Veto8
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 21 Mayıs 2018
- Mesaj
- 959
- Tepki
- 1.735
- Şehir
- Muğla
@Veto8 Materyal Bilimi diye bi ders vardı ordan aklımda kalanlarla konuşacağım. Sünek-Gevrek materyal sınıflandırması vardı. Karbon, çeliğe ve alüminyuma kıyasla gevrek materyal sınıfına giriyor sanırım. Çekme testinde koptuğu andaki yüzdesel uzamasının diğerlerine göre düşük olması bunu gösteriyor. O zaman, yüzeydeki bozukluklarda (yani yük artışında/azalışında) daha az şekil değiştirmesi, haliyle sarsıntıyı daha fazla hissettirmesi gerekmez mi?
Benim bu konuda eğitimim yok. Bir hobici olarak bildiklerimi söylüyorum. Karbonun yük artışında/azalışında daha az şekil değiştirmesi "stiffness" denen özellikle doğru orantılı. Biz bu stiffnessa, rijitlik ya da esnemezlik diyoruz. Karbon'un daha rijit bir materyal olduğunu biliyoruz. Eğer aynı ağırlıkda aluminyum ve karbon bir bisikleti karşılaştırırsak dediğiniz gibi karbonda darbeyi daha fazla hissederiz. Ama bunu pratiğe vurunca her zaman o şekilde olmuyor.
Aluminyum'un "Young's modulus" denilen rijitlik değeri yaklaşık 68 gigapascal
Toray'ın T700 karbonunun ise 134
Şimdi böyle bakınca, karbon iki kat daha rijit. O zaman darbeyi 2 kat daha fazla hissetmemiz gerekiyor.
Pratiğe geçince şöyle oluyor. Karbon, bisiklet kadrosu üretiminde tek başına kullanılmıyor. Epoksi reçine ile harmanlarak kullanılıyor. Epoksinin ise Young's modulus değeri çok çok düşük. Bisiklet firmaları farklı oranlarda epoksi-karbon kullanıyor. Ama ortalama bir rakam olarak yüzde 60 karbon, 40 epoksi diyebiliriz. Bu karbon kadronun Young's modulusunu 80 civarına düşürüyor. Bunun üstüne bir de karbon kadroları, aluminyum kadrolardan daha hafif yapıyorlar. Burdan da bir toplam sistem rijitliği kaybediyoruz. Yani karbon kadro ile aluminyum kadronun rijitliği birbirine çok yakın oluyor. Karbon sadece daha hafif oluyor. Tabi bu genel bir örnek. İstersen karbon kadroyu daha ağır ve daha rijit yapabilirsin. Ve tersi şekilde daha hafif ve daha az rijit. Burda genel olarak rijitlik arttıkça darbe hissiyatı artar denebilir.
Karbonun rahatlıkla ilgili avantajı bu konudan bağımsız olarak düşünülebilir. Titreşimle ilgili o, ilk mesajımda yazdığım gibi.