Barış Kılınç
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 22 Eylül 2007
- Mesaj
- 729
- Tepki
- 1.105
- Şehir
- İstanbul
Kask’a dair…
Wikipedia’da bisiklet kasklarıyla ilgili yazıyı okuduktan sonra paylaşılabilecek ilginç noktalar gördüm. Bisiklet kullanımının yoğun olduğu ülkeler ve onlara ait istatistiki bilgiler doğrultusunda bazı konulara yorum getirmeyi amaçlıyorum.
“a study in the UK found that the proportion of cyclist injuries which are head injuries is essentially the same as the proportion for pedestrians at 30.0% vs. 30.1%”
İngiltere’de yapılan bir çalışmaya göre yayalarla bisikletlilerin baş yaralanmalarının oranı aynıymış.
“Overall, cycling is beneficial to health – the benefits outweigh the risks by up to 20:1”
Genel olarak bisiklete binmek sağlığa olan yararı itibariyle, bu sporun içerdiği riskleri 1’e 20 oranıyla bertaraf ediyormuş. Yani bu bilgiler doğrultusunda bisiklete binerken alınan riskin sağlıklı ve uzun yaşam kazancının yanında çok düşük kaldığını söyleyebiliriz.
“Undesirable effects of helmet use: Concerns have been raised that mandatory bicycle helmet laws lead to a reduction in the number of cyclists, and increased helmet use may lead to increased risk taking.”
Öte yandan bisiklete binerken kask takmayı zorunlu kılan yasaların bisikletçi sayısını düşürdüğünü ancak kask kullanımının bisikletçileri daha çok risk almaya ittiğini belirtiliyor.
"Under the risk compensation theory, helmeted cyclists may be expected to ride less carefully; this is supported by evidence for other road safety interventions such as seat belts and anti-lock braking systems. There is some evidence for risk compensation by children in relation to safety equipment."
Canlıların risk altında ya da koşulların ne kadar risk içerdiğine bağlı olarak davranışlarının değişebileceği teorisine dayanarak da güvenli sürüş ekipmanlarının (emniyet kemeri ve abs gibi) insanları daha özensiz ve rahat sürüşe teşvik edeceği belirtiliyor.
"A study published in the March 2007 issue of Accident Analysis & Prevention showed that drivers drove an average of 3.35 inches closer, and came within 1 meter 23% more often, when a cyclist was wearing a helmet."
Yine bir araştırmaya göre, araç sürücülerinin kask takan bisikletçilerle aralarındaki takip mesafelerini, kask takmayanlara göre daha yakın tuttuğu belirtiliyor. Bu da aynı risk yönetimi durumunun trafik içinde araç sürücülerine de yansıdığının açık bir göstergesi.
“Poor fitting is usual and has been estimated to double the risk of injury”
Doğru takılmamış kaskların da kafa yaralanmalarını kötü yönde etkileyebilecek bir etken olarak gösteriliyor. Özellikle benim de kişisel olarak gözlemlediğim; kaskın geriye doğru açıkça, saçı örter şekilde takılması, alnı açık bırakması, sürüş esnasında kayması ve oynaması bu açıdan büyük tehlike arz ediyor. Doğru kullanımda kaskın en çok kaşınızdan 2 parmak yukarıdan başlaması ve kaskın sizi sıkmayacak biçimde kafada sabit durması çok önemli.
"Helmets may increase the torsional forces by increasing the distance from the extremities of the helmet to the centre of the spine, compared to the distance without a helmet."
Ayrıca bisiklet kasklarının bazı torklu güçlerin “uygulama masefesini” kafatasınızdan uzaklaştırarak; yani “kuvvet kolunu” büyüterek, darbeyi farklı biçimlerde hissetmenize yol açabileceğine de değinilmiş.
http://www.cyclehelmets.org/jpg/index_11.jpg
Bu grafikte de genel kanının aksine kasksız bisiklet kullanımının yoğun olduğu bölgelerde kazaların sayısının düşüklüğü gösteriliyor. Ancak bu grafikte dikkatlerden kaçan nokta; yaşanılan yerlerin bisiklete “uyumluluğu” ve trafik kurallarının bisiklete tanıdığı hakların farklılığı.
“Significant helmet promotion preceded epidemiological studies evaluating the effectiveness of bicycle helmets in bicycle crashes. Received opinion in some English-speaking countries is that bicycle helmets are useful and that every cyclist should wear one; helmets had become a ‘ “Mom and apple pie” issue’ in the United States by 1991 according to the League of American Bicyclists”
Genel olarak kaskın bisikletten ayrı tutulamayacak bir güvenlik unsuru olduğunu ve herkesin bir tane edinmesi gerektiği savunuluyor. 1991 yılında League of American Bicyclists tarafından, kaskın “anne ve elmalı turtası” kadar bir bütün olması (çağrışım yapması) gerektiğini söylenmiş.
Herkese kazasız sürüşler dilerken, konuyla ilgilenenlerin bu yazıya da bir göz atmalarını tavsiye ederim... (link)
Kaynak:
www.wikipedia.org
(link)
Wikipedia’da bisiklet kasklarıyla ilgili yazıyı okuduktan sonra paylaşılabilecek ilginç noktalar gördüm. Bisiklet kullanımının yoğun olduğu ülkeler ve onlara ait istatistiki bilgiler doğrultusunda bazı konulara yorum getirmeyi amaçlıyorum.
“a study in the UK found that the proportion of cyclist injuries which are head injuries is essentially the same as the proportion for pedestrians at 30.0% vs. 30.1%”
İngiltere’de yapılan bir çalışmaya göre yayalarla bisikletlilerin baş yaralanmalarının oranı aynıymış.
“Overall, cycling is beneficial to health – the benefits outweigh the risks by up to 20:1”
Genel olarak bisiklete binmek sağlığa olan yararı itibariyle, bu sporun içerdiği riskleri 1’e 20 oranıyla bertaraf ediyormuş. Yani bu bilgiler doğrultusunda bisiklete binerken alınan riskin sağlıklı ve uzun yaşam kazancının yanında çok düşük kaldığını söyleyebiliriz.
“Undesirable effects of helmet use: Concerns have been raised that mandatory bicycle helmet laws lead to a reduction in the number of cyclists, and increased helmet use may lead to increased risk taking.”
Öte yandan bisiklete binerken kask takmayı zorunlu kılan yasaların bisikletçi sayısını düşürdüğünü ancak kask kullanımının bisikletçileri daha çok risk almaya ittiğini belirtiliyor.
"Under the risk compensation theory, helmeted cyclists may be expected to ride less carefully; this is supported by evidence for other road safety interventions such as seat belts and anti-lock braking systems. There is some evidence for risk compensation by children in relation to safety equipment."
Canlıların risk altında ya da koşulların ne kadar risk içerdiğine bağlı olarak davranışlarının değişebileceği teorisine dayanarak da güvenli sürüş ekipmanlarının (emniyet kemeri ve abs gibi) insanları daha özensiz ve rahat sürüşe teşvik edeceği belirtiliyor.
"A study published in the March 2007 issue of Accident Analysis & Prevention showed that drivers drove an average of 3.35 inches closer, and came within 1 meter 23% more often, when a cyclist was wearing a helmet."
Yine bir araştırmaya göre, araç sürücülerinin kask takan bisikletçilerle aralarındaki takip mesafelerini, kask takmayanlara göre daha yakın tuttuğu belirtiliyor. Bu da aynı risk yönetimi durumunun trafik içinde araç sürücülerine de yansıdığının açık bir göstergesi.
“Poor fitting is usual and has been estimated to double the risk of injury”
Doğru takılmamış kaskların da kafa yaralanmalarını kötü yönde etkileyebilecek bir etken olarak gösteriliyor. Özellikle benim de kişisel olarak gözlemlediğim; kaskın geriye doğru açıkça, saçı örter şekilde takılması, alnı açık bırakması, sürüş esnasında kayması ve oynaması bu açıdan büyük tehlike arz ediyor. Doğru kullanımda kaskın en çok kaşınızdan 2 parmak yukarıdan başlaması ve kaskın sizi sıkmayacak biçimde kafada sabit durması çok önemli.
"Helmets may increase the torsional forces by increasing the distance from the extremities of the helmet to the centre of the spine, compared to the distance without a helmet."
Ayrıca bisiklet kasklarının bazı torklu güçlerin “uygulama masefesini” kafatasınızdan uzaklaştırarak; yani “kuvvet kolunu” büyüterek, darbeyi farklı biçimlerde hissetmenize yol açabileceğine de değinilmiş.
http://www.cyclehelmets.org/jpg/index_11.jpg
Bu grafikte de genel kanının aksine kasksız bisiklet kullanımının yoğun olduğu bölgelerde kazaların sayısının düşüklüğü gösteriliyor. Ancak bu grafikte dikkatlerden kaçan nokta; yaşanılan yerlerin bisiklete “uyumluluğu” ve trafik kurallarının bisiklete tanıdığı hakların farklılığı.
“Significant helmet promotion preceded epidemiological studies evaluating the effectiveness of bicycle helmets in bicycle crashes. Received opinion in some English-speaking countries is that bicycle helmets are useful and that every cyclist should wear one; helmets had become a ‘ “Mom and apple pie” issue’ in the United States by 1991 according to the League of American Bicyclists”
Genel olarak kaskın bisikletten ayrı tutulamayacak bir güvenlik unsuru olduğunu ve herkesin bir tane edinmesi gerektiği savunuluyor. 1991 yılında League of American Bicyclists tarafından, kaskın “anne ve elmalı turtası” kadar bir bütün olması (çağrışım yapması) gerektiğini söylenmiş.
Herkese kazasız sürüşler dilerken, konuyla ilgilenenlerin bu yazıya da bir göz atmalarını tavsiye ederim... (link)
Kaynak:
www.wikipedia.org
(link)