Road_Runner
Road Runner
- Kayıt
- 24 Nisan 2010
- Mesaj
- 5.993
- Tepki
- 24.856
- Şehir
- İstanbul
- Bisiklet
- Cervélo
Sürüşlerimizdeki ortalama hız, ne durumda olduğumuzun iyi göstergelerinden biridir. Yol bisikletine ilk geçtiğimdeki ortalama hız hedefim 25 km/h olurdu hatırlıyorum Zamanla daha da yükseldi.
Denk geldiğim güzel bir makalede, ortalama hızı artırmaya yönelik güzel tavsiyeler var
----------------------------------------------------------------------------------------------
Padallamaya ilk başladığımız andan beri hızlı gitme dürtümüz başlar. Acaba ne kadar hızlıyım? Başkalarıyla kendimi nasıl kıyaslayabilirim? Acaba nasıl daha hızlı gidebilirim? gibi...
İhtiyacınız olan en büyük iki alışkanlık sabır ve özveridir.
Dirseklerinizi kapayın ve kırın
Bisiklet üzerindeyken en büyük rakibimiz rüzgar direncidir. Aşağıdaki taktiklerin pek çoğu, rüzgar direncinizi azaltmaya yöneliktir. Bunların en başında, bisikletin üzerinde daha eğik durmak gelir. Sele üzerinde dimdik durup daha çok rüzgar yemek yerine, daha aero bir pozisyon almak. Vücudunuzun üst kısmını daha fazla eğmeye çalışın, dirseklerinizi bükün ve büzün, gidona daha yakın olmaya çalışın. Farkı hissedeceksiniz.
Müzik dinleyin
Ülkemizde bisikletlilere özel antrenman yolları olmadığı için bu maddeyi çıkarıyorum. Bu madde risklidir, bu yüzden katılmıyorum.
Grup sürüşü yapın
Bunun hile olduğunu düşünebilirsiniz, fakat grup sürüşü yapmak pek çok farklı yoldan ortalama hızınızı arttıracaktır. İlki, öne sırayla geçer ve rüzgar direncini paylaşırsanız ortalama hızınız artacaktır. Başkalarıyla sürmek aynı zamanda sizi daha da cesaretlendirecek, gaza getirecek ve limitlerinizi zorlamanız için sizi teşvik edecektir. Sizden daha iyi durumda olan bisikletçilerin temposuna yetişmek için verdiğiniz mücadele, belki bu sürüşteki hızınıza olmasa bile gelecekteki form durumunuza önemli ölçüde katkı sağlayacaktır yani geleceğe yatırım olacaktır
Lastiklerinize hava basın
Havası düzgün basılmış bir lastik daha hızlı dönecektir. Her sürüş öncesi rutin olarak lastiklerinizin havasını kontrol edin ve havalarını tazeleyin. Sıcaklık değişimlerine bağlı olarak lastikleriniz her zaman basınç kaybeder. Ayrıca basıncı düşük lastik, daha kolay patlar. Lastiklerinizin yan yüzündeki önerilen basınç değerleri göz önüne olarak doğru olarak şişirin. Basınç göstergeli bir pompaya sahip olmanız önerilir. Cebinize de yoldaki patlaklara karşı mini bir pompa almalısınız tabiki.
Lastik basıncı için ekstra kaynak: Doğru lastik basıncı (çeviri)
Daha az fren yapın
Gereksiz fren yapmamaya çalışın. Fren yapmak, eski hızınıza ulaşmak için pedala daha fazla yüklenmeyi gerektirir. Gereksiz fren enerji kaybıdır. Peki bunu nasıl ayarlamalıyız? Eğer normalden daha hızlı gittiğimiz dümdüz bir yol veya yokuş aşağı bir yol varsa, hızımız belli bir limiti aştıktan sonra frenlere hafif hafif dokunma ihtiyacı duyarız. Bunu elbet kendimizi güvende hissetmek için yaparız. Fakat önünüzde herhangi bir araç, kavşak, veya viraj yoksa bu tip frenlemeleri yapmamaya çalışın. Bırakın bisikletiniz aksın. Frenlemenin bir diğer kritik noktası da virajlardır. Virajı görür görmez fren yapmayın. Kendinizi ve hızınızı iyi ayarlayın, mümkün olan en son ana kadar frenleme yapmayın. İhtiyacınız olan tüm frenlemeyi viraja girmeden önce yapmanız gerektiğini, virajda(virajın içinde-ortasında) fren yapmamanız gerektiğini de hatırlatalım.
(TT bisikletlerde disk frenin amacını soran @drumbanger senin konun Son yıllardaki TT etaplarında ciddi sayıda U dönüşü oluyor. Sporcular, düzlükte yakaladıkları 55-60 km/h hızları virajın son anına kadar kullanmak istiyorlar ve disk fren, v frene kıyasla belkide frene 1-2 saniye daha geç dokunmaları anlamına gelecek. Bu ciddi bir avantaj. 10 adet U dönüşünün olduğu bir etapta, 10 saniye demek.)
Gidonu alttan tutun
Boynuz gidonlu bir (yol) bisiklet(i) kullanıyorsanız, sürüş boyunca gidonu ne kadar süre alttan tutuyorsunuz? Gidonu alttan tutmak manevra kabiliyetinizi artırır, aerodinamizminizi artırır, rüzgar direncinizi düşürür, iniş ve virajları daha güvenli almanıza yardımcı olur.
Gidonu üstten(hood-kauçuklardan) tutmanız ile alttan tutmanız arasında %20 rüzgar direnci farkı oluştuğunu da belirtelim.
Gidonu alttan tutmaktan rahatsız olan bisikletçilerin yaygın olarak iki geçerli sebebi vardır. İlki, frenlere daha zor ulaşacaklarını düşünmeleri ve bu durumdan rahatsız olmaları. İkincisi, konforsuz ve rahatsız hissetmeleri. Her iki problem de, bisikletin ayarlamaları düzgün yapılarak çözülebilir. (Bel ve bilek ağrısı problemleri kastediliyor) Eğer bisikletiniz size uygunsa ve doğru olarak ayarlanmışsa sürüşünüzün büyük bir bölümünü gidonu alttan tutarak yapabilmelisiniz. (Herhangi bir ağrı yaşamadan) Bu konuda sürüş öncesi ısınma ve gerdirme egzersizleri özellikle sırt için yardımcı olabilir.
Zaman kazanmak için dengede durabilmek "Track Stand"
Mutlaka diğer bisikletçilerde veya bisikletli kuryelerde görmüşsünüzdür, kırmızı ışıklarda olduğu gibi düşmeden duran, adeta artistik hareketlerle yer çekimine meydan okuyarak dengede durulan bu hareketi. Bu hareketten sonra hızlanmanız için gereken tek şey 3-4 güçlü pedaldır. SPD kilitlemek yok, bisiklete tekrar yerleşmeye çalışmak yok. Dengede durabilmek tecrübe ister, ve cuma trafiğinde kızgın bir araç sürücüsünün önünde yapmanız önerilmez. Mola verdiğinizde, veya buluşma noktasına erken varıp arkadaşlarınızı beklerken bu hareket için egzersiz yapabilirsiniz.
Bunu öğrenmenin ilk kuralı ağırlık merkezinizi öğrenmenizdir. Öncelikle ön alıştırma olarak bisiklet ile çok yavaş bir şekilde giderek, çizebildiğiniz kadar küçük daireler çizerek dengenizi sağlamaya çalışın. Yavaş gidin, çizebileceğiniz en küçük daireyi çizin, bunu yaparken gidonunuzu olabildiğince az oynatın.
Bu konuda aşama keydettiğinizde çok ufak bir eğim bulun (%2 civarı). Bisikletiniz yokuşa doğru bakar konumda olsun, ön janta değil de ileriye bakmaya çalışın. Bir nokta seçin ve o noktaya odaklanın (uzaklardaaa ) Saat 9 yönünde olan ve daha iyi kontrol edebildiğiniz ayağınızla ufak hamleler yaparak dengede durmaya çalışın.
Örnek video:
Rüzgara karşı gidin, rüzgarı arkanıza alıp dönün
Bir bisikletçi olarak, rüzgar bizim hem dostumuz hem düşmanımızdır. Karşıdan esen rüzgar bizi zorlar, çabamızın karşılığını alamıyormuşuz gibi hissettirir, güçsüz hissettirir. Arkadan esen rüzgar ise kolay pedallarla yüksek hızlara çıkıp kendimizi bir süper kahraman gibi hissettirir
Antrenman rotalarınızı mümkün mertebe rüzgara karşı gidecek ve rüzgarı arkanıza alacak şekilde belirleyin. Bacaklarınız dinç ve kuvvetliyken rüzgara daha iyi karşı koyun ve dönüşte yorulmuş olmanıza rağmen ortalamanız düşmesin, moraliniz bozulmasın.
Kilo verin
Hızlı gitmek istiyorsanız bilin ki kilo vermek sizi kesinlikle hızlandırır. Aynı eforla daha hızlı gidersiniz. Yokuşlarda, daha az yer çekimine maruz kalmanızı sağlar. Benzer şekilde zayıf olmak düz etaplarda aerodinamik açıdan da, rüzgarı daha iyi yarmanız ve daha az rüzgar direncine maruz kalmanızı sağlar.
Rejim yapmak için kendinizi zorlamak zorunda da değilsiniz, ufak değişikliklerle kilonuzu kontrol altına alabilirsiniz. Çayınıza koyduğunuz şekeri azaltarak bile, günde 3-4 bardak çaydan hesaplarsak 1 ayda yarım kilo demektir. Haftada 3 defa fazladan 30 dakika antrenman yapmak, bir ayda yarım kilo veya 1 kilo demektir.
İntervaller
Ortalama hızınızı en çabuk artırmanın yollarından biri sürat intervalleridir. Bisiklete atlayıp, normal temponuzun üzerinde bir antrenman yapmaya kalktığınızda bu sizi bir süre sonra tüketir. Antrenörler bunun yerine intervalleri öneriyor. Bu çalışmalar, kısa süreliğine pedala yüklenip yüksek hızlara ulaşmanız ve daha sonra bir süre tempoyu düşürüp soluklanmanız, ve yeni yüksek temponuz için hazırlanmanız şeklinde giden döngülerdir.
Bunu her sürüşünüzde deneyebilir, uygulayabilirsiniz. Yolun düz ve akıcı olan bölümlerinde pedala yüklenin, hızınızı gücünüz yettiğince koruyun ve yolun nispeten daha sıkışık olan bölümlerinde(veya trafik lambaları, kavşak içeren bölümlerinde) dinlenin. Kendinize hedef de koyabilirsiniz. Bir trafik lambası, park halindeki bir araç, bir ev, bir ağaç vb. Hedefinize ulaşana kadar var gücünüzle basın ve daha sonra dinlenin. bunu yaparken yolun güvenli olduğuna emin olun ve karşılaşabileceğiniz riskleri önceden sezmeye çalışın, yani hazırlıklı-temkinli olun.
Bu çalışmaları daha planlı bir şekilde de yapabilirsiniz; Örneğin normal ortalamanızın 25 km/h olduğu düz bir yolu kullanın. Bu yola gelmeden önce 15-20 dakika normal tempoda ısının. Bu yola geldiğinizde 2 dakika boyunca 30 km/h hızla sürün. Vitesi büyütün, istikrarını koruyabileceğiniz bir kadansta çevirin.
2 dakikalık bu bölümü tamamladıktan sonra vitesi tekrar kolaya alın ve 5 dakika boyunca dinlenin. Pedal çevirmeye devam edin. Bu, yüksek tempoya hazırlanmanız açısından önemli. Bu döngüyü 3-4 kez tekrar edin. Eğer kolay geliyorsa bir sonraki intervalde hızınızı bir miktar daha artırabilirsiniz.
Birkaç denemeden sonra kendinizi daha iyi tanıyacaksınız. Bu intervallerden sonra ortalama hızınız düşebilir, önemli değil. Önemli olan 25 olan olağan(size has olani normal temponuz olan) hızınızı 30'a çıkarmaya çalışmak.
Kas yapın
Bisikletçi kası yapmak ve bisiklet üzerindeki verimliliği artırmak uzun zaman ister. Düzenli olarak bisiklete binmek, zorlanmadan alabileceğiniz mesafeleri uzatır. Bununla birlikte, bisiklet üzerinde yapacağını bazı egzersizler kas gelişiminizi hızlandırabilir.
Yüksek kadans egzersizleri kalp ve damar dolaşımı için oldukça faydalı ve geliştiricidir. Yüksek kadans, verimliliği artırır. Pedalı sadece hızlı çeviriyor olmak ortalama hızınızı tabiki artırmaz. Önemli alan büyük viteslerde de hızlı çevirebilmek Fakat her iki antrenman tipine de ihtiyacınız var. Hem yüksek kadans antrenmanları, hem büyük vitesteki güç antrenmanları. Bu iki antrenman tipi, ihtiyacınız olan hızı size verecek ve kas gelişiminizi destekleyecektir.
Büyük vitesleri düşük kadansta çevirmek, vücut geliştiricilerin yüksek ağırlıkları yavaş yavaş kaldırıp indirmelerine benzer. Bir tek kasın çalışıp güçlenmesindense çok sayıda kasın çalışıp güçlenmesi. İyice ısındığınıza emin olduktan sonra eğimi çok değişken olmayan ve çok da dik olayan bir yokuş bulun (Toplanın beyler büyük aynakol deneyecez :islik ve çevirmeyi sürdürebileceğiniz büyüklükte bir vites seçin. 50 kadansı hedefleyin. Daha azı dizlerinizi sakatlayabilir unutmayın. Padala bastıkça bacağınızdaki tüm kas gruplarının çalıştığını hissedeceksiniz. Bunu 1 dakika sürdürdükten sonra vitesi küçüğe alın ve kadansı normalden de yükseltip dinlenin. Dinlendikten sonra bunu 10 kez tekrarlayın. Haftada 1 ya da 2 kez bu antrenmanı yapın. Dinlenme aşamasında kadansın yüksek olması önemlidir. Düz bir yolda kendi hızınızı bulun (örneğin 25) daha sonra vitesi 1-2 düşüğe alarak aynı hızı, pedalı daha hızlı çevirerek korumaya çalışın. Pedalı olabildiğince hızlı çevirin fakat sele üzerinde zıplayacak kadar olmasın. Eğer gösterge cihazınız varsa, 20'şer saniyelik ve arada 10'ar saniye dinlenmelerle 90,95,100,105,110 ve son olarak da zıplamadan çevirebildiğiniz kadar hızlı çevirin.
Aero kadro ve jantlar (Dahi olmaya gerek yok! )
Eğer hız konusunda çok istekliyseniz, biraz hız satın alabilirsiniz... Profil jantlar, aero teller hava sürtünmesini azaltarak hızınızı artırabilir. Siz yine de sürüş esnasında, toplam sürtünmenin %70'ini vücudumuzun oluşturduğunu unutmayın
Yani sürüş pozisyonunuzu değiştirip ayarlamanız, size en büyük kazancı sağlayacaktır!
Hız için para harcamadan önce, kilo vermenin, aero pozisyonu öğrenmenin ve formda olmanın en iyi ve "bedava" geliştirmeler olduğunu unutmayın...
Yine de para harcama konusunda istekliyseniz bike fit yaptırabilir, vücudu daha iyi saran, daha sıkı bir forma seti alabilirsiniz.
Sıkı giysiler
Sıkı (bol olmayan, üzerinize tam olarak olan,oturan) formalar giymenin iki getirisi vardır; Birincisi, teri daha iyi atarsınız, sıcaktan daha az etkilenirsiniz, kuru ve serin gidersiniz ki bu da daha az yorulma ve sürüş konforu/performansı anlamına gelir. İkincisi, bol giysiler katlanarak çok fazla rüzgar almanıza sebep olur ve rüzgarda bayrak gibi sallanırlar, hızını keserler. Eğer bu konuda çok ciddiyseniz aero ayakkabı kılıfı bile kullanabilirsiniz!
Peki ortalama hız gerçekten de bu kadar önemli mi?
Averaj hız, kendinizi kıyaslamanız için en yaygın ve kolay yöntemlerden biridir. Forumlarda pek çok bisikletçi, ortalama hızlarının grup sürüşü için veya yarış için yeterli olup olmadığını sormakta ve tartışmakta
Unutmayın ki sürüş sırasında ortalama hızı etkileyebilecek çok fazla faktör var; Rüzgar şiddeti ve yönü, eğimler, asfalt kalitesi, sıcaklık, nem ve tabiiki trafik yoğunluğu! Hızınızı değerlendirirken kendinize karşı acımasız olmayın ve bunları göz önüne alın. Bazı günler ne kadar istekli olsanız, uğraşsanız da ortalamanız istediğiniz gibi olmayabilir...
Yüksek ortalamalı antrenmanlar için çabalamak yorucu olabilir, ve sürekli hızlı olma isteği sizi zaman zaman riske de atabilir. Hız, sürüşten daha önemli hale gelebilir. Antrenmanlarınız için güvenli ve bildiğiniz, her zaman kullandığınız yolları öneriyoruz.
Ayda bir kez yüksek sürat antrenmanı yapabilir ve bunun kaydını tutup, ay ay kıyaslama yapabilirsiniz
Orjinal link:
(link)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maddeleri detaylı açıklanmış, faydalı bir yazı bence
Denk geldiğim güzel bir makalede, ortalama hızı artırmaya yönelik güzel tavsiyeler var
----------------------------------------------------------------------------------------------
Padallamaya ilk başladığımız andan beri hızlı gitme dürtümüz başlar. Acaba ne kadar hızlıyım? Başkalarıyla kendimi nasıl kıyaslayabilirim? Acaba nasıl daha hızlı gidebilirim? gibi...
İhtiyacınız olan en büyük iki alışkanlık sabır ve özveridir.
Dirseklerinizi kapayın ve kırın
Bisiklet üzerindeyken en büyük rakibimiz rüzgar direncidir. Aşağıdaki taktiklerin pek çoğu, rüzgar direncinizi azaltmaya yöneliktir. Bunların en başında, bisikletin üzerinde daha eğik durmak gelir. Sele üzerinde dimdik durup daha çok rüzgar yemek yerine, daha aero bir pozisyon almak. Vücudunuzun üst kısmını daha fazla eğmeye çalışın, dirseklerinizi bükün ve büzün, gidona daha yakın olmaya çalışın. Farkı hissedeceksiniz.
Müzik dinleyin
Ülkemizde bisikletlilere özel antrenman yolları olmadığı için bu maddeyi çıkarıyorum. Bu madde risklidir, bu yüzden katılmıyorum.
Grup sürüşü yapın
Bunun hile olduğunu düşünebilirsiniz, fakat grup sürüşü yapmak pek çok farklı yoldan ortalama hızınızı arttıracaktır. İlki, öne sırayla geçer ve rüzgar direncini paylaşırsanız ortalama hızınız artacaktır. Başkalarıyla sürmek aynı zamanda sizi daha da cesaretlendirecek, gaza getirecek ve limitlerinizi zorlamanız için sizi teşvik edecektir. Sizden daha iyi durumda olan bisikletçilerin temposuna yetişmek için verdiğiniz mücadele, belki bu sürüşteki hızınıza olmasa bile gelecekteki form durumunuza önemli ölçüde katkı sağlayacaktır yani geleceğe yatırım olacaktır
Lastiklerinize hava basın
Havası düzgün basılmış bir lastik daha hızlı dönecektir. Her sürüş öncesi rutin olarak lastiklerinizin havasını kontrol edin ve havalarını tazeleyin. Sıcaklık değişimlerine bağlı olarak lastikleriniz her zaman basınç kaybeder. Ayrıca basıncı düşük lastik, daha kolay patlar. Lastiklerinizin yan yüzündeki önerilen basınç değerleri göz önüne olarak doğru olarak şişirin. Basınç göstergeli bir pompaya sahip olmanız önerilir. Cebinize de yoldaki patlaklara karşı mini bir pompa almalısınız tabiki.
Lastik basıncı için ekstra kaynak: Doğru lastik basıncı (çeviri)
Daha az fren yapın
Gereksiz fren yapmamaya çalışın. Fren yapmak, eski hızınıza ulaşmak için pedala daha fazla yüklenmeyi gerektirir. Gereksiz fren enerji kaybıdır. Peki bunu nasıl ayarlamalıyız? Eğer normalden daha hızlı gittiğimiz dümdüz bir yol veya yokuş aşağı bir yol varsa, hızımız belli bir limiti aştıktan sonra frenlere hafif hafif dokunma ihtiyacı duyarız. Bunu elbet kendimizi güvende hissetmek için yaparız. Fakat önünüzde herhangi bir araç, kavşak, veya viraj yoksa bu tip frenlemeleri yapmamaya çalışın. Bırakın bisikletiniz aksın. Frenlemenin bir diğer kritik noktası da virajlardır. Virajı görür görmez fren yapmayın. Kendinizi ve hızınızı iyi ayarlayın, mümkün olan en son ana kadar frenleme yapmayın. İhtiyacınız olan tüm frenlemeyi viraja girmeden önce yapmanız gerektiğini, virajda(virajın içinde-ortasında) fren yapmamanız gerektiğini de hatırlatalım.
(TT bisikletlerde disk frenin amacını soran @drumbanger senin konun Son yıllardaki TT etaplarında ciddi sayıda U dönüşü oluyor. Sporcular, düzlükte yakaladıkları 55-60 km/h hızları virajın son anına kadar kullanmak istiyorlar ve disk fren, v frene kıyasla belkide frene 1-2 saniye daha geç dokunmaları anlamına gelecek. Bu ciddi bir avantaj. 10 adet U dönüşünün olduğu bir etapta, 10 saniye demek.)
Gidonu alttan tutun
Boynuz gidonlu bir (yol) bisiklet(i) kullanıyorsanız, sürüş boyunca gidonu ne kadar süre alttan tutuyorsunuz? Gidonu alttan tutmak manevra kabiliyetinizi artırır, aerodinamizminizi artırır, rüzgar direncinizi düşürür, iniş ve virajları daha güvenli almanıza yardımcı olur.
Gidonu üstten(hood-kauçuklardan) tutmanız ile alttan tutmanız arasında %20 rüzgar direnci farkı oluştuğunu da belirtelim.
Gidonu alttan tutmaktan rahatsız olan bisikletçilerin yaygın olarak iki geçerli sebebi vardır. İlki, frenlere daha zor ulaşacaklarını düşünmeleri ve bu durumdan rahatsız olmaları. İkincisi, konforsuz ve rahatsız hissetmeleri. Her iki problem de, bisikletin ayarlamaları düzgün yapılarak çözülebilir. (Bel ve bilek ağrısı problemleri kastediliyor) Eğer bisikletiniz size uygunsa ve doğru olarak ayarlanmışsa sürüşünüzün büyük bir bölümünü gidonu alttan tutarak yapabilmelisiniz. (Herhangi bir ağrı yaşamadan) Bu konuda sürüş öncesi ısınma ve gerdirme egzersizleri özellikle sırt için yardımcı olabilir.
Zaman kazanmak için dengede durabilmek "Track Stand"
Mutlaka diğer bisikletçilerde veya bisikletli kuryelerde görmüşsünüzdür, kırmızı ışıklarda olduğu gibi düşmeden duran, adeta artistik hareketlerle yer çekimine meydan okuyarak dengede durulan bu hareketi. Bu hareketten sonra hızlanmanız için gereken tek şey 3-4 güçlü pedaldır. SPD kilitlemek yok, bisiklete tekrar yerleşmeye çalışmak yok. Dengede durabilmek tecrübe ister, ve cuma trafiğinde kızgın bir araç sürücüsünün önünde yapmanız önerilmez. Mola verdiğinizde, veya buluşma noktasına erken varıp arkadaşlarınızı beklerken bu hareket için egzersiz yapabilirsiniz.
Bunu öğrenmenin ilk kuralı ağırlık merkezinizi öğrenmenizdir. Öncelikle ön alıştırma olarak bisiklet ile çok yavaş bir şekilde giderek, çizebildiğiniz kadar küçük daireler çizerek dengenizi sağlamaya çalışın. Yavaş gidin, çizebileceğiniz en küçük daireyi çizin, bunu yaparken gidonunuzu olabildiğince az oynatın.
Bu konuda aşama keydettiğinizde çok ufak bir eğim bulun (%2 civarı). Bisikletiniz yokuşa doğru bakar konumda olsun, ön janta değil de ileriye bakmaya çalışın. Bir nokta seçin ve o noktaya odaklanın (uzaklardaaa ) Saat 9 yönünde olan ve daha iyi kontrol edebildiğiniz ayağınızla ufak hamleler yaparak dengede durmaya çalışın.
Örnek video:
Rüzgara karşı gidin, rüzgarı arkanıza alıp dönün
Bir bisikletçi olarak, rüzgar bizim hem dostumuz hem düşmanımızdır. Karşıdan esen rüzgar bizi zorlar, çabamızın karşılığını alamıyormuşuz gibi hissettirir, güçsüz hissettirir. Arkadan esen rüzgar ise kolay pedallarla yüksek hızlara çıkıp kendimizi bir süper kahraman gibi hissettirir
Antrenman rotalarınızı mümkün mertebe rüzgara karşı gidecek ve rüzgarı arkanıza alacak şekilde belirleyin. Bacaklarınız dinç ve kuvvetliyken rüzgara daha iyi karşı koyun ve dönüşte yorulmuş olmanıza rağmen ortalamanız düşmesin, moraliniz bozulmasın.
Kilo verin
Hızlı gitmek istiyorsanız bilin ki kilo vermek sizi kesinlikle hızlandırır. Aynı eforla daha hızlı gidersiniz. Yokuşlarda, daha az yer çekimine maruz kalmanızı sağlar. Benzer şekilde zayıf olmak düz etaplarda aerodinamik açıdan da, rüzgarı daha iyi yarmanız ve daha az rüzgar direncine maruz kalmanızı sağlar.
Rejim yapmak için kendinizi zorlamak zorunda da değilsiniz, ufak değişikliklerle kilonuzu kontrol altına alabilirsiniz. Çayınıza koyduğunuz şekeri azaltarak bile, günde 3-4 bardak çaydan hesaplarsak 1 ayda yarım kilo demektir. Haftada 3 defa fazladan 30 dakika antrenman yapmak, bir ayda yarım kilo veya 1 kilo demektir.
İntervaller
Ortalama hızınızı en çabuk artırmanın yollarından biri sürat intervalleridir. Bisiklete atlayıp, normal temponuzun üzerinde bir antrenman yapmaya kalktığınızda bu sizi bir süre sonra tüketir. Antrenörler bunun yerine intervalleri öneriyor. Bu çalışmalar, kısa süreliğine pedala yüklenip yüksek hızlara ulaşmanız ve daha sonra bir süre tempoyu düşürüp soluklanmanız, ve yeni yüksek temponuz için hazırlanmanız şeklinde giden döngülerdir.
Bunu her sürüşünüzde deneyebilir, uygulayabilirsiniz. Yolun düz ve akıcı olan bölümlerinde pedala yüklenin, hızınızı gücünüz yettiğince koruyun ve yolun nispeten daha sıkışık olan bölümlerinde(veya trafik lambaları, kavşak içeren bölümlerinde) dinlenin. Kendinize hedef de koyabilirsiniz. Bir trafik lambası, park halindeki bir araç, bir ev, bir ağaç vb. Hedefinize ulaşana kadar var gücünüzle basın ve daha sonra dinlenin. bunu yaparken yolun güvenli olduğuna emin olun ve karşılaşabileceğiniz riskleri önceden sezmeye çalışın, yani hazırlıklı-temkinli olun.
Bu çalışmaları daha planlı bir şekilde de yapabilirsiniz; Örneğin normal ortalamanızın 25 km/h olduğu düz bir yolu kullanın. Bu yola gelmeden önce 15-20 dakika normal tempoda ısının. Bu yola geldiğinizde 2 dakika boyunca 30 km/h hızla sürün. Vitesi büyütün, istikrarını koruyabileceğiniz bir kadansta çevirin.
2 dakikalık bu bölümü tamamladıktan sonra vitesi tekrar kolaya alın ve 5 dakika boyunca dinlenin. Pedal çevirmeye devam edin. Bu, yüksek tempoya hazırlanmanız açısından önemli. Bu döngüyü 3-4 kez tekrar edin. Eğer kolay geliyorsa bir sonraki intervalde hızınızı bir miktar daha artırabilirsiniz.
Birkaç denemeden sonra kendinizi daha iyi tanıyacaksınız. Bu intervallerden sonra ortalama hızınız düşebilir, önemli değil. Önemli olan 25 olan olağan(size has olani normal temponuz olan) hızınızı 30'a çıkarmaya çalışmak.
Kas yapın
Bisikletçi kası yapmak ve bisiklet üzerindeki verimliliği artırmak uzun zaman ister. Düzenli olarak bisiklete binmek, zorlanmadan alabileceğiniz mesafeleri uzatır. Bununla birlikte, bisiklet üzerinde yapacağını bazı egzersizler kas gelişiminizi hızlandırabilir.
Yüksek kadans egzersizleri kalp ve damar dolaşımı için oldukça faydalı ve geliştiricidir. Yüksek kadans, verimliliği artırır. Pedalı sadece hızlı çeviriyor olmak ortalama hızınızı tabiki artırmaz. Önemli alan büyük viteslerde de hızlı çevirebilmek Fakat her iki antrenman tipine de ihtiyacınız var. Hem yüksek kadans antrenmanları, hem büyük vitesteki güç antrenmanları. Bu iki antrenman tipi, ihtiyacınız olan hızı size verecek ve kas gelişiminizi destekleyecektir.
Büyük vitesleri düşük kadansta çevirmek, vücut geliştiricilerin yüksek ağırlıkları yavaş yavaş kaldırıp indirmelerine benzer. Bir tek kasın çalışıp güçlenmesindense çok sayıda kasın çalışıp güçlenmesi. İyice ısındığınıza emin olduktan sonra eğimi çok değişken olmayan ve çok da dik olayan bir yokuş bulun (Toplanın beyler büyük aynakol deneyecez :islik ve çevirmeyi sürdürebileceğiniz büyüklükte bir vites seçin. 50 kadansı hedefleyin. Daha azı dizlerinizi sakatlayabilir unutmayın. Padala bastıkça bacağınızdaki tüm kas gruplarının çalıştığını hissedeceksiniz. Bunu 1 dakika sürdürdükten sonra vitesi küçüğe alın ve kadansı normalden de yükseltip dinlenin. Dinlendikten sonra bunu 10 kez tekrarlayın. Haftada 1 ya da 2 kez bu antrenmanı yapın. Dinlenme aşamasında kadansın yüksek olması önemlidir. Düz bir yolda kendi hızınızı bulun (örneğin 25) daha sonra vitesi 1-2 düşüğe alarak aynı hızı, pedalı daha hızlı çevirerek korumaya çalışın. Pedalı olabildiğince hızlı çevirin fakat sele üzerinde zıplayacak kadar olmasın. Eğer gösterge cihazınız varsa, 20'şer saniyelik ve arada 10'ar saniye dinlenmelerle 90,95,100,105,110 ve son olarak da zıplamadan çevirebildiğiniz kadar hızlı çevirin.
Aero kadro ve jantlar (Dahi olmaya gerek yok! )
Eğer hız konusunda çok istekliyseniz, biraz hız satın alabilirsiniz... Profil jantlar, aero teller hava sürtünmesini azaltarak hızınızı artırabilir. Siz yine de sürüş esnasında, toplam sürtünmenin %70'ini vücudumuzun oluşturduğunu unutmayın
Yani sürüş pozisyonunuzu değiştirip ayarlamanız, size en büyük kazancı sağlayacaktır!
Hız için para harcamadan önce, kilo vermenin, aero pozisyonu öğrenmenin ve formda olmanın en iyi ve "bedava" geliştirmeler olduğunu unutmayın...
Yine de para harcama konusunda istekliyseniz bike fit yaptırabilir, vücudu daha iyi saran, daha sıkı bir forma seti alabilirsiniz.
Sıkı giysiler
Sıkı (bol olmayan, üzerinize tam olarak olan,oturan) formalar giymenin iki getirisi vardır; Birincisi, teri daha iyi atarsınız, sıcaktan daha az etkilenirsiniz, kuru ve serin gidersiniz ki bu da daha az yorulma ve sürüş konforu/performansı anlamına gelir. İkincisi, bol giysiler katlanarak çok fazla rüzgar almanıza sebep olur ve rüzgarda bayrak gibi sallanırlar, hızını keserler. Eğer bu konuda çok ciddiyseniz aero ayakkabı kılıfı bile kullanabilirsiniz!
Peki ortalama hız gerçekten de bu kadar önemli mi?
Averaj hız, kendinizi kıyaslamanız için en yaygın ve kolay yöntemlerden biridir. Forumlarda pek çok bisikletçi, ortalama hızlarının grup sürüşü için veya yarış için yeterli olup olmadığını sormakta ve tartışmakta
Unutmayın ki sürüş sırasında ortalama hızı etkileyebilecek çok fazla faktör var; Rüzgar şiddeti ve yönü, eğimler, asfalt kalitesi, sıcaklık, nem ve tabiiki trafik yoğunluğu! Hızınızı değerlendirirken kendinize karşı acımasız olmayın ve bunları göz önüne alın. Bazı günler ne kadar istekli olsanız, uğraşsanız da ortalamanız istediğiniz gibi olmayabilir...
Yüksek ortalamalı antrenmanlar için çabalamak yorucu olabilir, ve sürekli hızlı olma isteği sizi zaman zaman riske de atabilir. Hız, sürüşten daha önemli hale gelebilir. Antrenmanlarınız için güvenli ve bildiğiniz, her zaman kullandığınız yolları öneriyoruz.
Ayda bir kez yüksek sürat antrenmanı yapabilir ve bunun kaydını tutup, ay ay kıyaslama yapabilirsiniz
Orjinal link:
(link)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maddeleri detaylı açıklanmış, faydalı bir yazı bence