Scudo Sports

Kask takmak kaza riskini arttırıyor

Ali D.

Üye
Kayıt
7 Mayıs 2014
Mesaj
96
Tepki
63
Şehir
Ankara
Bisiklet
b'Twin
Geçtiğimiz aylarda Yale Universitesi’nden Howie Chong’un kask kullanımı hakkında yayınladığı yazı bir çok farklı kanalda paylaşıldı ve tartışıldı. Howie, bisiklet kullanımını özendirmek için şehir içinde sürekli bisiklet kullanıyor ve bilinçli olarak kask takmıyor. Howie hayatı boyunca ‘kafasına’ yatırım yapmış ve yine de çok kıymetli kafasına ısrarla kask takmamasının nedenlerini sıralamış. Çünkü olası bir kaza anında kask takmak aslında yaralanma ihtimalini arttırıyor.

Sonsuz konvaylarda birer tonluk metal yığınlarıyla paylaştığımız yollarda bisiklete binerken bedenimizi tehlikelerden koruyan metal kafesimiz yok ve kendimizi güvende hissetmek için kask takıyoruz. Kafa yaralanmaları konusundaki korkularımızı masaya yatırıp kaza istatistiklerini incelediğimizde aslında hayatımız boyunca bisiklete binmekten daha tehlikeli aktiviteler yaptığımızı ancak hiçbirinde kask kullanmadığımızı görüyoruz. ABD’de yapılan bir araştırmada (San Diego, 1978) baş yaralanmalarına neden olan ulaşım araçları incelendiğinde çıkan sonuç:

%58 motorlu araçlar
%16 yaya
%10 motor
%6 bisiklet

Yaya olarak başınızdan darbe alma olranı bisikletle başınızdan darbe almanızdan daha yüksek. Fransa’da 2006′da yapılan araştırma yine benzer bir sonuç ortaya koyuyor: yayalar, bisikletlilere oranla 1,5 kat daha fazla başlarından yaralanma riski taşıyorlar. Kask takılmasını savunanlar madem kafalarından yaralanmak konusunda bu kadar endişeliler neden o zaman gün boyunca sürekli kask kullanmıyorlar (arabada, otobüste vb). Bisiklete binerken kask kullanımını zorunlu hale getiren otoriteler neden otomobil sürücüleri ve yayalara da aynı zorunluluğu getirmiyorlar.

Çocukları kask takmaya zorlayan yasalar, çocukların bisiklete binerken değil aslında otomobil kazalarında başlarından yaralandıklarını unutuyorlar. Bisiklete binerken kask kullanmayı savunmanın altındaki neden baş bölgesine alınan darbeler ise o zaman ayrımcılık yapılmadan yayaların ve otomobil şoförlerinin de kask kullanımına teşvik edilmesi hatta kullanımının zorunlu hale getirilmesi gerekir.

Başınızdan darbe alıp yaralanmak konusunda çok endişelisiniz ve kendinizi güvende hissetmek istiyorsunuz. Peki kask kullanımının yaralanma riskini arttırdığını biliyor musunuz? University of Bath’in yaptığı bir araştırmada otomobil sürücülerinin bisikletleri sollarken kask takan bisikletlilere kask takmayan bisikletlilere oranla daha az mesafe bıraktıkları görülmüştür. Kask takan bisikletlilerin yanlarından yeterince mesafe bırakmadan geçen otomobiller hem kaza oranını arttırıyor hem de bisikletçiyi tamamıyle yolun dışına çıkmaya zorlayabiliyor. Yapılan üç farklı araştırma sonuçlarına göre kask kullanımı bazı boyun yaralanmalarını beraberinde getirmektedir.Ayrıca kafanızda plastik bir objenin olduğunu bilmek kaza anında kafanızı normalde çarpmaktan kaçınacağınız bir şeye çarpma riskini arttırıyor. Kask takmanın verdiği güvende olma hissi normalde alınmayacak kaza risklerinin alınmasına neden olmaktadır.

Kask kullanmamanın kafa yaralanmarını azaltmadığına dair diğer bir araştırma kayak ve snowboard dünyasından. 2003′den beri ABD’de kask kullanımı üç kat artmış olsa da kafa yaralanmalarında herhangi bir azalma görülmemiştir. Kask kullanımının zorunlu hale getirilmesi ile bisiklete binen kişi sayısında azalma görülmektedir. Yollarda az sayıda bisikletlinin olması otomobil sürücülerini istedikleri herşeyi yapma özgürliğine davet ediyor ve yollardaki bir avuç bisikletli ise bu sürücüler yüzünden yaralanıyorlar.

Bisikletlilerin bir yerden başka bir yere güvenli bir şekilde gidebilmesi garanti altına alınmalıdır. İnsanları bisikletten soğutmaya değil bisiklete binmeye teşvik etmeliyiz. Kasksız bisiklet binen kişilere kendilerini güvensiz hissetmelerini empoze etmek yerine bisiklet kültürünü yaygınlaştırıcı faaliyetler yapmalıyız. Dünyanın en bisiklet dostu şehirleri Kopenhag ve Amsterdam’da kask kullanımı hemen hemen hiç yaygın değildir. Bisiklete binmek özendirilmeli, bisiklete binen kişi sayısı artmalı, yollarda bisikletliler olmalı. İşte o zaman güvenli bir şekilde pedal çevirebiliriz.

Otomobil kullanırken kask tak!
kafa yaralanmalarının 1/2 sı motorlu araçların içinde yaşanıyor. Howie Chong’un amacı kask takmanın tehlikeli olduğunu kanıtlamak ve kask üreticisi firmalara savaş açmak değil. Altını çizmeye çalıştığı şey: diğer ulaşım araçları ile karşılaştırıldığında bisikletçilerin kafa yaralanmalarının oranının gerçekte gösterilmeye çalışılandan daha düşük olduğu. Kask ile bisiklet kullanmak isteyen herkes bunu yapmakta özgürdür.

Bisikletçiler için trafikte güvenli bir şekilde yol almayı öğrenmek ve uygulamak kafalarına kask takmaktan daha etkili olacaktır.
  • Güvenliğiniz için şeridin en sağından değil oratasından gidin. Bu şekilde otomobil sürücüleri varlığınızın farkında olacaklar (ayrıntılı burada)
  • Yolları paylaşın. Yollarda otomobiller kadar bisikletin de kullanım hakkı var.
  • Kafanıza kask taktığınız için ölümsüz olduğunuzu düşünmeyin. bu yanlış bir yargı. Kasksızken almayacağınız riskleri kasklıyken de takmayın.
Yollarda daha fazla bisikletli görmek için ben İzmir sokaklarında kasksız pedal çevirmeye devam edeceğim. Bir kadının bisikletle çiçekli elbisesi ile evinden işine, okula, alışverişe gittiğini gören erkekler, kadınlar ve çocuklar belki bu ulaşım alternatifini denemek için heveslenirler. :)
 
  • Beğen
Tepkiler: CandanC ve S.Araz
Scudo
Eceliyle ölenlerin oranı sigara yüzünden ölenlere göre daha yüksekse sigaraya başlayalım o zaman :) Bence biraz gereksiz bir araştırma olmuş, bir kere şu var yapılan araştırmalarda nasıl bir istatistik çıkarılıyor. Motorlu taşıt kullanan veya yaya gezenlerin sayısı bisiklet kullananlara göre fazla olduğundan tabi ki oranları da fazla olacaktır. Bu araştırmayı Hindistan da yapsınlar da göreyim sonuçları :) Ayrıca bisiklet kullanıcılarının kafa yaralanmasının az olmasının sebebi kask kullanmaları ve trafikte kurallara daha çok riayet etmeleri olabilir mi acaba?
 
Bu testi yapan kisi ya kendisi bisiklete ve kaska karsi yada sacmayalarak test yapmis.
Bu yazinin aksi testlerini google de bulabilirsiniz.

Böyle sacmaliklara inanip kask takmamazlik kesinlikle yapmayin ve güveni elden birakmayin.
 
Kısaca söylüyorum tamamen SAÇMALIK , ben kask takıyorum diye neye güveniyor musum? yok efendim kask var düşsem bir şey olmaz .. ''KASK TAKMIYORSAN KORUYACAK BİR ŞEYİN YOKTUR DEMEKTİR.'' .
 
@Ali Dursun

Bilimsel bir kanıt gösteremem ama benim gözlemim Türkiye'de durumun tam tersi olduğu yönünde. Kasksız, kot pantolonla gidene "ne kapatıyosun yolu, kaldırımdan gitsene" şeklinde yaklaşan daha çok oluyor bence.
 
Bize de taktırmamak amaçlı mı yazdınız ? Örnek verdiğiniz kask takılmayan ülkeler belli başlı avrupa ülkeleri,bisikletçiye saygı var,ancak burası Türkiye her an başınıza bir şey gelebilir. Kendimden örnek vereyim, arkamda taksi vardı adam boşta gaza abanıyor, ses etmedim janta dokununca tartışma çıkarttım. Bir başka örnek de mazgala 38'le girip uçtuktan sonra kafamı yere çarptım, kaska da bana da bir şey olmadı çok şükür. Avrupa'da mazgallarda da sorun yok.

Konuyu gereksiz buldum. Zaten bu kask olayı da tercih meselesi takan takar takmayan takmaz..
 
(link)

"They reported a significant increase in risk of upper head injury and loss of consciousness for those not wearing helmets compared with the population based on the emergency room control group."

"Acil servise gelen kontrol grupta kask takmayanların üst kafa yaralanması ve bilinç kaybı konularında takanlara oranla sayılarının belirgin bir şekilde fazla olduğu belirtilmiştir."

(link)

"The conclusion is that a bicycle helmet to a recognised standard provides very valuable protection for the majority of accidents, but it cannot protect the head in a high velocity direct impact."

"Sonuç olarak belli standartlarda üretilmiş bisiklet kaskları kazaların büyük bir bölümünde ciddi bir koruma sağlayabilir ama çok hızlı doğrudan çarpmalarda koruma sağlayamayabilir."

(link)

Bicycle helmets: it's time to use them
The evidence that they reduce head injuries is too strong to ignore

"Bisiklet kaskları: artık kullanma zamanı geldi
Kafa yaralanmalarını azalttığını gösteren kanıtlar göz ardı edilemeyecek kadar güçlü"

"A systematic review of five case*control studies, published in theCochrane Library, found that helmets reduced the risk by 63*-88% for head, brain, and severe brain injury among cyclists of all ages."

"theCochrane Library'de yayınlanmış olan beş sistematik kontrol grubu çalışması; kaskların kafa, beyin ve ciddi beyin hasarı riskini her yaştaki bisikiletli için %63-88 oranında azalttığını göstermiştir."
 
Yorumlar çok doğru kask kesinlikle takılmalı. Ama kask bize fazla mı güven veriyor acaba? Nasıl olsa kafamda kask var diye daha mı dikkatsiz ve hızlı sürüyoruz? Merakımdan soruyorum mutlaka kasksız sürdüğünüz zamanlar olmuştur hepimizin o zamanlar mı daha sık kaza yapıyorduk yoksa şimdi kask takınca mı daha sık kaza yapıyoruz? Son olarak şunu söyleyip bitiriyorum :) Bisiklet sürerken kafanızdan kask eksik olmasın ama kaskınız yokmuş gibi sürün. Bu yazının da ana mantığı bu bence. :)
 
  • Beğen
Tepkiler: muhammet dinç
Test sonuçları doğru, kızmanıza da gerek yok.
Teorideki bir çok bilgi pratikte gerçekleşmeyebilir.

Son olarak ise, kask takıp takmamak tamamen sizin "kafanızda" bitiyor. İster takın ister takmayın.
Takmak istemeyeni suçlamanın bir anlamı da yok açıkçası. Özellikle antrenman için değil de ulaşım için bisiklet kullananların kask, forma, eldiven vs. takmasını, bunda ısrarcı olanları kesinlikle anlayamıyorum.

Arabayla işe giderken de o zaman Stig gibi gidelim.

http://img.thesun.co.uk/aidemitlum/archive/01117/SNN0205STIG-280_1117602a.jpg
 
Araştırma yapılan ülkeler arasında Türkiye yok. Bizde tam tersi kask takan bisikletlilere daha az yaklaşıyor araçlar sporcu gözüyle baktıkları için. Yayalar da sadece uzaylı görmüş gibi bakıp bazıları da laf atıyor, o kadar! Amsterdam denilen yerde acaba bisikletliler araç yoluna çıkıyorlar mı hiç bisiklet yolundan? Ankara'dan örnek verecek olursam, şu ana kadar 1 metre bisiklet yoluna denk gelmedim.
Bizde olması gereken şu: Bisiklet kullanırken kask takmayın değil; yayalara, bisikletlilere ve diğer tüm araçlara SAYGILI bir şekilde yaşanılması öğretilmeli. Bu eğitimler tamamlanana kadar ben kaskımı takmaya devam ederim. Kaza da geliyorum demez, pekmezim akacağına olsun boynum yaralansın. Biz kelle koltukta bisiklet sürüyoruz zaten, bir de kaskı çıkarırsam "Bunun burada ne işi var?!" derler ve direksiyonu üzerime kırarlar.
 
@Edip Dinçer

Kask takmak tabiki de yaralanmaları ciddi bir şekilde azaltır bunun aksi düşünülemez. Araştırmayı düzgün okusaydınız kafa yaralanmalarını değil kaza oranını arttırdığını görürdünüz.
 
  • Beğen
Tepkiler: Edip D.
@Ali Dursun

Bu tabirler kask takmanın daha çok yaralanmaya sebep olacağını ima ediyor.
Bu yüzden bu yazıyı okuyan birinin bu konuyu iki yanlı okuyup kendi kararını buna göre verebilmesi için bu makaleleri paylaştım...
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali D.
@Edip Dinçer

Aslında burda yaralanmalardan kasıt kafa yaralanmalarından ziyade ekstremite yaralanmaları ama GM'lede fazla tartışmak istemiyorum :D Paylaşımınız çok önemli. İsterseniz konuyu kapatabilirsiniz. Teşekkürler.
 
@Ali Dursun

"Kask taksam mı, takmasam mı" diye soran bir çok arkadaş var, bu yüzden iki bakış açısının da bulunduğu bir konu olması bence yararlı.
Sonuçta herkesin kendi muhakeme yeteneği var, yazılanlara göre bir karar verecektir elbet :).
 
  • Beğen
Tepkiler: MehmetAliB.
Her koyun kendi bacağından asılır takmayanları kendilerine bırakalım.
 
"Rakı içenler öldü de, su içen ölmedi mi?" tadında bir yazı. Ne eksik, ne fazla :)

Kask Hayat Kurtarır!
 
Yani şu yabancı ülkelerde yapılan araştırmaları Türk toplumuna uyarlama merakı da bitmiyor kardeşim.
Neden her ülkenin ayrı kanunu var, USA bile kendi içinde taban tabana zıt kanunlar ile yönetiliyor.

Bütün dünya yı tek kanun ile düzenleselerdi o zaman.
 
Geri