Sevgili arkadaşlar bisiklet konusunda bilgi sahibi oldukça ne kadarda cahilmişim diye hayıflanıyorum çünkü olay sadece binmek değil, bir iddaanız olduğunu göstermek, kimseye zararınız olmadan 2 tekerli dünyanızda mutlu mesut yaşayıp giderken, belkide motor gücüne meydan okumak... sessizce...
Okurken rasladığım bir makaleyi sizlerle paylaşmak istiyorum. Aslında makale motosiklet sürücüleri için kask kullanımının ehemmiyeti hususunda yazılmış...
Bizi ilgilendiren kısmı ise verilen yüzde oranları. Tam kask denilen ve bizim bisiklet ile ulaştığımız hızlarda pekte gerekli olmayan kasklar.
Ancak aşağıdaki resmi inceleyecek olursak bizim başımızın çevresini saran kasklarımızın, muhtemel bir düşmede, aslında ne kadar korumasız olduğunu gösteriyor.
Resimdeki tam kaskta alınması muhtemel darbelerin oranları verilmiş...
Hala kask takmakta tereddüt eden varsa pessss yaaaani...
Yazının orjinal metnini çeviren arkadaşa ayrıca teşekkür ederim tam metin aşağıdaki gibidir...
Neden TAM KAPALI KASK kullanmalıyız?
Bu soruyu motosiklet üzerinde 1.2 milyon mil katetmiş BMW sürücüsü Dave Swisher'a sormalısınız. Yukarıda görülen kask ABD'nin West Virginia eyaletinde geçirdiği kaza sırasında kafasında olan kasktır. Dave -tam kapalı kaskı sayesinde- bu kazadan ucuz kurtuldu. Suratını yeniden yapılandırmak için bir ameliyat geçirmesi gerekmedi. Hatta tam kapalı bir kask giyiyor olduğu için Dave evine motosikletine binerek dönebildi !
Eğer 3/4 (ön ve çene kısmı açık) veya daha da kötüsü "kısa" (yarım tip, sadece kafa üzerini kapatır) bir kask giyiyor olsa ne olurdu ?
Yukarıdaki diagram çarpma içeren motosiklet kazalarında sürücülerin kasklarına etki eden dış kuvvetleri göstermektedir. (Kaynak: Dietmar Otte, Medizinische Hochschule Hannover, Abteilung Verkehrsunfallforschung, Almanya)
Çarpma ile sonuçlanan motosiklet kazalarının yüzde 35'inde çene alanında şiddetli bir tepki gözlemlendiğine dikkat edin. Bu demek oluyor ki eğer yüzü açık bir kaskla motosiklet kullanıyorsanız kafanız için sağlayabileceğiniz korumanın sadece yüzde 65'iyle yetiniyorsunuz.
Eğer kısa veya yarım bir kask ile motosiklet kullanıyorsanız mümkün olan koruma miktarının sadece yüzde 39'unu kabul etmiş oluyorsunuz. Başka bir deyişle tam kapalı bir kask kullanarak elde edebileceğiniz koruma miktarının yüzde 61'ini çöpe atıyorsunuz.
Tabii ki eğer süs (novelty) kaskı ile veya kasksız motosiklet kullanıyorsanız tam kapalı bir kaskın sağlayabileceği korumanın tamamından yoksun kalıyorsunuz.
ÖZGÜN KAYNAK: Jeff Dean,
(link)
ÇEVİRİ: Oktay Altunergil
Okurken rasladığım bir makaleyi sizlerle paylaşmak istiyorum. Aslında makale motosiklet sürücüleri için kask kullanımının ehemmiyeti hususunda yazılmış...
Bizi ilgilendiren kısmı ise verilen yüzde oranları. Tam kask denilen ve bizim bisiklet ile ulaştığımız hızlarda pekte gerekli olmayan kasklar.
Ancak aşağıdaki resmi inceleyecek olursak bizim başımızın çevresini saran kasklarımızın, muhtemel bir düşmede, aslında ne kadar korumasız olduğunu gösteriyor.
Resimdeki tam kaskta alınması muhtemel darbelerin oranları verilmiş...
Hala kask takmakta tereddüt eden varsa pessss yaaaani...
Yazının orjinal metnini çeviren arkadaşa ayrıca teşekkür ederim tam metin aşağıdaki gibidir...
Neden TAM KAPALI KASK kullanmalıyız?
Bu soruyu motosiklet üzerinde 1.2 milyon mil katetmiş BMW sürücüsü Dave Swisher'a sormalısınız. Yukarıda görülen kask ABD'nin West Virginia eyaletinde geçirdiği kaza sırasında kafasında olan kasktır. Dave -tam kapalı kaskı sayesinde- bu kazadan ucuz kurtuldu. Suratını yeniden yapılandırmak için bir ameliyat geçirmesi gerekmedi. Hatta tam kapalı bir kask giyiyor olduğu için Dave evine motosikletine binerek dönebildi !
Eğer 3/4 (ön ve çene kısmı açık) veya daha da kötüsü "kısa" (yarım tip, sadece kafa üzerini kapatır) bir kask giyiyor olsa ne olurdu ?
Yukarıdaki diagram çarpma içeren motosiklet kazalarında sürücülerin kasklarına etki eden dış kuvvetleri göstermektedir. (Kaynak: Dietmar Otte, Medizinische Hochschule Hannover, Abteilung Verkehrsunfallforschung, Almanya)
Çarpma ile sonuçlanan motosiklet kazalarının yüzde 35'inde çene alanında şiddetli bir tepki gözlemlendiğine dikkat edin. Bu demek oluyor ki eğer yüzü açık bir kaskla motosiklet kullanıyorsanız kafanız için sağlayabileceğiniz korumanın sadece yüzde 65'iyle yetiniyorsunuz.
Eğer kısa veya yarım bir kask ile motosiklet kullanıyorsanız mümkün olan koruma miktarının sadece yüzde 39'unu kabul etmiş oluyorsunuz. Başka bir deyişle tam kapalı bir kask kullanarak elde edebileceğiniz koruma miktarının yüzde 61'ini çöpe atıyorsunuz.
Tabii ki eğer süs (novelty) kaskı ile veya kasksız motosiklet kullanıyorsanız tam kapalı bir kaskın sağlayabileceği korumanın tamamından yoksun kalıyorsunuz.
ÖZGÜN KAYNAK: Jeff Dean,
(link)
ÇEVİRİ: Oktay Altunergil