Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Ortalama Sürüş Hızı Hesaplamanın Üzücü Garipliği

Haluk Eke

Daimi Üye
Kayıt
20 Şubat 2014
Mesaj
347
Tepki
1.289
Yaş
75
Şehir
Muğla/Datça
İsim
Haluk Eke
Başlangıç
1956—57
Bisiklet
Specialized
Yıllardır gittiğim bir mesafeyi dönüşte farklı bir hızla döndüğümde hep gidişteki ortalama hızımla dönüşteki ortalama hızımı kafamda toplayıp ikiye böler ve o sürüşümün ortalama hızını bulduğumu düşünmüşümdür.

eğer gidiş hız ortalamam v1
ve dönüş hız ortalamam v2 ise

bütün sürüşün genel hız ortalaması da

V = (v1 + v2) / 2

olur derdim hep.

Diyelim ki evden çıkınca önümde 2 km'lik bir rampa var, çıkarken 20 km/h ortalama ile çıktım, inişte pedal da basarak 60 hm/h ortlalama ile indim. O halde gidiş-dönüş, yani sürüş ortalama hızım

V = (60 + 20) / 2 = 40 km/h

olacaktır.


Ancak öyle olmuyordu. Strava'ya ile her karşılaştırdığımda bu hesabımın strava verisi ile uyuşmadığını görüp suçu strava'ya atardım. 30 larda bir ortalama hız değeri gördüğümde canım sıkılırdı.

Sonunda, yakışmıyor bir matematikçi olarak sana deyip aldım kalemi kağıdı elime, vurdum formüllere. Aslında formül de hep aynı, en basit hız formülü, yani

v = s / t (burada v = hız, s = yol, t = zaman'dır)

Eğer gidiş hız ortalamam v1 = s1 / t1
dönüş hız ortalamam v2 = s2 / t2


ve v1 ve v2 üzerinden değil de doğrudan mesafe ve zaman değerlerinden gidersem de sürüş ortalaması şöyle oluyor:

V = (s1 + s2) / (t1 + t2)

Elimde hız bilgileri olduğuna göre t1 ve t2 için sırasıyla

t1 = s1 / v1 ve t2 = s2 / v2

değerlerini yerine koymam; ayrıca da tek yön yol olarak s = s1 = s2 almam gerekiyor. Bu uygulamayı yapınca, biraz kesir hesaplarından ve sadeleştiemelerden sonra ortaya şöyle bir toplam ortalalama hız formülü ortaya çıkıyor:


V = (2 * v1 * v2) / (v1 + v2)


Vaaay diyor insan, bu ne yaaa, ne biçim ortalama formülü bu?

yukarıdaki v1 = 20 km/h ve v2 = 60 km/h değerlerini formüle oturtunca

V = (2*60*20) / (60 + 20) = 2400 / 80 = 30 km//h

elde ediyorum toplam sürüş ortalaması olarak. Eee hani 40 km/h olacaktı ortalama aldığımda? 40 nerede 30 nerede?
Hesapta yanlış yok, doğrusu 30 km/h. Üzücü ama gerçek!

Örneğin 30'la gittim 20 ile döndüm dediğinizde de, sürüşün ortalaması 25 olmuyor maalesef, formüle koyunca 24 km/h çıkıyor.

Kıssadan hisse:

Aynı mesafeyi gidip geldiğinizde veya iki defa aynı meafeyi gittiğinizde sürüş ortalamanız her zaman arithmetik ortalamanın altındadır. Hız farkı ne kadar açılırsa sürüş ortalama hızınız da o kadar basit aritmetik ortalamanın altına düşecektir.

O nedenle toplam sürüş ortalamanızı yükseltmek istiyorsanız öncelikle hızınızı düşüren faktörlere yönelmeniz ve onlara karşı gücünüzü arttırmanız önemlidir.. Örneğin tırmanma hızı, rüzgar direnci gibi. Düz yoldaki hız performansınızı örn. % 10 arttırmak yerine tırmanıştaki hızınızı %10 arttımak toplam sürüş hızınızda daha fazla artış sağlayacaktır. İlerde bunu grafik olarak da vermek istiyorum.

Bol hızlı Sürüşler...
 
Son düzenleme:
Scudo
Hakuk abi bunda etken o kadar fazla ki. Sadece rüzgar direnci ve yokuşla bitse keşke. En basitinden aynı rotada sadece 1 trafik ışığının kırmızı denk gelmesi bile ortalamaya etki eder. Zaten strava premium da bunu benzer sürüşler diye gösteriyor. Ben onlara göre karşılaştırıyorum.
 
Evet, özetle aynı mesafeyi daha hızlı gittiğinizde o hızda geçirdiğiniz zaman da azaldığı için hesap böyle oluyor. 1 saat boyunca 20 km/h ile gidip sonra bir saat de 30 km/h ile giderseniz o zaman 25 km/h ortalamadan bahsedebiliriz
 
O zaman uzun süreli sürüșlerin içerisindeki kısa süreli tempolu ve hızlı sürüșlerin bize pek bir faydası olmuyor diyebilir miyiz? Tabi burada genel ortalamadan bahsediyorum, antrenman programlarını vesaire saymayın.

Faydası olmuyor demeyelim de sonuçta harcadığımız aynı enerjiyi sürüșün geneline yayarsak daha iyi bir ortalama tutturabiliriz diye düșünüyorum. 🙃
 
Selamlar, gidiş-dönüş hızlarımı ayrı ayrı hiç görüntülemedim. Yol bilgisayarındaki ort.hız da anlık olarak değişiyor doğal olarak.

2 ayrı lap olarak yapılabilir tabii. Ama böyle bir veriyi de özellikle ölçmek gerekir diye düşünüyorum. Neyse ki bu girdaba hiç girmemişim :hhhhhh: Toplam mesafe ve süresi olarak bakıyorum. strava ile de barışık oluyoruz. :D

Yokuştaki 10% iyileşmeyi, tabii ki düz yoldaki 10% ile karşılaştırmak doğru olmayacaktır. yokuş aşağı 10% ile aynı olacaktır ama.

Pratik olarak yokuş yukarı iyileşme, aşağı olandan daha elde edilebilir olacaktır ama...
 
Hakuk abi bunda etken o kadar fazla ki. Sadece rüzgar direnci ve yokuşla bitse keşke. En basitinden aynı rotada sadece 1 trafik ışığının kırmızı denk gelmesi bile ortalamaya etki eder. Zaten strava premium da bunu benzer sürüşler diye gösteriyor. Ben onlara göre karşılaştırıyorum.
Zaten ortalama veya zaman değerinin bir anlam taşıması ve karşılaştırılabilir olması için tesadüfi olaylardan arınmış süreçlerin olması gerekir. Dediğiniz gibi yığınla faktör sayılabilir, örneğin, önünde bir kaza olup yol kapanması, polis kontrol uygulaması, trafik ışıkları, bir devlet "büyüğünün" geçişi nedeniyle az gelişmiş ülkelerde yapılan yol kapatma uygulaması, aşırı yağmur vs. gibi. Bu durumlarda ya bu zamanlar anlamlı şekilde hesapalma dışı bırakılır ya da o süreç tüm olarak kayıt dışı bırakılır. Ama eğer şehir dışı bir yoldaysanız bu etkenlere o kadar sık rastlanmaz. En fazla görülen tırmanış ve rüzgar engelidir. Zaten burada da bunların sonucu nasıl etkilediğini anlamaya çalışıyoruz.

Evet, özetle aynı mesafeyi daha hızlı gittiğinizde o hızda geçirdiğiniz zaman da azaldığı için hesap böyle oluyor. 1 saat boyunca 20 km/h ile gidip sonra bir saat de 30 km/h ile giderseniz o zaman 25 km/h ortalamadan bahsedebiliriz
Evet tam da öyle. Eğer zamanı sabit tutarsanız eğer gittiğiniz mesafe farklı ise o zaman aritmetik ortalama tutuyor ve dediğiniz gibi ortalama hız da 25 km/h oluyor. Buradaki püf nokta hızın yol ile düz, zaman ile ters orantıya sahip olması. Formülü hesapladığınızda aritmetik ortalamaya ulaşıyorsunuz.

İntegral bu 😆
Fena fikir değil, bir de integral ve diferansiyel denklemlerle çözmeyi deneyeyim. Bakalım ne kadar barındıracaklar beni daha burada?

O zaman uzun süreli sürüșlerin içerisindeki kısa süreli tempolu ve hızlı sürüșlerin bize pek bir faydası olmuyor diyebilir miyiz? Tabi burada genel ortalamadan bahsediyorum, antrenman programlarını vesaire saymayın.

Faydası olmuyor demeyelim de sonuçta harcadığımız aynı enerjiyi sürüșün geneline yayarsak daha iyi bir ortalama tutturabiliriz diye düșünüyorum. 🙃
Evet dediğiniz gibi sürüş ortalamanız üzerinde çok az etkili oluyor bu tür kısa patlayışların. Tabi bir antrenman biçimi olan interval çalışmasının kas gelişimi üzerindeki olumlu etkisini göz ardı edersek. Zaten interval çalışması yapıyorsanız hedefiniz yüksek ortalama hız olmaz. Amacınız bacak kaslarınızı geliştirmektir bildiğim kadarıyla.
Aynen öyle, kısa süreli yükselişler yerine o enerjiyi tüm sürüşe yayarsak daha yüksek bir ortalama hıza ulaşabiliyoruz. Ama burada enerji, güc, süreklilik, dayanıklılık konusundaki fizyoloji bilgim çok yetersiz olduğu için fazla bir şey söylemem mümkün değil. Forumdaki diğer arkadaşlarımızın bu konuda çok değerli katkıları ve konu başlıkları var.
Selamlar, gidiş-dönüş hızlarımı ayrı ayrı hiç görüntülemedim. Yol bilgisayarındaki ort.hız da anlık olarak değişiyor doğal olarak.

2 ayrı lap olarak yapılabilir tabii. Ama böyle bir veriyi de özellikle ölçmek gerekir diye düşünüyorum. Neyse ki bu girdaba hiç girmemişim :hhhhhh: Toplam mesafe ve süresi olarak bakıyorum. strava ile de barışık oluyoruz. :D

Yokuştaki 10% iyileşmeyi, tabii ki düz yoldaki 10% ile karşılaştırmak doğru olmayacaktır. yokuş aşağı 10% ile aynı olacaktır ama.

Pratik olarak yokuş yukarı iyileşme, aşağı olandan daha elde edilebilir olacaktır ama...
Ben artık çalışmayı gerçekten bırakmış bir emekli olarak Strava ile kavga etmeyi göze alabiliyorum, çünkü vaktim bol :) Strava aktivitenizi PC'den kontrol ediyorsanız Analiz bölümündeki haritanın altında yatay yükselti grafiği var, altında da hız ve güc grafikleri. Eğer o yatay yükselti grafiğinde sürükle-kaydır yaparsanız iki yol noktası arasını grileştirerek işaretleyebiliyorsunuz. Alttaki hız grafiğinin sol tarafında da max hız ve avg hız değerleri görülüyor. Bu değerler moving time'a göre verilmiş değerlerdir, dolayısıyla duruşlar elemine edilmiştir ve işaretlenen o yol kesimindeki gerçek ortalama hızdır. Bu şekilde kendiniz o sürüşle ilgili anlık segmentler çizip değerleri alabilirsiniz. Ben genellikle buradan alıyorum merak ettiğim yol kesimlerindeki hız değerlerimi.
Aslında yokuş nedeniyle olsun, rüzgar nedeniyle olsun, önemli olan farklı hızlarda katedilmiş iki kesim olmalı. Bu durumda hızınızın düştüğü kesimde hızınızı arttırmak toplam hızınızın artmasında daha fazla etkili olacaktır.
Şöyle düşünelim: Bir kesimde 20 km/h ile diğerinde 30 km/k hızla sürüyoruz. Toplam ortalama hızınız bu durumda 24 km/h'dir. Eğer 20 km/h ile gittiğiniz kesimde hızınızı % 10 arttırıp 22 km/h ile giderseniz toplamda ortalama hızınız 25,4 km/h'e çıkar, ama 30 km/h ile gittiğiniz kesimde hızınızı % 10 arttırıp orada 33 km/h hıza ulaşırsanız toplamda ortalama hızınız 24,9 km/h'de kalır. Yani düşük hızla gittiğiniz kesimdeki 2 km/h'lik hız artışı, yüksek hızla gittiğiniz kesimdeki 3 km/h'lik artışa kıyasla toplam ortalama hızda 0,5 km/h daha fazla yükselişe neden olur.
 
Son düzenleme:
Zaten ortalama veya zaman değerinin bir anlam taşıması ve karşılaştırılabilir olması için tesadüfi olaylardan arınmış süreçlerin olması gerekir. Dediğiniz gibi yığınla faktör sayılabilir, örneğin, önünde bir kaza olup yol kapanması, polis kontrol uygulaması, trafik ışıkları, bir devlet "büyüğünün" geçişi nedeniyle az gelişmiş ülkelerde yapılan yol kapatma uygulaması, aşırı yağmur vs. gibi. Bu durumlarda ya bu zamanlar anlamlı şekilde hesapalma dışı bırakılır ya da o süreç tüm olarak kayıt dışı bırakılır. Ama eğer şehir dışı bir yoldaysanız bu etkenlere o kadar sık rastlanmaz. En fazla görülen tırmanış ve rüzgar engelidir. Zaten burada da bunların sonucu nasıl etkilediğini anlamaya çalışıyoruz.


Evet tam da öyle. Eğer zamanı sabit tutarsanız eğer gittiğiniz mesafe farklı ise o zaman aritmetik ortalama tutuyor ve dediğiniz gibi ortalama hız da 25 km/h oluyor. Buradaki püf nokta hızın yol ile düz, zaman ile ters orantıya sahip olması. Formülü hesapladığınızda aritmetik ortalamaya ulaşıyorsunuz.


Fena fikir değil, bir de integral ve diferansiyel denklemlerle çözmeyi deneyeyim. Bakalım ne kadar barındıracaklar beni daha burada?


Evet dediğiniz gibi sürüş ortalamanız üzerinde çok az etkili oluyor bu tür kısa patlayışların. Tabi bir antrenman biçimi olan interval çalışmasının kas gelişimi üzerindeki olumlu etkisini göz ardı edersek. Zaten interval çalışması yapıyorsanız hedefiniz yüksek ortalama hız olmaz. Amacınız bacak kaslarınızı geliştirmektir bildiğim kadarıyla.
Aynen öyle, kısa süreli yükselişler yerine o enerjiyi tüm sürüşe yayarsak daha yüksek bir ortalama hıza ulaşabiliyoruz. Ama burada enerji, güc, süreklilik, dayanıklılık konusundaki fizyoloji bilgim çok yetersiz olduğu için fazla bir şey söylemem mümkün değil. Forumdaki diğer arkadaşlarımızın bu konuda çok değerli katkıları ve konu başlıkları var.
Haluk abi (amca demeye gönlüm varmıyor). Yaratıcı sana daha uzun ve sağlıklı bir ömür versin. Umarım bende 72 yaşında bisiklet kullanıp, ortalama hız konusuna kafa yoruyor olurum. Olasılık hesaplamaları konusunda iyi değilim. Fakat, maksimum 67 yaşına kadar yaşayacağımı ümit ediyorum. Beni sakın yanlış anlama, ama 72 yaşında bisiklet kullanıp, aynı zamanda böyle aktif sosyal medya kullanabilmek bence muazzam bi'şey. (Mesleğim dijital pazarlama ve reklam + sosyal medya) Hani ne nedir, nasıl denir bilemem. 72 yaşında bulunduğun noktanın tam üzerinde olmak isterim. Olur muyum, olamaz mıyım bilinmez ama benim için seni bu forumda görmek tünelin sonundaki ışığı görmek ile aynı. Teşekkürler, sağol, varol...
 
Bu durumda hızınızın düştüğü kesimde hızınızı arttırmak toplam hızınızın artmasında daha fazla etkili olacaktır.
Şöyle düşünelim: Bir kesimde 20 km/h ile diğerinde 30 km/k hızla sürüyoruz. Toplam ortalama hızınız bu durumda 24 km/h'dir. Eğer 20 km/h ile gittiğiniz kesimde hızınızı % 10 arttırıp 22 km/h ile giderseniz toplamda ortalama hızınız 25,4 km/h'e çıkar, ama 30 km/h ile gittiğiniz kesimde hızınızı % 10 arttırıp orada 33 km/h hıza ulaşırsanız toplamda ortalama hızınız 24,9 km/h'de kalır. Yani düşük hızla gittiğiniz kesimdeki 2 km/h'lik hız artışı, yüksek hızla gittiğiniz kesimdeki 3 km/h'lik artışa kıyasla toplam ortalama hızda 0,5 km/h daha fazla yükselişe neden olur.

Loop olunca kesinlikle haklısınız, daha uzun süren kısmı ne kadar iyileştirirseniz, toplam mesafe değişmeyeceği için bölen küçük kalacak ve ort hız artacaktır. :harika: zaten sizin formül de loop içindi.

Sanırım ben tek yön gidişte eşit sürelerdeki yokuş ve inişleri düşünerek yazdım, Survival finalini izlerken :D
 
  • Hahaha
Tepkiler: Haluk Eke
Haluk abi (amca demeye gönlüm varmıyor). Yaratıcı sana daha uzun ve sağlıklı bir ömür versin. Umarım bende 72 yaşında bisiklet kullanıp, ortalama hız konusuna kafa yoruyor olurum. Olasılık hesaplamaları konusunda iyi değilim. Fakat, maksimum 67 yaşına kadar yaşayacağımı ümit ediyorum. Beni sakın yanlış anlama, ama 72 yaşında bisiklet kullanıp, aynı zamanda böyle aktif sosyal medya kullanabilmek bence muazzam bi'şey. (Mesleğim dijital pazarlama ve reklam + sosyal medya) Hani ne nedir, nasıl denir bilemem. 72 yaşında bulunduğun noktanın tam üzerinde olmak isterim. Olur muyum, olamaz mıyım bilinmez ama benim için seni bu forumda görmek tünelin sonundaki ışığı görmek ile aynı. Teşekkürler, sağol, varol...

Siegmund Freud'un oğlu evleneceği hanım ile sözleşmiş, 70 yaşımıza geldiğimizde birlikte hayatlarımıza son verelim diye (İkisi de aynı yaşta olmalılar). Gerçekten de 70 yaşına geldiklerinde birlikte intihar etmişler. Herhalde nedeni o yaşta oramız buramız tutmadan yaşamaktansa bu işe bir son verelim düşüncesiydi. Şimdi sizin maksimum 67 yaş sınırını görünce birden bu olay aklıma geldi.
Yaşamın insana ne getireceği, götüreceği önceden bilinmiyor ne yazıkki. Ama bir gerçek var ki, o da insanın tüm canlılar gibi yaşamını devam ettirme içgüdüsüne sahip olması. Dolayısıyla alınan her yaş ile birlikte insan yeni durum ve koşullara kendini uyarlamaya çalışıyor. Bunu fizyolojik olarak yapmanın kolay olmasına karşılık, psikolojik olarak yapması biraz daha zor oluyor. Oysa ki, ruh sağlığı bildiğimiz gibi beden sağlığı üzerinde çok çok etkili. O yüzden insanın kendi kendini analiz edebilmesi, kendi sınırlarını tanıması, kendisi, ailesi ve çevresi ile barışık olması, sevmeyi bilmesi, ileriye umutla bakabilmesi gibi özellikleri kazanması önemli. Bunları kazanabildiğin sürece yaş almaktan korkmak için hiçbir neden yok.
Tabiki yaşamın bir sonu var hepimiz için. Ama bu sona mümkün olduğu kadar az pişmanlıklarla ulaşmak gerekir diye düşünürüm hep. Olanakların içinde anı yaşamaktan mutlu olabiliyorsan elinden geleni yapıyorsun demektir. Gerisi Tanrıya, şansa, kadere, kısmete, alın yazısına kalmış demektir, onları da değiştirmek zaten mümkün değil. Ayrıca sağlık hizmetlerinin giderek gelişmesi de insan ömrünü uzatıyor. Şimdiki yetmişliklerin çoğu benim gibi, yılları o kadar büyütmeyin gözünüzde.
Sınırı belli olmayan uzun bir yaşam diliyorum.
 
Siegmund Freud'un oğlu evleneceği hanım ile sözleşmiş, 70 yaşımıza geldiğimizde birlikte hayatlarımıza son verelim diye (İkisi de aynı yaşta olmalılar). Gerçekten de 70 yaşına geldiklerinde birlikte intihar etmişler. Herhalde nedeni o yaşta oramız buramız tutmadan yaşamaktansa bu işe bir son verelim düşüncesiydi. Şimdi sizin maksimum 67 yaş sınırını görünce birden bu olay aklıma geldi.
Yaşamın insana ne getireceği, götüreceği önceden bilinmiyor ne yazıkki. Ama bir gerçek var ki, o da insanın tüm canlılar gibi yaşamını devam ettirme içgüdüsüne sahip olması. Dolayısıyla alınan her yaş ile birlikte insan yeni durum ve koşullara kendini uyarlamaya çalışıyor. Bunu fizyolojik olarak yapmanın kolay olmasına karşılık, psikolojik olarak yapması biraz daha zor oluyor. Oysa ki, ruh sağlığı bildiğimiz gibi beden sağlığı üzerinde çok çok etkili. O yüzden insanın kendi kendini analiz edebilmesi, kendi sınırlarını tanıması, kendisi, ailesi ve çevresi ile barışık olması, sevmeyi bilmesi, ileriye umutla bakabilmesi gibi özellikleri kazanması önemli. Bunları kazanabildiğin sürece yaş almaktan korkmak için hiçbir neden yok.
Tabiki yaşamın bir sonu var hepimiz için. Ama bu sona mümkün olduğu kadar az pişmanlıklarla ulaşmak gerekir diye düşünürüm hep. Olanakların içinde anı yaşamaktan mutlu olabiliyorsan elinden geleni yapıyorsun demektir. Gerisi Tanrıya, şansa, kadere, kısmete, alın yazısına kalmış demektir, onları da değiştirmek zaten mümkün değil. Ayrıca sağlık hizmetlerinin giderek gelişmesi de insan ömrünü uzatıyor. Şimdiki yetmişliklerin çoğu benim gibi, yılları o kadar büyütmeyin gözünüzde.
Sınırı belli olmayan uzun bir yaşam diliyorum.
Haluk Abi hayatın anlamını çözmüş. Dağılabiliriz.
 
Haluk Abi hayatın anlamını çözmüş. Dağılabiliriz.
1624610724154.png
1624610744276.png


Solda hayatın anlamını çözmeye çalıştığım yer. Sağda Haluk Abi' nin hayatın anlamını çözdüğü yer. 😆 😆 Şaka biryana Haluk abi ye uzun, mutlu ve huzurlu yıllar diliyorum. Emekli olana kadar Datça da doğa eskisi gibi kalır umarım.Bekle bizi Datça.
 
Son düzenleme:
Abi amma uzatmışsın. Saatte yapılan ortalama hız gidilen mesafe bölü saattir. Yani 30 km yolu 1 saatte gittiyseniz 30:1 = 30 km/s dir

Yarım saatte 18 km gittiyseniz ; yarım saat 1/2 Saat olduğu için 18: 1/2 = 36 km/s dir


Ayrıca yaptığınız % hesabı tamamen yanlış. 10 km'nin % 10 u 1 km/s ederken 50 km' nin % 10 u 5 km/s eder yani saatte 4 km/s daha hızlı giderseniz.

Örnek;

Hız : 10Km/s Süre : 1saat Mesafe: 10 km
Hız : 50Km/s Süre : 1saat Mesafe: 50 km
2 saat Ortalama Hız = 30 km/s

Yokuş hızını % 10 arttır
Hız : 11Km/s Süre : 1saat Mesafe: 11 km
Hız : 50Km/s Süre : 1saat Mesafe: 50 km
Ortalama Hız = 30.5 km/s

İniş Hızını % 10 arttır
Hız : 10Km/s Süre : 1saat Mesafe: 10 km
Hız : 55Km/s Süre : 1saat Mesafe: 55 km
Ortalama Hız = 32.5 km/s
 
Son düzenleme:
Abi amma uzatmışsın. Saatte yapılan ortalama hız gidilen mesafe bölü saattir. Yani 30 km yolu 1 saatte gittiyseniz 30:1 = 30 km/s dir

Yarım saatte 18 km gittiyseniz ; yarım saat 1/2 Saat olduğu için 18: 1/2 = 36 km/s dir


Ayrıca yaptığınız % hesabı tamamen yanlış. 10 km'nin % 10 u 1 km/s ederken 50 km' nin % 10 u 5 km/s eder yani saatte 4 km/s daha hızlı giderseniz.

Örnek;

Hız : 10Km/s Süre : 1saat Mesafe: 10 km
Hız : 50Km/s Süre : 1saat Mesafe: 50 km
2 saat Ortalama Hız = 30 km/s

Yokuş hızını % 10 arttır
Hız : 11Km/s Süre : 1saat Mesafe: 11 km
Hız : 50Km/s Süre : 1saat Mesafe: 50 km
Ortalama Hız = 30.5 km/s

İniş Hızını % 10 arttır
Hız : 10Km/s Süre : 1saat Mesafe: 10 km
Hız : 55Km/s Süre : 1saat Mesafe: 55 km
Ortalama Hız = 32.5 km/s

Dikkat edersen aynı mesafeyi 2 defa gitmekten veya gidip dönmekten söz ediyorum ben. Sen başka bir dünyadasın. Perşembe günü 23:10 da Batuhan Köksal arkadaşıma verdiğim cevapta zaten zamanlar eşit olduğunda basit aritmetik ortalamanın dgeçerli olduğunu yazmışım.

Şimdi mesafeyi aynı kabul edip farklı zaman ve hızlarla hesaplarını yap olayı anlayacaksın. O zaman yüzde hesaplarımın da tuttuğunu göreceksin. Olay aslında basit dediğin gibi, ama biraz düşünmek gerekiyor o kadar. Basit şeylerden hatalı sonuçlara varmamaya dikkat et.

Ekleme:

Goflet arkadaşımın itirazının yanlışlığını göstermek için olayı biraz daha açayım bari. Sabrı olan arkadaşlarım okusun!

Kendisi şöyle bir hesap yapmış:

Hız : 10Km/s Süre : 1saat Mesafe: 10 km
Hız : 50Km/s Süre : 1saat Mesafe: 50 km
2 saat Ortalama Hız = 30 km/s

Kendisinin bu hesabı doğrudur, ancak benim ortaya koyduğum problemle hiç alakası yoktur. Kendisi zamanı sabit tutup, mesafeyi farklı almıştır.

[@goflet arkadaşımın ikinci cevabına ek açıklama: Bir problemin verileri vardır, sonra çözüm yolu, sonra da sonucu. Yukarıda hangi durumda sizin doğru olduğunuzu (ister açık ister doğrudan hızlar ile ortalamayı alın) açıkladım zaten. Sizin kabul etmede zorlandığınız, problemi ortaya koyan veriler. Biraz daha düşünmeniz gerekecek bu konuda veya burayı fazla meşgul etmemek için benle özelden irtibata geçebilirsiniz veya tlf numaramı verebilirim.]


Benim anlattığın örnek olayda oysa mesafeler aynı, yani gidiş-dönüş veya aynı mesafeyi ileri doğru 2 defa katetmek şeklindedir. Özetle şöyle:

Hız : 10 km/s : Mesafe 10 km : Süre: 1 saat
Hız : 50 km/s : Mesafe 10 km : Süre: 10/50 = 0,2 saat veya 12 dakika.

Şimdi toplam gittiğimiz mesafe 10 + 10 = 20 Km'dir.
toplam harcadığımız zaman 1 + 0,2 = 1,2 saat'tir (veya 72 dakika).

Toplam ortalama Hız = (Toplam Mesafe / Toplam Zaman) olduğuna göre,
bu toplam 20 km'lik sürüşümüzde toplam ortalama hız ne olacaktır?

Çok basit... (Toplam Mesafe / Toplam Zaman) = 20 / 1,2 = 16,67 km/s
Aaaaa, neden bu iki hızın ortalaması,yani (10 + 50)/2 = 30 km/s çıkmadı ki bu şimdi??? Farklı ki hem de ne farklı...

Tekrarlıyorum:
Aynı mesafeyi farklı hızlarda gittiğinizde
Toplam Ortalamanız hızınız = 2*v1*v2 / (v1+v2) olur.


Aynı zaman içinde eğer farklı hızlarla gider, dolayısıyla farklı mesafeler katederseniz
Toplam Ortalamanız Hızınız = (v1+v2)/2 olur.

Hadi daha genel formülü de yazayım bari, bu da şu köşede bulunsun:

Eğer farklı mesafeler (s1 ve s2) farklı hızlarla (v1 ve v2) katedilmişse,
Toplam Ortalama Hızınız V = v1*v2*(s1 + s2) / (v1*s2 + v2*s1) oluyor. Burada s1 = s2 alırsanız yukarıdaki ortalama förmülünü elde edersiniz.

Eğer 3 ayrı sektörünüz varsa ve buralarda farklı hızlarla gitmişseniz formülünüz bu defa:
Toplam Ortalama Hız V = v1*v2*v3*(s1 + s2 + s3) / (v1*v2*s3 + v1*v3*s2 + v1*v2*s3) oluyor. Bunu aynı yöndeki 3 sektörlü sürüşlerinizde kullanabilirisiniz.

Olayı biraz daha uzatırsam @eshquia arkadaşımın İntegraline varcağız gibi gözüküyor... En iyisi ben artık kaçayım :ssrtcbya::D:ssrtcbya:
 
Son düzenleme:
Dikkat edersen aynı mesafeyi 2 defa gitmekten veya gidip dönmekten söz ediyorum ben. Sen başka bir dünyadasın. Perşembe günü 23:10 da Batuhan Köksal arkadaşıma verdiğim cevapta zaten zamanlar eşit olduğunda basit aritmetik ortalamanın dgeçerli olduğunu yazmışım.

Şimdi mesafeyi aynı kabul edip farklı zaman ve hızlarla hesaplarını yap olayı anlayacaksın. O zaman yüzde hesaplarımın da tuttuğunu göreceksin. Olay aslında basit dediğin gibi, ama biraz düşünmek gerekiyor o kadar. Basit şeylerden hatalı sonuçlara varmamaya dikkat et.

Ekleme:

Goflet arkadaşımın itirazının yanlışlığını göstermek için olayı biraz daha açayım bari. Sabrı olan arkadaşlarım okusun!

Kendisi şöyle bir hesap yapmış:

Hız : 10Km/s Süre : 1saat Mesafe: 10 km
Hız : 50Km/s Süre : 1saat Mesafe: 50 km
2 saat Ortalama Hız = 30 km/s

Kendisinin bu hesabı doğrudur, ancak benim ortaya koyduğum problemle hiç alakası yoktur. Kendisi zamanı sabit tutup, mesafeyi farklı almıştır.


Benim anlattığın örnek olayda oysa mesafeler aynı, yani gidiş-dönüş veya aynı mesafeyi ileri doğru 2 defa katetmek şeklindedir. Özetle şöyle:

Hız : 10 km/s : Mesafe 10 km : Süre: 1 saat
Hız : 50 km/s : Mesafe 10 km : Süre: 10/50 = 0,2 saat veya 12 dakika.

Şimdi toplam gittiğimiz mesafe 10 + 10 = 20 Km'dir.
toplam harcadığımız zaman 1 + 0,2 = 1,2 saat'tir (veya 72 dakika).

Toplam ortalama Hız = (Toplam Mesafe / Toplam Zaman) olduğuna göre,
bu toplam 20 km'lik sürüşümüzde toplam ortalama hız ne olacaktır?

Çok basit... (Toplam Mesafe / Toplam Zaman) = 20 / 1,2 = 16,67 km/s
Aaaaa, neden bu iki hızın ortalaması,yani (10 + 50)/2 = 30 km/s çıkmadı ki bu şimdi??? Farklı ki hem de ne farklı...

Tekrarlıyorum:
Aynı mesafeyi farklı hızlarda gittiğinizde
Toplam Ortalamanız hızınız = 2*v1*v2 / (v1+v2) olur.


Aynı zaman içinde eğer farklı hızlarla gider, dolayısıyla farklı mesafeler katederseniz
Toplam Ortalamanız Hızınız = (v1+v2)/2 olur.

Hadi daha genel formülü de yazayım bari, bu da şu köşede bulunsun:

Eğer farklı mesafeler (s1 ve s2) farklı hızlarla (v1 ve v2) katedilmişse,
Toplam Ortalama Hızınız V = v1*v2*(s1 + s2) / (v1*s2 + v2*s1) oluyor. Burada s1 = s2 alırsanız yukarıdaki ortalama förmülünü elde edersiniz.

Eğer 3 ayrı sektörünüz varsa ve buralarda farklı hızlarla gitmişseniz formülünüz bu defa:
Toplam Ortalama Hız V = v1*v2*v3*(s1 + s2 + s3) / (v1*v2*s3 + v1*v3*s2 + v1*v2*s3) oluyor. Bunu aynı yöndeki 3 sektörlü sürüşlerinizde kullanabilirisiniz.

Olayı biraz daha uzatırsam @eshquia arkadaşımın İntegraline varcağız gibi gözüküyor... En iyisi ben artık kaçayım :ssrtcbya::D:ssrtcbya:
Diferansiyel denklemlerle yap bunu. Sen de zevk alacaksın. 😆
 
Diferansiyel denklemlerle yap bunu. Sen de zevk alacaksın. 😆
Bence kaçalım, bu yolumuz yol değil... Sonunda Schrödinger denklemlerine ve quantum'a çıkacağız, sonra da ne mekanımız kalacak ne zamanımız; Schrödinger'in mecnun quantum kedisi olacağız :eek:
 
Bence kaçalım, bu yolumuz yol değil... Sonunda Schrödinger denklemlerine ve quantum'a çıkacağız, sonra da ne mekanımız kalacak ne zamanımız; Schrödinger'in mecnun quantum kedisi olacağız :eek:
Kuantumdan ziyade, göreliliğe daha yakınız. Hareketli cisimlerdeki zaman yavaşlamasını hesaba katıyorsun değil mi? 🤣 🤣 🤣
 
"Otur evinde yaaa!"
Şakayı kenara bırakırsam, yapılan emeğin hesabın önünde saygıyla eğiliyorum. Emeklerinize sağlık.
 
Bence kaçalım, bu yolumuz yol değil... Sonunda Schrödinger denklemlerine ve quantum'a çıkacağız, sonra da ne mekanımız kalacak ne zamanımız; Schrödinger'in mecnun quantum kedisi olacağız :eek:

Hesaplamalarınız ve ileri yaşlarda zihnen ve bedenen aktif olunabileceginin güzel bir örneğini verdiğiniz için teşekkür ederiz 😊
Schrödinger kedisini her duydugumda şu mizahi paradoks geliyor aklıma 🤣

''Tereyağlı kedi paradoksu
1. Kediler her zaman dört ayak üstüne düşer.
2. Yere düşen tereyağlı ekmeğin hep yağlı kısmı halıya denk gelir.

Bir kedinin sırtına, yağlı kısmı üste bakacak şekilde bağlanacak bir ekmek dilimi bağlanır ve yere düşmeye bırakılır. Kedi dört ayak üstüne düşmeye çalışacak, ancak Murphy yasasına göre tereyağlı ekmeğin yağlı yüzü de aynı şeyi deneyecektir. Bu durum bir paradoksa sebep olur. Bunun devamı olarak, kedi-tereyağlı ekmek sisteminin yere yakın bir mesafede havada asılı kalacağı, enerji korunumu dolayısıyla da sistemin kendi ekseni çevresinde dönmesine sebep olacağı iddia edilir. Bu şekilde bir anti-yerçekimi alanı oluşturulabileceği de söylenebilir.''
 
Geri