde, örüm doğrultusunda karbonun eksenel dayanımı çok yüksek. düzlem dışı yükleme (darbeden dolayı olur muhtemelen) nedeniyle disk hasar aldı diye ağlanmasının alemi yok, çünkü o durum için tasarlanmıyor karbon.

bugün çok zayıf binaların kolon ve kirişlerini, üzerinizdeki tişört kalınlığındaki karbon kumaşlarla sararak 10 kat fazla sünekliğe sahip hale getirebiliyor. kolonları sararak, kesme kuvveti taşımayı sağlayabiliyor.
ama mesela depremde moment sürekli yön değiştiriyor ve karbon lifler çekme kuvvetine karşı çok sağlam olsa da basınca karşı dayanıksız çünkü çok narin ve hemen burkulur. saçınızı düşünün, çekebilirsiniz ve buna dayanır. ama bastırmanıza karşı eksenel direnci yoktur. durum buyken karbon kumaşlar neden moment kapasitesini artırmıyor diye ağlamak saçma olur.
 
Zaten karbon fiberi kullanışlı yapan da hem dayanıklı, hem burkulabilir olması değil mi? Bu özelliği onu çok iyi bir kaplama malzemesi yapıyor.
 
Geri