Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Motorcuları öldüren "tank slapper" yol bisikletçilerinin başına gelir mi?

Rüzgar etkili olabilir. Diğer şartlar bunu uygunsa sistemde salınımı tetikleyen bir dış faktör lazım. Ben de bunu yaşarken aynı yokuş aynı yer vs vs yani tıpkı sizin gibi. Rüzgar şartları da değişiyor. Gidonu o gün fazla sıkmak yada boş bırakmak, düz bir çizgi şeklinde sürüş yapmak, tekere sürüşte bir yandan hafif çukura, taşa girmek gibi sayılacak çok sebep var. Sebepler çok ama ekipman bunu ne derece engelleyecek düzeydeyse yada tetiklemeye devam edecek sonuç bu şekilde belirgin oluyor. 5-6 kişi yokuş inerken (benim de bunu yaşadığım teker seti takılı) önümdeki arkadaş da oldu ben de olmadı. Ana sebepleri tekrar etmem gerekirse yumuşak maşa, teker seti, maşanın kadro bağlantı sisteminde gevşeklik. 1 yıl boyunca defalarca yaşadığım ve iniş kabusum olan bu derdi teker seti değişimi ile çözdüm. Aynı bisiklet(endurance) ve teker setiyle 3 yıl kadar sürüş yaptım ve hiç olmadı. Bisikleti değiştirdim ve daha sert bir modele geçtiğimde hiç yaşamadım. En son mayıs gibi başka bir bisiklet kullanmaya başladığımda hiç yaşamamışken 3 ay sonra belirtiler başladı. Kontrol ettirdiğimde maşanın furç takımında gevşeme olduğunu gördüm. Tüm sistem tork değerlerine göre kontrol edilip sıkılınca bir daha olmadı.
 
  • Beğen
Tepkiler: benben ve Özcan
Scudo
Bugün Samsunda bulunan Kocadağ inişi sırasında yoğun bir rüzgar eşliğinde 50+ km/h hızla inerken birden soldan vuran rüzgarın etkisi ile bisikletimle beraber
yolun ortasına doğru fırladık. Sonra bisikletin önü öyle bir hızlı şekilde sağa ve sola yattı ki tekerlerin 2.35 olması ,yeni olması ,dişli olması ve fren tertibatının iyi
olması gibi durumlardan dolayı (sakin kalıp gidonu sıkmadan serbest tutuşla ) tank slapper etkisini yok ettim. Lastiğin yanaklarına yakın yerdeki dişlerden sürtünme sesi geldi. Yani o kadar yatırdı ki rüzgar beni inanın dedim aha gidiyoruz derken 3-5 sn aralığında olan bu olaydan yırttım. Hemen arkamdan gelen @sccetin abi diyor nasıl toparladın bisikleti ? ( valla sakin kalmam etkili oldu ).Siz siz olun aşırı rüzgarlı bir havada inişlerinizi çok dikkatli yapın. Saygılar...
 
Bugün Samsunda bulunan Kocadağ inişi sırasında yoğun bir rüzgar eşliğinde 50+ km/h hızla inerken birden soldan vuran rüzgarın etkisi ile bisikletimle beraber
yolun ortasına doğru fırladık. Sonra bisikletin önü öyle bir hızlı şekilde sağa ve sola yattı ki tekerlerin 2.35 olması ,yeni olması ,dişli olması ve fren tertibatının iyi
olması gibi durumlardan dolayı (sakin kalıp gidonu sıkmadan serbest tutuşla ) tank slapper etkisini yok ettim. Lastiğin yanaklarına yakın yerdeki dişlerden sürtünme sesi geldi. Yani o kadar yatırdı ki rüzgar beni inanın dedim aha gidiyoruz derken 3-5 sn aralığında olan bu olaydan yırttım. Hemen arkamdan gelen @sccetin abi diyor nasıl toparladın bisikleti ? ( valla sakin kalmam etkili oldu ).Siz siz olun aşırı rüzgarlı bir havada inişlerinizi çok dikkatli yapın. Saygılar...

Bende aynı sorunu mtb ile bugün Bursa lodosunda yaşadım(bir kaç sefer).
Sadece iniş değil yandan estiği zaman da çok tehlikeli oluyor.
Araçların olduğu şeride bisikleti attığında anlıyorsunuz.
Mecbur öne daha fazla eğilerek; ön lastiğe yükü verip sürmeye çalıştım.
İşe gidiyor olmasaydım 50-60km/h ile esen rüzgarda bisiklet sürmeye kalkmam.
 
Bugün Samsunda bulunan Kocadağ inişi sırasında yoğun bir rüzgar eşliğinde 50+ km/h hızla inerken birden soldan vuran rüzgarın etkisi ile bisikletimle beraber
yolun ortasına doğru fırladık. Sonra bisikletin önü öyle bir hızlı şekilde sağa ve sola yattı ki tekerlerin 2.35 olması ,yeni olması ,dişli olması ve fren tertibatının iyi
olması gibi durumlardan dolayı (sakin kalıp gidonu sıkmadan serbest tutuşla ) tank slapper etkisini yok ettim. Lastiğin yanaklarına yakın yerdeki dişlerden sürtünme sesi geldi. Yani o kadar yatırdı ki rüzgar beni inanın dedim aha gidiyoruz derken 3-5 sn aralığında olan bu olaydan yırttım. Hemen arkamdan gelen @sccetin abi diyor nasıl toparladın bisikleti ? ( valla sakin kalmam etkili oldu ).Siz siz olun aşırı rüzgarlı bir havada inişlerinizi çok dikkatli yapın. Saygılar...
Çok geçmiş olsun, peki bir şey sorsam size; acaba arkada extra bir ağırlık var mıydı acaba? ya da koltuğun arka kısmına konumlanmış ve ağırlığınızı arka tekere daha çok vermiş ihtimaliniz var mı? Sadece merakımdan soruyorum,
 
  • Beğen
Tepkiler: TeamO2.cc
Bugün Samsunda bulunan Kocadağ inişi sırasında yoğun bir rüzgar eşliğinde 50+ km/h hızla inerken birden soldan vuran rüzgarın etkisi ile bisikletimle beraber
yolun ortasına doğru fırladık. Sonra bisikletin önü öyle bir hızlı şekilde sağa ve sola yattı ki tekerlerin 2.35 olması ,yeni olması ,dişli olması ve fren tertibatının iyi
olması gibi durumlardan dolayı (sakin kalıp gidonu sıkmadan serbest tutuşla ) tank slapper etkisini yok ettim. Lastiğin yanaklarına yakın yerdeki dişlerden sürtünme sesi geldi. Yani o kadar yatırdı ki rüzgar beni inanın dedim aha gidiyoruz derken 3-5 sn aralığında olan bu olaydan yırttım. Hemen arkamdan gelen @sccetin abi diyor nasıl toparladın bisikleti ? ( valla sakin kalmam etkili oldu ).Siz siz olun aşırı rüzgarlı bir havada inişlerinizi çok dikkatli yapın. Saygılar...
Wobbling ya da tank slapping rüzgarla savrulması değilde gidonun rezonansa girmesi ve titremesi. Bilemiyorum siz bunu mu yaşadınız. Ben motorla bir kaç kez yaşadım bir keresinde de kaza yaptım, oldukça hızlıyken. Olayın sebebi rüzgarın yarattığı rezonans. Bir bayrak buna güzel örnek, rüzgar varsa dalgalanır, geriye doğru dümdüz kalamaz. Otomobillerde vs aerodinami çok daha iyi olduğundan bu görülmüyor, zaten 4 tekerliler. Oysa iki tekerliler hele de önünde orjinal karenaj vs olmayan modeller üzerindeki insanla beraber anormal ve stabil olmayan bir direnç yaratıyorlar rüzgara. Bu risk rüzgar hızına bağlı olarak artıyor. O yüzden asıl tehlike yaşayanlar motorcular. Syrıca motorlarda ön cam, arka çantalar, ardçı vs derken rezonansa sebep olabilecek daha çok şey var. İlaveten teknik bozukluklar, rulman, lastik hataları da bu olayı tetikleyen unsurlardan. Ama herşeye rağmen bisiklette yaşanması nadir çünkü kaza yaptırabilecek kadar yüksek rüzgar oluşmuyor ayrıca insan hariç çok dar bir alet, çanta vs de yok. Bir nevi kağıt gibi. Ama üzerinde biz varız ve yelken gibiyiz. Akord bozukluğu, lastik dişleri, furş boşiuğu hatta gidondaki bir eğiklik, sapma bile rezonansa davet çıkarabilir. Ben bisikletle 67 km ye kadar çıkabildim, bu hızlarda hiç denk gelmedim.
 
Çok geçmiş olsun, peki bir şey sorsam size; acaba arkada extra bir ağırlık var mıydı acaba? ya da koltuğun arka kısmına konumlanmış ve ağırlığınızı arka tekere daha çok vermiş ihtimaliniz var mı? Sadece merakımdan soruyorum,
Bisikletimde herhangi bir ağırlık yoktu.Biiskletin üzerinde yatar pozisyonda idim.Çünkü rüzgar sizi doğrulduğunda fena çarptığı için mecburen yatar pozisyonda gidiyordum.Ama çokta yatmış bir pozisyonum da yoktu.Öne doğru biraz eğilmiştim.Rüzgar soldan bir anda çok sert vurunca tutmak istedim yolun ortasına savruldum.Sonra birden ön taraf kontrolden çıktı ama ne çıkma 😁 Sakin kalmasam o hızla beton yola sert bir iniş yapardım.Üstelik te karşıdan bir araç geliyordu , şöförü bile o ara nasıl
kontrol ettiysem artık adamın gözleri bile fal taşı gibi açılmıştı.O da çok korktu :D
Wobbling ya da tank slapping rüzgarla savrulması değilde gidonun rezonansa girmesi ve titremesi. Bilemiyorum siz bunu mu yaşadınız. Ben motorla bir kaç kez yaşadım bir keresinde de kaza yaptım, oldukça hızlıyken. Olayın sebebi rüzgarın yarattığı rezonans. Bir bayrak buna güzel örnek, rüzgar varsa dalgalanır, geriye doğru dümdüz kalamaz. Otomobillerde vs aerodinami çok daha iyi olduğundan bu görülmüyor, zaten 4 tekerliler. Oysa iki tekerliler hele de önünde orjinal karenaj vs olmayan modeller üzerindeki insanla beraber anormal ve stabil olmayan bir direnç yaratıyorlar rüzgara. Bu risk rüzgar hızına bağlı olarak artıyor. O yüzden asıl tehlike yaşayanlar motorcular. Syrıca motorlarda ön cam, arka çantalar, ardçı vs derken rezonansa sebep olabilecek daha çok şey var. İlaveten teknik bozukluklar, rulman, lastik hataları da bu olayı tetikleyen unsurlardan. Ama herşeye rağmen bisiklette yaşanması nadir çünkü kaza yaptırabilecek kadar yüksek rüzgar oluşmuyor ayrıca insan hariç çok dar bir alet, çanta vs de yok. Bir nevi kağıt gibi. Ama üzerinde biz varız ve yelken gibiyiz. Akord bozukluğu, lastik dişleri, furş boşiuğu hatta gidondaki bir eğiklik, sapma bile rezonansa davet çıkarabilir. Ben bisikletle 67 km ye kadar çıkabildim, bu hızlarda hiç denk gelmedim.
valla rüzgar savurduktan sonra bisiklet sapıttı.Onun öncesinde harika iniyorduk.Sonrasın da da çok güzel indik.Rüzgar bir etken oldu ön taraf titremeye başladı sonra yalpalamaya başladı tam gidecekken kontrol altın aldım.Ama nasıl aldım bilmiyorum.Sadece gidonu rahat bıraktım çünkü ters yönde hareket ettirsem kesin düşeceğim aklıma
geldi.Sakin kalmak ta çok önemli.Saygılar...
 
  • Beğen
Tepkiler: TafLan ve Ricochet
Antalya Granfondo'da deli gibi rüzgar vardı ve ben 55 mm'lik profil jant seti ile perişan oldum. Hayatımda hiç bu kadar zorlanmamıştım bisikleti yolda tutmakta. Bir ara 45 km ile giderken yandan bir rüzgar vurdu, aklım çıktı :)
 
Geçen sene bir kere başıma gelmişti çok korkunç bir şeydi. Düşmeden nasıl kendimi toparladım hiç bir fikrim yok, yandan esen rüzgar aşırı fazlaydı.
 
  • Beğen
Tepkiler: TeamO2.cc
Yandan gelen rüzgar kuvveti bir kere köprüden geçerken beni öyle yatırmaya çalışmıştı ki resmen valentino rossi gibi terse kuvvet uygulayarak düşmekten kurtulmuştum..Çok geçmiş olsun abi.
 
Genel de tank slapper ın başlamasının bir tetik noktası var. Bazen bir ızgara veya rögar kapağı bile başlangıç için yeterli olabiliyor eğer belirli bir hızda veya açıda isek. Önemli olan panik olmadan gidonu zapturapt altına almaya çalışmadan, slapper ı sönümlemek için minimal bir kuvvet ile düz tutmaya gayret göstermek gerekiyor. Ama durumu yaşayan biliyor haliyle. Siz şükür atlatmışsınız @TeamO2.cc , @HakanAydn bey kaza yapmış maalesef. Gerçekten değişkeni çok kurtarması zor bir durum, umarım başımıza gelirse sakin kalmayı başarabiliriz.
 
Yandan gelen rüzgar kuvveti bir kere köprüden geçerken beni öyle yatırmaya çalışmıştı ki resmen valentino rossi gibi terse kuvvet uygulayarak düşmekten kurtulmuştum..Çok geçmiş olsun abi.
Teşekkür ederim.
 
Yukarida arkadas anlatmis. Ben de eski bir motorcu olarak yaziklarina aynen katiliyorum. Tank slapper dedigimiz olay motosikletlerde on tekerlegin yer ile temasinin surucunun farkinda olmadan azalmasindan kaynaklaniyor. Bunun nedenleri gaza fazla yuklenme, arkada dengeyi bozan agirlik, bozuk yol vs vs sayilabilir. Bisikletlerde olabilecegini sanmiyorum.
 
Bunun tek açıklaması kısa bir kalp ritmi bozukluğuna benzer; küçücük duygu değişimi bilmeden istemeden bu durumu tetikler, bunu engellemenin tek yolu ise meşgul ol ve kendi kendine konuş. Her sürüşümde eleştri yapar bir şeyleri düşünür ve konuşurum, bu sayede yol hakimiyetim temiz olur.

Örneğin:
O kadar araç görürüm; bu araçlar nereye gidiyo falan filan.

Rüzgarlı havalarda ise; seleden azcık kalkıp kilitli pedal var ise bacakları aç kapa yaparak (kolları da yapabilirsiniz) kelebek etkisiyle bu etkilenmeden kurtulabilirsiniz.
Frenlemede ise ileri geri yukarı aşağı yaparak ağırlığı arkaya itmeniz yeterli olacaktır. Sakın bu hareketleri yapayım derken ön tekeri yerden kesmeyin.
 
Genel de tank slapper ın başlamasının bir tetik noktası var. Bazen bir ızgara veya rögar kapağı bile başlangıç için yeterli olabiliyor eğer belirli bir hızda veya açıda isek. Önemli olan panik olmadan gidonu zapturapt altına almaya çalışmadan, slapper ı sönümlemek için minimal bir kuvvet ile düz tutmaya gayret göstermek gerekiyor. Ama durumu yaşayan biliyor haliyle. Siz şükür atlatmışsınız @TeamO2.cc , @HakanAydn bey kaza yapmış maalesef. Gerçekten değişkeni çok kurtarması zor bir durum, umarım başımıza gelirse sakin kalmayı başarabiliriz.
Çok doğru, "kafa sallama" nın ilk başlangıcı minik bir kasisti. Ayrıca @sinancetinkaya nın dediği gibi önde yük azalması da diğer bir etken. İki tekerlilerde gidona ne kadar yatarsak yatalım rüzgar vücudumuzun altını dolduruyor, bir nevi kanat gibiyiz (motosikletlerde de -karenaj olsa bile- radyatör boşluğu ve önçatal bu etkiyi yaratıyor). Oysa malum, yere olan basıncın artması için F1 arabalarındaki gibi üste almak gerek. Down force deniyordu sanırım.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ricochet
Antalya Granfondo'da deli gibi rüzgar vardı ve ben 55 mm'lik profil jant seti ile perişan oldum. Hayatımda hiç bu kadar zorlanmamıştım bisikleti yolda tutmakta. Bir ara 45 km ile giderken yandan bir rüzgar vurdu, aklım çıktı :)
aynı durumu bende yaşadım bi anda orta refüjün dibinde buldum kendimi allahtan inişte falan denk gelmedi yol düzdü zar zor toparladım yoksa eyvah eyvah :)
 
Benim çıkabildiğim en yüksek hız 65 km yi geçmez. Zaten kapasitem de yetmez. :)
Eğer anlattıklarınızdan anladıklarım doğru ise, yüksek hızlarda gerçekleşen bir olay. 60 km hızlara çıkmıyorsak yine de başımıza gelir mi / gelme ihtimali nedir?
 
Ben de inişte 65'i gördüm ama daha fazlasına gerek yok bence de. Aman kazasız belasız..
 
2 kere speed wobble denen tatsız titreşime çapraz rüzgârdan yakalandım, birinde max hızım 75 kmh, birinde 91 idi (Ömerli'ye iniş, meşhurdur, 3 şeritli kaymak asfalt). Bir başladı titreşim, zangır zangır, panik olduğumu belli etmedim bisiklete, dizlerimi orta boruya doğru bastırdım, arka freni nazikçe sıkarak kurtuldum.

(link) Hız ve lokasyon için link bıraktım :)
 
Bir vakit 700x23 lastikte 80 psi kadar basınç ile kamyon arkası yokuş iniyordum. Yaklaşık 100 kmh bandına yaklaşınca ufak bir çakıl taşını doğal olarak farkedemeyip lastiğimi yarmıştım. O hızda yarılan ön lastiğin verdiği tank slapper hissini asla unutmam :D Onun haricinde düşük ön lastik basıncı, alın borusu açısı ve yan rüzgarlar ile beraber kararsız zemin yapısı (asfalttan giderken ani yama geçişleri yaşamak) gibi etkenler tank slap ya da speed wobble için yadsınmaz gerçekler. Dikkatli olmak lazım
 
  • Beğen
Tepkiler: sccetin
Benim çıkabildiğim en yüksek hız 65 km yi geçmez. Zaten kapasitem de yetmez. :)
Eğer anlattıklarınızdan anladıklarım doğru ise, yüksek hızlarda gerçekleşen bir olay. 60 km hızlara çıkmıyorsak yine de başımıza gelir mi / gelme ihtimali nedir?
Arac arkasi yapmayin yeterli 😀 Arac arkasindan giderken olusan turbulans zaten cok hafif ve tekerlek yol temasi cok dusuk olan bisikletlerin on tekerleginde yalpalamaya neden oluyor.
 
Geri